Tigging i Norge

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Voodoodoo »

Jeg og hjelper gjerne folk i nød.

Har et par guttunger jeg betaler skolegang for.
Har vært med på å kjøre hjelpesendinger østover flere ganger og som før sagt så legger jeg gjerne igjen en slant i koppen til de slitne gutta, eller ber med meg en "kjenning" på en burger elns. (Kjenner endel av gutta av yrkesmessige årsaker).

Men den mafiaen som har størstedelen av tiggermarkedet i Norge nå har jeg svært lite til overs for.

Å gi til slike tiggere er det samme som å støtte grov utnyttelse av folk i nød. Det er et bidrag til menneskehandel/slaveri og bør bøtelegges.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tigging i Norge

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:Bøter til de som gir til tiggere--fy faan for en holdning.
Egoisme,selvgodhet og tett i pappen på null komma niks... :-)å
:thumleft


Voodoodoo, det er greit å gi til de "slitne gutta" sier du ... men du vil bøtelegge det også ... eller hvordan skal du skille ut de verdige? .... de som virkelig har gjort seg fortjent til å gå rundt å tigge?
Jeg vil bestemme selv om jeg skal gi bort en ti-kroning ... og til hvem.
Jeg vil ikke risikere svære bøter for gi den litt alkoholiserte nordsjødykkeren og minstepensjonisten borti gata en tier til bussen eller ei øl.
Det er jo vanlig å sable ned alle nye lover som innskrenker selvbestemmelse ... men dette er altså en lov dere virkelig ønsker?
Fullstendig galskap, spør du mæ.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Voodoodoo »

jhn skrev:
Intruder skrev:Bøter til de som gir til tiggere--fy faan for en holdning.
Egoisme,selvgodhet og tett i pappen på null komma niks... :-)å
:thumleft


Voodoodoo, det er greit å gi til de "slitne gutta" sier du ... men du vil bøtelegge det også ... eller hvordan skal du skille ut de verdige? .... de som virkelig har gjort seg fortjent til å gå rundt å tigge?
Jeg vil bestemme selv om jeg skal gi bort en ti-kroning ... og til hvem.
Jeg vil ikke risikere svære bøter for gi den litt alkoholiserte nordsjødykkeren og minstepensjonisten borti gata en tier til bussen eller ei øl.
Det er jo vanlig å sable ned alle nye lover som innskrenker selvbestemmelse ... men dette er altså en lov dere virkelig ønsker?
Fullstendig galskap, spør du mæ.
Seriøst, den alkoholiserte nordsjødykkeren?? Hvor mange nordsjødykkere har du sett med koppen i handa?

Tiggere tilhører i all hovedsak to grupper:
1. Mannlige rusmisbrukere (damene selger sex)
2. Organiserte tiggerbander fra østeuropa, fortrinnsvis Romania.

Mannlige rusmisbrukere har som regel et alternativ til tigging men velger det bort da det utifra misbrukerens ståsted er en enklere løsning(jeg sier ikke bedre) å tigge.

Skal man få bukt med problemet må det taes ved roten.
Derfor bør de som gir bøtelegges av nøyaktig samme grunn som sexkjøpere bøtelegges.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tigging i Norge

Legg inn av jhn »

Voodoodoo skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Bøter til de som gir til tiggere--fy faan for en holdning.
Egoisme,selvgodhet og tett i pappen på null komma niks... :-)å
:thumleft


Voodoodoo, det er greit å gi til de "slitne gutta" sier du ... men du vil bøtelegge det også ... eller hvordan skal du skille ut de verdige? .... de som virkelig har gjort seg fortjent til å gå rundt å tigge?
Jeg vil bestemme selv om jeg skal gi bort en ti-kroning ... og til hvem.
Jeg vil ikke risikere svære bøter for gi den litt alkoholiserte nordsjødykkeren og minstepensjonisten borti gata en tier til bussen eller ei øl.
Det er jo vanlig å sable ned alle nye lover som innskrenker selvbestemmelse ... men dette er altså en lov dere virkelig ønsker?
Fullstendig galskap, spør du mæ.
Bøtelegg alle som gir, period.

Skal man få bukt med problemet må det taes ved roten.
Det kan du si, men det er ikke vi som er "roten"
La kommunene forby tigging om de vil ... der det er et problem vil det da bli forbudt.
De utlendingene som ikke har arbeids/oppholdstillatelse, eller kan vise at de kan finansiere oppholdet på lovlig vis, kan bli fratatt fortjenesten og sendt hjem. Har de ikke noe hjemland og ikke kan identifiseres, skulle de ikke vært her i utgangspunktet.

Det kan ikke være sånn at om man ikke kan straffe lovbryteren, så skal man bare finne noen som er enklere å ta

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Tigging i Norge

Legg inn av jongsanim »

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor tigge? Hvem har "god grunn" til å tigge?

Trodde man alltids fikk penger fra NAV for å overleve? Er det kun snakk om at man bruker pengene "feil"? (rus, o.l.).

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tigging i Norge

Legg inn av SuperMorten »

Jeg hadde en fast "kamerat" når jeg bodde i Oslo. En nordnorsk fyr som hadde kommet litt dårlig ut. Jeg oppdaget han i søppeldunken min når han lette etter tomflasker. Han fortalte meg at han satte sin ære inn på å rydde opp etter seg. Jeg ga han de flaskene jeg hadde og var veldig takknemlig. Penger var aldri noe spørsmål. 17 mai på morgenen var han der. Siden jeg hadde vært på Svinesund dagen før hadde jeg sigaretter i massevis, og ville være snill, så jeg ga han den halve kartongen jeg hadde av "gammel kvote". Han takket med tårer i øynene..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tigging i Norge

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev:Jeg hadde en fast "kamerat" når jeg bodde i Oslo.
:sorry *snufs* fin historie :thumleft

Edit: Nei, jeg mente ikke at den var påfunnet eller noe.. jeg mente at det var en fin historie.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tigging i Norge

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:
SuperMorten skrev:Jeg hadde en fast "kamerat" når jeg bodde i Oslo.
:sorry *snufs* fin historie :thumleft

Edit: Nei, jeg mente ikke at den var påfunnet eller noe.. jeg mente at det var en fin historie.
Men han var den eneste som fikk noe. Og han ba meg aldri om penger..

Han fikk min respekt fordi han ryddet i oppgangen vår, hvor sigøynerene hadde vært.. Her er et bilde av hvordan det så ut FØR han begynte p rydde
ImageUploadedByTapatalk1396202925.357461.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Voodoodoo »

jhn skrev:
Voodoodoo skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Bøter til de som gir til tiggere--fy faan for en holdning.
Egoisme,selvgodhet og tett i pappen på null komma niks... :-)å
:thumleft


Voodoodoo, det er greit å gi til de "slitne gutta" sier du ... men du vil bøtelegge det også ... eller hvordan skal du skille ut de verdige? .... de som virkelig har gjort seg fortjent til å gå rundt å tigge?
Jeg vil bestemme selv om jeg skal gi bort en ti-kroning ... og til hvem.
Jeg vil ikke risikere svære bøter for gi den litt alkoholiserte nordsjødykkeren og minstepensjonisten borti gata en tier til bussen eller ei øl.
Det er jo vanlig å sable ned alle nye lover som innskrenker selvbestemmelse ... men dette er altså en lov dere virkelig ønsker?
Fullstendig galskap, spør du mæ.
Bøtelegg alle som gir, period.

Skal man få bukt med problemet må det taes ved roten.
Det kan du si, men det er ikke vi som er "roten"
La kommunene forby tigging om de vil ... der det er et problem vil det da bli forbudt.
De utlendingene som ikke har arbeids/oppholdstillatelse, eller kan vise at de kan finansiere oppholdet på lovlig vis, kan bli fratatt fortjenesten og sendt hjem. Har de ikke noe hjemland og ikke kan identifiseres, skulle de ikke vært her i utgangspunktet.

Det kan ikke være sånn at om man ikke kan straffe lovbryteren, så skal man bare finne noen som er enklere å ta
Skal man få "planta" til å visne å daue så må man slutte å vanne den. og hvordan får en folk til å slutte å vanne..... :scratch
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tigging i Norge

Legg inn av jhn »

Voodoodoo skrev:
jhn skrev:
Voodoodoo skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Bøter til de som gir til tiggere--fy faan for en holdning.
Egoisme,selvgodhet og tett i pappen på null komma niks... :-)å
:thumleft


Voodoodoo, det er greit å gi til de "slitne gutta" sier du ... men du vil bøtelegge det også ... eller hvordan skal du skille ut de verdige? .... de som virkelig har gjort seg fortjent til å gå rundt å tigge?
Jeg vil bestemme selv om jeg skal gi bort en ti-kroning ... og til hvem.
Jeg vil ikke risikere svære bøter for gi den litt alkoholiserte nordsjødykkeren og minstepensjonisten borti gata en tier til bussen eller ei øl.
Det er jo vanlig å sable ned alle nye lover som innskrenker selvbestemmelse ... men dette er altså en lov dere virkelig ønsker?
Fullstendig galskap, spør du mæ.
Bøtelegg alle som gir, period.

Skal man få bukt med problemet må det taes ved roten.
Det kan du si, men det er ikke vi som er "roten"
La kommunene forby tigging om de vil ... der det er et problem vil det da bli forbudt.
De utlendingene som ikke har arbeids/oppholdstillatelse, eller kan vise at de kan finansiere oppholdet på lovlig vis, kan bli fratatt fortjenesten og sendt hjem. Har de ikke noe hjemland og ikke kan identifiseres, skulle de ikke vært her i utgangspunktet.

Det kan ikke være sånn at om man ikke kan straffe lovbryteren, så skal man bare finne noen som er enklere å ta
Skal man få "planta" til å visne å daue så må man slutte å vanne den. og hvordan får en folk til å slutte å vanne..... :scratch
For å holde oss i termologien ... det beste må være å hindre "ugresset" tilgang. Da blir det ingenting å vanne.
Men uansett ... dette er en lov jeg ikke vil ha. Jeg vil forbeholde meg retten til å spandere en kopp kaffe på hvem jeg vil.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tigging i Norge

Legg inn av hakhap »

Har ikke lest denne http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... -i-Sverige" onclick="window.open(this.href);return false; men ser ut som flere i Sverige synes detsamme som dere her i verldens rikeste land

og som jeg sa, "do not feed the trolls"
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tigging i Norge

Legg inn av jhn »

hakhap skrev:Har ikke lest denne http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... -i-Sverige" onclick="window.open(this.href);return false; men ser ut som flere i Sverige synes detsamme som dere her i verldens rikeste land

og som jeg sa, "do not feed the trolls"
"..... synes det samme som dere"? Hvem er "dere"? Vi har ikke ei felles mening om dette

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tigging i Norge

Legg inn av JohnnyTh »

Det som provoserer meg er ikke at en eller annen stakkar må tigge. Folk som har kommet skjeivt ut eller lignende. Men hvorfor fullt arbeidsføre mennesker som har helse til å sitte ute på gata i all slags vær må tigge. Det burde da være mulig for disse å ta seg jobb. Leste ett eller annet sted, tror ikke det var i denne tråden men mulig. Tiggere hadde fått tilbud om 100kr timen for å jobbe. Ingen dukket opp. Det er altså mer lønnsomt å tigge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tigging i Norge

Legg inn av RuneMC »

Ny variant av "tigger" på døra idag.

En ung afrikaner som begynner med "My friend I am a student from Kenya..." før jeg avbrøt ham med "Not interested..."

Av alle ting kjørte han også rundt på en rød Honda Zoomer (eller lignende) moped
(måtte lete litt på internett, for denne har jeg ikke sett før...)
Bilde

- og hadde kun hjelm som sikkerhetsutstyr. Særlig effektivt kan det dog ikke ha vært når han kjører fra min gårdsplass til naboens gårdsplass (20m) parkerer og ringer på der - og repeterer for hvert hus...

Snakk om at verden er snudd på hodet... nå kommer folk fra andre siden av verden hit for å tigge - og de har råd til mer enn det jeg hadde, da jeg selv var student... :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Tigging i Norge

Legg inn av spidair »

Jeg har aldri gitt ei krone til disse folkene, for kan de løpe etter meg med den koppen kan de saktens finne ærlig arbeid også... Samt at jeg mistenker at disse såkalte "romfolkene" er "skuespillere"... Har sett ihvertfall fire stykker av dem med Iphone fem og ei dame som satt med en flunkende nytt nettbrett type apple og hvis de er så fattige som klærne liksom sladrer om ville det vel holdt med vanlige telefoner og en notis blokk da vel?

Så nei, er ikke for dette "tigge" greiene i det hele tatt. Jobbet i Lodalen i Oslo for en del år siden og kjøte titt og ofte en burger på burger king som jeg ga til den første narkomanen som kom å tagg penger av meg på Oslo S på vei hjem, de fleste åt den opp mens andre ble fornærmet og kastet den enda det var penger til mat de ba om... :)

Hadde for noen måneder siden den utsøkte fornøyelse å bli kallt nazist av en ganske ung tigger da jeg sa nei og ristet på hodet når han kom mot meg med dette bladet "folk er folk". Han turte ikke å gjenta det da jeg bråstanset, snudde meg og ba ham, på engelsk, om å gjenta det han hadde sagt og det var bra, for ellers ville jeg ikke sett bort i fra at jeg ville gitt ham noen tenner i avføringa de påfølgende dagene, for der går grensa for frekkhet hos meg. Du vil ikke gi dine surt opptjente penger til fullt arbeidsføre unge menn og da er du nazist liksom? Så det er helt klart at de prøver å spille på folk "dårlige" samvittighet over at vi har det bra og de ikke så bra. Ser du på klærne deres er dette helt klart ikke klær de går med til vanlig, men klær de fleste av dem kler på seg for å spille skuespillet om de fattige opp i mot de som er rike og burde skamme seg... Så nei, de får ikke en krone av meg...

Svar