Haha, ja det burde du være da ja
AJ Arena...
- Bjerknez
- Innlegg: 23230
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: AJ Arena...
Hmmm, der står det Øl 4L/100KM.AJ skrev: ↑09 jul 2022, 18:45 Og så et bilde til de som gjerne poengterer at de ikke bryr seg om bensinforbruket... :
forbruk juni22.JPG
Men skal straks innrømme at dette forbrukstallet kun varte et par-tre mil før jeg igjen lå stabilt på 0,41 l/m.
Ikke verst for en 1300 kubikker med 68K på telleren.
Er det ølteller eller bensinteller dette her? :)
Sist redigert av SilverSmurfer den 10 jul 2022, 19:43, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Bil og gjerne bil med dieselmotor blir noe annet.
Det er jo en kjent sak at MCmotorer ikke er like effektive når det gjelder forbruk.
Luftmotstandskoefessienten er også på et helt annet nivå.
Uansett og okkesom er jeg fornøyd med med et forbruk på 0,41, som jeg hadde på turen til Villfisken i dag med 1290'en. Og da var jeg ikke akkurat noen sinke i trafikken...
Greit nok med de som ikke bryr seg om drivstofforbruket. Jeg legger heller ikke avgjørende vekt på dette, men nå er det engang slik at lavt forbrukt gjør at man får lavere drivstoffutgifter.
Og selv om jeg langt fra har noen anstrengt økonomi så er jeg fornøyd med å holde drivstoffutgiftene så lave som mulig uten at det går ut over kjøregleden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Ja... ikke sant
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: AJ Arena...
Tror nesten jeg må ringe politiet angående fyllekjøring.
Men spøk til side, 4L/100KM er vel omtrent akkurat det man må forvente seg av en større sykkel. Forza'en kommer ned i 0.3 på mila, og NC750X ligger vel på ca 0.35 på mila men selv en Tracer 700 ligger vel på ca 0.4. Så det er jo et imponerende lavt forbruk alt i alt. Omtrent akkurat det samme folk får ut av 1250GS.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Vet at enkelte 1250 RT eiere har opplevd å komme ned i 0,39, om jeg ikke husker feil.
Men så langt ikke hørt om og fått doumentert at 1250 GS ned i 0,40.
Sier ikke at det ikke har skjedd, men kan gjerne tenke meg bildebevis på dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: AJ Arena...
Ser ut som du har rett. https://www.fuelly.com/motorcycle/bmw/r_1250_gs/2019
R1250GS ligger på ca 21-23 kmpl. Så 4.5L/100KM. Samtidig så ligger 1290 Super Adventure R på omtrent akkurat samme nivå som GS'en, så noe av dette kan jo være at du rett og slett kjører fint og effektivt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Kjører jevnt og effektivt, kan vi gjerne siSilverSmurfer skrev: ↑10 jul 2022, 19:58 så noe av dette kan jo være at du rett og slett kjører fint og effektivt.
Og veldig momentbevisst.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: AJ Arena...
Er helt klart opptatt av forbruk og kostnader men strømpriser sammen med drivstoffprisen som er helt ute av kontroll som påvirker alt vi kjøper spiser fort opp den berømte buffern.AJ skrev: ↑10 jul 2022, 19:41Bil og gjerne bil med dieselmotor blir noe annet.
Det er jo en kjent sak at MCmotorer ikke er like effektive når det gjelder forbruk.
Luftmotstandskoefessienten er også på et helt annet nivå.
Uansett og okkesom er jeg fornøyd med med et forbruk på 0,41, som jeg hadde på turen til Villfisken i dag med 1290'en. Og da var jeg ikke akkurat noen sinke i trafikken...
Greit nok med de som ikke bryr seg om drivstofforbruket. Jeg legger heller ikke avgjørende vekt på dette, men nå er det engang slik at lavt forbrukt gjør at man får lavere drivstoffutgifter.
Og selv om jeg langt fra har noen anstrengt økonomi så er jeg fornøyd med å holde drivstoffutgiftene så lave som mulig uten at det går ut over kjøregleden.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: AJ Arena...
Og muligens med lite bruk av bremser?
Jeg er i alle fall sikker på at en av de tingene som reduserer bensinforbruket mitt er at jeg tendenserer til å slippe gassen og trille fremover mot kryss og svinger i stedet for å gi gass til siste øyeblikk for så å måtte bremse.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Helt riktig :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Domino
- Innlegg: 1089
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: AJ Arena...
Det var en av de tingene jeg poengterte til sønnen min d vi drev og øvelseskjørte med bil. Hver gang du bremser, sløser du med drivstoffet. Min gamle forgasserutrustede rekkefirer ligger for øvrig omkring 0,46 på mila. Jeg tror jeg skal si meg fornøyd med det.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Godt jeg tok turen innom MC-verkstedet hvor mine nye Mitas Terra Force-R dekkene har stått på dekklageret noen uker.
Fra neste uke stenger nemlig verksted i tre uker, noe de ikke har gjort tidligere. I år skyldes det en mekaniker i manko pga. en oppstått familiesituasjon og flytting, fikk jeg høre i dag.
Så fra neste uke er det stengt...
Jeg hadde tenkt å få byttet dekk i slutten av juli siden de som sitter på har mer å gå på. Likevel ikke mer enn et par tusen km. antakelig.
Byttet til de som sitter på nå i august i fjor og har så langt kjørt vel 12K med disse.
Så i år bli det altså bytte et par tusen km. tidligere enn de de forrige Terra Force-R dekkene på sykkelen.
Om været blir bra så få jeg legge inn et par dagsturer i morgen og på onsdag sånn at jeg får brukt mest mulig av de utbyttklare dekkene.
En BarbIQ grilltur er jeg som regel alltid klar for... .
Her et par bilder av slitasjestatusen etter vel 12K:
Fra neste uke stenger nemlig verksted i tre uker, noe de ikke har gjort tidligere. I år skyldes det en mekaniker i manko pga. en oppstått familiesituasjon og flytting, fikk jeg høre i dag.
Så fra neste uke er det stengt...
Jeg hadde tenkt å få byttet dekk i slutten av juli siden de som sitter på har mer å gå på. Likevel ikke mer enn et par tusen km. antakelig.
Byttet til de som sitter på nå i august i fjor og har så langt kjørt vel 12K med disse.
Så i år bli det altså bytte et par tusen km. tidligere enn de de forrige Terra Force-R dekkene på sykkelen.
Om været blir bra så få jeg legge inn et par dagsturer i morgen og på onsdag sånn at jeg får brukt mest mulig av de utbyttklare dekkene.
En BarbIQ grilltur er jeg som regel alltid klar for... .
Her et par bilder av slitasjestatusen etter vel 12K:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: AJ Arena...
Har alltid slitt ut fordekket først. Kanskje jeg ikke er aggressiv nok på gassen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Da kan det se ut til at det blir ny MC-tur på fredag etter dekkbyttet på torsdag siden jeg er invitert til å møte et dansk forummedlem på Brufoss nord for Larvik.
Guzzi Kim, som jeg møtte og hadde en lang og veldig hyggelig frokostsamtale med på Lindum camping i 2019 er nemlig tilbake i Norge med laksefiskestanga si og har meldt sin ankomst til nettopp Brufoss på fredag.
Passer jo perfekt for meg med tanke på ny MC-tur i et område jeg sjeldent har kjørt, nedover mot sørlandskysten og de mange, for meg, ukjente veiene der.
Guzzi Kim, som jeg møtte og hadde en lang og veldig hyggelig frokostsamtale med på Lindum camping i 2019 er nemlig tilbake i Norge med laksefiskestanga si og har meldt sin ankomst til nettopp Brufoss på fredag.
Passer jo perfekt for meg med tanke på ny MC-tur i et område jeg sjeldent har kjørt, nedover mot sørlandskysten og de mange, for meg, ukjente veiene der.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering