I kveld ble det skikkelig eksperimentering på kjøkkenet da middagen skulle lages.
Jeg har vanskelig for å tro at dette noengang er prøvd, men selv synes jeg resultatet ble over all forventning.
Et ikke spesielt velfylt kjøleskap gjorde at man måtte finne på noe av de råvarene man fant der.
To kryddersildfiléer, en rotgrønnsak som jeg tror var pastinakk, en gulrot, vanlig hvit løk og bacon.
Pommes frites fra fryseren og en dillsaus fra Knorr i kjøkkenskuffen.
Kryddersilda godt utvannet i flere timer. Deretter godt tørket med kjøkkenpapir før filetene ble surret i rug- og siktet hvetemel med kvernet pepper.
Deretter ble baconfiletene surret rundt kryddersildfiletene og stekt i stekeovn med litt smør i panna.
Steketimen tar man på feelingen og kan variere etter smak og behag. For egen del avsluttet jeg stekingen når baconet har fått en jevn lys brun stekefarge.
Pass på at filetene ikke brenner seg fast i stekeformen ved å bevege disse i formen med en stekespade.
Pommes frites og dillsaus tilberedes slik det står på "pakningsvedlegget"...
Rotgrønnsaken og gulroten tilbredes i gryte eller panne med olivenolje på middels varme. Tørket knuste brennesleblader tilsettes mot slutten av tilberedelsestiden sammen med rå hvit løk.
Aldri prøvd meg på dette tidligere, men må si jeg nøt måltidet og kjenner enda den markerte gode smaken preget av salt og sødme.
Fantastisk godt! Dette blir absolutt ikke siste gangen dette prøves. Neste gang blir det en litt annen variasjon med grønnsaker og antakelig stekte poteter i stedet for pommes frites:
Fishnchipsdillsauce.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.