Kubikksyke?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Kubikksyke?
Jeg bare lurer...
Er det sånn at norske motorsyklister bare må ha mer og mer kubikk?
Sånn har det vel vært i mange år allerede her i landet; at vår neste sykkel skal ha (mye...) mer kubikk enn den vi har nå.
Må vi ha Kawasaki 1400, BMW 1600, Honda 1800 og Triumph med 2300 kubikks motor for å ha glede av MC-livet?
Vel...? Er det slik at vi nordmenn lider av en form for "størrelsen teller" syndrom når det gjelder MC?
Er det sånn at norske motorsyklister bare må ha mer og mer kubikk?
Sånn har det vel vært i mange år allerede her i landet; at vår neste sykkel skal ha (mye...) mer kubikk enn den vi har nå.
Må vi ha Kawasaki 1400, BMW 1600, Honda 1800 og Triumph med 2300 kubikks motor for å ha glede av MC-livet?
Vel...? Er det slik at vi nordmenn lider av en form for "størrelsen teller" syndrom når det gjelder MC?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kubikksyke?
Det er helt klart at det er en del prestisje ute og går...størst/nyest/værst....samme om man greier å kjøre dette eller ikke...
dette har jeg sett mange eksempler på på Tyrigrava..ellers sitter nok pengene mer løst her i landet enn mange andre steder når en ser på salgsstatestikken.billig forsikring også i forhold til mange land også..
lurer faktisk på å bytte 600dren mot noe ennå mindre for mitt bruk da den ikke er så bra veldig sakte...
dette har jeg sett mange eksempler på på Tyrigrava..ellers sitter nok pengene mer løst her i landet enn mange andre steder når en ser på salgsstatestikken.billig forsikring også i forhold til mange land også..
lurer faktisk på å bytte 600dren mot noe ennå mindre for mitt bruk da den ikke er så bra veldig sakte...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kubikksyke?
Mye vil ha mer.
Klart at man klarer seg med en mindre sykkel på norske veier, men jeg tror veldig mange blir fort vant til sykkelen sin og det draget som er i den, og da blir jo neste steg å finne en sykkel med mer drag i. Ingenting er som wow følelsen man får når man kjøper seg en ny sykkel og drar den ut på 1-2 gir (for i Norge kan man jo ikke dra den lovlig ut på flere
).
Heldigvis har ikke jeg noe stort behov for å ha en 1000 kubikk eller større enda. Men mer sprut kunne jeg godt tenkt meg.

Klart at man klarer seg med en mindre sykkel på norske veier, men jeg tror veldig mange blir fort vant til sykkelen sin og det draget som er i den, og da blir jo neste steg å finne en sykkel med mer drag i. Ingenting er som wow følelsen man får når man kjøper seg en ny sykkel og drar den ut på 1-2 gir (for i Norge kan man jo ikke dra den lovlig ut på flere

Heldigvis har ikke jeg noe stort behov for å ha en 1000 kubikk eller større enda. Men mer sprut kunne jeg godt tenkt meg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kubikksyke?
når en 1000rrr gjør en 170 på 1 gear så er vel 2gear overkill...
den gamle min gjør ikke mer enn 120kmh på 1gear....

den gamle min gjør ikke mer enn 120kmh på 1gear....

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kubikksyke?
He he. Ja, men min gjør ikke mer enn ca 80 på første, så jeg kan ihvertfall dra den helt ut i 1. gir. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kubikksyke?

Tja,Forrige sykkel var en 1100, nåværende er originalt 738 ccm-


If it ain't broke, I'll break it.
Re: Kubikksyke?
Jeg trives med min kubikksyke....hvorfor være "frisk" når det er så deilig å være MC-syk og eller kubikksyk og ikke røykesyk...
Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)
Mye bedre kjøreegnskaper på VTX'n gitt...
Også var min VTX svært billig:



Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)
Mye bedre kjøreegnskaper på VTX'n gitt...

Også var min VTX svært billig:
Sist redigert av Godtvoksen den 22 nov 2010, 22:13, redigert 2 ganger totalt.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kubikksyke?
Ja jeg tror det utvilsomt er nødvendig med stadig mer kubikk.
De sykla du nevner AJ har jo litt "ekstra daukjøtt" å dra på, sammenlignet med la os si en 600.
Og med en feit sjåfør og ei feit kjærring bakpå (statistikken sier vi blir stadig tyngre, og det stemmer i mitt og kjærringas tilfelle), og stadig mer stasj som vi mååå ha med oss på tur, så er det klart det trengs litt kubikk for å holde følge med trafikken.
Og med økende alder kan vel behovet for litt mer "sprut" melde seg og....
De sykla du nevner AJ har jo litt "ekstra daukjøtt" å dra på, sammenlignet med la os si en 600.
Og med en feit sjåfør og ei feit kjærring bakpå (statistikken sier vi blir stadig tyngre, og det stemmer i mitt og kjærringas tilfelle), og stadig mer stasj som vi mååå ha med oss på tur, så er det klart det trengs litt kubikk for å holde følge med trafikken.
Og med økende alder kan vel behovet for litt mer "sprut" melde seg og....

Re: Kubikksyke?
jepp, det gjelder å finne noe dårligere å sammenligne medGodtvoksen skrev:Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)

Min KTM på 1200cc og 170 hk er vel også godt innenfor kubikksykediagnosen, men det er jo likevel kjøreegenskapene som er i fokus på den maskinen.
Re: Kubikksyke?
pelsen skrev:jepp, det gjelder å finne noe dårligere å sammenligne medGodtvoksen skrev:Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)![]()

- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: Kubikksyke?
Kubikksyke?
Jeg har ingen umiddelbare planer om å bytte sykkel. men om det skal skje vet jeg godt at det ikke er kubikken som er avgjørende. Jeg vet at de 98 HK jeg har nå er rikelig. Så det vil være andre egenskaper som avgjør et skifte. Og min neste sykkel vil nok være enten en ny sykkel i V-strom / Varadero / GS - segmentet eller en touring. Og snakker vi touring snakker vi fort om Gold-Wing / Pan-European eller noe fra BMW.
Jeg har ingen umiddelbare planer om å bytte sykkel. men om det skal skje vet jeg godt at det ikke er kubikken som er avgjørende. Jeg vet at de 98 HK jeg har nå er rikelig. Så det vil være andre egenskaper som avgjør et skifte. Og min neste sykkel vil nok være enten en ny sykkel i V-strom / Varadero / GS - segmentet eller en touring. Og snakker vi touring snakker vi fort om Gold-Wing / Pan-European eller noe fra BMW.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
Re: Kubikksyke?
Jeg med mine 800 kubikk er fornøyd jeg. Godt nok drag, den er voksen i størrelse + det er en av de fineste cruiserne (klassisk og bobberaktig). Dersom jeg skulle ha byttet ut Vulcanen ville det utelukkende ha vært pga overgang til overligger. Men da ville det nok ha blitt en økning i kubikk, da de syklene som er aktuelle i den klassen er på 1200 ++. Men for meg er det ikke kubikken det kommer an på om man skal kose seg på 2 hjul. I andre enden av skalaen; Har en kamerat som er Vespaentusiast, han putrer storfornøyd rundt med sine 50 ccm.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Kubikksyke?
Kjelvis skrev:Jeg med mine 800 kubikk er fornøyd jeg. Godt nok drag, den er voksen i størrelse + det er en av de fineste cruiserne (klassisk og bobberaktig). Dersom jeg skulle ha byttet ut Vulcanen ville det utelukkende ha vært pga overgang til overligger. Men da ville det nok ha blitt en økning i kubikk, da de syklene som er aktuelle i den klassen er på 1200 ++. Men for meg er det ikke kubikken det kommer an på om man skal kose seg på 2 hjul. I andre enden av skalaen; Har en kamerat som er Vespaentusiast, han putrer storfornøyd rundt med sine 50 ccm.
Med min Intruder 750 stiller du og jeg omtrent i samme klasse,og vi ER noe innmari kule.






Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kubikksyke?
Man kan ha det gøy med nær sagt uansett sykkel. Må likevel innrømme at jeg etter å ha prøvd en 600 ccm -vistnok ikke av aller nyeste årgang - virkelig savna punchen og frasparket.
Ikke så nøye med kubikk bare det er nok HK
Ikke så nøye med kubikk bare det er nok HK

It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Som jeg har skrevet i en annen tråd her på MCsiden.no tidligere da jeg var på "prøver'n" i sommer, så ble jeg skikkelig betatt av Kawasaki ER-6N (den uten kåpe...). Den hadde utseendet, draget og ikke minst funfaktoren på plass
Og jeg var såååå langt unna å kjøpe den. Men måtte tenke meg om siden jeg ofte kjører med passasjer og dermed også (ofte mye...) bagasje for to. Derfor ble det Tiger'n i stedet.
Men Kawa'en var og er en skikkelig morsom og sprek sykkel. Hvem skulle tro at denne kun har en 650 kubikks liten... jeg mener, stor (sprek og flott!) motor?
En sykkel som er meget ufortjent oversett, er min vurdering.
Så neida! kubikk er nok ikke alt

Og jeg var såååå langt unna å kjøpe den. Men måtte tenke meg om siden jeg ofte kjører med passasjer og dermed også (ofte mye...) bagasje for to. Derfor ble det Tiger'n i stedet.
Men Kawa'en var og er en skikkelig morsom og sprek sykkel. Hvem skulle tro at denne kun har en 650 kubikks liten... jeg mener, stor (sprek og flott!) motor?
En sykkel som er meget ufortjent oversett, er min vurdering.
Så neida! kubikk er nok ikke alt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.