RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC operasjonell igjen...

Legg inn av RuneMC »

Ble slitt igjennom akkurat der beskyttelsen var, så ikke et blåmerke engang der :thumleft Bare litt forstuelse i ankel, tommel og så kjenner jeg litt i venstre kne når jeg belaster det sideveis (ble sikkert vridd litt).

Ellers generell stølhet i bena, men lurer på om det kommer av at jeg løftet MC'n når jeg var snudd mot den framfor den enklere å sette baken inntil og krabbe den opp. Mest pga at jeg ville ha full kontroll på å få ut sidestøtta, men det krever jo desto mer kraft.

Er nok for lite trent til å vippe opp MC'er på ca 220kg :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - på tur igjen...

Legg inn av RuneMC »

Etter å ha justert clutchen idag - og bl.a. oppdaget en mutter som var ganske så løs i det lille staget som går fra gir-pedalen, så føltes straks giringen mer presis igjen. Det ble også fjernet et halvt kilo gugge fra innsiden av dekselet over framdrevet. Clutchen skal visst justeres hver 6000 km, noe jeg aldri har følt behov for - men etter en velt er det nok lurt :P :p

Uansett med nylakkerte crash-bars, bar-end og fint tapet blinlys fikk jeg lyst på en litt lenger tur idag, selv med ustabilt vær.
Den lille planen i bakhodet var også å sjekke ut hvordan den nye jakka takler regn om det nå skulle slumpe til å bli noen dråper.

Fikk lyst til å ta en runde om Bingen, det var sånn ca alt jeg bestemte meg for før jeg dro avgårde.
Sylling-Vikersund var fin som alltid. Så spor etter snabelbilens lappinger her også, men her var den helt ferdig og hadde nok funnet andre jaktmarker. M.a.o. helt safe for oss på to hjul.

Fra Vikersund tok jeg motorveien til Åmot og rundt korketrekkeren. Funderte på å kjøre bortom Hassel fengsel bare for å ta et bilde og legge til teksten "Her burde noen av Vegvesenets entreprenører sittet" ... men, fant ut at det var mer interessant å kjøre andre veien som går mer rett mot Bingen og Lyngdal/Lampeland.

Varierte svinger i ekte kulturlandskap - det er Bingen-området :thumleft
Bilde

Den fine grusveien mellom Bingen og Lyngdal (ca 1 mil) hadde også prima forhold med brede hjulspor så hardpakket at selv asfalt-racere kunne kjørt her
Bilde

Bare den ekstra lave vindskjermen, det tapede blinklyset, den lett bøyde motorbeskyttelsen, den litt bøyde fotpinnen og litt skraper her og der røper at denne var i en relativt kraftig velt for 3 dager siden
Bilde

De uoriginale speilene (Biltema) har forøvring ingenting med velten å gjøre. De satte jeg på forrige uke for å sjekke om turbulensen ble bedre. Delvis trigget også av at det originale venstre speilet hang med hodet for minste dump i veien - og det er jo ikke brukbart på norsk vegstandard :knegg Turbulensen ble forøvrig noe bedre, så håper den blir enda bedre med et par Aprilia Tuono speil jeg har bestilt på eBay (ifølge V-Stom forum skal dette gi vesentlig mindre turbulens enn de originale). Men når vi først er inne på velten - Biltema speilene klarte seg utmerket - ikke verst for et par speil til 49,90 - men på den annen side så vibrerer de for mye på endel turtall.
Bilde

Ellers ble jeg obs på en ny severdighet i Lyngdal (eller kanskje jeg bare har oversett den)
Snakk om offentlig WC :lol
Bilde

Jeg kjørte ikke nedom Lampeland idag, men snudde i Lyngdal og tok over mot Sigdal, der været så lettere ut
Bilde

Vel nede i Sigdal og sørover mot Åmot fant jeg de lurt å ta en stopp og lukke luftelukene i jakka og ikke lenge etter var det skikkelig haglbyge etterfulgt av plaskregn. Tilogmed på innsiden av visiret snek det seg inn dråper.
Jakka isolerte forsåvidt godt, men den ble etterhvert ganske bløt, selv om D-dry foret forsåvidt hold meg tørr helt innerst. Er nok lurt å bruke regndressen når det er skikkelig regnvær - men for litt småregn funker den nok bra.

Resten av hjemturen ble i vekselvis regn og opphold, men heldigvis mer opphold enn regn.
Et siste stemningsbilde fra Sylling utover Tyrifjorden
Bilde

Snipp snapp snute var ferien ute. Imorgen blir det jobbpendling til Oslo.

Ad velten så tenker jeg som så at det er 1 velt i løpet av ca 10 000 mils kjøring på norske veier, og det ble altså Vegvesenets entreprenører som felte meg med et stykke finkornet og "usynlig" grus - på en lokalvei jeg har kjørt mange ganger. Ikke en bilist fra busslomme/sidevei, ikke olje-/dieselsøl, ikke gjørme i vegbanen, ikke (synlig) grus i alskens ventede og uventede plasseringer. Faktisk ingen visuelle indikatorer som gjorde at jeg oppfattet grusen - det er farlig det! Paradoksalt at det er de som liksom skal gjøre veien tryggere og preker "Nullvisjon" - er den største faren for oss på to hjul. (Er det grus i en sving er den i 90% av tilfellene sponset av Vegvesenet...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - på tur igjen...

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: Ad velten så tenker jeg som så at det er 1 velt i løpet av ca 10 000 mils kjøring på norske veier, og det ble altså Vegvesenets entreprenører som felte meg med et stykke finkornet og "usynlig" grus - på en lokalvei jeg har kjørt mange ganger. Ikke en bilist fra busslomme/sidevei, ikke olje-/dieselsøl, ikke gjørme i vegbanen, ikke (synlig) grus i alskens ventede og uventede plasseringer. Faktisk ingen visuelle indikatorer som gjorde at jeg oppfattet grusen - det er farlig det! Paradoksalt at det er de som liksom skal gjøre veien tryggere og preker "Nullvisjon" - er den største faren for oss på to hjul. (Er det grus i en sving er den i 90% av tilfellene sponset av Vegvesenet...)
Jeg har en mistanke om at når noen (politiker/byråkrat/vegvesen) snakker om veier, trafikksikkerhet, nulllvisjon osv, er motorsykkel ikke med i tankegangen. Ikke engang en liten fotnote.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - på tur igjen... (s31)

Legg inn av Carpa »

Åjåj det var en kjip erfaring. Men som nevnt kunne det jo ha vært noe verre enn gress du havnet i. Godt det gikk bra og fint at du delet erfaringen med oss.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: RuneMC's blogg - på tur igjen...

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:
Ad velten så tenker jeg som så at det er 1 velt i løpet av ca 10 000 mils kjøring på norske veier, og det ble altså Vegvesenets entreprenører som felte meg med et stykke finkornet og "usynlig" grus - på en lokalvei jeg har kjørt mange ganger. Ikke en bilist fra busslomme/sidevei, ikke olje-/dieselsøl, ikke gjørme i vegbanen, ikke (synlig) grus i alskens ventede og uventede plasseringer. Faktisk ingen visuelle indikatorer som gjorde at jeg oppfattet grusen - det er farlig det! Paradoksalt at det er de som liksom skal gjøre veien tryggere og preker "Nullvisjon" - er den største faren for oss på to hjul. (Er det grus i en sving er den i 90% av tilfellene sponset av Vegvesenet...)
Godt det gikk bra :thumleft .
Jeg hadde en lignende velt i fjor .. bortsett fra at jeg fant ikke noen åpenbar årsak til min velt, så jeg har vel bare meg selv å klandre
... men bare for ordens skyld ... i ditt tilfelle var det jo skiltet med fare for steinsprang, det må vel kunne kalles en visuell indikator på løsgrus?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - på tur igjen...

Legg inn av RuneMC »

jhn skrev: Jeg hadde en lignende velt i fjor .. bortsett fra at jeg fant ikke noen åpenbar årsak til min velt, så jeg har vel bare meg selv å klandre
... men bare for ordens skyld ... i ditt tilfelle var det jo skiltet med fare for steinsprang, det må vel kunne kalles en visuell indikator på løsgrus?
Ja, kjørte vel ca 1 km av de 2 km som skiltingen gjaldt for, og så ikke noen tegn til lapping, så begynte å tro at de ikke hadde startet ennå...

Er mye slik skilting som settes opp litt i forkant eller som blir stående etter det er ferdig.
Men, men, forsåvidt et poeng - neste gang skal jeg kjøre ned i 40, selv om fartsgrensen er 80.

Noe så enkelt som å skilte litt før siste mulige alternative rute (200m før skiltet) hadde også vært kjekt - "Asfaltarbeide" som det også stod på et underskilt, er aldri noen favoritt.

Nærmeste jeg har kommet lignende velt tidligere er med dieselsøl i veibanen (med forrige MC) på vått føre. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg fikk slipp på bakhjulet i en sving jeg kjører nesten daglig, så snudde og kjørte tilbake og da så jeg det glinset av diesel etter drypp hver halvmeter. Det regnet jevnt, så det var allerede i ferd med å vaskes bort. Tipper sånt kan forklare endel uforklarlige slipp/ulykker.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: RuneMC's blogg - på tur igjen... (s31)

Legg inn av jhn »

Joda, det er en del rar skilting ute og går, så det er ikke alltid like lett å stole på alt.
I mitt velt var det tørt og ingen synlig oljesøl eller løsgrus. Jeg hadde bremset litt med forbremsa, men har aldri før låst forhjulet utilsiktet. Jeg var ganske nær midtstripa, men mener jeg ikke var på den ... gudene vet ... kanskje.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - bling for MC'n..

Legg inn av RuneMC »

Da kom det et par med hhv clutch og bremsehendel til tohjulingen i posten idag. Litt "bling" jeg kjøpte til V-Strom'en den 6 aug fra eBay.

Kostet ikke mer enn $26 ( ca 160,- kr) inkludert fri frakt fra Kina.
Ser ut til å være cnc-frest alu i god kvalitet, så må være et godt kjøp.
Ikke verst :thumleft

Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - bling for MC'n...

Legg inn av LordShaft »

Godt kjøp det der.... men bare ha i bakhodet at de falmer en del i løpet av tiden, men til den prisen der er det bedre å kjøpe flere sett enn å kjøpe original :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - sånn ser deler for 5000,- ut...

Legg inn av RuneMC »

Ja, da var jeg innom MCOslo og plukket opp deler jeg hadde bestilt Eller plukket opp og plukket opp, stod der noen ulidelig lange minutter og svettet som en gris mens jeg ventet på kunden foran som hadde goood tid til småprat... mens minuttene tikket og jeg tenkte på køen hjemover som bare ble tetter og tettere... Nuhvel, fikk omsider delene og fant ut at ved å fjerne innpakning så fikk alt plass i toppboksen - så da var det tut og kjør hjemover og kom heldigvis unna den verste køen :thumleft Selv om litt lanesplitting ble det nå mellom Holmen og Asker.

Sånn ser altså deler for nøyaktig 5175,- ut - ikke store greiene :roll
Plusspoeng til MCOslo for å inkludere en buff som takk for handelen :thumleft
Bilde

I tillegg ventet en pakke fra eBay på meg - de nye speilene fra eBay/Kina - igjen rimelige saker til 150,- (eller 3x prisen av de runde Biltema speilene jeg har brukt i det siste) etter at kuleleddet på det originale venstre hadde blitt for slapt.
Den litt ujevne skjæringen av selve speilglasset forteller meg at det nok ikke er aller beste kvalitet. Men, ift prisen er de helt kurante.
Bilde
Poenget med å prøve disse speilene er også for å se om det er mindre turbulens. Flere rapporter på utenlandske V-Strom forum beskriver at turbulens kan bli mye mindre med mer aerodynamiske speil.
Men kommer også til å vurdere vibrasjoner i speilene - Biltema-speilene vibrerer altfor mye så speilbildet ligner en flerdimensjonal forstyrrelse a la det en ser i TV-serien "The Fringe" :lol

Nytt originalt blinklys montert (331,-)
Bilde

Og her er 3 stk nye deler montert (clutch hendel, original håndbeskytter og styrevekt)
Bilde

Ble litt skeptisk under montering av clutch-hendelen ettersom det virket som om bryteren som er på toppen av den nye hendelen subbet opp i håndbeskytteren innvendig, men når alt var skrudd til etterhvert så er det vel ca 0,1mm å gå på.
På motsatt side - dvs bremsehendelen så er det massevis av plass og null problem, så rart de ikke har tatt høyde for litt annet enn original hendel på clutch-siden også.

Ny brakett for vindskjermen monterte jeg også, så det skal bli glodt å sitte litt mer i le for vinden igjen :thumleft

Fotpinner og noe småtteri tar jeg imorgen eller i helgen. Etter det er det mest kosmetiske ting som jeg vil vurdere. Vindskjerm og kåpedel på venstre side fikk noen riper, men er kanskje bare slikt som gir sykkelen "karaktér" :knegg

Fant forresten metodikk for restaurering av plexiglass (dvs vindskjerm f.eks.)- i korte trekk går det på å pusse med suksessivt mer og mer finkornet vått sandpapir og deretter polere med div midler: https://www.norbond.no/pub_docs/files/B ... iglass.pdf
Youtube og forum nevner noe lignende, dvs P2000 vått sandpapir og deretter slipepasta (f.eks. tannkrem) og polering eller lakk til slutt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - sånn ser deler for 5000,- ut...

Legg inn av RuneMC »

Yess, null vibrasjoner i speilene!
Da går de fra å være et godt kjøp til å bli et veldig godt kjøp :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - sånn ser deler for 5000,- ut...

Legg inn av ojda »

Det er godt å høre at du er på veien igjen, med restituert kjøretøy :prf
At det koster noen kroner får heller være, jeg synes du slapp rimelig unna smellen
uansett jeg da, så får du bare glede deg over det :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: RuneMC's blogg - sånn ser deler for 5000,- ut...

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev:
Fant forresten metodikk for restaurering av plexiglass (dvs vindskjerm f.eks.)- i korte trekk går det på å pusse med suksessivt mer og mer finkornet vått sandpapir og deretter polere med div midler:
Ja, i bilverden er det i dag ikke helt uvanlig at en ny frontlykt koster 15-20.000 kroner, og ved mindre overfladiske skrapeskader har jeg ved noen forskjellige anledninger fått til godt resultat med bruk at denne pastaen, som bla selges hos Torshov Bil: http://www.torshovbil.no/presto-ripefjerner
(Det følger også med slipepapir i pakken, for de litt dypere ripene)

Må jo jobbes litt med om man gjør det for hånd, men brukte også pastaen på baklykten på sykkelen, som var helt matt, og det ble også fint. Men jeg har også en dårlig erfaring, på min egen bil, hvor høytsittende bremselys bar preg av sand, salt, vaskemaskin, og tidens tann. Det ble "som nytt", blankt og fint, men når jeg så på den igjen noen dager senere var lampen helt hvit, og styggere enn noen gang... :sorry

Vet ikke akkurat hvorfor, men virker som det har skjedd en eller annen kjemisk reaksjon, og gjentatt behandling ga samme resultat.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - godfølelsen tilbake...

Legg inn av RuneMC »

@ojda - ja, må si at godfølelsen allerede er tilbake for det meste, selv om velten har inspirert meg til å være enda mer årvåken på veidekkets beskaffenhet. Det siste fikk jeg forsåvidt bruk for idag...

Tok meg en fin hjemTUR idag fra jobben hvor trafikken stod fra Lysaker, så da var det via Stabekk, Gjettum, Vøyenenga og Sollihøgda.
Litt kø siste stykket oppover mot Sollihøgda, men da kom det en MC bakfra som kjørte imellom bilene og midtdeleren (sementblokker), så da slang jeg meg etter der. Bilistene var veldig hensynsfulle og flinke til å kjøre over mot hvitstripa for å gi oss plass. Nesten første gang jeg har opplevd det (dvs forbikjøring i samme felt der bilistene samarbeider så godt) :thumleft
Sollihøgda - Sylling ble det dog et skår i gleden at et eller annet dieselkjøretøy hadde skvettet en slump diesel i omtrent hver skarpe venstresving, så måtte holde mer inn mot midten av den grunn. At det var diesel var ihvertfall sikkert siden den spesielle "referanselukten" kjentes godt i svingene det var sølt. Dieselen er tydeligvis fortsatt altfor billig når den kan sløses bort på den måten... :doh

Ellers fornøyd med nye hendler også - synes nesten bremsen fikk bedre "feeling", men det kan jo ha noe med å gjøre at jeg aldri har stilt noen knepp på den gamle hendelen, mens den nye stilte jeg jo etter montering igår. :knegg

Speilene igjen, dønn stabile og turbulensen er nok hakket mindre enn med Biltema speilene som igjen var en god del bedre enn de firkantede, store originale. Samtidig er de mer ute av synsfeltet forover nå - lavere og mindre, sånn at inntrykket fra førerplass er at det er blitt ryddet opp på en positiv måte.

@PCP - interessant, det er nok noen riper i vindskjermen som kan ha godt av å pusses ned. Får kanskje prøve på et sted som ikke synes først, sånn for å teste.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - turer og foto... (Gaustatoppen s32)

Legg inn av RuneMC »

Da ble det en liten tur på lør'dan og en litt lengre idag.

Lørdag tenkte jeg meg Sylling - Vikersund og kanskje lenger, men grus og veiarbeid på nettopp den strekningen gjorde at det ikke ble fullt så gøy å tenke på samme vei tilbake, så da ble det heller en liten runde rundt Tyrifjorden.
Fristet egentlig å rekke litt handling før helgen på Liertoppen også, så da ble det sånn. Skaret-Sylling ble ihvertfall bra.

Før jeg kom til Sylling hadde jeg også tenkt meg opp Vestsideveien i Lier, men se der var det en masse løpegale folk, vakter og skilt som annonserte "Lierløpet idag", så da svingte jeg av og tok Baneveien - det er den midterste veien opp Lierdalen og har litt asfalt og litt grus. For anledningen nygruset, så det var rimelig nervøst. Jada ojda, skulle nok tappet ut litt luft fra dekkene - men det gikk da greit
Bilde

Tyrifjorden fra Sylling så også fin ut med litt lave skyer
Bilde

Idag våknet jeg til knallblå himmel, krystallklar luft og kjente jeg hadde lyst på en tur om Gaustatoppen.
På veien til Drammen var det litt morgentåke før det klarnet igjen fra Lahell, men så at det var noe tåkete i Drammen også
Bilde
Tok bildet nede fra Engersand der de holder på å reise en ny blokk der det var kai tidligere... begynner å bli rimelig tettbebygd og ikke fullt så sjarmerende som i starten...

Var litt tåke ut av Strømsåstunnelen mot Mjøndalen, men det klarnet fort til skyfri himmel. Tok videre via Vestfossen og Darbu til Kongsberg og opp Jondalen. Første strekningen i Jondalen hadde splitter ny asfalt men også et par 50 soner med veiarbeid. Ettersom asfalten i tillegg var fuktig tok jeg det rolig. Helt ny og våt asfalt kan være glatt... Videre oppover var det bedre forhold, dvs tørr asfalt som var slitt noen sesonger :prf Fint driv oppover og ikke så altfor mange bilene som måtte passeres for å få veien omtrent for seg selv.

Valgte å ta rett nordover til Austbygde istedenfor via Gransherad, som jeg sparte til returen. Jada, fortsatt litt hompetitten vei, men med ganske mange svinger og god variasjon. Her fra et vann langs veien
Bilde

Veien fra Austbygde mot Rjukan er forresten en fin MC-vei, som følger kystlinjen rundt Tinnsjø. Fin utsikt og fine svinger.

Nærmere Rjukan og med Gaustatoppen midt i sikte er det tydelig at solen står lavere på himmelen da hele åssiden ligger i skygge selv om klokken her er 12:25
Bilde

Det obligatoriske utsiktsbildet av Rjukan fra et stykke opp langs veien
Bilde

Det ser forresten ut som en fin soppsesong...
Bilde

Gaustatoppen med litt høstfarger... men ikke noe snø ennå...
Bilde

Oppe på turiststedet var det vel en halv km parkerte biler langs veien i hver retning, så tydelig en populær dag for å gå tur i fjellet.
Jeg valgte å kjøre litt forbi og heller ta en lunch med medbragt niste og kaffe på Termos her
Bilde

Utsikt nordover
Bilde

Østover
Bilde

Godt og varmt - ihvertfall i kjøredressen så la meg bakover mot en skrå stein og bare kjente på sola noen minutter, ah...

Planen idag var å bare såvidt kjøre nedom første avsatsen mot Tuddal og snu og kjøre tilbake.

Snu-punktet ved dette vannet
Bilde

...hvorfra en også kan se noen gårder oppunder fjellene...
Bilde

Det er fint her, så en liten stopp til i bakken opp og tilbake
Bilde

På veien tilbake så jeg et par MC'er hadde kjørt mer spenstig enn meg. Jeg hadde jo parkert nede ved veien, men de hadde fulgt hjulsporene opp på den lille kollen. En adventure type og en R-sykkel.

Et siste bilde av Gaustatoppen fra en annen vinkel, på veien tilbake over fjellet
Bilde

Tror jeg på dette tidspunktet ble passert av et par Guzzier på tur som jeg tok igjen i bakkene nedover og holdt sånn ca følge med til de kjørte mot Austbygde og jeg mot Gransherad.

Siste bilde fra turen ble av Tinnsjø med den historiske Ammonia-fergen
Bilde

Veien om Gransherad var som vanlig fin og inviterte til litt pluss kjøring, men det er jo sjelden fin og oversiktlig vei.
Begynte dog å tro at jeg hadde valgt feil vei pga Vegvesen bil med blinkende gule lys som stod foran en tunnel og blokkerte trafikken i sørgående retning. Spesielt når folk begynte å gå ut av bilene og gå framover for å høre hva det var... men hadde knapt rukket å tenke tanken før vegvesen-bilen begynte å kjøre mot oss tett etterfulgt av en "Bred last" trailer med gravemaskin på planet som kom ut av tunnelen.... og folk fortet seg tilbake til bilene :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar