Tråden om vitenskap og forskning om MC

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Jeg tror ikke vi har noen tråd om MC-vitenskap her inn på MCsiden.
Som alt annet så forskes det helt sikkert ganske mye når det gjelder motorsykler. Både når det gjelder teknikk, mekanikk og forskning knyttet til kjøreegenskaper og sikkerhet.
Regner med at det er en og annen bruker her inne som er interessert i denslags, som f.eks. denne. Fortsatt aktuell selv om det er gått noen år siden den ble publisert:

https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... s_2004.pdf

En omfattende og kanskje litt innfløkt artikkel som vi satser på at enkelte brukere her inne kan være interessert i, og kanskje til og med kommentere og komme med supplerende info.
Andre vitenskapsbaserte artikler om MC, og gjerne nyere enn den det er linket til i dette innlegget, er selvfølgelig velkomne.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Folk snubler ikke over dørstokken av interesse for denne tråden, men det stopepr meg ikke fra å legge ut denne forskningsrapporten ;) :
Riding a Motorcycle Affects Cognitive Functions of Healthy Adults
- A preliminary controlled study -
Rapporten i sin helhet kan leses her:
http://tech.jsae.or.jp/ijae/download_pd ... o=20144193
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Om tank slapping

Legg inn av AJ »

Et par artikler om tank slapping/wobbling. Skumle greier for de som har opplevd det...:

https://www.timeshighereducation.com/ne ... 34.article

https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... wobble.pdf
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Wobble & tankslapping

Legg inn av AJ »

Mer om wobbling og tankslapping:



Godt filmet og ser rimelig skummelt ut... :-k
Har ikke opplevd dette på egen sykkel annet enn den min Suzuki 1100 GSX-EF, '85 mod. som jeg var eier av i 1991 sesongen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av F4celess »


Hører kanskje egentlig ikke til her, men 2 hjul er 2 hjul. Selvbalanserende motorsykkelbil
Ser ikke bort ifra at noe sånt kan bli å finne på scootere også for de som egentlig ikke liker å kjøre. Men blir sikkert dyrt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av tagesk »

Den ultimate drøftelsen av hvordan motorsykler oppfører seg, den er å finne i Cossalters bok Motorcycle dynamics.
Det er ikke tilstrekkelig med matematikk fra videregående for å forstå hva som skjer når vi gasser, svinger og bremser.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:Folk snubler ikke over dørstokken av interesse for denne tråden, men det stopper meg ikke fra å legge ut denne forskningsrapporten ;) ...
Nei - mange av oss er nok flinkere til å lese enn til å skrive, men husk at sider som denne er det som gjør et forum interessant. Keep up the good work :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Fullt kjøreutstyr - en risiko i god sommervarme?

Legg inn av AJ »

Tenker denne videoen passer bra i denne tråden og som en viktig påminnelse nå når ny sesong er i gang.
Her gjøres det laboratorieforsøk på såvel testperson som kjøreutstyr.
Noe å tenke på både når det gjelder bruk av kjøreutstyr når det er skikkelig varmt og hva forskjellig kjøreutstyr tåler av kritiske situasjoner hvor utstyret er ment å skulle gi god beskyttelse til fører og passasjer...:



Mer om kjøreutstyr / ATGATT (All The Gear All The Time) i denne tråden:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=34136#p34136
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Baffin »

Ser ut som det blir mange som må kjøpe seg nye kjøreklær, det selges mye dritt som ikke holder mål og vi blir lurt.
Flott info. :thumleft

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Bosted: Vestfold

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av PoseFant »

http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles

Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Elruts84 »

Hm. Meget interessant. men jeg vet det har fra tid til annen vært slike "Progonser" hvor en får vite hvor mange MC ulykker det er registrert det året. Men om det er sååå langt til bake er jeg usikker på. Dog er dette interessant hvis det finnes.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

Jevnlig motorsykkelkjøring kan bedre visse kognitive ferdigheter.

I artikkelen under står bla at:

"...Over the course of a couple of months, those riders used a motorcycle for their daily commute and in other everyday situations while Dr Kawashima and his team studied how their brains and mental health changed.

The upshot was that the use of motorcycles in everyday life improved cognitive faculties, particularly those that relate to memory and spatial reasoning capacity. An added benefit? Participants revealed on questionnaires they filled out at the end of the study that their stress levels had been reduced and their mental state changed for the better. ..."

http://crasstalk.com/2012/02/riding-a-m ... st-sexier/
mvh

-gsx750_80

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Fjeldern »

PoseFant skrev:http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles

Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?
I 2010 (det jeg fant tall på dødsulykker på motorsykkel og bil på), så var sto motorsykkel for 12.5% av alle dødsulykker. Hvis man da tar gjennomsnittligkjørelengde, og hvor mange færre kjørte kilometer det er for motorsykler i forhold til bil, så kan man vel finne det ut. Men 26 ganger vil nok stemme, om ikke enda større for Norge.

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Longines »

Interessante artikler i denne tråden. Alltid noe nytt å lære. :)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av ATWindsor »

Fjeldern skrev:
PoseFant skrev:http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles

Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?
I 2010 (det jeg fant tall på dødsulykker på motorsykkel og bil på), så var sto motorsykkel for 12.5% av alle dødsulykker. Hvis man da tar gjennomsnittligkjørelengde, og hvor mange færre kjørte kilometer det er for motorsykler i forhold til bil, så kan man vel finne det ut. Men 26 ganger vil nok stemme, om ikke enda større for Norge.
Høres mye ut, i 2005 var det 10 ganger flere per kjørte kilometer i norge, og differansen har minket over tid.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av EasyRider »

NMCU hadde vel en bruker undersøkelse i våres.
Kan være vi får noen ny opplysninger der. Tenker da spesielt på kjørte km i året.
Det er jo helt random hvor mye folk kjører. Jeg har snakket med folk som kjører under 100 mil i året og andre igjen som kjører 2000 mil.
Så her er det muligheter til å få fram nye tall i lyset.

Nå håper jeg det var mange som deltok på denne undersøkelsen. Det gangner jo bare vår sak vil jeg tro :)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Fjeldern »

ATWindsor skrev:
Fjeldern skrev:
PoseFant skrev:http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles

Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?
I 2010 (det jeg fant tall på dødsulykker på motorsykkel og bil på), så var sto motorsykkel for 12.5% av alle dødsulykker. Hvis man da tar gjennomsnittligkjørelengde, og hvor mange færre kjørte kilometer det er for motorsykler i forhold til bil, så kan man vel finne det ut. Men 26 ganger vil nok stemme, om ikke enda større for Norge.
Høres mye ut, i 2005 var det 10 ganger flere per kjørte kilometer i norge, og differansen har minket over tid.
Kan hende 2010 var et uår. Vil alltids gå litt opp og ned. Men jeg fant ikke noen konkrete data for dødsulykker per kjørte kilometer, eller hva dem mente gjennomsnittligkjørelengde for motorsykkel var i 2010, så blir foråsvidt bare gjetting.
10 ganger er da nok det synes jeg

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:Jevnlig motorsykkelkjøring kan bedre visse kognitive ferdigheter.

I artikkelen under står bla at:

"...Over the course of a couple of months, those riders used a motorcycle for their daily commute and in other everyday situations while Dr Kawashima and his team studied how their brains and mental health changed.

The upshot was that the use of motorcycles in everyday life improved cognitive faculties, particularly those that relate to memory and spatial reasoning capacity. An added benefit? Participants revealed on questionnaires they filled out at the end of the study that their stress levels had been reduced and their mental state changed for the better. ..."

http://crasstalk.com/2012/02/riding-a-m ... st-sexier/

Så at jeg hadde "hijacket" et tema som AJ tidligere hadde vist til. Det var jo ikke helt bra. Ikke nok med at jeg holder på
å bli gammel, jeg er muligens presenil og (Bank i bordet). Uansett, da får jeg heller ta et tema om gamlinger og mc:

"....Older bikers are three times as likely to be seriously injured in crashes than younger riders, despite being in fewer wrecks. ..."

Eldre mc-førere har i følge en forskningsartikkel 3 ganger så store sjanse, statistisk sett, til å bli stygt skadet i krasj
som yngre, til tross for færre antall uhell, ser det ut som.

Om denne saken: http://www.consumerreports.org/cro/news ... /index.htm
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Ny doktorsavhandling: Framtidens motorcykel har tre hjul och krockkuddar

http://media.folksam.se/sv/2016/06/07/n ... ockkuddar/

Interessant...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Jompa »

AJ skrev:Ny doktorsavhandling: Framtidens motorcykel har tre hjul och krockkuddar

http://media.folksam.se/sv/2016/06/07/n ... ockkuddar/

Interessant...
Ok, ABS-bremser er for lengst vanlig, kollisjonspute (airbag) finnes allerede på noen sykler.
Begge deler har sin hensikt, men hvorfor tre hjul ?
Er det kun for at man skal kunne bli sittende på sykkelen etter en smell ?
Det virker lite troverdig når vi vet at folk kan bli slengt ut av både biler og busser ved kollisjon.
Skal man bli på sykkelen må den vel ha sikkerhetsbelte og veltebøyle i tillegg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Geiroe »

Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Geiroe skrev:Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.
Ikke ubetinget enig i det, nei... :[-( .

Selv med en Piaggio MP3 opplevde jeg det som ganske artig å kjøre både på rettstrekker og i svinger. Ikke minst funket den helt greit ved forbikjøringer også.

Skal si meg enig når det gjelder Can-Am prinsippet og ordinære trikes. De er for brede og har ikke de dynamiske svingegenskapene som bl.a. Piaggio scooteren.
Videreutvikles det konseptet med heftigere motorer og samme smale foraksling, så tror jeg faktisk dette kan blir skikkelige artige kjøyregreier :D .
Yamaha har jo noe på gang. Så får vi se hva som kommer ut av det.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:
Geiroe skrev:Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.
...Skal si meg enig når det gjelder Can-Am prinsippet og ordinære trikes. De er for brede og har ikke de dynamiske svingegenskapene som bl.a. Piaggio scooteren...
...og i tillegg svinger de "feil" - altså de kontrastyres ikke men man må svinge den veien man skal og legge vekten over som på en snøskuter :-k

Men det er flere som tenker som Piaggio og Yamaha - altså mekanisme uten stiv aksling - men hvorfor? :scratch

https://www.tiltingmotorworks.com/

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar