Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Må si at jeg er særs fornøyd med presatsjonene i den nybygde motoren
Trekker meget bra på lavt turtall og nå kicker den faktisk på 4krpm og helt opp til de svimlende 6krpm som rødmerkinga står på. Enda vil den trekke mer.. Før var det ikke sjangs å dra den særlig over 5,8krpm.
Den nye veiva har gjort underverker med vibrasjonene, men det er jo ikke borte, men man må vel regne med såpass på en slik tosylindret sak :crazy:

Å nå 110km/h på nåla er også null problem, da snakker vi tett oppunder 140km/h :roll Speedometeret viser altfor lite, da speedometerdrevet sitter på girkassa, og tar ikke hensyn omdreving eller dekkdimensjon naturligvis. Nå kjører jeg på 18T drev forran, det absolutt største som det er plass til.. Originalt lurer jeg på om det er 13T eller 14T som skal sitte der. I en normal 60-sone, så er alt ok om trafikken flyter i førr, femåførr. I starten var det jo helt håpløst inntil jeg innså at speedometer viser altfor lite :scratch

Er jo ikke noe moro å kjøre BMWen til Oslo sentrum, den er så mainstream. Kjører man Jawa derimot, så kommer det masse gamlinger rekende og skal prate om jernet mitt :redface
IMG_6014.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

God søndagsstemning, kjenner dog Holmenkollstafetten godt i beina.. Ikke bare bare for meg å løpe nesten 2km når jeg normalt bare kjører sykkel/bil :redface Er temmelig stiv og støl..
Bilde 06.05.2018, 20 22 48.jpg
Bilde 06.05.2018, 20 20 38.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Sånn har æ ikke parkert siden mopedtida.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Siden jeg har hjemmevakt på jobben fra imorgen ettermiddag av, så måtte jeg benytte fridagen til å kjøre sykkel. I hjemmevakt, så må jeg holde meg rundt Oslo grunnet responstider ved utrykning etc.
Så ble rett over 50mil med BMWen i Telemark. Noen kaffestopp og Softice her og der på veien!

Hadde på de høyeste fjelltoppene 6 varmegrader, og i lavlandet 22-23 grader og deilig luft :thumleft
Bilde 10.05.2018, 14 24 34MC.jpg
Bilde 10.05.2018, 14 24 23MC.jpg
Bilde 10.05.2018, 14 23 58MC.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Natteravnene gjør lokalt en viktig jobb for ungdommen vil jeg påstå. Jeg kjører MC-ravn noen ganger ila. en sesong. Ungdommen synes det er kult med motorsykkel og det er fint å snakke litt med ungdommen som er ute også.
Siden man sliter med å få folk til å være med å kjøre, så er det greit å bidra litt med å få flere inn.
Derfor sto jeg på stand på Tyrigrava på Onsdag. Dit kom også Østlandets blad og lagde en reportasje.
Vi fikk vervet overraskende mange nye :prf
15PER+Ravn1-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Stian87 »

Bra tiltak det der, blir gjerne med når jeg har litt større unger
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Rudskogen i morgen.
Hivd på originalanlegg og chip for anledningen, da racinganlegget neppe går gjennom støytest..
Første oppstart med originalanlegg var bare helt utrolig...stille! Ikke eksoslyd overhodet.
Å kjøre bortover landeveien føles som man kjører en elektrisk motorsykkel.

Sånn prestandamessig, så kan jeg vel si at racinganlegget spiller godt inn på toppeffekten. Særlig fra 4krpm og oppover er det skikkelig riv.
Med originalanlegget så er draget mer jevnt, og man kjenner en liten topp på ca. 6500rpm og opp til sperra. Bedre bunndrag mellom 1000-3000rpm er det også og den er helt jevn i mellomregisteret. Mellom 2500rpm og opp til 4000rpm, har racinganlegget en liten dip.
Nå går ikke forhjulet opp i lufta ved maks pådrag på 1. gir lenger, så åpenbart mangler det noen hester. Speedometeret flytter seg uansett fort oppover allikevel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Var gøy å kjøre nesten fire timer på Rudskogen.
Kjørte så høyre fothviler ble halvert, røyken sto av støvlene og både girvelger og fothviler venstre side fikk skrapt nok :crazy:

Sykkelen var utrolig morsom på bane, men den lider av at den er sp lav som den er. Forhvilerne sitter skrekkelig lavt. Måtte henge bra ut på siden for å kunne ha noe særlig kurvehastighet.

Når man ser på dekka, så lå man jo klart på grensa :roll Etterhvert som fothvilerne ble slitt vekk, så kom man enda mer på kanten.
Ikke den tregeste, men ikke den raskeste heller, skulle nok hatt 40-50 hester til!
B78BFC28-BD50-456D-8FAF-DE9D669FDF34.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av FredrikE24 den 15 mai 2018, 21:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, kyllingstripene mine forsvant her om dagen på vei mot Sverige dem :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Subbe fothvilere og henge på utsiden er i utgangspunktet ikke ukjente greier for meg på landeveien, så kyllingstriper lever ikke lenge, men knuddrete sportstouringdekk har jeg aldri hatt :)

Det var uansett mye å lære, banekjøring gav mersmak det. Det var jo gøy å kjøre bussen min opp bak en og annen skinnkledd mann på Panigale og bli der. Hadde vært enda mer morsomt med en skikkelig R-sykkel, det verste med å bikke over 200km/t ned mot angsten var å hive høyrehanda etter bremsen :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 21:15 Subbe fothvilere og henge på utsiden er i utgangspunktet ikke ukjente greier for meg på landeveien, så kyllingstriper lever ikke lenge, men knuddrete sportstouringdekk har jeg aldri hatt :)

Det var uansett mye å lære, banekjøring gav mersmak det. Det var jo gøy å kjøre bussen min opp bak en og annen skinnkledd mann på Panigale og bli der. Hadde vært enda mer morsomt med en skikkelig R-sykkel, det verste med å bikke over 200km/t ned mot angsten var å hive høyrehanda etter bremsen :redface
Knudrete dekk har også jeg til gode og oppleve. Ikke har jeg vert på noen bane heller. Når det er sagt så er jeg ikke så opptatt av disse kyllingstripene som det høres ut som. Stort sett så har jeg litt kyllingstriper, da jeg sjelden kjører på veier hvor det egner seg å slite bort disse. Men i helgen var det 2 minutter hvor det gikk en liten jævel i meg. Kunne presset enda mer, men fornuften tok meg.... kanskje like greit. Glad jeg ikke er 20 år lenger... :redface

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 21:15 Subbe fothvilere og henge på utsiden er i utgangspunktet ikke ukjente greier for meg på landeveien, så kyllingstriper lever ikke lenge, men knuddrete sportstouringdekk har jeg aldri hatt :)

Det var uansett mye å lære, banekjøring gav mersmak det. Det var jo gøy å kjøre bussen min opp bak en og annen skinnkledd mann på Panigale og bli der. Hadde vært enda mer morsomt med en skikkelig R-sykkel, det verste med å bikke over 200km/t ned mot angsten var å hive høyrehanda etter bremsen :redface
Glad for at du likte opplegget. Jeg ledet dette arrangementet, og var instruktør. Vi snakket såvidt i går. Vi har eliten av instruktører.
Håper å se deg også neste år:) Det er plass til flere som vil utvide sin mc-horisont, neste år :-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Så gøy da :) Jeg var tidvis litt ute å kjøre, men så dukket en instruktør opp bakfra, la seg forran og instruerte og retta på mye jeg gjorde galt. Så gikk det hele mye bedre og det ble langt mer flyt i kjøringa :) Ønsket å takke vedkommende senere, for det var en a-ha opplevelse for meg, men fant ikke ut hvem av dere det var!
Siste turen ble lang, jeg kjørte på banen siste turen i 40 minutter i strekk etter hva jeg så av filmopptaket jeg tok tilslutt. Det var utrolig gøy!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 22:50 Så gøy da :) Jeg var tidvis litt ute å kjøre, men så dukket en instruktør opp bakfra, la seg forran og instruerte og retta på mye jeg gjorde galt. Så gikk det hele mye bedre og det ble langt mer flyt i kjøringa :) Ønsket å takke vedkommende senere, for det var en a-ha opplevelse for meg, men fant ikke ut hvem av dere det var!
Siste turen ble lang, jeg kjørte på banen siste turen i 40 minutter i strekk etter hva jeg så av filmopptaket jeg tok tilslutt. Det var utrolig gøy!
Hehe....det var meg:-) Håper dette kan bidra til at flere her inne kan tenkes å delta neste år. Vi har mange gjengangere som storkoser seg i trygge baneomgivelser hver vår.
Kyllingstriper og type sykkel har ingen betydning. Alle kjører på sitt nivå og tilbakemeldingene er overveldende.
Takk for din deltagelse. Det viktigste er at du fikk noe igjen for 4 timer i varmen:-)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av cannon »

40 minutter i den varmen er by the way imponerende, med den intensiteten som oppstår på denne fantastiske banen :-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Litt bilder av potta jeg normalt kjører med. Selve grenrøret har større rørdim og av tynnere stål. 4-2-1 konfigurasjon.
Grenrøret i seg selv veier nok bortimot 3kg, lyddemper med titankapsling og alu i begge ender. Dempevatt pakka rundt en perforert hylse tvers igjennom. Relativt grov i målet!

Det originale anlegget er helsveisa med katalysator. Veier nok bortimot 12-13kilo hele greia.
DD1AAE51-7803-43EF-9A4F-CD4E9DBFCE02.jpeg
3BA67F15-3D61-49E1-AD34-C756EE768A92.jpeg
Det originale på vei på. Alle røra er nok tilnærma like lange og går i en kollektor før katalysator.
Det andre grenrøret er adskillig lenger hvor sylindrene får lengre rør individuelt før to og to samles før de går sammen i et.
B6DD745F-5D03-450E-8D4D-F92C7D809399.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

cannon skrev: 15 mai 2018, 23:03 40 minutter i den varmen er by the way imponerende, med den intensiteten som oppstår på denne fantastiske banen :-)
Ja, det slo meg også :D

Kjørte litt der på nittitallet, og tviler på at jeg hadde orka 40 min i godt driv i varmt vær der, med alle de svingene, og konstant gassing, giring og innbremsing. Definitivt imponerende :twothumbs:

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av cannon »

TGR skrev: 15 mai 2018, 23:18
cannon skrev: 15 mai 2018, 23:03 40 minutter i den varmen er by the way imponerende, med den intensiteten som oppstår på denne fantastiske banen :-)
Ja, det slo meg også :D

Kjørte litt der på nittitallet, og tviler på at jeg hadde orka 40 min i godt driv i varmt vær der, med alle de svingene, og konstant gassing, giring og innbremsing. Definitivt imponerende :twothumbs:
TGR: da må du bli med neste år. Rudskogen er utvidet både i lengde og bredde siden 90tallet:-)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

cannon skrev: 15 mai 2018, 23:36
TGR skrev: 15 mai 2018, 23:18
cannon skrev: 15 mai 2018, 23:03 40 minutter i den varmen er by the way imponerende, med den intensiteten som oppstår på denne fantastiske banen :-)
Ja, det slo meg også :D

Kjørte litt der på nittitallet, og tviler på at jeg hadde orka 40 min i godt driv i varmt vær der, med alle de svingene, og konstant gassing, giring og innbremsing. Definitivt imponerende :twothumbs:
TGR: da må du bli med neste år. Rudskogen er utvidet både i lengde og bredde siden 90tallet:-)
Det skal jeg definitivt vurdere. Har tenkt på det mange ganger, men ikke visst hvem jeg kontakter for å komme meg med på et opplegg der :)

Men så spørs det hva jeg har å kjøre med til neste år. Er midt i en prosess med å sjekke ut HD, og en gammal Softail er vel ikke greia på bane :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å faktisk ha sjekket videomaterialet, så startet jeg opptak 18:07 og avsluttet 19:01. Kan sikkert trekke fra et minutt i pitlane(maks 50), men var rullende start og stans av film hvertfall.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det er mye som skjer på jobben, og det er mye greier som skjer privat. Dette går veldig utover sykkeltid.. Sykkeltid og sykkeltid, sykkeltid har man alltids, men ikke nødvendigvis kosekjøring. Har kjørt drøyt 5000km hittil i sesongen, dessverre mest til og fra jobb, men også noen koseturer.. Bilen har jeg ikke rørt siden før påske :crazy:

Uansett, som jeg har skrevet tidligere. Jeg samler sammen det meste av deler tilgjengelig for denne, etter min mening flotte sykkelen. Ting jeg finner på nett, som var originalt ekstrautstyr, er jeg stadig på jakt etter.

Utover 4-2-1 grenrør og åpen lyddemper fra amerikanske TwoBrothers Racing, og Stage9 remapping av Motronicen(nå i V2-versjon, og den er enda bedre enn den jeg kjørte med i fjor) så har jeg følgende stæsj:

- Sidekofferter
- Original softbag
- Originalt GPS-feste med Zumo 550 GPS
- "Politibreddere" som dekker mer foran styret
- Original vindskjerm i normalhøyde
- Original vindskjerm type høy
- Vindskjerm type ekstra høy

Utover det originale har jeg Bagster tanktrekk og tankbag.

Så i forrige uke fikk jeg tak i en NOS(New Old Stock) original tankbag til sykkelen til en billig penge fra Litauen.
Bilde
Har lett etter en slik lenge, men de fleste er fra USA, og er tilhørende solbleket og stygge, til en forferdelig pris.
Utfordringen er tanken i plast og mangel på festepunkter. Bagstertrekket begynner jeg å bli litt lei av.
Så ser frem til at denne dukker opp i posten snart! :thumleft

Det er mer også!
Original toppkoffert i tillegg til softbag fikk man også til disse syklene. Toppkofferten ble også levert på F650.
Typiske Ebay-priser på slikt har vært ganske hårreisende. Mellom 2500-3000kr før frakt har vært prisene.
Litt surfing på Finn.no i forrige uke gav imidlertid resultater!
Dette bildet dukket opp da jeg scrollet meg nedover siden:
Bilde

Så var det prisen da! 250,- :yeyeye

Etter å ha holdt selger varm en liten stund og gravd litt rundt denne boksen, så fant jeg ut at det dreide seg om en F650-boks.
Mao. må jeg ha festebrakett som passer K1200RS. Det skaffet jeg meg sist jeg fant en på Ebay ifjor, da dette har vært en plan lenge dersom F650-boks skulle dukke opp.
Grunnen til den "noget" rimelige prisen var at det fulgte med en nøkkel til boksen, men den passet ikke låsene :scratch
Fint for en som er litt handy tenkte jeg og reiste naturligvis til selger i Sandefjord etter å ha vippset de 250-kronene over Søndag formiddag. Den sto på mottatt adresse, på trappa og venta på meg. Selger var en tur på sjøen :thumleft

Den ble stroppet fast på setet, og man vente så snuten hjemover! :D
Bilde
Bilde 03.06.2018, 14 45 54.jpg
Etter å ha fjernet F650-braketten møysommelig fra boksen, gikk jeg løs med bor og drill, boret de hullene som skulle til for å feste K1200RS-braketten til boksen. Braketten ble også plukket fra hverandre og forsterka i innfestningen.
Braketten satt omsider på boksen, alle skruer satt inn med loctite.

Så var det låsen. Etter å ha funnet frem dirkesettet, og 5-6 minutter med "raka" fikk jeg vridd om låsen som satt i kofferten. De er laget slik at man ikke kan fjerne sylinderen før man har vridd den om, mao. har en nøkkel som passer. Etter litt fikling kom sylinderen ut, og nøkkelen til motorsykkelen min ble puttet inn i sylinderen. Fant så fram fila, og filte ned pinnene i sylinderen.
Bilde 03.06.2018, 20 07 44.jpg
Vips, så har man nøkkel som passer :thumleft

Så ble boksen satt på sykkelen. Den er på 31 liter, og rommer Schuberten og litt til. Noe jeg virkelig har savnet! At jeg kan låse inn hjelmen og forlate resten av kjøreutstyret i sidekoffertene om jeg feks. skal et eller annet i Oslo og parkerer i sentrum.
Jeg synes den er kul, selvfølgelig ikke smellvakker, men for meg er det viktig at boksen er original og laget av BMW.
Bilde 05.06.2018, 09 03 15.jpg
Bilde 05.06.2018, 09 03 02.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Atrox »

"Raka" er undervurdert! :)
Likte Mossebildet ditt, jeg er oppvokst akkurat i venstre hjørnet av bildet, har jolla liggende i havna der enda :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Harley Davidson hadde stand på Tyrigrava idag.

Fikk prøvekjørt et knippe med HD'er. La meg bare si med en gang, at det ikke er noe for meg i det heletatt :lol
Jeg stiller meg uforstående til hvordan folk kan betale opp mot nesten 500 000kr for det greiene der.
Kjørte en speller ny Street Glide, som var den største der blant annet.

Fothviler-skrap i første sving på alle sammen, alle utenom den minste føltes veldig uhåndterlig, følte meg rett og slett dum og klønete :eh
Den minste typen, jeg aner ikke hva den het, hadde spaghetti-ramme :eh Den var temmelig blaut å ri på gjennom svingene. Var faktisk kjempenervøs og rar og kjøre.
Så vil jeg påstå at de gikk fryktelig dårlig, man hører folk argumenterer med moment og det greiene der, men det har BMWen min også, det føles ikke mindre hvertfall, bare at det faktisk begynner å sparke skikkelig når man kommer til et punkt, ikke bare bråke mer :redface
Det som overrasket meg litt var at det var lite/ingenting å hente fra 1200rpm på høyt gir, når man gav full gass. Det skjedde liksom ikkeno.
Sittestillingen på samtlige var vel OK antar jeg, brede fotbrett på flere, og girkassa lagde mye lyd, og var ikke akkurat presis, men nå var det ikke stort behov for presis giring heller..

Nei, jeg ble ikke overbevist. Så skal jeg visst ikke ha HD på mange år allikevel. Selv om jeg har hatt et godt øye til Street Glide, har liksom sett på det som HD'en jeg ville ha(om jeg skulle valgt), og var vel den av de jeg prøvde som falt best i smak. Fra 90km/t og oppover begynte den å vibrere en hel del, og fjæringen var litt som å kjøre lastebil. Litt stutt bak og blaut forran. Litt spesiell følelse når man kjørte over bru-skjøter etc. og man kjenner først fjæringen bak komprimeres og setter seg litt før den stupte litt med nesa.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 06 jun 2018, 23:06 Harley Davidson hadde stand på Tyrigrava idag.

Fikk prøvekjørt et knippe med HD'er. La meg bare si med en gang, at det ikke er noe for meg i det heletatt :lol
:lol H ha :lol Minner meg om min første HD-tur, i 1998. Hadde nøyaktig samme reaksjon.

Men nå har jeg vridd om hue. Har tatt inn over meg at HD ikke skal sammenlignes med andre sykler. Ikke med din K1200RS, og heller ikke med min R1200GS, eller noe annet for den saks skyld.

Jeg tenker at det er som å gå fra speedbåt til snekke. Fra moderne hightch kjøretøy, til noe skikkelig veteran-aktige greier.

Putre på tur. Kos. Kaffestopp. Snuse inn sommeren. Akkurat som om man har med en pose reker i snekka. Different story :)

Er spent på å sjekke ut teorien min ila sommeren. Og det står en R1200GS her, for sikkerhets skyld :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har vel i utgangspunktet følt meg ganske ferdig med BMWen den siste tiden. Sånn med tanke på oppgraderinger og slikt. Den kjører helt perfekt! Såfremt jeg får kjøre med Racingeksosen og mappet som sitter i Motronicen fremover, så er den sprek nok også.

Det er kun en ting, denne sykkelen trenger, og det er en omlakkering. drøye 100 000km setter sine spor i lakken. Fronten har spor av mye steinsprut, og intet mindre enn tre stillevelter over på høyresiden har satt spor.


Det er to alternativer jeg ser. Den ene litt mer enkel enn den andre :crazy:
Kjøre ned til Kroatia neste sommer, fjerne all plast, gå bort til lakkeren og få det lakkert svart(Samme farge som nå). Utover reisekost, ser jeg for meg at dette kan komme på rundt 5 laken. Da medtatt alt arbeid + lakk.
Feriere der nede en uke eller to inntil lakken har fått herdet nok/jeg har fått nok sol på kroppen :knegg

Eller få sykkelen gjort om til fargen Mandarin-Fjordgrau. En fargekombinasjon av disse to BMW-fargene. Den ene mer kjent enn den andre!
Fjordgrau var en meget populær farge på 80-tallet da BMW produserte E12, E23 og E23, senere E28, E32 og E30 :prf Dette ispedd med en kontrastfarge ved navn Mandarin, istedefor den tidligere Dakargelb(Dakargul). Dette sammensatt med et sjakkmønster, gir et stilig utrykk. Fargekomboen er sjelden, kun produsert i år 2000, og i 2001 kom faceliften. Dvs. at det ikke finnes en offesiell Mandarin/Fjordgrau-sykkel i facelift.
Så for å få realisert min "drøm" gjelder det å få tak i strøkne sidekåper i denne fargen fra en prefacelift. Så modifisere disse lett for å passe facelift. Lakkere lyktekåpa i enten Mandarin, eller Fjordgrau(jeg heller litt mot Mandarin). Sjablongen for å lakkere sjakkmønsteret gikk ut av BMW sitt sortiment ifjor, og det ble ikke til at jeg kjøpte det, hva skulle jeg med det liksom :redface Uansett, allerede ved første punkt, så virker dette umulig, men det gjelder vel å finne en defekt sykkel i utlandet. Sannsynligheten for å finne fine kåper på en ellers defekt sykkel er vel noe liten, men man vet jo aldri.

En prefacelift i fargekomboen, denne er norsk og har til og med lakkerte sidekofferter :prf
taking a rest.jpg
San Damiano7,2005.jpg
Bildene er tatt fra "K-treffen" i Italia tror jeg en gang i 2005. Blant K1200RSen dukker det opp en sykkel i facelift, med komboen jeg tenker på. Denne har Fjordgrau lyktekåpe.
San Damiano1,2005.jpg
San Damiano2,2005.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar