Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av Crinos »

Morten skrev:
Crinos skrev:Jeg har Screamin' Eagle på min EVO, og de er noe snillere enn PowerCommander er.
Det er ikke noe tvil om at du vil få mer ut av motoren din med PowerCommander, enn HD Screamin' Eagle.
Har du prøvd med "autotune" ?
Vet at det finnes ferdige "maps" for ulike oppsett til ulike sykler for å unngå å kjøre sykkel i benk selv, men er det å anbefale ? Unngår man å kjøre benk om man bruker autotune ?
Nei har dessverre ikke testet autotune.
Det går som du sier ann å kjøpe en form for standard mapping, som fungerer på de aller fleste bygg. Men så har du kanskje større luftfilter, byttet kam(er), portet toppene, byttet eksosanlegg, så blir mappinga helt feil.

Joda, det koster noen høvdinger ekstra å få mappinga justert etter din sykkel, men det er absolutt verd penga.

Jeg hadde en Earley Shovel som primært var bygd opp med S&S deler men den hadde en Andrews B kam som ikke er street-legal i noen av de amerikanske statene fordi den er for kvass og Mallory racing ignition... Mallory'en var selvjusterende på mappinga, og gjorde underverker, men før jeg fikk den, var sykkelen så og si umulig å kjøre fornuftig.

Jeg har Screamin' Eagle på min nå, men når jeg er ferdig med de tingene jeg har lyst til å gjøre med den, kommer jeg nok til å bytte tennings anlegget. Har da vurdert enten et Dyna 2000 Single fire anlegg, eller se på muligheten med å tilpasse MegaSquirt til HD bruk.
Hadde MegaSquirt på Z3'n da jeg hadde den og var veeeeeeeeeeldig godt fornøyd! :)

Ulempen med Evo'n er jo at den ikke har elektronisk styrt insprøytning... Kan ettermonteres i form av EFI kit, men har ikke hørt noe godt om dem enda.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av StigRune »

Jøss, folk har jo gjort masse!

Mine "mods" er relativt beskjedne:
- Røska ut airbox baffles (gir litt mer luft til motor og grommere lyd da de hindrer lyd fra å komme ut av luftfilterboksen)
- Satt på velteklosser (av den typen som sitter langt nede på kåpa, så beskytter vel stort sett bare motor og nedre kåpe)
- Det var det...

Kommende mods i rekkefølge:
- Spool sliders (bobbins tror jeg de ofte kalles her)
- Leo Vince GP slip-on
- Powercommander

Noen som vet hva Powercommander + mapping koster?
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av ejs »

StigRune skrev:Jøss, folk har jo gjort masse!

Noen som vet hva Powercommander + mapping koster?
Du kan jo gå inn på hjemmesida til Powercommander ,og se hvilke ferdige maps som ligger der ,og så kjøpe
potte + filter som er likt.

PC 3 + dynokjøring kommer nok på 4-6 tusen.


(jeg betalte 1700 bare for å finne at det oppsettet jeg hadde gjort med prøving og feiling var riktig)
(det varierte 14 hester mellom mest bensin og minst bensin)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av AJ »

StigRune skrev:Kommende mods i rekkefølge:
- Spool sliders (bobbins tror jeg de ofte kalles her)
- Leo Vince GP slip-on
- Powercommander

Noen som vet hva Powercommander + mapping koster?
Hadde Powercommander på TDM'en, sparte noen hundrelapper på å kjøpe den fra utlandet (husker ikke lenger hvor jeg kjøpte den...) og brukte et map fra en TDM kompis i England med akkurat samme oppsettet, Laser Duo-Tech slip-ons, som jeg hadde på min sykkel. Og det funka helt strålende!

Tenkte likevel på å å få tilpasset eget map og undersøkte med et firma i Karlstad i Sverige og mener å huske at det var en god del å spare i forhold til prisene her hjemme i Norge...
Husker også at det svenske firmaet (som jeg så klart heller ikke husker navnet på... :redface ) mer enn gjerne tok i mot norske kunder ;-);).
Men det er bare å søke på nettet og fyre avgårde e-poster så får du nok svar fra de fleste med priser og greier og greier... :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av Bringisen »

Har hatt min sykkel i tre måneder og enda ikke tatt den for første kjøretur men har hatt tid til å gjøre noen småting før våren.

Zumo 220 montert på Touratech bøyle.
Comfortsadel fra Touratech.
Vindskjerm spoiler fra Touratech.
Lakkbeskyttere fra Touratech.
Beskyttelse for bremseveskebeholder fra Touratech.
Skjermforlenger på forskjerm fra Wunderlich.
Tankveske fra Wunderlich.
Winglets (vindbeskyttelse) fra Nippy Norman.
Alu motorbeskyttelse fra BMW
Håndbeskyttere med spoiler fra BMW
Vario sidekofferter fra BMW
Vario toppkoffert fra BMW
Ryggstøtte for toppkoffert fra BMW.
Veltebøyler fra BMW
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av AJ »

Ble en 3 mils kjøretur i dag for å fylle bensin. Viktig å få blanda den siste lille resten av hjøsten-2010-bensinen med ny frisk oktan :knegg

Tok en tur også for å se om de seks cm. lange speilarmforlengerene, som jeg monterte i dag, gjorde noen forskjell.
Og jada! det gjorde de!
Det åpenbare var selvfølgelig bedre sikt bakover. Ble ganske mye bedre!

En annen og litt overraskende effekt var at det virker som at jeg nå får mindre turbulens mot hjelmen. Andre Tiger-eiere har meldt om det samme, men jeg tenkte at "det er vel bare innbilning".
Antakelig ikke!
Trenger nok en lengre tur under litt andre kjøreforhold før jeg kan trekke noen bastante konklusjoner, men det vil egentlig ikke forundre meg om forlengerne gir en slik effekt, når jeg tenker meg om.
Turbulens behøver ikke bare ha sin årsak i vindskjerm og vindskjermens avstand og stilling til føreren. Speilene som sitter ganske tett på dagens MC'er gjør at luftrommet mellom kantene på vindskjermen og speilene blir smalt og i dette smale luftrommet tror jeg faktiusk det kan oppstå 'urolige' luftstrømmer som gir ekstra og unødig turbulens mot føreren.

Har ingen gode teorier å slå i bordet med annet enn disse tankene jeg har nevnt om forholdet vindskjerm, speil og fører. Kan også legge til sittestillingen, som har en god del å si på sykler som TDM, SuperTénéré, GS, Tiger, Vstrom og andre som ligner disse.
Kombinasjonen oppreist kjørestilling og avstanden til skjermen på disse syklene gjør at det blir stort rom mellom skjerm og fører hvor fartsvinden kan 'regjere' nærmest som den vil.

Mulig speilarmforlengere er en av flere løsninger som faktisk fungerer? Var i hvert fall en interessant opplevelse da det kjentes slik ut under kjøreturen i kveld.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av Gammelgutt »

Hyosung gt 250 nøgen.
Bagster tanktrekk og veske.
Styrehever/flytter.
Flaskeholder på styret.
Varmehåndtak.
Givi vindskjerm med parkeringsbillettholder.
BMC vaskbart luftfilter.
Michelin pilot road 2.
Midtstøtte.
D.I.D X-ringkjede.
Større speil med vidvinkel og lange armer.
Sist redigert av Gammelgutt den 03 apr 2011, 17:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
En annen og litt overraskende effekt var at det virker som at jeg nå får mindre turbulens mot hjelmen. Andre Tiger-eiere har meldt om det samme, men jeg tenkte at "det er vel bare innbilning".
Antakelig ikke!
.
Har sett en del V-strom eiere også som melder det samme, så æ trur nok æ må teste litt, hvis bare våren kunne komme

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av MaxTron »

ejs skrev:
StigRune skrev:Jøss, folk har jo gjort masse!

Noen som vet hva Powercommander + mapping koster?
Du kan jo gå inn på hjemmesida til Powercommander ,og se hvilke ferdige maps som ligger der ,og så kjøpe
potte + filter som er likt.

PC 3 + dynokjøring kommer nok på 4-6 tusen.


(jeg betalte 1700 bare for å finne at det oppsettet jeg hadde gjort med prøving og feiling var riktig)
(det varierte 14 hester mellom mest bensin og minst bensin)
Som tidligere nevnt kjøpte æ PCV og AutoTune, eksos, K & N-filter og div fra Amerikansk nettbutikk.
Men innhentet tilbud fra to norske butikker først, de var veldig like på pris, mistenker at de tar varene fra samme grossist..?

Priser fra MC Dyno på Mysen fra Oktober 2010 (kan være litt forskjellig til din sykkel):
Power Commander PC-V Yamaha Vmax 09 3 020,00 + Mva
Auto Tune kit for PC-V, fits all except harley 2 444,00 + Mva

Prisene fra den Amerikanske nettbutikken ble litt under halve...
Vist du finner ett map som er laget for samme modifikasjoner som du vil ha vil det være nær nok til å fungere til daglig bruk, men ikke optimalt da ingen motorer er 100% identiske. Da trenger du strengt tatt ikke verken AutoTune eller benkkjøring.
(Men det er det helt sikkert mange som vil protestere på)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av Kjellrf »

Hva som er forandret på min Z1000:
Først fra før min tid:
Ingen midtstøtte.
Korta bakskjerm...
Borret 0,5, overhalt topp, lading.
Powerfilter, som jeg har byttet til ovale KN (de gamle var snurpa sammen).
V&H Classic 4-1 (blei levert ny ut av butikk med Kerker-anlegg).
Blanke kopper på instrumentklokkene.

Jeg har gjort:
Stålomspunne bremseslanger.
Lavere styre.
Z1000J forgassere (ga 89 hk på bakhjul, kontra 83 på motor)
Lester støpte felger (heftig på slutten av 70-tallet).
Optisk tenning.
HD clutsjfjører (angrer litt, går med senebetemnnelse i clutsjarmen på 3. året...).
Åsså fikk jeg ett svart matt sidedeksel av en gammel Kawagærning som erstattning for det røde som var kjørt over av en lastebil...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av AJ »

Vinteren er sesong for 'modding' av moppa ;e

I fjor vinter fikk Tiger ny ARROW slip-on potte lik denne på videoen ;-), EVOTECH radiator og oljekjølerbeskyttelse, forlenga kjedekasse, kræsjbeskyttere og karbon tankbeskytter (som kan skaffes herfra...).

I vinter blir det ny NITRON bakdemper med hydraulisk tilleggsenhet for lettere justering av forspenninga, som kjøpefinger'n nettopp bestilte herfra ;-)

Så da blir det nok enda mer inspirert kjøring neste år :knegg

Andre med modde-planer i vinter?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av werner »

Ang mapping/prog av moppen:
Kjøpte meg en aprilia rsv mille r for et par uker siden, og den sitter det et annet
anlegg på. Aprilia racing titan, og only for race use står det på. Fikk også med en boks som det lå et chip i. Tror det er det orginale da det er litt silicon og div på det. Har funnet ut, tror jeg at anlegg og potte selges i kit. Skulle det være nødvendig med no nøyere mapping da?
Vet ikke om det er beregnet at det f.eks skal byttes luftfilter i tillegg, og skjødesløs som jeg er har jeg ikke sett om det er orginalt det som sitter der:-)

Modder jeg vil gjøre er å kjøpe bakre ramma så jeg får på passasjersete. Den er one sits og er reg for en..
Så, er det visst litt grøvre spjeldhus å få kjøpt:-)

Så har jeg et håp om lotto'n så jeg får til dette:-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av AJ »

werner skrev:Ang mapping/prog av moppen:
Kjøpte meg en aprilia rsv mille r for et par uker siden, og den sitter det et annet
anlegg på. Aprilia racing titan, og only for race use står det på. Fikk også med en boks som det lå et chip i. Tror det er det orginale da det er litt silicon og div på det. Har funnet ut, tror jeg at anlegg og potte selges i kit. Skulle det være nødvendig med no nøyere mapping da?
Vet ikke om det er beregnet at det f.eks skal byttes luftfilter i tillegg, og skjødesløs som jeg er har jeg ikke sett om det er orginalt det som sitter der:-)

Modder jeg vil gjøre er å kjøpe bakre ramma så jeg får på passasjersete. Den er one sits og er reg for en..
Så, er det visst litt grøvre spjeldhus å få kjøpt:-)

Så har jeg et håp om lotto'n så jeg får til dette:-)
Antakelig ikkeno' behov for et mer nøyaktig map enn det du allerede har, vil jeg tro.
På Tiger-moppa har verkstedet på GMS kjørt inn det nyeste TuneEcu map'et tilpasset ARROW slip-on potta. Forskjellen fra det forrige er ikke allverdens selv om jeg merker at motogangen på lavt turtall er jevnere med den nyeste mappingen enn det forrige.
Og det i seg selv er jo gjerne en velkommen fordel slik at man slipper nykkete gange i gangfart...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av werner »

Da er det sikkert som det skal være:-)
Den går litt urent på lavt, særlig under 3000. Derfor tenkte jeg at den ikke var
helt 100... Hører litt rundt i vinter så får jeg se til våren. Ser ikke ut som
det blir noe mer kjøring i år..
Var på GMS for noen uker siden, 17 sept for å være nøyaktig. Da sto
det en lekker orange speed triple der, men de var ikke sikkre
på om de skulle selge den. Var en 97-98 mod.

Det hadde vært no :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hvilke modifiseringer har DU gjort på din MC?

Legg inn av Snikkeren »

Hvis ikke jeg husker feil, så er det vel V motor i den, og da er det gjerne litt ruskete gange på lave turtall.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar