Vi sto opp kl 0800 og spiste frokost ute på terassen, før vi pakket, gjorde opp og sjekket kartet. La inn Die for å holde ruta på GPS og så var vi igang mot Briancon. Syklene gikk som klokker, særlig var jeg imponert over bensinforbruket på sykkelen min. Så langt var jeg nede i 0,58 og på motorveikjøring bruker jeg likt eller mindre en SXen til makkeren min. Straks vi kjører mer lokalt er det vanlig at jeg fyller ca 1 til 1,5 liter mer en han pr tank og antall km.
Turen gikk over Col de Rousset, gjennom mange vakre daler og ned til Die. Det behøver ikke å være høyt for å finne fine MC veier. Rousset er ikke mer en 1254 meter men skikkelig deilig å kjøre. Det man må huske på i Frankrike er at det strøes en god del sand, og litt fin grus på mange av veiene etter veiarbeid og ny asfalt. Og det var noe av det nedover her.
Her er Col de Rousset, bilde 2 har jeg lånt

fra et eller annet sted
Rousset2.jpg
Rousset.jpg
Videre kjørte vi ned til Die og og tok av til venstre for å kjøre over Col De Grimone som heller ikke er høyt, men pent, landlig og for meg ukjent. Men vi nærmer oss de noe mere spektakulære alpene som dere ser, bildet er tatt nede fra Grimone, og vi skulle jo over Col de Izoard seinere på dagen som et av høydepunktene
Grimone.jpg
Grimone bakside.jpg
Bensinstasjonen vi stoppa på hadde selvsagt akk stengt, en siesta i varmen er ikke uvanlig så vi måtte hoppe over brus og vann, men jeg bestillte i alle fall hotel i Briancon med telefonen min, hotels.com er glimrende til å finne greie ledige hoteller på, samt bestille der og da og vite hvor du skal og slippe å bekymre deg for overnattinga.
Videre kjørte vi ned til Gap, der de forberedte seg på TDF, byen skulle ha en overnatting for alle syklistene og sto på hodet. Derfra mot Embrun og til høyre ved Mount Douphin og kunne begynne klatringa over Col de Izoard. Faktisk et av de passene jeg virklig likte godt..fin asfalt, smalt og noen trange 180-200 graders svinger samt ellers åpent og fint. Jeg hadde begynt å få dreisen på ZZRn, dekkene satt, så rytmen kom av seg selv...vi danset mer eller mindre oppover i godt driv.
For en deilig følelse det er når du begynner å plukke andre motorsykler

og ikke blir den som blir plukka. Det tar som regel litt tid før den rytmen kommer, men det er deilig når du er i ett med sykkelen og hodet er tømt....alt stemmer.
Opp mot Izoard.jpg
Toppen :-D
Col de Izoard.jpg
Ensomt på toppen.jpg
Det var ganske seint, rundt kl 18...så det var stille og fredelig, vi tok faktisk en 5 minutters i sola, syklene sto ensomt alene med en bobil i nærheten.
Ganske høyt.jpg
Så bar det strake veien ned til Briancon og det lille hotellet vi hadde, de var spesielle det ekteparet som drev det, men sengene var helt suverene, noe av de beste vi hadde hatt så det var bare å kle seg om, komme seg ned i byen og få seg litt mat :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.