Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av norse900 »

Klaringene skal ha 0,09-0,13 (0,004-0,005 in).

Har gitt kjøleribbene og motoren en runde med WD-40 og tannkost mens jeg ventet på at reserve-batteriet (bilbatteri) ble ladet. Etterpå var planen å måle kompresjonen på sylinderne. Da jeg satte ledningen på starteren gnistret det som bare F... Fullt overslag i starteren...

Fordelen med det som er ødelagt er at da er det i alle fall ikke "farlig" å åpne det for å se hvordan det virker. (Kan jo ikke bli "mer" ødelagt). Etter at jeg hadde plukket starteren og spekulert litt, så fyrte jeg opp loddebolten. Kablingen fra + var av, og må ha mistet kontakten med børsten og kommet i kontakt med selve godset. Lodda disse fast i et lite messing-øye jeg hadde liggende og skrudde greia sammen igjen. Må ha tenkt og gjort rett, for nå funker jammen starteren!!! :prf

Før jeg "fyrte igang" på nytt tenkte jeg det kunne være lurt å ha oppi litt mer olje også (var på min-merket i glasset), men like etter at jeg hadde begynt å tømme så jeg en oljedråpe under stator-dekselet (?) på venstre side. Dette har tydeligvis fått medfart, for da jeg begynte å pirke i det viste det seg at det hadde vært "lappet" med en eller annen form for sparkel. Jeg har sett at "gorbys" har gjort en tilsvarende "fix", men jeg har ikke noe slikt "trylle-kitt" liggende. Tror rett og slett at "nytt" deksel er den beste (permanente) løsningen i mitt tilfelle. Må skaffe pakninger uansett, så da er det bare å vente til rett del dukker opp. :mk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av Kjellrf »

GSX750 og 1100 har forskjellig statordeksel, selv om de ser like ut, og passer om hverandre. Husker ikke hvilken vei det var, men det er oljeganger i det ene dekslet, men ikke i det andre. Byttes de om feil, er motorhavari neste.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av gorbys »

Ja eg gjorde det, men det viser seg etter litt søking at den gugga eg brukte ikkje tåler olje over tid. Så eg skrapa det av igjen og har no brukt tokomponent epoksy, det er meir brukandes :-) verdt å prøve mens du venter på ny pakning

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av norse900 »

God ide :thumleft To-komponent epoksy har jeg jo anskaffet til et annet prosjekt, så det skulle vel være råd å spandere en skvett på "Gamle", skulle jeg tro. Tenkte å sende en mail om deksel til norske leverandører og se om de hadde noe, og ellers er jo ebay der... Skulle helst ha funnet en som kunne levere dekslene til begge sider, for den frakta merkes når det kommer litt "herfra" og litt "derfra". :-)å

Har også fått sansen for WD-40 (og tannkoster fra Nille...). Gjør susen som bare det!!! :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av norse900 »

Har bestilt diverse wire og pakninger fra oemparts.no. Kan være verd å prøve, og så hadde de jo det jeg trengte på ETT sted.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av gorbys »

Eg bestillte noko greier der forrige fredag og hadde delene rett før helga no, toppers greier. To pakninger og ein bremselysbryter. Eg forhørte meg om statordeksel til gsx1100es på krangnes motor, fra 300 til 800 avhengig av stand. Wd40 og tannbørster er topp, men diesel eller parafin er helt rått. ;-) spesielt på grease og slek gugge etter kjedesmurning ein finn på drev og drevdeksel og liknende :-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av gorbys »

Stinker jo ein del da, så ein bør spare det til dei tøffe taka kanskje

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av norse900 »

... eh... er litt annet som også stinker i "furtebua" mi...
De stator-dekslene er jo ikke gratis på ebay heller, så det var kanskje ikke så helt ille.
Har sett et på nettet som jeg kunne tenke meg, men må sjekke nærmere i forhold til oljekanaler. Det SER likt ut (med tanke på skruehull i alle fall...). Skulle hatt tak i en sal også, så det spørs om ikke epoksy-tipset får gjøre jobben til jeg har fått (nesten) full oversikt og delene skal på igjen. Har mye annet også å ta tak i, men det hadde vært greit å fått sjekka motoren før det andre...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)

Legg inn av norse900 »

I går "limte" jeg stator-dekselet med to-komponent epoksy (etter å ha slipt grundig). Det trenger ikke holde i evigheter, men meningen var at det skulle holde tett til jeg hadde fått målt kompresjonen i sylinderne, og det ser ut til å ha gjort susen...
stator-deksel.JPG
Verdiene av kompresjonstesten er her: (Målte først syl. 1-4, og så gjorde jeg det samme igjen...)
kompresjonstabell.jpg
Toleransen skal være 9-12 kg/cm2. Stusset litt på målingene var såvidt høye, men satser på at kompresjonstesteren har litt "feilmargin". Det bør i alle fall være innenfor toleransegrensene... :-k :[-o<

Satser på at dette er "bevis godt nok" for at det er håp for "Gamle".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: "Mekking" og tips - Suzuki GSX750E (-80)

Legg inn av gorbys »

Jøss det dekselet der såg temmelig herja ut! skjønner at du er på jakt etter nytt!

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: "Mekking" og tips - Suzuki GSX750E (-80)

Legg inn av norse900 »

Det dekselet så ikke slik ut før jeg begynte å fjerne sparkelen. Sparkel og lakk er noe en må være obs på. For min del var det ikke den verste krisen for jeg har ikke betalt sjel og skjorte for herligheten, men etter denne lærdommen ville jeg vært skeptisk til sidedeksler som ikke var i "original stand". Epoksy funker bra som krise-løsning :thumleft

I kveld har jeg dillet med "operasjon felg-rens". Litt av vitsen var å teste ut saker og ting som skulle være effektivt for å rengjøre aluminium. Som bildene viser, så er ytterkantene "ren" aluminium, mens midten er lakkert (sort på bakhjul og "gull" på forhjulet). Det seirende produktet ble: Felg-rens fra Biltema. Billig og "best" (i alle fall til denne jobben)!!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Lakkering av ramme og sving-arm
I går spurte jeg noen kolleger om hva som var mest fornuftig å lakkere med, siden jeg var usikker på hvilken lakk som var blitt brukt før (hammerite el. lignende, -kanskje).
I stedet for å "synse", så ba de meg "plugge" hull og ta delene med på jobb. Så nå blir den sandblåst, primet og lakkert med sort Industrilakk. Holder lakken for offshore-bruk, så holder den ganske sikkert for "Gamle"! :thumleft

I tillegg venter jeg på motordeksler og annet "knask" som er underveis, så da begynner jobben med å montere "ferdig-overhalte" deler på plass etterhvert.

Føler jeg ligger godt an, for nå har jeg ikke bare MCsiden sitt ekspertpanel i ryggen, men også en SKIKKELIG verkstedsmanual å støtte meg på... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av gorbys »

Blir bra da!

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

JIPPIIIII! Har fått napp på et sete på Ebay (UK). Attpåtil i samme by som der besteforeldrene mine bodde! Blir det klatt med frakt, så får jeg smile pent til søskenbarna mine... ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

I dag har jeg fått satt inn motoren :-)Bilde
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar