Ang størrelse så tror jeg du må prøve en Duke for å finne svar. Men om jeg ikke bommer fælt er det minst like god/dårlig plass ombord på Duke-en som det er på en CBR600... Jeg er 1.73 og har meget god plass, men aner meg at folk i 190-høyde med lange ben kan få en litt krøkkete benstilling. Så kommer det jo an på hva man skal bruke den til.... Skal man kjøre korte eller lange turer, og hvilke krav har man til plass..JK95 skrev:Siden det er flere Dukeeiere på denne loggen tar jeg sprøsmålet her, og håper dere kan svare :[-o<
Jeg vurderer å bytte ut Comet'n med en Duke, men blir litt usikker når jeg leser om feil og problemer på Fikses sykkel, er det flere som har problemer, eller har Fikse bare fått en mandagssykkel?![]()
Jeg har stor sans for Duken, men frykter kansje at den blir litt liten, hvordan er den størrelsemessig? Jeg er 184 og synes Comet'n er tilnærmet perfekt

Det meste av de feilene som er/var på min, er gjengangerfeil. Altså at andre også har/kommer til å oppleve feilene.
Dugg i blinklys: Manglende tetting/svak konstruksjon. Lett å se svakheten om en skrur de løs.
Lakk på felger som rakner/flasser av når en skal bytte dekk: svak heft på lakken (på meg virker det som at det er lakket uten å prime/grunne?). Ikke noe man blir plaget med før man bytter dekk, og det er det kanskje ikke så mange Duke-eiere som har gjort ennå...
Lekkasje fremgaffel: Visstnok ganske mange som har hatt denne feilen. Høyre side på min begynte å lekke før jeg kom meg hjem fra verkstedet, etter å ha fått byttet ringer på begge sider... Så nå er det høyre side som "pisser" olje.
Fusking i enkelte turtallsområder: 2 ting som kan forårsake feilen: Feil i programvaren (den er fikset i ny versjon, så den er grei), eller brudd i stator (må i så fall byttes).
Oljeforbruk: Ifølge et franskt KTM-forum så kan det virke som at enkelte motorer har problemer med sylinderforingen, at den "løsner". Ikke så veldig mange med denne feilen, men jeg er ikke alene...
Wobbling i frembremse: Kast i skiven. Jeg har 1 mm kast i min. Vet ennå ikke om de tar det på garanti, men det er uansett noe dritt å kjøre med en bremse som skjelver (selv om det bare er "litt"). I mitt hode skal ikke bremser skjelve. Punktum.
Bremselysbryter framme: Slutter å virke ved lave temperaturer. Plastikkhetten som beskytter mikrobryteren stivner i lave temperpaturer. I mer behagelige temperaturer funker denne OK. Har vært byttet på min, men nøyaktig samme feil. Her tar min forhandler saken i egne hender og skal sette på egen trykkbryter, samme system som til bakbremsen. Bra! Men dette er i mine øyne en veldig alvorlig feil som KTM må ta på alvor. Det er skummelt å ikke ha et fungerende bremselys!
Blinklysbryter som lever sitt eget liv: Svak mekanikk. Problemet unngås med å bruke en god smørende olje.
Diverse eir/korrosjon på elektriske kontakter: Trenger ikke kjøre i saltlake for å se det... Flere på et franskt forum som har opplevd kontaktproblem på start-relæet pga eir. Problemet holdes i sjakk med f.eks ACF-50. Virker litt tilfeldig hvilken kvalitet det er på de forskjellige stedene: Noen steder er det fritt for eir, mens andre (og også mindre utsatte) steder eirer det ganske mye, og må behandles.
Alle disse feilene (pluss endel til) har jeg sett at andre også har opplevd, på diverse forum. Det er diverse andre feil som andre har hatt, som ikke jeg har opplevd. Bla.a motorstans (alt elektrisk "dør"), men som starter fint igjen etter en stund. Det har jeg ikke opplevd.
Det eneste jeg så langt ikke kan se at noen andre har klaget på, er at det på min var 1 av 4 stempler på kaliperen fremme som er treg. Ikke treg pga skitt, men rett og slett bare mye tregere enn noen av de andre stemplene. Dette har medført at klossen har ligget inntill skiven, og slitt ytre klossen fortere enn normalt (jeg måtte bytte klosser framme ved 6.000KM).
Uten at jeg skal si noe sikkert, virker det på meg som at flere detaljer på denne sykkelen er bygget for å tåle en norsk vår-sommer-høst, men vinter er den ikke noe glad i, spesielt ikke rundt null og mye fukt. Mye vakkelfeil på det elektriske straks det er noen minusgrader. Ved 10 plussgrader og mer funker alt det elekstriske som det skal...
Så skal en kjøre på sommerhalvåret og litt til, tror jeg ikke Duke-en er det værste en kan handle. Tvert imot. Den er virkelig fin å kjøre! Jeg stortrives på sadelen, og "alle andre" skryter jo også av egenskapene til sykkelen.
Jeg er selvsagt frustrert over at det er så mye feil på min, men mest frustrert over at det er en sykkel som passer mitt bruk henimot perfekt, hadde bare "det meste" virket, hver dag
](./images/smilies/grrr.gif)