MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
frankh
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: MC-ulykker

Legg inn av frankh »

Det er et eller annet som skjer inni hodet til enkelte bilister. De kan _se_ deg fysisk, men oppfører seg likevel som om du ikke er der. Det kan ha noe med størrelsen på kjøretøyet å gjøre - jeg er ikke sikker - men jeg har hørt mange gode eksempler på det.

I går (mandag) ettermiddag kjørte jeg forbi en idiot i shorts og t-skjorte (rettelse: singlet) på en (tror jeg) R6 på E18 vestover ut av Oslo. Passasjeren i bilen fikk tatt et noenlunne godt bilde av kjøtthuet. Sorry språket mr. R6, men du er en idiot som fortjener så inderlig å gå i bakken og skrape deg opp så du må gå rundt som en mumie i et par måneder. Ikke noe mer, må vite. Sånne som deg er, sammen med tullingene som kjører sikksakk mellom filene på motorveien i 90-100 km/t, de som hovedsaklig har skylden for at motorsykler har en "lavere" status i trafikken og samfunnet ellers.

Det kjøtthuet på den videoen er jo ingenting annet enn en kommende Darwin-award. Og fortjent vil det blir også, akkurat som denne Pascal-idioten som kjørte seg ihjel da han forsøkte å slå sin egen rekord rundt Paris. Man får bare håpe at de ikke tar med seg noen andre også, så er vi kvitt én kreftbyll på samfunnet ihverfall.

Apropos bilister som ikke ser MC-er: Jeg har kjørt en del på Kreta, både bil og MC, og det er en annen. Først og fremst fordi Hellas har europas verste ulykkesstatistikker, som helt og holdent kommer av at den jevne greker kjører som et tilbakestående barn. Men én ting slo meg når jeg var der sist: Bilene der _ser_ både scooterne og større tohjulinger. De behandler deg på lik linje med andre biler - d.v.s. helt sinnsykt etter hva vi er vant med her - men fordi det er så mange små tohjulinger så er bilistene vant til å se etter dem.
Sist redigert av frankh den 13 jul 2010, 20:25, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Erling
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Kontakt:

Legg inn av Erling »

På europveien E134 mellom Hokksund og Mjøndalen, ble jeg igår forbikjørt av en R-bike, hvor jeg tror fører kun satt i shorts, singlet og helhjelm...
Jeg tror han ikke hadde mere klær på seg, men det er ikke lett å se, når det virker som han har dobbel så stor fart som meg?
Jeg satt og cruiset i ca 80- 90 kmt.

tydeligvis en fører, som ikke vil belemre kirurgen med å lete etter klesfiber i skrubbsårene.... :mk
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

frankh

Legg inn av frankh »

Det KAN jo ha vært det samme kasuset. Jeg skrev feil over - han jeg kjørte forbi hadde faktisk singlet og ikke t-skjorte. Svart eller mørk sykkel.

Brukeravatar
Erling
Kontakt:

Legg inn av Erling »

det gik sååå fort at jeg rakk ikke å få med meg annet en R-sykkel og lite klær... :mc1
Garasje status:
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Når jeg ferdes rundt omkring i trafikken så slår det meg at det er de som kjører lett sykkel (inntil 125 kubikk), som er dårligst til å kle seg riktig.
Veien er viktigere enn målet.

frankh

Legg inn av frankh »

Helt enig. Jeg tror det er fordi dette egentlig bare er litt "oppgraderte" mopedister. Og når jeg var 16-17 og kjørte moped var det såvisst ingen som hadde noe annet enn hjelm og evt. hansker, i tillegg til enten langbukse/shorts/t-skjorte/singlet/genser/jakke avh. av vær og føre.

I tillegg synes jeg ofte 125-erne er hakket værre når det gjelder å smette mellom filene, kjøre sikksakk mellom bilene etc. Flere ganger har jeg ønsket å kunne stoppe en eller annen jypling med et jentefrø bakpå, som smetter mellom bilene og på skrå over feltene gjennom rundkjøringen e.l.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Ser litt på Touren i France og ser at syklisstene (MC-førerene) som kjører for kamerafolkene er dresset tilbørlg opp til tur men kamerafolket kan man vell stille ett stort spørsmålstegn ved....

Brukeravatar
Erling
Kontakt:

Legg inn av Erling »

kle seg? :prop:
helt på begynnelsen av søttitallet, var det ikke mange motorsykkeler og derfor lite med kjøreklær. Ja selv hjelm var ikke påbudt, da jeg begynte å kjøre mc på søttitallet (1973).
Her ser dere meg (kamuflert som svenske ), 18 år og min første Riskoker: Suzuki GT 380k. (1973 model)
Selv om jeg er drammenser, var jeg medlem av Grenland MC , fordi jeg gikk i kokkelære og derfor hybel i Porsgrunn. Legg merke til det gamle NMCU merke på brystet,
for Grenland MC ved bl.a. dyktige Svein Borgersen, var virkelig foregangsklubben og var i front med å starte NMCU. Klubben satset i å lære oss å mestre biken. For det fantes ikke kjøreskoler!
Foruten hjelm (ikke påbudt enda), var det ikke kjøreklær, men kjørekunnskap-"mestre biken" som stod i fokus i Klubben! Sånn som på denne linken. hehehe:
http://www.youtube.com/watch?v=_1BJ-Rgc ... r_embedded

Her på bildet, er jeg på "Landet" hos slekta (Eidsvoll/Frilset) i Pinsen, og skulle kjøre hjem via Vormsund og Drammen, og hadde rasket sammen det jeg kunne finne av "regnklær", fordi været var utrygt.
Jeg hadde ikke penger til overs å kjøpe.... jeg gikk jo i kokkelære.
Kjøreutstyret bestod av
-"joggesko"..eller turnsko som vi sa.
-olabukse under og oljehyre over.
-tjukk genser, tynn regnjakke( som fartsvinden tok knekken på etter 1 times tid) og en boble -varmevest.
-slalomhansker! :prf
det gik jo bra..jeg overlevde da også :jada:

Det jeg skal frem til, er at det var ikke ett sånn hysteri om kjøreklær da...nå er et helt bananas.
Tror at det skaper falsk trygghet og uvørenhet!
(det hører med til historien at jeg denne dagen ble "tatt" i radar ved Langangen på E18 i 117 kmt. i 80 km.sone. Kanskje det hadde gått enda fortere med sikkerhetsklær.?) ](*,)
Bilde
Eidsvoll / Frilset 1974
Sist redigert av Erling den 14 jul 2010, 15:53, redigert 18 ganger totalt.
Garasje status:

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Kan bli litt "overkill" noen ganger ja, vi stapper kroppen full av sikkerhetsutstyr med ryggskinne, sikkerhetsvest eller hva det nå kalles pluss alt det andre bare for en liten tur på KIWI for å kjøpe en øl.
Veien er viktigere enn målet.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Virker som noen har litt for stor tro på utstyret ja...slik at eventuell skadereduserende effekt blir oppspist av fartsøkning/risikoadferd.
Har personlig troa på å unngå ulykker i stedet for skadebegrensning-men bruker kjøreutstyr.
Har kjørt mye i olabukse før om årene men hadde også en elgammel skinnbukse med beskyttere-men alltid skinnjakke etter min eneste velt på moped-hadde da t-skjorte og fikk skrubbsår på armen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville

Legg inn av Duville »

Rottenikken skrev:Kan bli litt "overkill" noen ganger ja, vi stapper kroppen full av sikkerhetsutstyr med ryggskinne, sikkerhetsvest eller hva det nå kalles pluss alt det andre bare for en liten tur på KIWI for å kjøpe en øl.
Nei - det gjør vi ikke, Noen gjør det, andre tar på seg støvler, hjelm, jakke og noen gode bukser, hansker joda, men for en tur i butikken er dette mer nok til en kort tur i 50 - 60. Å prinsipiellt alltid ta på fullt utstyr vil medføre mange ekstra bilturer, dvs mistede mc turer, så nei. Er faktisk villig til å ta kalkulerte risikoer for å ha det litt greit, og tid er kostbar...

frankh

Legg inn av frankh »

Jeg tenkte også slik før - at en liten tur på bensinstasjonen e.l. ikke krevde fullt utstyr.

Så, en kveld 2001 skulle jeg en snartur nedom bensinstasjonen og kjøpe fløte (kvinnemennesket jeg var på besøk hos skulle lage mat, og pliktoppfyllende som jeg var dro jeg selvsagt og handlet det som manglet). Jeg husker at jeg svingte ut på hovedveien og kjørte mot en rimelig krapp venstresving. Jeg husker ikke at jeg dro på noe annet enn vanlig. Etter det husker jeg ikke annet enn at jeg deiset i bakken og tenkte "hva faen er det du driver med, din dust?!". Deretter var det kast i kast i kast, gjennom svingen, over en bred grøft til jeg stoppet på en sykkelsti på andre siden. Sykkelen fortsatte rett frem og ned en bratt skråning, til den stoppet på en slette nedenfor.

Så var det ambulanse, morfin og operasjon dagen etter. Resultatet var et maltraktert kne alvorlig forstuet ankel, men sistnevnte hadde ikke vært unngått med fullt utstyr. Kneet måtte derimot opereres. Hvorfor? Jeg hadde på meg kjørejakke, støvler, hjelm, hansker og olabukse. Sistnevnte medførte at omtrent det som var av hud på kneet var borte, og jeg måtte ha plastisk operasjon hvor hud ble flyttet til kneet for å dekke benet. Dette skjedde ene og alene fordi jeg ikke hadde fullt kjøreutstyr.

Så, ja - om jeg skal verdens minste tur på butikken e.l. så tar jeg på meg skinndress, støvler, ryggskinne, hansker og hjelm. I tillegg til det åpenbare, så betyr rykkskinne fort forskjellen på en bristet ryggvirvel eller to og en brukket/knust rygg. Og den bilen som treffer deg på siden eller som du treffer i fronten e.l. tar ikke hensyn til at du bare skulle en liten tur og at det ikke burde være noen særlig risiko forbundet med det. Er det for tidkrevende eller upraktisk å bruke fullt kjøreutstyr så kjører jeg ikke, enkelt og greit. Heller en og annen liten svipptur (som uansett ikke blir så kjøremessig interessant uansett) mindre enn å oppleve noe liknende igjen.

Jeg har ikke noe inntrykk av at det er vanlig at bruk av utstyr blir en "sovepute", og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det selv, men jeg kan jo ikke snakke for alle. Men jeg kjører ræser, eller ihvertfall sportssykkel, og med en kjørestilling som gjør at det første som treffer bakken nesten alltid er kneet så sier det seg selv at man bruker dress. Videre er det selvsagt større sjanse for å gå i bakken på en slik sykkel enn på en sedat turingsykkel, og nettopp da er det greit å ha fullt utstyr selv om farten bare er 20 eller 30 km/t (noe som er mer enn nok til å skrubbe seg rimelig heftig opp).
Sist redigert av frankh den 13 jul 2010, 23:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Samme her - fullt utstyr selv på den korteste turen ned til Kiwi'en ca. 5 km. nedi veien her...

På skikkelig varme dager dropper jeg ofte kjørebuksa med disse innleggene og bruker skinn'cowboy'-buksa uten innlegg i stedet (husker ikke hva disse 'rare' buksene heter...)...

Bra det gikk såpass godt som det tross alt gjorde, frankh da du tryna...
Har heldigvis og 'bank-i-bordet' :overtro ikke opplevd noe slikt.

frankh

Legg inn av frankh »

Jepp, det gikk bedre enn det burde ha gått, for å si det sånn. Ingenting brukket, på tross av en vanvittig medfart.

Men man trenger selvsagt ikke være totalist, og ingenting eksisterer uten unntak i en eller annen grad. Selv kunne jeg også tenkt meg noe litt mer praktisk enn full kondomdress på korte turer på varme sommerdager. På det verste renner svetten før man har fått satt seg på sykkelen. Men det er jo noe med stilen også, da. Man er litt stilmessig friere på custom/turing/rett-opp-ned-sykkel o.l. :-)

Duville

Legg inn av Duville »

frankh skrev:Jeg tenkte også slik før - at en liten tur på bensinstasjonen e.l. ikke krevde fullt utstyr.

Så, en kveld 2001 skulle jeg en snartur nedom bensinstasjonen og kjøpe fløte (kvinnemennesket jeg var på besøk hos skulle lage mat, og pliktoppfyllende som jeg var dro jeg selvsagt og handlet det som manglet). Jeg husker at jeg svingte ut på hovedveien og kjørte mot en rimelig krapp venstresving. Jeg husker ikke at jeg dro på noe annet enn vanlig. Etter det husker jeg ikke annet enn at jeg deiset i bakken og tenkte "hva faen er det du driver med, din dust?!". Deretter var det kast i kast i kast, gjennom svingen, over en bred grøft til jeg stoppet på en sykkelsti på andre siden. Sykkelen fortsatte rett frem og ned en bratt skråning, til den stoppet på en slette nedenfor.

Så var det ambulanse, morfin og operasjon dagen etter. Resultatet var en alvorlig forstuet ankel, men det kunne ha skjedd med støvler også. Kneet måtte derimot opereres. Hvorfor? Jeg hadde på meg kjørejakke, støvler, hjelm, hansker og olabukse. Sistnevnte medførte at omtrent det som var av hud på kneet var borte, og jeg måtte ha plastisk operasjon hvor hud ble flyttet til kneet for å dekke benet. Dette skjedde ene og alene fordi jeg ikke hadde fullt kjøreutstyr.

Så, ja - om jeg skal verdens minste tur på butikken e.l. så tar jeg på meg skinndress, støvler, ryggskinne, hansker og hjelm. I tillegg til det åpenbare, så betyr rykkskinne fort forskjellen på en bristet ryggvirvel eller to og en brukket/knust rygg. Og den bilen som treffer deg på siden, som du treffer i fronten e.l. tar ikke hensyn til at du bare skulle en liten tur og at det ikke burde være noen særlig risiko forbundet med det. Er det for tidkrevende eller upraktisk å bruke fullt kjøreutstyr så kjører jeg ikke, enkelt og greit. Heller en og annen liten svipptur (som uansett ikke blir så kjøremessig interessant uansett) mindre enn å oppleve noe liknende igjen.
Dette virker absolutt ikke som en rolig tur til Kivien 5 kilometer nedi gata. Når jeg snakker om turen til sentrum så er butikken 700 meter unna og hvis jeg vil kjøre en omvei så kan jeg ta nest lengste veien som riktignok har 60 sone (noe mer enn den andre) men er 1,5 km.... for å sette perspektiv og grenser men den viktigste begrensningen er vel å ikke kjøre som en 18 åring spesiellt når ikke utstyret er på plass... Jeg sa faktisk til butikken i 50 - 60 og skal hverken på motorvei eller dra på opp til topp turtall med noen r sykkel på veien, en rolig tur i oversiktelige omgivelser. Alt er jo farlig men du kan gjøre svært mye for å redusere farene med egen kjøring.......

Svar