IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:jeg kommer aldri til å forstå alt det oppstyret rundt vindskjermer. Å kjøre MC og spesielt en sykkel som S1000R, som er en aneknsykkel vil gi deg vind på overkroppen. Jeg har ikke kjørt sykkel mer enn ca 2 år, men jeg har nå kjørt til sammen 65.000km. De siste tre årene. (Øvekjørte en del også) jeg synes følelsen av vind mot kroppen nettopp gir meg følelsen av å kjøre MC. Man kan klistre alskens vindskjermer på sykkelen men man vil aldri fjerne vinden eller effekten denne gir ved å montere noe slikt. Man flytter bare problemet til et annet sted.

Man kan sette på et gedigent stuevindu på sykkelen og da fjerner man riktignok vinden fra kroppen, men turbulensen man får er ikke en nakensykkel verdig. Turbulens er i mine øyne langt værre enn en javn fordeling av vind på overkroppen.

Alle sykler med vindskjerm jeg har kjørt oppfører seg som en 1980 modell Golf i høye hastigheter. Det blir jo som å sette på en "spoiler" fremme på sykkelen. Når vinden treffer denne spoileren så overføres kreftene til sykkelen og du vil merke at det river og røsker i styret. En del av vinden endrer også retning og treffer deg ofte i hodetregionen med en konsentrert masse som kaster hodet ditt rundt.

I lave hastigheter så fungerer nok vindskjermer helt OK, men i litt høyere hastigheter 80km/t+ så synes jeg ikke noe om dem.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg nok det finnes små vindskjermer til S1000R på markedet. Altså lik den om llerede er der, mer eller mindre, men av et annet utseende :) DET er derimot helt greit. Men å sette på noe som er større ser bare dumt ut på en slik type sykkel og ikke tror jeg det vil gjøre noe nytte heller. :)
Ganske enig med Bjerknez her når det gjelder nakne sykler.. Jeg prøvde en skjerm på gamle Duke'n min tidligere, det ble kun én kjøretur med den. Fikk kun en veldig fin konsenstrert turbulens rett opp på hjelmen istedenfor overkroppen...

MEN
Når sant skal sies, så er jeg helt forelsket i R-sykkel typen etter at jeg kjøpte RC390'en. Når sykkelen legger opp for at du verner deg helt for vinden med å legge deg nedover, da er det bare kos, spesielt om det skal gå litt fort :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av WikingTnT »

Har en carbonskjerm som er litt høyere enn originalt på min, den brukes kun på banedager da det er godt å krype sammen for å minske lufttrykket. Ellers så er det som "min" mekaniker i Tyskland sa når jeg ville at han skulle montere den store skjermen for videre ferd nedover alpene - " Mr Almaas - I don`t want to put this ugly screen on your bike - are you a man or a mouse? ! " :lol

Det er vel innlysende hva som ble resultatet ... :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23248
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev: " Mr Almaas - I don`t want to put this ugly screen on your bike - are you a man or a mouse? ! " :lol

Det er vel innlysende hva som ble resultatet ... :knegg
Ja, men hvordan funket skjermen da?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av ATWindsor »

Beklager om dette er OT, men jeg leste trådens tittel, er ikke Super Duke en streetfighter?

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev:
WikingTnT skrev: " Mr Almaas - I don`t want to put this ugly screen on your bike - are you a man or a mouse? ! " :lol

Det er vel innlysende hva som ble resultatet ... :knegg
Ja, men hvordan funket skjermen da?
Skjermen fungerer bra når jeg kryper sammen på banen samt høy fart på autobahn etc, men i 98,9 % av min kjøring så er den bare i veien. Sitter jeg normalt oppreist så treffer vinden topp hjelm og det blir bare turbulens og nakken får kjørt seg mye mer enn med den lille skjermen.
Skjønner ingenting av at noen her føler at de blåser av sykkelen i 80-90??
Da bør de vurdere å løfte litt jern :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23248
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Bjerknez »

Der er jeg helt enig med deg. Jeg pumper ikke jern men har ingen problemer med å holde meg fast i sykkelen. Jeg tror man venner seg til det.

Vil man unngå vind så kjøp en sykkel som er konstruert for det. En GoldWing eller evt. En R-sykkel hvis du liker å ligge i fosterstilling bak vindskjermen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar