Kubikksyke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
LilleMann
Innlegg: 199
Registrert: 09 aug 2010, 01:46
Motorsykkelen din: Yamaha YBR 125

Re: Kubikksyke?

Legg inn av LilleMann »

Jeg forstår ikke hva problemet deres er. En sylinder med 125cc er da nok, det? :knegg :b_c:

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kubikksyke?

Legg inn av jhn »

Æ trur ikke æ har kubikksyke, men æ har funne ut i all min klokskap (da mene æ all, bokstavelig talt) at ca 100hk og 100Nm e et slags minimum, æ behøve ikke no mere heller

noboss
Innlegg: 60
Registrert: 16 nov 2008, 21:14

Re: Kubikksyke?

Legg inn av noboss »

Hva skal en med 1000 ccm, det funker helt greit med fem, seks liter. :knegg

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ArcticTiger »

noboss skrev:Hva skal en med 1000 ccm, det funker helt greit med fem, seks liter. :knegg

Det er et uttrykk som heter...."waisted machinery" og :-k

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av MaxTron »

noboss skrev:Hva skal en med 1000 ccm, det funker helt greit med fem, seks liter. :knegg
Eeh, no snakker vi fortsatt om MOTORSYKKLA, ikke om flodhester på 2 hjul med bilmotorer som er uforholdsmessig store og tungbygde selv når de står i en bil :oh
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Twister »

MaxTron skrev:
noboss skrev:Hva skal en med 1000 ccm, det funker helt greit med fem, seks liter. :knegg
Eeh, no snakker vi fortsatt om MOTORSYKKLA, ikke om flodhester på 2 hjul med bilmotorer som er uforholdsmessig store og tungbygde selv når de står i en bil :oh
Det er jeg enig i, det som kanskje i mineøyne er vanskeligst å pent, er radiatoren. Den blir jo vanvittig stor!! Har sett noen privatbygde V8 sykkler som ser mye smekrere ut en BossHossen...
Nå er det jo ikke noe nytt det med å jakte på både kubikk og v8ère i sykkel: vi skriver 1907!!
curtiss.jpg
litt over 135 miles uten bremser!! :prop: disse gutta hadde ikke dødsangst iallefall!! :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Cbr »

Kubikksyke??? Ingen her, neste mc vil være en 1000cc å ser ikke noe gale me det. Liker bare å kunne ha høy topphastighet/aks, ønske jeg det. Å det går an å komme opp i topphastigheten på norske veier.

At andre vil ha mindre cc bryr meg ikke så mye.

stein
Innlegg: 2
Registrert: 18 feb 2011, 11:29
Motorsykkelen din: Kawasaki vn 800 classic

Re: Kubikksyke?

Legg inn av stein »

AJ skrev:Jeg bare lurer...
Er det sånn at norske motorsyklister bare må ha mer og mer kubikk?
Sånn har det vel vært i mange år allerede her i landet; at vår neste sykkel skal ha (mye...) mer kubikk enn den vi har nå.
Må vi ha Kawasaki 1400, BMW 1600, Honda 1800 og Triumph med 2300 kubikks motor for å ha glede av MC-livet?

Vel...? Er det slik at vi nordmenn lider av en form for "størrelsen teller" syndrom når det gjelder MC?
Tja! Kommer vel ann på størrelsen på sykkelen i utgangspungtet. Etter flere år med "lekesykkel", xt 600 89 mod, så kom tiden for å roe litt ned (alderen tynger, 42 år :-)), så jeg kjøpte en cruiser: Honda Shadow 600. Etter et deilig år var jeg hekta på cruisere og fant ut at 600 cc var i minste laget. Gikk opp 200 cc til drømmesykkelen: Kawasaki vn 800 classic (64 nm\v 3300 og 55 hk). Den er akkurat passe stor både i kubikk og vekt for meg på 60 kg og 175 cm, 250 kg fulltanket. Ser større ut enn den er, som en HD Fatboy 1340 omtrent.
Var en tur i USA og leide meg en HD Heritage på 1584 cc, 346 kg i en uke. Herlig sykkel. Kom hjem til Norge og kjørte litt Kawa 800 igjen og fant ut at det var helt unødvendig for meg med mer kubikk. Faktisk var det ganske likt å kjøre. Selvfølgelig mer kraft i HD`n, men ikke den helt store forskjellen faktisk. Mer enn nok power i Kawa`n opp til 120 km\t, og fortere enn det er uaktuelt med en cruiser. Både HD`n og Kawa\ n liker seg best i hastigheter som 80-110 på landeveien.
Skulle jeg kjøpe ny sykkel så hadde det blitt en splitter ny Kawasaki vn 900. Forskjellen er først og fremst beltedrift og innsprøytning på nyere mod.

Mvh en mc frik




Mvh
Sist redigert av stein den 22 mai 2011, 00:21, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av MaxTron »

Twister skrev:
MaxTron skrev:
noboss skrev:Hva skal en med 1000 ccm, det funker helt greit med fem, seks liter. :knegg
Eeh, no snakker vi fortsatt om MOTORSYKKLA, ikke om flodhester på 2 hjul med bilmotorer som er uforholdsmessig store og tungbygde selv når de står i en bil :oh
Det er jeg enig i, det som kanskje i mineøyne er vanskeligst å pent, er radiatoren. Den blir jo vanvittig stor!! Har sett noen privatbygde V8 sykkler som ser mye smekrere ut en BossHossen...
Nå er det jo ikke noe nytt det med å jakte på både kubikk og v8ère i sykkel: vi skriver 1907!!
curtiss.jpg
litt over 135 miles uten bremser!! :prop: disse gutta hadde ikke dødsangst iallefall!! :knegg
Nei, det skal være sikkert!!

Og kardangdrift med åpent vinkelgir hørtes jo også litt risikabelt ut på stranda... Tøffe karer på den tiden :notworthy:
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Intruder »

Hvorfor være stor når man er lykkelig som "liten ?" =;
Smaken er som baken,delt... :skriver
Den beste :mc2 i verda er den som jeg har nå
du skulle bære høre hvis motor`n ville gå.. :moi:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av AJ »

stein skrev: Skulle jeg kjøpe ny sykkel så hadde det blitt en splitter ny Kawasaki vn 900. Forskjellen er først og fremst beltedrift og innsprøytning på nyere mod.

Mvh en mc frik

Mvh
Heisan stein.
Bra post i meningsutvekslinga om kubikksyke, dette :thumleft

Og velkommen som medlem her på MCsiden.no :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av AJ »

Elolz skrev:Jeg klarer meg ihvertfall helt ypperlig med min 250cc, og har planer om å ha den i en del år til. Blir sikkert en 600/675cc en eller an gang i fremtiden, men noe større sykkel en det vil jeg rett og slett ikke ha :D
Sunn innstilling, Elolz - og velkommen hit til MCsiden.no, før jeg helt glemmer det... :-)
Du nevner 675cc... :-k
Snakker vi om gryende interesse for Triumph her, eller... ;e
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kubikksyke?

Legg inn av NickNei »

Ikke kubikksyke, men rett fokus :-)
Aldri hatt noe mindre enn 1000ccm, det vil muligens bli noe småtteri til lek om vinteren en gang, men ikke som vanlig brukssykkel.
Nothing beats cubic inches.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av tagesk »

Prisen er nå klar: BMW K1600GT koster 21.000 euro (ca 160.000 kroner).
Med seks sylindre og 1600 ccm skulle det kurere mye av sykdommene dere har.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kubikksyke?

Legg inn av NickNei »

K1600GT er en suveren turmaskin med sånn passe med kubikk, men prisen vil vel bli godt og vel det dobbelte i norge da.

Svar