Ja da kommer spørsmålet - hvor legges vekta når du svinger til venstre på snescooter.
Tråden om vitenskap og forskning om MC
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Jeg tror ikke wheelie-kontrollen var aktiv. Har mer tro på traction-kontroll.pekle skrev: 02 feb 2021, 18:39 Ja, var det som var litt overraskende. Tydeligvis bruker den kun vinkler, ikke f.eks rotasjonshastighet-differanse (ville kanskje blitt for treg?) Innersvingene er jo ganske bratte opp der.
Vet du om sykkelen din er utstyrt med en IMU?
Wheelie som jeg kjenner til er basert på rotasjonshastighet, og kanskje i kombinasjon med en IMU, hvis sykkelen har en sånn. Hvilken sykkel/årsmodell?
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
2016 Multistrada 1200S. Har aldri opplevd det etter at WC ble satt til 0 (off). At WC er veldig konservativ på disse når den er på (til tross for skala fra 0-8) er velkjent på internett.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Null betyr vel at du har skridd av WC? Merker du da at du får hjulløft, uten at elektronikken trer inn og reduserer motorkraft?pekle skrev: 03 feb 2021, 07:50 2016 Multistrada 1200S. Har aldri opplevd det etter at WC ble satt til 0 (off). At WC er veldig konservativ på disse når den er på (til tross for skala fra 0-8) er velkjent på internett.
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Stemmer. Løfter fint da, men har aldri kjørt med løft opp de hårnålene. Men den kutter ikke lenger. TC har alltid stått på nivå 3.cannon skrev: 03 feb 2021, 12:09Null betyr vel at du har skridd av WC? Merker du da at du får hjulløft, uten at elektronikken trer inn og reduserer motorkraft?pekle skrev: 03 feb 2021, 07:50 2016 Multistrada 1200S. Har aldri opplevd det etter at WC ble satt til 0 (off). At WC er veldig konservativ på disse når den er på (til tross for skala fra 0-8) er velkjent på internett.
-
- Innlegg: 106
- Registrert: 05 nov 2014, 23:15
- Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Veit ikke om det er riktig tråd; kanskje kan dette heller ikke kalles forskning:
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/n ... na-pa-grus
Jeg sitter igjen med en følelse av at grusvei ikke bare er grusvei. Når underlaget er av det litt grove slaget, har jeg opplevd at med ABS´n inne, så bare flyter sykkelen oppå og det er nesten ikke bremsvirkning. Kobler jeg ut ABS´n kan jeg styre og bremse bedre. Jeg er vant med å kjøre gammal DRZ 400 og en 2020 Tenere 700. Foretrekker faktisk den gamle på grøvre underlag, eller da T7 med utkobla ABS.
Hvordan erfaringer har adventure-folket her inne?
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/n ... na-pa-grus
Jeg sitter igjen med en følelse av at grusvei ikke bare er grusvei. Når underlaget er av det litt grove slaget, har jeg opplevd at med ABS´n inne, så bare flyter sykkelen oppå og det er nesten ikke bremsvirkning. Kobler jeg ut ABS´n kan jeg styre og bremse bedre. Jeg er vant med å kjøre gammal DRZ 400 og en 2020 Tenere 700. Foretrekker faktisk den gamle på grøvre underlag, eller da T7 med utkobla ABS.
Hvordan erfaringer har adventure-folket her inne?
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Det sier vel nesten seg selv at DRZ400 er bedre når det kommer til stoppavstand. Den veier tross alt 80 kilo mindre og vekten har langt større innvirkning på stoppavstanden på grus enn på asfalt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
en del forskjell fra system til system..
På FTR`n funker bremsene utmerket selv på rullegrus med ABS innkoblet-ulempen er at den er linket opp mot antispinn slik at man ikke får sladdet ut ræva og "toppfarten" blir redusert av hjulspinn som slår inn antispinn og drar av effekten..
slår jeg av traction så går også ABS fløyten..jaja.. har andre analoge sykler så jeg får leve med det..
På FTR`n funker bremsene utmerket selv på rullegrus med ABS innkoblet-ulempen er at den er linket opp mot antispinn slik at man ikke får sladdet ut ræva og "toppfarten" blir redusert av hjulspinn som slår inn antispinn og drar av effekten..
slår jeg av traction så går også ABS fløyten..jaja.. har andre analoge sykler så jeg får leve med det..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后