74 svinger på 6:24 minutter

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av ArcticTiger »

@Tage: Veien over Hamarøya (egentlig hele strekningen Fauske-Narvik) er stort sett som den var i 1967, bortsett fra at noen fergestrekninger er erstattet med tuneller, og så er det kommet fast dekke nå :thumleft
Og så har de byttet vegnavn fra Riksveg 50 til E6, det hjalp også litt :knegg
Hehe, jeg husker godt nordover-turene vi hadde sist på-60tallet/først på 70-tallet, det var nesten som en "ekspedisjon" å regne i forhold til idag :D
Nei, noen filmsnutt får du ikke fra meg :[-( . Jeg har riktignok digitalt kamera, og liker elektronisk styrt tenning og innsprøytning. Men dere går også grensen for min modernitet :knegg

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev: Nå GV sier han og Mekkeren, som etter det jeg har forstått har kjørt MC både fort og seint gjennom en årrekke, kjører på samme måten så tror jeg det ikke.
Hvor har GV sagt dette? Jeg tror heller ikke noe på et slikt utsagn, for det er ikke sant. GV har kjørt stor MC i to sesonger og det kan ikke sies å være en årrekke...
GV - Sånn kan man misforstå - ordet "som" henspiller selvfølgelig på Mekkeren og ikke GV som (denne gang henspeiler "som" på GV) kun har ca 2 sesonger på stor MC, men når det er sagt - hvilken MC :knegg.



Tage - enig i at det sikkert er en feil ordlegging - det er jo mulig å ordlegge seg feil :knegg og som i en annen tråd så skal enhver uttalelse riktig eller gal være gjenstand for fortolkning og misfortolkning og hvis det siste er mulig så - ja da blir du nok gjort oppmerksom på det..... :mk :vs :knegg


Ellers er det jo fine MC veier som bør være fokus fremover og ikke hvilke veier som er finest, eller kontroll av fel og annet rusk - det blir det bare krangel av ! ! ! ! ! (joda, har nok sagt noe i den retning jeg også og ser at det noen ganger er feil)

Godtvoksen

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:

Hm hvis du kjører Kvinesdal - Oslo med snitthastighet på 70-75 km så holder du ikke fartsgrnsen - da kjører du pr din definisjon ikke forsvarlig. Over tillatt hastighet er uforsvarlig, eller??
Kvinesdal - Oslo er ca 450 km og jeg bruker 6 timer til Oslo dvs. en gjennomsnittsfart på ca 75 km/t

Jeg holder ikke fartsgrensen bestandig, men jeg tror da heller ikke at jeg bestandig kjører forsvarlig. Og jeg har da en helt herlig barnslig følelse, men jeg oppfordrer ikke andre til å gjøre det samme. Hvis vi diskuterer holdning og konkluderer med at "forsvarlig kjøring" er individuelt. Da sier en indirekte at det går på den enkeltes ferdighet/dyktighet mv. Og alle vil vi vel være dyktige? Det er vel en kjent sak at en i mange tilfeller fort kan overvurdere egne ferdigheter. Spesielt unge menn har lett for å gjøre det, derfor er det viktig å ha en felles forståelse av hva en regner som forsvarlig fart og ikke påvirke unge menn til å overvurdere egen dyktighet. Det er da jeg har fartsgrensen som et felles mål for begrepet "forsvarlig fart" på offentlig vei. Merk at jeg skrev offentlig vei, for jeg deler "forsvarlig fart" som individuelt når en kjører på bane ol. I fare for at Duville vil betegne dette som sosialistisk tankegang, så tror jeg at om en individualisrer en et slikt begrep så blir det galt.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

Det er svært mange fine veier inne i indre strøk her sørpå også. De er jo ikke så kjent rundt om men innen MCmiljøer hvor man ønsker å kjøre litt aktivt så er de ikke langt unna. Der er det 80 grenser stort sett hele veien og på de veiene er det mange ganger slik at man kjører akivt når man kjører på fartsgrensene. Slettene er jo kun transport mellom svingene så de er ikke så interessange å kjøre fort på...........!

Ikke sånn på E39 hvor det er 60 og 70 grenser over lange strekk som gjør det relativt umulig å holde 75 km/t uten å ulovlig og til dels kjøre mye over på de finere veiene.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:

Hm hvis du kjører Kvinesdal - Oslo med snitthastighet på 70-75 km så holder du ikke fartsgrnsen - da kjører du pr din definisjon ikke forsvarlig. Over tillatt hastighet er uforsvarlig, eller??
Kvinesdal - Oslo er ca 450 km og jeg bruker 6 timer til Oslo dvs. en gjennomsnittsfart på ca 75 km/t

Jeg holder ikke fartsgrensen bestandig, men jeg tror da heller ikke at jeg bestandig kjører forsvarlig. Og jeg har da en helt herlig barnslig følelse, men jeg oppfordrer ikke andre til å gjøre det samme. Hvis vi diskuterer holdning og konkluderer med at "forsvarlig kjøring" er individuelt. Da sier en indirekte at det går på den enkeltes ferdighet/dyktighet mv. Og alle vil vi vel være dyktige? Det er vel en kjent sak at en i mange tilfeller fort kan overvurdere egne ferdigheter. Spesielt unge menn har lett for å gjøre det, derfor er det viktig å ha en felles forståelse av hva en regner som forsvarlig fart og ikke påvirke unge menn til å overvurdere egen dyktighet. Det er da jeg har fartsgrensen som et felles mål for begrepet "forsvarlig fart" på offentlig vei. Merk at jeg skrev offentlig vei, for jeg deler "forsvarlig fart" som individuelt når en kjører på bane ol. I fare for at Duville vil betegne dette som sosialistisk tankegang, så tror jeg at om en individualisrer en et slikt begrep så blir det galt.

på den andre siden - hvis vi skal (du ønsker å) diskutere det du mener er ansvarlighet så kan du jo også lage en egen tråd om det - ikke her.

Godtvoksen

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Godtvoksen skrev:
Duville skrev:

Hm hvis du kjører Kvinesdal - Oslo med snitthastighet på 70-75 km så holder du ikke fartsgrnsen - da kjører du pr din definisjon ikke forsvarlig. Over tillatt hastighet er uforsvarlig, eller??
Kvinesdal - Oslo er ca 450 km og jeg bruker 6 timer til Oslo dvs. en gjennomsnittsfart på ca 75 km/t

Jeg holder ikke fartsgrensen bestandig, men jeg tror da heller ikke at jeg bestandig kjører forsvarlig. Og jeg har da en helt herlig barnslig følelse, men jeg oppfordrer ikke andre til å gjøre det samme. Hvis vi diskuterer holdning og konkluderer med at "forsvarlig kjøring" er individuelt. Da sier en indirekte at det går på den enkeltes ferdighet/dyktighet mv. Og alle vil vi vel være dyktige? Det er vel en kjent sak at en i mange tilfeller fort kan overvurdere egne ferdigheter. Spesielt unge menn har lett for å gjøre det, derfor er det viktig å ha en felles forståelse av hva en regner som forsvarlig fart og ikke påvirke unge menn til å overvurdere egen dyktighet. Det er da jeg har fartsgrensen som et felles mål for begrepet "forsvarlig fart" på offentlig vei. Merk at jeg skrev offentlig vei, for jeg deler "forsvarlig fart" som individuelt når en kjører på bane ol. I fare for at Duville vil betegne dette som sosialistisk tankegang, så tror jeg at om en individualisrer en et slikt begrep så blir det galt.

på den andre siden - hvis du ønsker å diskutere det du mener er ansvarlighet så kan du jo også lage en egen tråd om det - ikke her.
Først stiller du meg spørsmål om jeg mener at å kjøre over tillatt hastighet er uforsvarlig? Jeg gir deg et svar, og da ber du meg starte en annen tråd om emnet... :dontknow

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

GV sier: Først stiller du meg spørsmål om jeg mener at å kjøre over tillatt hastighet er uforsvarlig? Jeg gir deg et svar, og da ber du meg starte en annen tråd om emnet... :dontknow

Beklager at jeg stilte spørsmålstegn ved din uttalelse i denne tråden om hva som er forsvarlig.
Jeg har sett hva som skjer i denne tråden hvor fokus vel skulle være 74 svinger på 6:24 minutter med utfoordring om å finne tilsvarende veier om mulig..

Interessante diskusjoner begge to men ikke i samme tråden (fine veier litt mer intressant men)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av ejs »

:thumleft

Jeg mener at det er mange plasser det er forsvarlig å kjøre over fartsgrensa..
At det ikke er lov er noe helt annet.

:redface :redface
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev: Jeg har sett hva som skjer i denne tråden hvor fokus vel skulle være 74 svinger på 6:24 minutter med utfoordring om å finne tilsvarende veier om mulig..
Her tar jeg min del av ansvaret for avsporingen av topic og beklager det for trådstarter. Jeg missoppfattet videoen som veldig hurtig kjøring med en indirekte oppfordring om å kjøre enda fortere. Trådstarter gir en nærmere presisering av reel fart og kjørelengde som viser at jeg tok feil og at det er kjørt med en "forsvarlig fart" :knegg

Men, jeg blir veldig misunnelig på at du har sesong hele året....:-) Nå skulle jeg likt å ha mer ferie til gode og en tykkere lommebok, for da hadde jeg nok tatt turen til Toscana en gang til i år... :thumleft

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Tysnes »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev: Jeg har sett hva som skjer i denne tråden hvor fokus vel skulle være 74 svinger på 6:24 minutter med utfoordring om å finne tilsvarende veier om mulig..
Her tar jeg min del av ansvaret for avsporingen av topic og beklager det for trådstarter. Jeg missoppfattet videoen som veldig hurtig kjøring med en indirekte oppfordring om å kjøre enda fortere. Trådstarter gir en nærmere presisering av reel fart og kjørelengde som viser at jeg tok feil og at det er kjørt med en "forsvarlig fart" :knegg

Men, jeg blir veldig misunnelig på at du har sesong hele året....:-) Nå skulle jeg likt å ha mer ferie til gode og en tykkere lommebok, for da hadde jeg nok tatt turen til Toscana en gang til i år... :thumleft
Når en ser en slik video, ser det fortere ut en ka det egentlig er. Men det er min oppfatning :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av tagesk »

Tysnes skrev: Når en ser en slik video, ser det fortere ut en ka det egentlig er. Men det er min oppfatning :-)
Husk på at øynene sitter en drøy halvmetere høyere opp en kameraet (som er festet til styret).
Derfor har man bedre oversikt enn det kameraet gir inntrykk av.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

tagesk skrev:
Tysnes skrev: Når en ser en slik video, ser det fortere ut en ka det egentlig er. Men det er min oppfatning :-)
Husk på at øynene sitter en drøy halvmetere høyere opp en kameraet (som er festet til styret).
Derfor har man bedre oversikt enn det kameraet gir inntrykk av.

[TaSK]
Bedre oversikt jo høyere du er med øynenen, ja kanskje, men du klarer vel ikke å få sånn oversikt i filmen uten at du har en relativt stor vidvinkel på kameraet? Hva har du? 28 mm vidvinkel, kanskje?

Med vidvinkel vil det se ut som om alt kommer mye raskere mot deg enn enn det gjør i realiteten. Det motsatte blir hvis du ser gjennom en telelinse: Ett punkt langt unna som du ser gjennom en 400 mm telelinse kan du gå mot i det uendelige før du rekker frem. Det motsatte skjer med en vidvinkel. Ett punkt som du ser gjennom en vidvinklel og går mot kolliderer du med hvis du ikke er forsiktig....

Det vil derfor også veldig for se ut som om farten dobles? Eller tar jeg helt feil nå tro?

Svar