Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Snill Vaffel »

Hei dere...

Da nærmer sesongen seg for oss i hvertfall dere hardbarka Mc gutta er vel i full gang allt :-)

Lurer da på et par ting, med middels kjøring i løpet av sesongen med bra dekk hvor ofte må disse skiftes? Fikk meg fortallt i går at de må byttes 2 ganger i løpet av sesongen??????? Vet at det er lurt å skifte olje før sesong start men det holder det??

Jeg har nå Byttet bakdekket, nytt drevkit, byttet olje, hadde service. Og fikk til min store overaskelse en saftig regning som jeg ikke hadde trodd skulle bli såååå mye men ok for denne gang tenkte jeg renger med at det blir lenge til neste gang. Og så fikk jeg fortallt at dette mått jeg regne med HVERTFALL en gang i året.

Jeg tenker som så at Olje skift ok, dekk byttes når det trengs tja annen hver sesong så er det vinterlagringen da, samt andre tind som må velikeholdes.
Hvor mye må jeg regne med å måtte bruke på vedlikehold? Jeg må så klart sette jobben bort :-)
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av cheron »

Dekket trenger du ikke å bytte før det er kommet ned til minstemålet. Og om du ikke kjører 25000 km i året med denne plastraketten din så tror jeg ikke du trenger nytt dekk før om 2 år ;) Med mindre du står på torget i Drammen og burner da...

Olje kan du bytte en gang i sesongen, også dette om du ikke kjører 25000 km i løpet av en sesong ;)

Håper det hjalp...
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av AJ »

Oljeskift hver 10.000 på TDM'en og oljefilterbyte hver 20.000 km.
Ikke store kostnaden. Går vel omtrent fire liter olje på motoren, om jeg ikke husker helt feil.

Kjede og drev har jeg enda ikke byttet på min 2006 mod. som har gått 46000 km, men kommer til å gjøre det i år. Komplett sett - X-ring kjede og to drev - betalte jeg under kr. 1500,- for.

Nytt bakdekk innkjøpt i år - bytter bakdekk en gang i året - og det nye Avon dekket kostet vel 1300,-.

Blir en service i år også når sykker'n runder 50.000 km og regner da med å betale mindre enn på hovedservicen på 40.000, som bl.a. innbefattet ventilkontroll og justering.

Hva jeg betaler i service...? Tja... gjør dette hos en kamerat og aut. MC-mekaniker jeg har kjent lenge og får en grei pris på mellom 2 og 3000 kr. inkl. olje/deler...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av FJZZR »

Skifter dekk sånn ca. annethvert år (Drøyt 20000 km)
Da faller de både for slitasje og alders grense

Et kjede holder minst 40000 km. Skifter alltid framre drevet samtidig. Det bakre er med minste 2 kjeder (80 000 - 100 000km)
Inrømmer jeg er litt sløv med olja, så det blir 10000 km pr. skift. Skifter filter samtidig. (Produsent sier 6000 km)
Bytter olje om høsten, slik at sykkelen har noenlunde fersk olje i magen om vinteren :-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av jhn »

20000km pr høres utrolig mye ut,æ trur det meste æ har fått ut av et dekk e kanskje 10000km

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Snill Vaffel »

1300,- for det dekk ja... jeg må punget ut 2975kr for et bakdekk merke nei hakkepeiling enda jeg fikk bare beskjed om å kjøpe det beste :redface (ikke av selger)

Må ut med 11.000kr for det som er blitt gjort med sykkelen nå før jeg tar den ut :doh og fikk høre at dette måtte jeg regne med hvert år å dekket må byttes en gang til før sesong slutt og da må frem dekket byttes også :oh

Det koster å være "kar"........................
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Relax »

Det koster å ha "foroversykkel"...... dyrere dekk, dyrere/ mer service og dyrere forsikring :)
Eller????
"Do the right thing"

Godtvoksen

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Godtvoksen »

Huff..her ser det ut som jeg har forsømt meg. Tror neppe det er byttet dekk på min 2004 modell -Honda Shadow , som kun har gått 10 000 km. Dog ser dekkene helt topp ut - og det falt meg ikke inn at dekk burde vært skiftet... :-k

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Globe »

Vedr. dekk, så var dekkene på den Viragoen jeg kjøpe, helt strøkne, og med god mønsterdybde:
Bilde

...MEN...så fikk jeg info om dekkenes datomerking:

Bakdekket:
Bilde

Fordekket:
Bilde

Her er merkingen 219 og 369, hvilket da betyr Uke21, 1999 og Uke36, 1999

Så det ble nye dekk sporenstreks, grunnet alder, og dette var i fjor :oh :D

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av rogg »

Globe skrev:Vedr. dekk, så var dekkene på den Viragoen jeg kjøpe, helt strøkne, og med god mønsterdybde:
Bilde

...MEN...så fikk jeg info om dekkenes datomerking:

Bakdekket:
Bilde

Fordekket:
Bilde

Her er merkingen 219 og 369, hvilket da betyr Uke21, 1999 og Uke36, 1999

Så det ble nye dekk sporenstreks, grunnet alder, og dette var i fjor :oh :D
Er dette noe best før-dato?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Pollti

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Pollti »

Snill Vaffel skrev: Må ut med 11.000kr for det som er blitt gjort med sykkelen nå før jeg tar den ut :doh og fikk høre at dette måtte jeg regne med hvert år å dekket må byttes en gang til før sesong slutt og da må frem dekket byttes også

Den personen som sa det var blond ? Så hardt kjører du antagelig ikke så neste år blir det bare olje,filter og eventuell lagring kanskje ?
Jentungen har kjøpt seg moped og den ville hun på verksted for forgasserjustering, igår ringte verkstedhaien og ville bytte alt av slitedeler på den. Han fikk kontant beskjed om ikke å prøve seg da den er kjørt bare 70 km etter å ha fått nye dekk,klosser,drev og kjede. Gi dama justeringen hun vil ha og er det noe mere feil vil jeg se det før det skrues. Han trakk følehorna til seg og forklarte at forgasserene burde stilles og kjedet var X kjede. Tullebukken ble forklart at X kjede var montert der med hensikt selv om sykkelen er levert orginalt med 0 ring kjede og det betyr null for driftssikkerheten. Følgene av å prøve seg på noe annet enn forgasser justering ble nennsomt forklart :orefk Hadde jentungen tatt telefon hadde det blitt dyrt for henne. Siste gang det merkeverkstedet blir brukt og jeg syntes det er direkte ufint å drive sånn selv om det kvinnelig eier av 2 hjulingen.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Globe »

rogg skrev:
Globe skrev:Vedr. dekk, så var dekkene på den Viragoen jeg kjøpe, helt strøkne, og med god mønsterdybde:
Bilde

...MEN...så fikk jeg info om dekkenes datomerking:

Her er merkingen 219 og 369, hvilket da betyr Uke21, 1999 og Uke36, 1999

Så det ble nye dekk sporenstreks, grunnet alder, og dette var i fjor :oh :D
Er dette noe best før-dato?

10 år er vel å kalle en anseelig alder på dekk. Vil tro at dekkene/gummiens egenskaper forandrer seg litt med årene...men...det er vel ingen best-før-dato. "Bør-brukes-innen-dato" må en vel kunne si at er passert ved passert 10 år, montert på sykkel!

Pollti

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Pollti »

Er vel heller produksjons uke og år ? Og hvor mange år kan en bruke et MC dekk ?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Globe »

Det er sant.....det er klart at et dekk nok kan ligge en stund på lager....men at gummi som er 10 år gammel, er like myk og har samme tenkte egenskaper et "nytt" dekk har...tror jeg ikke. Og med de få cm som har bakkekontakt under kjøring, synes jeg det er greit å være "better safe, than sorry"!

Pollti

Re: Har noen blondis spørsmål IGJEN....

Legg inn av Pollti »

Enig med deg i det. Jeg er også av de som ikke sliter dekkene ned men bytter de når de blir ubehagelige og stive å kjøre på.

Svar