Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Varsel om kontroll?

Legg inn av Northman »

http://bil.aftenposten.no/bil/Utrykning ... 18668.html

Sitat: – Jeg synes det er meningsløst og kan virkelig ikke se hva det gode samfunnsoppdraget skal være.

Når jeg er ute i trafikken varsler jeg alltid MC og tungtransport, kanskje meningsløst? Jeg synes ikke det.

Varsler du?
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Stranger »

Varsler jeg og. er ikke noe galt i det.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Joda, æ varsler om kontroller, men æ skille ikke mellom ulike kjøretøygrupper. Æ ser at mange utelater biler, hvorfor det? Det kan jo tenkes at den bilisten du ikke vil varsle e en trailersjåfør som har fri og e på tur for å hente sykkelen sin. Men i det han setter seg inn i bilen blir han ei blind gammel kjærring med hatt som ikke fortjener å bli varslet, e det sånn det e?
Det sitatet du hadde, gjaldt vel å aktivt gå på nett å varsle om fri bane, det blir litt annerledes og litt betenkelig, synes no i allefall æ.
Selv om vi liker fart, så klarer vi vel å se fordelen med at færrest mulig bryter veitrafikkloven på ymse vis, æ ville følt mæ mye tryggere på veien om æ visste at det e bare æ som kjører som et svin, alle andre kjører pent.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg varsler om kontroll til mc og tungtransport + til biler jeg ser kommer i stor fart osv.

Ved ulykker/hindringer i veien varsler jeg til alle. Frem til en viss avstand fra hinderet! :-)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Intruder »

Varsler ikke,fører har selv ansvar for egen atferd i trafikken og er de så surrete i huet
kan de ha det så godt... :thumleft
Men hadde en tøffing i bil helt oppi rævva i 40 sone engang,og det gledet mitt hjerte at
han presset seg forbi og inn i radarfella jeg visste var der... :lol
:prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Northman »

Er kanskje feil av meg å utelukke biler i varslingen, de er jo mennesker de også... Tror jeg ;)

Irriterer meg over praksisen om at man blir straffet for noe som potensielt kan gå galt.

Edit:
Intruder skrev:Varsler ikke,fører har selv ansvar for egen atferd i trafikken og er de så surrete i huet kan de ha det så godt...
Har registrert at det er folk som ikke varsler også, så høye som straffene er i dag for små overtramp skulle jeg ønske du ville revurdere. Mener å ha lest/hørt et sted at straffen skal stå i stil til forbrytelsen, det gjør den virkelig ikke hvis man bare kommer litt fort rundt svingen.
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg varsler både biler, motorsykler og tungtransport. En gest jeg håper andre gjengjelder. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Voksen »

Northman skrev: Irriterer meg over praksisen om at man blir straffet for noe som potensielt kan gå galt.
Selv er jeg veldig uenig i dette.
Hvis ikke en skulle kunne straffe folk som bryter lovene hvilke tilstander hadde vi da fått?
Det vil si at du mener fyllekjørere ikke bør straffes så lenge det ikke går galt?
Det ville jo i realiteten si fri fartsgrenser over alt så lenge det ikke går galt?

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Mysterion »

en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Godtvoksen »

Mysterion skrev:en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....

Hva slags tegn gir man når "en hilser, og viser at det er klar bane" :scratch

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ojda »

Enhver hilsen med handa fra styrehøyde og oppover tilsier at veien er grei (grus,kontroller, ulykke, oa) samtidig som det er et " Hei kammerat". I motsatt tilfelle benyttes lav pumpende horisontal håndflate. Og varianter av dette som lav nedadrettet peking mm
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Mysterion skrev:en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....
Det der blir litt snodig. Når æ hilse på en mc, så e ikke det et løfte om at det ikke finnes kontroller, det betyr bare "hei, kompis, (æ har ikke sett noen kontroller, men kan ikke garantere noe, så ta ansvar selv for hvordan du kjører og ikke skyld på møtende trafikk.) God tur videre"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
Mysterion skrev:en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....
Det der blir litt snodig. Når æ hilse på en mc, så e ikke det et løfte om at det ikke finnes kontroller, det betyr bare "hei, kompis, (æ har ikke sett noen kontroller, men kan ikke garantere noe, så ta ansvar selv for hvordan du kjører og ikke skyld på møtende trafikk.) God tur videre"
Nei! Men om jeg netopp har kjørt igjennom et område med mye oljesøl i veien, eller for den saks skyld en laserkontroll så hilser jeg ikke med høy venstrehånd selvom sola skinner og jeg er glad :vs :-k Da legger jeg heller handa godt under styrehøyde for å si at her skal du ta det med ro :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38038
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av AJ »

ojda skrev:
jhn skrev:
Mysterion skrev:en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....
Det der blir litt snodig. Når æ hilse på en mc, så e ikke det et løfte om at det ikke finnes kontroller, det betyr bare "hei, kompis, (æ har ikke sett noen kontroller, men kan ikke garantere noe, så ta ansvar selv for hvordan du kjører og ikke skyld på møtende trafikk.) God tur videre"
Nei! Men om jeg netopp har kjørt igjennom et område med mye oljesøl i veien, eller for den saks skyld en laserkontroll så hilser jeg ikke med høy venstrehånd selvom sola skinner og jeg er glad :vs :-k Da legger jeg heller handa godt under styrehøyde for å si at her skal du ta det med ro :prf
Samma her... :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ejs »

Snikkeren skrev:Jeg varsler både biler, motorsykler og tungtransport. En gest jeg håper andre gjengjelder. :thumleft
:thumleft
Jeg også
Ut med armen og pumpebevegelser,lav-lavere-lavere.
:D
If it ain't broke, I'll break it.

Svar