Valg av helhjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av hakhap »

DelRey83 skrev:Etter en tur på SV`n i går så har jeg bemerket en ting..blir så sliten i nakken! Har en gammel type hjelm(bare lånt) mistenker at det er en billigtype. Håper ny hjelm med lettere vekt og bedre passform vil gjøre det mer komfortabelt.
Hva anbefaler dere i forhold til vekt? Hva er de letteste hjelmene på markedet..? :)

Har en Marushin 999S på 1050gr men den har ikke solvisir.

Finnes en god del på 1200gr hvis jeg husker korrekt.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

Har konkludert med at GT Air ikke passer til V-Strom med høy vindskjerm og mye turbulens som treffer toppen av hjelmen. Turbulensen skaper dog mer støy med GT Air enn med XR-1100.
Videre gjør vindskjermen at det ikke kommer nok luft gjennom den lille åpningen foran.

Kjører man naken MC/racer tipper jeg hjelmen skjærer mye mer lydløst gjennom luften samtidig som det blir en passelig mengde luft inn i front.
Det har jeg også delvis fått bekreftet ved å kjøre stående. Litt mindre vindsus fra GT Air enn XR-1100

Har sendt henvendelsen nr 2 til Hof MC nå via epost med spm om de vil refundere hele/deler og bruke den som demo hjelm.
(Ikke svar på første henvendelse via kontaktskjema. Mistenker at det kanskje ikke fungerer...).
Hvis ikke blir det å selge privat med tap...

Etter å ha lest mange forskjellige tester siste uka luter det i retning enten Schubert C3 / S2 (hvis jeg finner noe godt tilbud) eller HJC RPHA Max (flip up) / 10 (helhjelm) som i Webbikeworld's test får store plusspoeng både for "outstanding" lufting og at den er en av hjelmene som har minst støy - men igjen kommer støy alltid an på mange variable. ( http://www.webbikeworld.com/r2/motorcyc ... /rpha-max/ )
Forøvrig en fin liste her over topp 5 når det gjeler lite støy: https://rideapart.com/articles/5-quiete ... ets?page=2
Kort sagt er vel V-Strom'ens turbulens en stress-test for enhver hjelm når det gjelder støy.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ojda »

DelRey83 skrev:Etter en tur på SV`n i går så har jeg bemerket en ting..blir så sliten i nakken! Har en gammel type hjelm(bare lånt) mistenker at det er en billigtype. Håper ny hjelm med lettere vekt og bedre passform vil gjøre det mer komfortabelt.
Hva anbefaler dere i forhold til vekt? Hva er de letteste hjelmene på markedet..? :)
Vekt på hjelm er ikke til å kimse av, men å gå til det extreme er neppe nødvendig :scratch
Det er ingen tvil om at nakkemuskler trenes opp ved bruk, og takler belastninger bedre etterhvert.
Men når det er sagt, så 1500g +/- er en grei middelvei :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:Har konkludert med at GT Air ikke passer til V-Strom med høy vindskjerm og mye turbulens som treffer toppen av hjelmen. Turbulensen skaper dog mer støy med GT Air enn med XR-1100.
Videre gjør vindskjermen at det ikke kommer nok luft gjennom den lille åpningen foran.

Kjører man naken MC/racer tipper jeg hjelmen skjærer mye mer lydløst gjennom luften samtidig som det blir en passelig mengde luft inn i front.
Det har jeg også delvis fått bekreftet ved å kjøre stående. Litt mindre vindsus fra GT Air enn XR-1100

Har sendt henvendelsen nr 2 til Hof MC nå via epost med spm om de vil refundere hele/deler og bruke den som demo hjelm.
(Ikke svar på første henvendelse via kontaktskjema. Mistenker at det kanskje ikke fungerer...).
Hvis ikke blir det å selge privat med tap...

Etter å ha lest mange forskjellige tester siste uka luter det i retning enten Schubert C3 / S2 (hvis jeg finner noe godt tilbud) eller HJC RPHA Max (flip up) / 10 (helhjelm) som i Webbikeworld's test får store plusspoeng både for "outstanding" lufting og at den er en av hjelmene som har minst støy - men igjen kommer støy alltid an på mange variable. ( http://www.webbikeworld.com/r2/motorcyc ... /rpha-max/ )
Forøvrig en fin liste her over topp 5 når det gjeler lite støy: https://rideapart.com/articles/5-quiete ... ets?page=2
Kort sagt er vel V-Strom'ens turbulens en stress-test for enhver hjelm når det gjelder støy.
Takk for at du prøvde ut GT Air for meg RuneMc, så slapp jeg å "kaste" bort
penger på en sånn ;-) Den var nemelig høyaktuell ved neste hjelmbytte (men ikke riktig enda).
Jeg lurer faktisk på om ikke disse flippfront-hjelmene er bedre tilpasset "Touringmennesker"
som deg og meg, med store vindskjermer. Vi takler litt større luftinntak :-)å
Tror jeg ville forsøkt å pratet meg inn på en traid men Shoei Neotec.
Det er sikkert lettere for Hof mc å komme i møte, om din nye hjelm taes med derifra.
Når jeg tenker meg om har en av gutta på jobben faktisk Neotec,
og ikke nok med det. Han har faktisk V-Strom også, tror ikke høyden hans differerer
veldig fra din. Skal høre litt om hans opplevelser av hjelmen på Mandag jeg :prf

P.S. Ett annet tips er: Prøv i butikk, og kjøp på nett. AGM for exsempel har 60 dagers åpent kjøp.
(Sjekk eventuellt at dette gjelder hjelmer også før kjøp) :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ojda »

Svar fra Willy fra facebook: Kommer på mandag. Hjelmen fungerer meget bra med tanke på turbulens, dugg og ventilasjon. Noe støy er det, men det tar jeg med musikk evt ørepropper. Kjørte med hjelmen i 0 grader, visir nede hele tiden uten dugg. Heller ikke noe problem i sommer med en varmen som var.

Høyden hans er 183cm. Er vel noe kortere en deg.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

abakuss
Innlegg: 84
Registrert: 20 feb 2015, 23:33
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
Sted: Verdal

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av abakuss »

Du kan ta en titt på Nolan X-lite 1003, dette er en hjelm som passer mitt hode perfekt. Støysvak er den også og har god lufting.

Jeg kjører vstrom med standard vindskjerm og har ikke noe problem med turbulens i hjelmen :prop:

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

Yes, får se hva han sier - fikk tilbakemelding på mail om å ta kontakt pr tlf.

@ojda - ja, jeg er et par cm til. Luften treffer hjelmen på toppen, så hvis jeg krummer ryggen litt eller legger meg ned mot tanken så blir det helt vindstille, men ingen av posisjonene er behagelige over lengre tid. Uansett er duggingen det verste problemet, og kan kanskje ha noe med at GT-Air hjelmen følger hodet tettere (dvs mindre luftvolum innvendig). Passformen er god, presser ikke noe sted, så tror ikke løsningen er å gå opp en størrelse heller (som nevnt på div USA forum ser jeg) - da blir det fort for løst igjen.

Takk for info om Neotec og Nolan X-lite 1003, men generelt litt skeptisk til åpningshjelmer utifra sikkerhet...
På den andre siden kan det vel være at slike hjelmer er produsert med litt tykkere "skall" og derfor får mindre resonanser innvendig i hjelmen... :-k
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Barbarozza »

Turbulens og hjelm er jo håpløst uansett :) Kompisen min har GT Air, jeg har S2 ...

Min støyer nok litt mer, mye pga turbulensen, men uintressant fordi jeg kjører konsekvent med ørepropper. Turbulensen skapes ikke av kåpeglasset mitt, men av speilene..det får jeg ikke gjort så mye med med. Kjører jeg med tankveske, og på Autobahn er problemet først når det begynner å gå veldig fort, dvs 170+ Da får jeg turbulens fordi jeg ikke kommer under luftstrømmen fra glasset pga tankveska. Hvilket betyr at jeg får sideveis turbulens, altså at jeg ikke greier å holde hodet stille. Jævlig ubehagelig over 200. Her hjemme er det ikke et problem overhodet. Det er brukbar lufting spes når det er ekstremt varmt så er den mye bedre en XR1100 som jeg hadde før, men ikke like god som feks AGV S4 eller Pista som er 2er hjelmen min.

S2 dugger ikke, og er en god hjelm, men den har svak sikkerhet på sidene, enda svakere en GT Air som også har samme svakhet. På kompisens sykkel ( En Kawa 1000 SX ) er ikke han plaget av sideveis turbulens.

Fordelen med S2 er at den er bedre mot panne og kinnbein en Shoei både GT Air og XR1100 og 1000 som jeg har hatt klemmer kinnene mye mer en S2. Slik at S2 skårer langt over på komfort for meg. Dessuten er SRC kraven veldig ålreit. Det negative er at den er dyr, litt kjedelig design og svak sidesikkerhet. Dessuten med innebygd visir slipper du å drive å bytte på kvelden.

Av de jeg kjenner har flere kjørt med C3 osv, disse støyer...det sier alle..mer en min S2.

Faktum synes jeg at AGV lager himla bra hjelmer for mitt hode, lette god lufting, brukbar pris og bra design og utelukkende topp sikkerhet gjennom hele modellrekka si gjør at det er et merke man burde se mer på. Shoei og Shubert har kanskje et noe ufortjent godt navn og rykte. Og hadde jeg kunnet valgt på nytt igjen nå etter 2 år med S2 hadde jeg ikke valgt denne pga den dårlige sikkerheten på sidene, ikke GT air heller som jeg prøvde samtidig og som det sto mellom. Den har samme svakhet på siden.
Memento mori

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ATWindsor »

Kjøpte nylig Shark Vision, ganske fornøyd foreløpig, godt utsyn i visiret. Mer avlang enn andre hjelmer jeg har prøvd, passer omtrent som Nolan N84 & CO.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Haymaker »

Må bare hive meg på AGV-toget.

Kjører selv med en Skyline og er veldig godt fornøyd!
Skulle jeg komme med en negativ, må det være den lille plystrelyden som kommer i høyere hastigheter grunnet inntakene på toppen av hjelmen. Dersom en putter noen ekstra kroner i potten så får du Horizon som har utlufting på baksiden. Dette skal visstnok eliminere denne plystrelydproblematikken og sørge for ekstra gjennomlufting i hjelmen.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Tobben84 »

Noen som har prøvd denne, Airoh Movement, evt har erfaringer med Airoh. Har en Icon Variant nå, men den passer litt labert med stilen på sykkelen jeg har nå, så jeg skal ha en ny. Denne hjelmen ble kåret til best buy av motorrad også så jeg :-k

http://www.mc-utstyr.no/products/airoh-movement_3" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

@ojda - han Willy hadde rett! Endte opp med Neotec etter svært god service fra Hof-MC :thumleft

Mer detaljer her (med tiger-bilde også!):
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=270898#p270898

Og sånn ser Neotec hjelmen ut - bare sånn at du vet hvem du skal hilse på :knegg
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar