Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
-
- Innlegg: 42
- Registrert: 02 feb 2011, 16:21
- Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
- Bosted: Sola
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
På den gamle gpz900 min som alle andre gpz'er hadde dritdårlige innsugsventiler så var ventiljustering noe jeg måtte gjøre ofte. Merket det først med at når jeg startet sykkelen med choke så steg ikke turtallet. Drøyde jeg det litt til ble den tungstartet og jeg fikk tilbake slag. Antar zzr hadde bedre ventiler en gpz og at Kawa lærte av sine feil, men symptomene er jo de samme.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Hvor ofte var det snakk om for deg?siggi69 skrev:På den gamle gpz900 min som alle andre gpz'er hadde dritdårlige innsugsventiler så var ventiljustering noe jeg måtte gjøre ofte. Merket det først med at når jeg startet sykkelen med choke så steg ikke turtallet. Drøyde jeg det litt til ble den tungstartet og jeg fikk tilbake slag. Antar zzr hadde bedre ventiler en gpz og at Kawa lærte av sine feil, men symptomene er jo de samme.
Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Svarte på noe gammelt ved en feiltagelse, fjernet igjen nå.
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Sjekk/justering av ventiler er noe av det første man bør gjøre når man kjøper seg noe gammelt brukt,uavhengig av om selger sier "det er nettopp gjort". Og så bør det gjøres 10-15 tusen km etterpå også,sånn at man ser tendensen. Det er riktig som nevnt her oppe at GPZ hadde dårlige ventiler på 80-tallet,og det skulle ikke forundre meg om det er smittsomt:-) Når det er sagt,så har jeg ikke oppdaget noe alarmerende på min,enda.
Hvordan gikk det foressten her om dagen, fikk du den ferdig?
Hvordan gikk det foressten her om dagen, fikk du den ferdig?
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
http://bildr.no/view/1267078" onclick="window.open(this.href);return false; <-- Status per dags dato. (samme bildet som lengre opp her).Kawasaki skrev:Sjekk/justering av ventiler er noe av det første man bør gjøre når man kjøper seg noe gammelt brukt,uavhengig av om selger sier "det er nettopp gjort". Og så bør det gjøres 10-15 tusen km etterpå også,sånn at man ser tendensen. Det er riktig som nevnt her oppe at GPZ hadde dårlige ventiler på 80-tallet,og det skulle ikke forundre meg om det er smittsomt:-) Når det er sagt,så har jeg ikke oppdaget noe alarmerende på min,enda.
Hvordan gikk det foressten her om dagen, fikk du den ferdig?
Jeg har bestilt nytt luftfilter, og venter bare på at det skal ankomme. Som man ser på bildet må jeg få ting -litt- reinere før jeg tar sjansen på å skru av reedventil igjen(hadde den av, men var jævlig mye dritt rundt kanter osv), og ta av topplokket.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Noen få tidlige ZZR'er har hatt dårlige kammer (pittings). Ser ut som om de har blitt skutt på med hagle.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Men pitting gjør jo egentlig ikke noe. Tidligere GpZ900 hadde i hvertfall mykt gods i toppen.Kjellrf skrev:Noen få tidlige ZZR'er har hatt dårlige kammer (pittings). Ser ut som om de har blitt skutt på med hagle.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
hei gutta! Nå har jeg tatt av ventil-lokket, og forsøkt å sjekke klaringer.
Jeg fulgte guiden som er på side 1, og begynte ved merket T. Sylinder 4 virket da til å være på TDC, da toppen på kammen stod rett bakover iforhold til motor. (Pappa mente at den skulle stå rett opp?)
Det jeg synes er meget rart, er at når jeg sjekket inlet ventilene, fikk jeg ikke inn engang 0.05mm under den "armen". det kan jo hende jeg har gjort noe galt, men jeg vil anta at føleren skal kunne flyttes fritt mellom "armen" og shimmen? stemmer ikke dette?
Den beveger seg fritt når jeg sjekker exhaust med 0.20mm som sagt på alle unntatt en, der får jeg kun inn 0.15.
Bare for å gjenta meg selv, så er dette ikke tilfellet med inlet-ventilene, der får jeg ikke 0.05 helt inn, og den flytter seg ikke fritt under "armen"
betyr dette at alle inlet ventilene er helt åp bærtur? Det ville jo også vært logisk ifb med symptomene jeg har erfart, at den er MEGET tungstartet, og at fileret var halvveis smeltet. Altså at all bensinen ikke kommer inn i sylinderen, man får tilbakeslag, og bensin i "inntaksmanifoilen" antennes, og derfor har smeltet luftfilteret.
Høres dette logisk ut for dere? Er det noe mer jeg bør sjekke? og har jeg faktisk sjekket ventilene på riktig måte?
håper på snar tilbakemelding siden jeg vil gjerne få bestilt shims på mandag. (Det er en ukes! bestillingstid)
Jeg fulgte guiden som er på side 1, og begynte ved merket T. Sylinder 4 virket da til å være på TDC, da toppen på kammen stod rett bakover iforhold til motor. (Pappa mente at den skulle stå rett opp?)
Det jeg synes er meget rart, er at når jeg sjekket inlet ventilene, fikk jeg ikke inn engang 0.05mm under den "armen". det kan jo hende jeg har gjort noe galt, men jeg vil anta at føleren skal kunne flyttes fritt mellom "armen" og shimmen? stemmer ikke dette?
Den beveger seg fritt når jeg sjekker exhaust med 0.20mm som sagt på alle unntatt en, der får jeg kun inn 0.15.
Bare for å gjenta meg selv, så er dette ikke tilfellet med inlet-ventilene, der får jeg ikke 0.05 helt inn, og den flytter seg ikke fritt under "armen"
betyr dette at alle inlet ventilene er helt åp bærtur? Det ville jo også vært logisk ifb med symptomene jeg har erfart, at den er MEGET tungstartet, og at fileret var halvveis smeltet. Altså at all bensinen ikke kommer inn i sylinderen, man får tilbakeslag, og bensin i "inntaksmanifoilen" antennes, og derfor har smeltet luftfilteret.
Høres dette logisk ut for dere? Er det noe mer jeg bør sjekke? og har jeg faktisk sjekket ventilene på riktig måte?
håper på snar tilbakemelding siden jeg vil gjerne få bestilt shims på mandag. (Det er en ukes! bestillingstid)
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Problemet ditt nå er at du ikke vet hva tykkelse du skal ha på innsugs shimsa..
Få tak i et veldig tynt shims og bruk det for å finne riktig tykkelse ved å måle klaring da.
Vanligvis kan noen av shimsa flyttes rundt,slik at du ikke trenger å kjøpe alle .
Her i Kristiansand er det mulig å kjøpe brukte shims (bytte shims)
Sist jeg justerte ventilene på kawaen, tok jeg de to shimsene som var for trange og slipte dem på jobb
Det var på laboratoriet,med fint utstyr
Få tak i et veldig tynt shims og bruk det for å finne riktig tykkelse ved å måle klaring da.
Vanligvis kan noen av shimsa flyttes rundt,slik at du ikke trenger å kjøpe alle .
Her i Kristiansand er det mulig å kjøpe brukte shims (bytte shims)
Sist jeg justerte ventilene på kawaen, tok jeg de to shimsene som var for trange og slipte dem på jobb

Det var på laboratoriet,med fint utstyr

If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Hva mener du? Etter det jeg har skjønt, må jeg måle tykkelsen på eksisterende shim etter å ha målt klaring. (har mikrometer)ejs skrev:Problemet ditt nå er at du ikke vet hva tykkelse du skal ha på innsugs shimsa..
Få tak i et veldig tynt shims og bruk det for å finne riktig tykkelse ved å måle klaring da.
Vanligvis kan noen av shimsa flyttes rundt,slik at du ikke trenger å kjøpe alle .
Her i Kristiansand er det mulig å kjøpe brukte shims (bytte shims)
Sist jeg justerte ventilene på kawaen, tok jeg de to shimsene som var for trange og slipte dem på jobb![]()
Det var på laboratoriet,med fint utstyr
Klaringen skal jo være iht dokumentet du linket til, mellom 0.13 og 0.18 på innsug. jeg får ikke engang 0.05 inn mellom armen og shimmen, har jeg gjort noe galt kanskje? Eller kan det faktisk være såpass "off" ?
Jeg må vel ta ut shimmen som sitter der, måle den med mikrometer, og så trekke fra i inkrementer på 0.05 slik at klaringen vil bli mellom 0.13 og 0.18 ? (Innsug)
Problemet som jeg sitter med nå, er jo at jeg ikke er sikker på om jeg har målt riktig, siden alle innsugsventilene har mindre klaring enn 0.05, og faktisk skal være mellom 0.13 og 0.18. Når jeg måler eksos-ventilene virker det som at jeg måler riktig, da jeg som regel får inn 0.20 som er riktig iht dokumentet du linket til på side 1. Skal ut og sjekke alt på nytt, men mener at jeg fikk 0.20 på alle unntatt to eksosventiler som var 0.15.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Da har jeg fulgt dokumentet på nytt, og målt på nytt.
jeg måler innsug på 2 og 4, rett etter den har sugd inn bensin, og før den åpner eksosventilen, og at T er ved merket.
Etter å ha sjekket alt, fikk jeg følgende verdier:
Ventil | E | I |
1L | 0.20 | under 0.05 |
1R | 0.20 | under 0.05 |
2L | 0.20 | under 0.05 |
2R | 0.20 | under 0.05 |
3L | 0.20 | under 0.05 |
3R | 0.20 | under 0.05 |
4L | 0.20 | under 0.05 |
4R | 0.15 | under 0.05 |
Som sagt tidligere, synes jeg det er meget rart at jeg får 0.05 på alle innsugsventiler..
jeg måler innsug på 2 og 4, rett etter den har sugd inn bensin, og før den åpner eksosventilen, og at T er ved merket.
Etter å ha sjekket alt, fikk jeg følgende verdier:
Ventil | E | I |
1L | 0.20 | under 0.05 |
1R | 0.20 | under 0.05 |
2L | 0.20 | under 0.05 |
2R | 0.20 | under 0.05 |
3L | 0.20 | under 0.05 |
3R | 0.20 | under 0.05 |
4L | 0.20 | under 0.05 |
4R | 0.15 | under 0.05 |
Som sagt tidligere, synes jeg det er meget rart at jeg får 0.05 på alle innsugsventiler..
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Dersom kamaxelen står riktig,er de jo for trange.Må ha en tynn shims slik at du får åpning du kan måle.. 

If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Nå har jeg hatt ute alle shims som må byttes, målt dem med mikrometer, og skrevet det ned.
ventil | E | I
1L | -- | 2.10mm
1R | -- | 2.10mm
2L | -- | 2.35mm
2R | -- | 2.35mm
3L | -- | 2.45mm
3R | -- | 2.40mm
4L | -- | 2.40mm
4R | 2.30 mm | 2.40mm
Som nevnt i tidligere post, var alle innsugsventile trangere enn 0.05mm blad. 4R var 0.15
Da bør det holde med en 2.25mm shim til 4R, og for innsugsventilene trekke fra 0.1mm? Eller bør jeg gå for shims som er 0.15mm mindre?
ventil | E | I
1L | -- | 2.10mm
1R | -- | 2.10mm
2L | -- | 2.35mm
2R | -- | 2.35mm
3L | -- | 2.45mm
3R | -- | 2.40mm
4L | -- | 2.40mm
4R | 2.30 mm | 2.40mm
Som nevnt i tidligere post, var alle innsugsventile trangere enn 0.05mm blad. 4R var 0.15
Da bør det holde med en 2.25mm shim til 4R, og for innsugsventilene trekke fra 0.1mm? Eller bør jeg gå for shims som er 0.15mm mindre?
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
AndreasB skrev:Nå Eller bør jeg gå for shims som er 0.15mm mindre?
Ja
ikkebike.norwegianforum.net