Heia :-)Snill Vaffel skrev:1300,- for det dekk ja... jeg må punget ut 2975kr for et bakdekk merke nei hakkepeiling enda jeg fikk bare beskjed om å kjøpe det beste(ikke av selger)
Må ut med 11.000kr for det som er blitt gjort med sykkelen nå før jeg tar den utog fikk høre at dette måtte jeg regne med hvert år å dekket må byttes en gang til før sesong slutt og da må frem dekket byttes også
![]()
Det koster å være "kar"........................
Får litt bakoversveis (så sant det er mulig med min sveis da..

Som andre har nevnt, bakdekk skifter du når det er slitt og det blir ca en gang i året. Kjører selv 12000-15000 og klarer meg akkurat met ett dekk. Kanskje litt lenger med pen kjøring. Framdekk varer som regel litt lenger.
Selv bruker jeg -Metzeler Roadtec Z6 Interact- som etter min mening er ett meget bra dekk med god slitestyrke. Godt på både tørr og våt vei og "tåler" nedlegg så mye du tørr. Koster her i Molde ca kr 1800,- ferdig pålagt og balansert når du leverer løst hjul på verkstedet. Framdekk ca 1400,-.
Når det gjelder andre ting tror jeg nok og håper det kan være mulig for deg at du kan komme i kontakt med noen i miljøet som både kan ha overvintring for sykkelen og være behjelpelig med service og verktøy. Er bare å begynne å spørre folk...
Tror også at du kan gjøre mye selv bare du får litt opplæring. Er mye som er veldig enkelt når man først har lært det, som olje/filterskift - bremseklosser og andre småting. Å ta av hjula er heller ikke den store kunsten, men forstår skepsisen om man ikke er vant med å skru litt.
Litt mer avanserte ting som ventiljustering, forgassersynkronisering, bremseveskeskift etc er det også sikkert noen som kan gjøre for deg når det er nødvendig. Er mange rundt om kring som sitter på mye kompetanse og som er hjelpsomme.
Selv har jeg årlige utgifter på 3-4500 når jeg gjørt alt selv. Har kompiser som hjelper til når jeg trenger det.
Om du betaler litt for den hjelpen du kanskje kan få vil du alikevel komme mye lavere enn det du må betale nå.
Og samtidig tror jeg kanskje enkelte verksteder tar godt betalt for ting som kanskje er helt unødvendig.
Så min oppfordring er å spørre folk om hjelp, og da kan mye ordne seg. Er selvfølgelig veldig enkelt å sette bort alt, men da får man også sånne regninger som du får.

Ha en fin dag.