Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Da e du kanskje litt mere obs på sånne ting enn mæ.
Ja det kan godt være sånn at han vil ha litt avstand til de han kjørte forbi, men roer ned litt lenger borte, det vet jo ikke æ, så derfor lar æ han ta sine kjørestrategiske vurderinger selv, og eventuelle konsekvenser, akkurat på samme måte som æ gjør.
Hvis æ løfte handa, så betyr det stort sett ikke mere enn "hei kompis", om noen tolker det som "klar bane, bare gi gass", så e det strengt tatt hans problem, ikke mitt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg stoler aldri på at det er klar bane selv om noen hilser. Men det er jo litt kjekt å bli varslet hvis det er fartskontroll da. Selv om jeg ikke mister lappen, så er det jo sure penger. Og jeg regner med at du også synes det er greit å bli varslet iom at du også kjører over fartsgrensen.

Det jeg ville frem til var at det er ikke alltid like lett å vite om noen kjører tulling, eller om de bare kjører forbi noen sinker, og deretter legger seg litt over fartsgrensen igjen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ojda »

jhn skrev:Da e du kanskje litt mere obs på sånne ting enn mæ.
Ja det kan godt være sånn at han vil ha litt avstand til de han kjørte forbi, men roer ned litt lenger borte, det vet jo ikke æ, så derfor lar æ han ta sine kjørestrategiske vurderinger selv, og eventuelle konsekvenser, akkurat på samme måte som æ gjør.
Hvis æ løfte handa, så betyr det stort sett ikke mere enn "hei kompis", om noen tolker det som "klar bane, bare gi gass", så e det strengt tatt hans problem, ikke mitt.

Om du kjører forbi en kontroll, og en kilometer nedi gata treffer en motorsyklist i godt driv som du hilser til med høy hanske vil jeg tørre å påstå du er passe full av faan.
I min verden harmonerer dette dårlig med det fellesskapet som har vært mellom mcførere gjennom 50 år, og som har bidratt til at det er noe helt annet å kjøre tur med sykkel en det er med bil. Det samme fellesskapet som gjør at du skjelden blir stående langs veien uten at en annen mc fører stopper når noe er galt, at du alltid er i snakk med noen på ferjekaia, på bensinstasjonen eller pizzasjappa. Lurer litt på om du hadde gjort det samme om du viste at det var en kammerat av deg som kom kjørende på den sykkelen i møtende fil?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Jovisst synes også æ det e greit. Som sagt så varsler æ også folk ser ut til å være nogenlunde fornuftige, og ikke åpenbare tullinger. I mellom de to finnes det sikkert mange som kan være både det ene og det andre, samtidig, og æ har sikkert vurdert det feil mange ganger. Selv e æ sikkert også blitt feilvurdert, så derfor mene æ at man ikke skal legge for mye vekt på slike håndsignaler.
Det e sikkert mange notoriske trafikkbøller på veien nettopp pga av at de blir varslet av velmenende mc-ister, æ e ikke sikker på at æ e så glad for det

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
jhn skrev:Da e du kanskje litt mere obs på sånne ting enn mæ.
Ja det kan godt være sånn at han vil ha litt avstand til de han kjørte forbi, men roer ned litt lenger borte, det vet jo ikke æ, så derfor lar æ han ta sine kjørestrategiske vurderinger selv, og eventuelle konsekvenser, akkurat på samme måte som æ gjør.
Hvis æ løfte handa, så betyr det stort sett ikke mere enn "hei kompis", om noen tolker det som "klar bane, bare gi gass", så e det strengt tatt hans problem, ikke mitt.

Om du kjører forbi en kontroll, og en kilometer nedi gata treffer en motorsyklist i godt driv som du hilser til med høy hanske vil jeg tørre å påstå du er passe full av faan.
I min verden harmonerer dette dårlig med det fellesskapet som har vært mellom mcførere gjennom 50 år, og som har bidratt til at det er noe helt annet å kjøre tur med sykkel en det er med bil. Det samme fellesskapet som gjør at du skjelden blir stående langs veien uten at en annen mc fører stopper når noe er galt, at du alltid er i snakk med noen på ferjekaia, på bensinstasjonen eller pizzasjappa. Lurer litt på om du hadde gjort det samme om du viste at det var en kammerat av deg som kom kjørende på den sykkelen i møtende fil?
Æ e ikke helt sikker på at du har oppfattet at det e nyanser og grader i det æ har sagt om temaet. Hvis denne møtende fyren, kjenning eller ei, e en åpenbar fare for andre, så hilse æ ikke, hverken høyt eller lavt, da e det like greit at han blir fotgjenger. Hvis han kjører fornuftig, bare ikke i lovlige hastigheter, så kan æ gjerne gi han et tegn. Det e ikke nødvendigvis fartsgrensa som e avgjørende, men omstendighetene forøvrig.
Ellers så kan æ si at æ setter meget stor pris på fellesskapet blandt motorsyklister, på samme måte som æ setter stor pris på fellesskapet med venner og familie som ferdes langs veien på andre måter enn med en mc

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av mekkern »

Hilser på møtende og hvis det er dritt i veien/problemer/kontroll som jeg vet om bak meg et stykke så pumper jeg med hånda...hvis den møtende kjører som en komplett idiot rekker jeg ikke hilse eller advare..

Kontroll kan være både fart og teknisk-greit å slakke litt så det ikke brommer så mye selv om farta ikke er så høy-øvrigheta blir fort provosert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ojda »

jhn skrev: Hvis æ løfte handa, så betyr det stort sett ikke mere enn "hei kompis", om noen tolker det som "klar bane, bare gi gass", så e det strengt tatt hans problem, ikke mitt.
Om jeg tolket dette galt, så stiller det seg jo annerledes. Men jeg leste deg dithen at du like gjerne gjorde dette umiddelbart etter en trafikkontroll som ellers og at motgående bare kunne ha det så godt.
Men det betyr ikke at jeg ikke står for det jeg skrev, selvom det da ikke passer inn i på ditt handlemønster. Det er dårlig mc kultur å ikke hilse, men det er råttent å lure andre inn i en kontroll ved å signalisere klar veg.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
jhn skrev: Hvis æ løfte handa, så betyr det stort sett ikke mere enn "hei kompis", om noen tolker det som "klar bane, bare gi gass", så e det strengt tatt hans problem, ikke mitt.
Om jeg tolket dette galt, så stiller det seg jo annerledes. Men jeg leste deg dithen at du like gjerne gjorde dette umiddelbart etter en trafikkontroll som ellers og at motgående bare kunne ha det så godt.
Men det betyr ikke at jeg ikke står for det jeg skrev, selvom det da ikke passer inn i på ditt handlemønster. Det er dårlig mc kultur å ikke hilse, men det er råttent å lure andre inn i en kontroll ved å signalisere klar veg.
Det kunne kanskje tolkes på den måten, men det e altså feil.
Æ har så langt ikke lurt noen, æ gir ikke feil signal, da lar æ heller vær å hilse.
Til tross for at æ gir et annet inntrykk her, så e æ stort sett en grei kar :redface

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ojda »

jhn skrev: Det kunne kanskje tolkes på den måten, men det e altså feil.
Æ har så langt ikke lurt noen, æ gir ikke feil signal, da lar æ heller vær å hilse.
Til tross for at æ gir et annet inntrykk her, så e æ stort sett en grei kar :redface
Da har jeg tolket deg feil, og det er jeg glad for. :prf
Det var nemlig ikke det intrykker jeg hadde :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

:vs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av AJ »

rerell skrev:Ni som säger att ni inte varslar andra; har någon av er någonsin själva blivit varslade och på så sätt sparat några tusen kronor? Satte ni pris på det? Om det inte har hänt er (än), tror ni att ni hade satt pris på det?

Hur agerar ni om ni precis i starten på en lång och översiktlig raksträcka möter en MC som varslar om fara, och ni ligger över hastighetsgränsen (eller sker inte det?)... sätter ni ner farten?
Jeg varsler og er blitt varslet og har i hvert fall ved et tilfelle spart kroner på det...
Det gjorde derimot ikke den kule gule Polo'en som frydet seg over å kunne dra på og forbi TDM'en i tofelten og deretter rett i armene på trafikkpolitiet, mens TDM'en kom "luntende" etter med en fører som så sitt snitt til å glise i hjelmen og sende en takk til paret på MC'en får km. tidligere som god markert varslet om at "ta det lugnt"... :knegg
Skadefryd osv. osv. Jada, jada, jeg vet... *mas Men kunne altså ikke la være... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Intruder »

Hilse / ikke hilse , varsle / ikke varsle....litt tullball ute og går,gjør for pokker det du selv vil,veien
er da ingen barnehage vel ? :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voksen
Innlegg: 326
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Voksen »

ojda skrev:Lurer litt på om du hadde gjort det samme om du viste at det var en kammerat av deg som kom kjørende på den sykkelen i møtende fil?
Det spørsmålet kan jo vendes på også. Hadde du viftet med samme glede og iver hvis det var kontroll og du visste at din verste fiende kom imot?
Er ikke vi mennesker litt slik at vi gledes over at våre venner lykkes og fryder oss når det går dårlig for de vi ikke liker?

Selv har jeg ikke så store problemer når noen jeg ikke liker blir tatt som når mine venner blir tatt.

Ellers litt utenfor saken så er det dessverre ofte slik at grisekjørene vernes av sine venner og får sms så fort det er kontroll da alle vet at de vil slite i en kontroll mens de som ligger litt over blir tatt fordi de ikke har samme varslingsapparat som grisekjørerne.

Tror selv jeg oppfattes som kompis av endel og vil prøve å være det, men kanskje er det slik at den som ikke hilser synder ikke?? :-k :-k :-k :-k

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Duville »

Voksen skrev:
ojda skrev:Lurer litt på om du ------ møtende fil?
---------
Ellers litt utenfor saken så er det dessverre ofte slik at grisekjørene vernes av sine venner og får sms så fort det er kontroll da alle vet at de vil slite i en kontroll mens de som ligger litt over blir tatt fordi de ikke har samme varslingsapparat som grisekjørerne.
:-k :-k :-k :-k

Det er vel problemet med de kontrollene de driver med... hovedsaken er å få tatt grisekjørerene.. Dette sier jo politiet også men på grunn av at disse vet inderlig godt hvor kontrollene foretas så får de ikke tatt dem likevel. Uten at de da tar en mengde sjåfører med 10 - 15 over så kunne de like godt vært på kontoret og det vil de jo ikke.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Pollti »

Nå er det vel ikke opp til oss sånn nogenlunde lovlydige- åååå,så herlig jeg føler meg nå - å bedømme adferden til våre medtrafikanter ? Det er derfor vi har politi i Kongeriket, det får de ta seg av. For meg er det veldig enkelt. Jeg hilser på de som kjører råtass etter mitt syn samtidig som jeg rister på hodet. MC førere som kjører som villmenn i 30.40.50 og 60 soner bare overser jeg bare enten det er kontroll rundt neste sving eller ikke.

Svar