Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Gizmodude »

Duville skrev:Det var vel kanskje en litt for sammensatt gruppe til at det skulle bli helt optimalt for alle hele tiden... når det er sagt så var vi vel 4 - 5 som hadde en litt ekstra fin tur fra Kivien eller Jokeren var det vel og ned ett stykke på vestsida som kanskje bare vi vet noe om inntil nå :thumleft
:\m/:
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gizmodude skrev:
Duville skrev:Det var vel kanskje en litt for sammensatt gruppe til at det skulle bli helt optimalt for alle hele tiden... når det er sagt så var vi vel 4 - 5 som hadde en litt ekstra fin tur fra Kivien eller Jokeren var det vel og ned ett stykke på vestsida som kanskje bare vi vet noe om inntil nå :thumleft
:\m/:
Må gjerne fortelle litt mer... ;-);)

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Historien er egentlig veldig kort, Rogg var på "lørdagsshopping"...noen av oss ventet på ham....så måtte vi hente inn resten av gjengen :redface

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Ikke noe videre å snakke om... :mk
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

nei, i grunnen ikke :scratch :[-X :lol

men rogg hadde vel ett relativt langt ærend, men det var ingen som merket at vi var borte så da så

når vi skulle kjøre inn dere andre så kjørte vi i en perfekt kolonne, annen hvert, med perfekt avstand og ellers slik det anbefales å jøre kolonnekjøring...... :knegg

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Gizmodude skrev: Av forskjellige årsaker fungerte det ikke så godt på Randsfjord turen og jeg ble da en av de "slemme" som kjørte forbi og framme til de "tøffe" gutta, og som ellers er det alltid noen som lar seg fornærme av slikt .....
Jeg har ikke registret at noen i denne tråden har blitt fornærmet fordi de har blitt forbikjørt, imidlertid kan det synes for meg som noen av de som kjørte forbi viser en holdning som: får ikke jeg kjøre så fort som jeg vill så pokker ta....

Brukeravatar
Gizmodude
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Godtvoksen skrev:
Gizmodude skrev: Av forskjellige årsaker fungerte det ikke så godt på Randsfjord turen og jeg ble da en av de "slemme" som kjørte forbi og framme til de "tøffe" gutta, og som ellers er det alltid noen som lar seg fornærme av slikt .....
Jeg har ikke registret at noen i denne tråden har blitt fornærmet fordi de har blitt forbikjørt, imidlertid kan det synes for meg som noen av de som kjørte forbi viser en holdning som: får ikke jeg kjøre så fort som jeg vill så pokker ta....
Den er grei .... ](*,)
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Guro78
Motorsykkelen din: HD sportster 1200

Legg inn av Guro78 »

Jeg har med interesse fulgt denne debatten, synes det er mye lærerikt og interessant som kommer fram. Selv har jeg aldri kjørt i det jeg vil kalle en "ekte kolonne" med annenhver i "tett" formasjon, osv, men kun kjørt i mindre grupper med 3-4 sykler. Jeg er nok også av den forsiktige typen (mye pga den lave sykkelen jeg kjører), men det gjør at jeg nettopp foretrekker å ligge bak; da kan jeg kjøre i mitt eget tempo, nyte turen og så regner jeg heller med at fortroppene innimellom ser i speila slik at man kan samles med jevne mellomrom/veikryss; slik kan alle ha en tur etter eget ønske (også de med mer "hastverk"), men som tross alt har de sosiale fordelene som det jo er å kjøre i fellesskap ;-);) :mk Men skjønner noen kan bli stressa over å ligge sist og derfor kjører over evne..
I en kolonne mener jeg de individualistiske krumspringene " tones ned" og alle må rette seg etter et felles tempo; hvor nybegynnere (og andre som kjører roligst) bør ligge langt frem og styre farta. Sånn sett vil jeg jo tro dette ikke er kjøring som passer for alle: Noen her på forumet innrømmer jo f.eks de uansett vil gjøre ting på sin måte/liker å "gi på"litt ekstra.. :-k Kjøringen jeg ser på Randsfjorden-turen, slik den fremstår på filmen, vil jeg imidlertid si ikke direkte er kolonnekjøring (?) men heller en gjeng sykler som kjører i følge, og her kan jeg faktisk skjønner noen vil forbi og tette luker. Slike diskusjoner som nå synes jeg derfor er glimrende utgangspunkt for å lufte tanker rundt kjøreregler for senere treff :thumleft \:D/
Jeg har forresten også et spørsmål: Er vel ikke ment i kolonne at man selv i sving skal holde formasjon? :8-[ I såfall er vel dét kun egna på rette "Route 66"veier...?
Intruder skrev:
evike skrev: Selv pleier jeg å ta med noen som synes det er greit å kjøre i "min standard", fordi de ser på det som "tur" og ikke "kjøring" og legge opp en alternativ rute, hvor vi heller kan møtes et sted der fremme for å ha det hyggelig i lag.
Er enig med deg Evike,like barn leker best,tror jeg det heter.Slik :mc2 :mc2 :mc2 ikke slik :mc2 :mc1 :mc2
:vs

Duville

Legg inn av Duville »

Guro78 skrev:Jeg har med interesse fulgt denne debatten, synes det er mye lærerikt og interessant som kommer fram. Selv har jeg aldri kjørt i det jeg vil kalle en "ekte kolonne" med annenhver i "tett" formasjon, osv, men kun kjørt i mindre grupper med 3-4 sykler. Jeg er nok også av den forsiktige typen (mye pga den lave sykkelen jeg kjører), men det gjør at jeg nettopp foretrekker å ligge bak; da kan jeg kjøre i mitt eget tempo, nyte turen og så regner jeg heller med at fortroppene innimellom ser i speila slik at man kan samles med jevne mellomrom/veikryss; slik kan alle ha en tur etter eget ønske (også de med mer "hastverk"), men som tross alt har de sosiale fordelene som det jo er å kjøre i fellesskap ;-);) :mk Men skjønner noen kan bli stressa over å ligge sist og derfor kjører over evne..

Det beste er jo dersom du ligger som 2 med en erfaren kjører først som kan ta litt hensyn til ditt tempo. Da vil du for det første lære mye kjøetekninkk i det du vil kunne bruke den erfarne sine kunnskaper som eksempel i din kjøring og deretter vil du slippe å ta i så mye for å ta igjen alle de andre ut av fartsøkninger enten det er forbikjøring eller vha skilt. Når du ligger der er det også viktig å være på hugget slik at du vrir på gassrulla nesten samtidig med den/de foran. Tenk deg luka de får hvis de venter i 1,5 sekunder med å gi på. Den luka lages når det er fine veier og du må ta den inn når veiene kaskje ikke er like fine ett par sec etterpå. Hvis du er nr 5 eller 6 i kolonnen og enda verre hvis det er en som ligger mellom deg og fronten som slipper de forran med noen sekunder - da blir det jo til at dere som er bak må ta dette inn og lukke luka og det er stressende for alle. .

Dersom du vet at du ikke holder følge med de øvrige er det jo viktig når du er sist at du enten aksepterer at det kan bli en del ujevn kjøring på grunn av trekkspilleffekten eller så må du akseptere at du blir frakjørt noe og ta de andre igjen på stoppene som du sier.

I en kolonne mener jeg de individualistiske krumspringene " tones ned" og alle må rette seg etter et felles tempo; hvor nybegynnere (og andre som kjører roligst) bør ligge langt frem og styre farta. Sånn sett vil jeg jo tro dette ikke er kjøring som passer for alle: Noen her på forumet innrømmer jo f.eks de uansett vil gjøre ting på sin måte/liker å "gi på"litt ekstra.. :-k Kjøringen jeg ser på Randsfjorden-turen, slik den fremstår på filmen, vil jeg imidlertid si ikke direkte er kolonnekjøring (?) men heller en gjeng sykler som kjører i følge, og her kan jeg faktisk skjønner noen vil forbi og tette luker. Slike diskusjoner som nå synes jeg derfor er glimrende utgangspunkt for å lufte tanker rundt kjøreregler for senere treff :thumleft \:D/

Enig i alt dette
Jeg har forresten også et spørsmål: Er vel ikke ment i kolonne at man selv i sving skal holde formasjon? :8-[ I såfall er vel dét kun egna på rette "Route 66"veier...?
I svinger kjører du slik du selv ønsker det - det er jo opp til den bak å være oppmerksom og det er de siden svinger er noe vi konsentrerer om. Du lærer fort kjørestilen så du kan tilpasse deg. Å holde din "side" med en halvmeter til en meter selv i svinger gir deg 0 - 1 meter mindre å svinge unna dersom han forran må bremse. Kjører du i sporet til han forran må du svinge langt for å komme unna. Enighet om kolonne eller om jeg tar igjen en annen sykkel så følger jeg dette uansett. Det blir en vane å kjøre sånn fordi dette synes å være den sikreste måten å kjøre på uansett

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Guro78 skrev:Slike diskusjoner som nå synes jeg derfor er glimrende utgangspunkt for å lufte tanker rundt kjøreregler for senere treff :thumleft \:D/
:janikk

Ved søk på nettet så ser en at de seriøse MC-klubbene praktiserer kjøreregler og denne diskusjonen viser at det er flere synspunkter, så kjøreregler for mcsiden.no må vi vel kunne få til... :thumleft

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Guro78 skrev: Jeg er nok også av den forsiktige typen (mye pga den lave sykkelen jeg kjører), men det gjør at jeg nettopp foretrekker å ligge bak; da kan jeg kjøre i mitt eget tempo, nyte turen og så regner jeg heller med at fortroppene innimellom ser i speila slik at man kan samles med jevne mellomrom/veikryss; slik kan alle ha en tur etter eget ønske (også de med mer "hastverk"), men som tross alt har de sosiale fordelene som det jo er å kjøre i fellesskap ;-);) :mk Men skjønner noen kan bli stressa over å ligge sist og derfor kjører over evne..
[/quote]
Jeg har kjørt sammen med Guro78 et par ganger, og tror det fungerte bra. Vel kjører jeg fra i svingene men tar det rolig på rettstrekkene slik at de bak kan ta meg igjen. Etter en stund har jeg "rast fra meg" litt og tar det litt roligere.

En kommentar jeg hørte på Randsfjordtreffet: Det er til å grine av, de flotte svingene og så må vi bremse. :sorry

Brukeravatar
Gizmodude
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Godtvoksen skrev:Ved søk på nettet så ser en at de seriøse MC-klubbene praktiserer kjøreregler ......... snip ........
Hvordan vet du at de er mer seriøse en de som ikke dukket opp på dette søket ditt?

Er det fordi dem har info om kolonnekjøring på hjemmesiden eller fordi du har personlig kjennskap til klubbene som gjør at du vet at dem er "seriøse mc-klubber?
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Gizmodude
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Gammelgutt skrev:En kommentar jeg hørte på Randsfjordtreffet: Det er til å grine av, de flotte svingene og så må vi bremse. :sorry
Det har godt kunne ha vært meg som har sagt noe lignende, og det som ble sagt er og blir ubestridelig fakta. :sk?

Du var ikke akkurat tung å be du heller da Gammelgutt :-J

Men noe som går igjen ofte i innleggene her er vi som kjører forbi enten har det "travelt", "vil kjøre fort", "dere kommer da ikke fortere fram fordi dere kjørte forbi meg" .....

Jeg kan selvfølgelig kun svare for meg:
Tavelt - Det har ingenting med travelt å gjøre, det er snakk om å få kunne kjøre med jevn flyt, er det jevn flyt i kollonnen blir ikke farten like viktig.
Fart - Som nevnt over, er det jevn og fin flyt betyr ikke farten så mye, men når den oftere går under fartsgrensa en i fartsgrensa og da i rykk og napp, spesielt i svinger, selv når man ligger langt bak, da får de som blir forbikjørt bare godta dette .....
Igjen, det er ikke om å komme først fram, men å få lov til å nyte kjøreturen i ett jevnt og forutsigbart tempo.
Sist redigert av Gizmodude den 13 sep 2010, 10:55, redigert 1 gang totalt.
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Duville

Legg inn av Duville »

NAf mc må jo være det beste og slik jeg ser det så skriver de det meste som er verd å skrive på denne hjemmesida synes nå jeg. Mye mer enn dette trenger man ikke:

http://www.nafmcharstad.no/Kolonnekjoring.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gizmodude
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Duville skrev:NAf mc må jo være det beste og slik jeg ser det så skriver de det meste som er verd å skrive på denne hjemmesida synes nå jeg. Mye mer enn dette trenger man ikke:

http://www.nafmcharstad.no/Kolonnekjoring.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Veldig bra informasjon :thumleft
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Svar