Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Nå vet jeg ikke hva et verksted tar for å bytte bremsevæske da jeg alltid har gjort det selv, men det kan ikke være mye. Bruker godt under en time selv.
Dette med tanke på at jeg ville ikke ha kjørt langt med dårlige bremser.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Dette med tanke på at jeg ville ikke ha kjørt langt med dårlige bremser.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Hehe, holder til på Vestlandet ja, men skal østover palmehelga. Kjører forbi Hønefoss så kan jo stikke innom hvis du ikke har reist endakusa skrev: 29 mar 2017, 11:32Holder til i Hønefoss. Kan godt reise i en times tid for å fikse! :)LarsE skrev: 29 mar 2017, 11:02Så ikke denne linken før nå, ja du bør bytte væske foran, og da kan du like godt bytte bak og. Mener jeg kjøpte en liter og det holdt godt til å bytte på bilen min, så selv en halvliter burde være nok til foran og bak.kusa skrev: 28 mar 2017, 09:54 Har da sett over bremsevesken og denne må helt klart byttes fremme. Denne har en skikkelig gul pissefarge, bak er også på vei til å bli slik. Bildene er lastet opp i samme mappe på dropbox. (https://www.dropbox.com/sh/2si05uzljw5j ... NrmDa?dl=0)
Hvor holder du til? Hvis du er i nærheten kan jeg gjerne hjelpe deg.
Evt i påsken skal jeg vestover.. Om du er der borte..

Men ville heller ikke kjørt så mye før du har bytta væske nei.
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Skal kjøre den minimalt til jeg får skifta bremsevæske!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Hei, jeg kjøpte en dunk med bremsevæske på Statoil i går, og den er pissgul så fargen på væska di ( den på sykkelen, altå) er ikke så galkusa skrev: 28 mar 2017, 09:54 Har da sett over bremsevesken og denne må helt klart byttes fremme. Denne har en skikkelig gul pissefarge, bak er også på vei til å bli slik. Bildene er lastet opp i samme mappe på dropbox. (https://www.dropbox.com/sh/2si05uzljw5j ... NrmDa?dl=0)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Den vesken i beholderen fremme så ikke bra ut.. den bak derimot var som jompa sier pissegul og noen er slik...
Men om den en gang var ganske blank hadde jeg byttet alt...
Men om den en gang var ganske blank hadde jeg byttet alt...
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Rettelse.
Har aldri opplevd å få/se gul DOT 4 eller 5.1. Heller ikke fått annet enn blå DOT 3.,
Har nå rotet rundt på datablader og opplysninger om dette.
Fargene er altså flere, og ikke pålitelig tilstandsindikator uten å vite opprinnelig farge.
Så der ble jeg "skutt ned"...
I garasjen har jeh DOT 4 og 5.1. Esso (denne må være 15 år gammel og på metal boks),, Biltema, og en jeg ikke husker navnet på kjøpt på Jula....alle er klare. Og...noen rester i en flaske fra Kroon, også klar.
Har også en boks med den gamle FlyBlå fargen.
Og selvfølgelig spygrønn LHM olje fra en Citroen. Helt plutselig er det noen som trenger den....
Men det er altså flere varianter der ute som ikke er klare. Nå lærte jeg i det minste noe nytt idag. Som dere skjønner er min garasje "eksplosiv". Like galt er det i kjelleren med litt tynner, aceton og ting jeg helst vil glemme. Med HB'n er brukt som kondensfjerner for lenge siden.
Har aldri opplevd å få/se gul DOT 4 eller 5.1. Heller ikke fått annet enn blå DOT 3.,
Har nå rotet rundt på datablader og opplysninger om dette.
Fargene er altså flere, og ikke pålitelig tilstandsindikator uten å vite opprinnelig farge.
Så der ble jeg "skutt ned"...
I garasjen har jeh DOT 4 og 5.1. Esso (denne må være 15 år gammel og på metal boks),, Biltema, og en jeg ikke husker navnet på kjøpt på Jula....alle er klare. Og...noen rester i en flaske fra Kroon, også klar.
Har også en boks med den gamle FlyBlå fargen.
Og selvfølgelig spygrønn LHM olje fra en Citroen. Helt plutselig er det noen som trenger den....
Men det er altså flere varianter der ute som ikke er klare. Nå lærte jeg i det minste noe nytt idag. Som dere skjønner er min garasje "eksplosiv". Like galt er det i kjelleren med litt tynner, aceton og ting jeg helst vil glemme. Med HB'n er brukt som kondensfjerner for lenge siden.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Det var godt det, begynte å bli litt stressa for in egen bremsevæske som har vært god og gul hele veien. :-)å
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Når sykkel skal ha dot4 og forrige eier har brukt det så bør du bruke det også. Dot4 fra Biltema er helt ok.
I tillegg anbefaler jeg denne. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022139/
Evt. tilsvarende fra Mityvac.
Disse pumpene gjør det samme et samme som løsninger basert på trykkluft, og med disse skifter du væske og lufter på 5-10 minutter uten
pumping av bremsehendel.
Hvis problemet vedvarer etter skift og lufting så vil jeg anta at det er masterpumpe på styret som trenger et rep-sett med
nye "pakninger". Enkel jobb, bare vær nøye.
Jeg ville også (før skifte av væske/lufting) ha skrudd løs kalippere (uten å løsne bremseslange), fjerne klosser og løse deler, vaske alt i varmt zalovann med tannbørste, skylle med varmt vann, ettervaske med bremserens (også skiver), og sette sammen igjen, helst med nye klosser.
I tillegg anbefaler jeg denne. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022139/
Evt. tilsvarende fra Mityvac.
Disse pumpene gjør det samme et samme som løsninger basert på trykkluft, og med disse skifter du væske og lufter på 5-10 minutter uten
pumping av bremsehendel.
Hvis problemet vedvarer etter skift og lufting så vil jeg anta at det er masterpumpe på styret som trenger et rep-sett med
nye "pakninger". Enkel jobb, bare vær nøye.
Jeg ville også (før skifte av væske/lufting) ha skrudd løs kalippere (uten å løsne bremseslange), fjerne klosser og løse deler, vaske alt i varmt zalovann med tannbørste, skylle med varmt vann, ettervaske med bremserens (også skiver), og sette sammen igjen, helst med nye klosser.
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Takk for tips! :) Setter i gang i morra!cannon skrev: 30 mar 2017, 12:21 Når sykkel skal ha dot4 og forrige eier har brukt det så bør du bruke det også. Dot4 fra Biltema er helt ok.
I tillegg anbefaler jeg denne. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022139/
Evt. tilsvarende fra Mityvac.
Disse pumpene gjør det samme et samme som løsninger basert på trykkluft, og med disse skifter du væske og lufter på 5-10 minutter uten
pumping av bremsehendel.
Hvis problemet vedvarer etter skift og lufting så vil jeg anta at det er masterpumpe på styret som trenger et rep-sett med
nye "pakninger". Enkel jobb, bare vær nøye.
Jeg ville også (før skifte av væske/lufting) ha skrudd løs kalippere (uten å løsne bremseslange), fjerne klosser og løse deler, vaske alt i varmt zalovann med tannbørste, skylle med varmt vann, ettervaske med bremserens (også skiver), og sette sammen igjen, helst med nye klosser.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
På crosserne pleier vi å stripse hendelen hardt inn til styret over natta. Det får ut mye luft. Ikke spør meg hvorfor. Kan du prøve det?

Sjekk siste notat her:
https://www.your-adrenaline-fix.com/ble ... rakes.html

Sjekk siste notat her:
https://www.your-adrenaline-fix.com/ble ... rakes.html
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Hehe, åpner du/dere litt på lufte nippel da? Hvis ikke har jo ikke lufta noen vei å forsvinne?ZZR-Erling skrev: 05 apr 2017, 05:56 På crosserne pleier vi å stripse hendelen hardt inn til styret over natta. Det får ut mye luft. Ikke spør meg hvorfor. Kan du prøve det?
![]()
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Nei, det skal du ikke. Når man stripser blir luft sakte men sikkert presset tilbake opp i bremsevæskeholderen. Luft søker alltid oppover. Det er merkbart hvor fastere bremsene blir etter å ha vært stripset over natten. Hvis ikke, har man andre problemer med bremsene.
Etter å ha byttet bremsevæske er det også en god ide å stripse hendelen over natten.
Etter å ha byttet bremsevæske er det også en god ide å stripse hendelen over natten.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Takk takk :-) smart :-P
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Takk, her var det mange nyttige tips som ramla inn gitt! :) Har bytta og alt fungerer optimalt igjen! (Y)
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Ok.kan gå med på at metoden fungerer.haakeik skrev: 05 apr 2017, 08:17 Nei, det skal du ikke. Når man stripser blir luft sakte men sikkert presset tilbake opp i bremsevæskeholderen. Luft søker alltid oppover. Det er merkbart hvor fastere bremsene blir etter å ha vært stripset over natten. Hvis ikke, har man andre problemer med bremsene.
Etter å ha byttet bremsevæske er det også en god ide å stripse hendelen over natten.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Det vet bare vårherre der oppeJompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne

Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forum


Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36Det vet bare vårherre der oppeJompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne![]()
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forumNår jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik
![]()
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36Det vet bare vårherre der oppeJompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne![]()
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forumNår jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik
![]()
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Gjorde det samme for å få lufta ut av clutch-slangen på en Yamaha FJ1100 (bortsett fra at vi brukte en skistropp). Tror det virker fordi lufta "bobler" opp når slangen settes under trykk.ZZR-Erling skrev: 05 apr 2017, 05:56 På crosserne pleier vi å stripse hendelen hardt inn til styret over natta. Det får ut mye luft. Ikke spør meg hvorfor. Kan du prøve det?
Sjekk siste notat her:
https://www.your-adrenaline-fix.com/ble ... rakes.html
Årsaken til hele misæren var ganske enkelt at vi hadde latt styret (clip-on) henge opp-ned når vi overhalte gaffelbeina

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
En annen sak...bak kan det være at slangen er ganske vannrett, da sliter man med å få ut luft.
Løsne calipperen og få den opp, da skal du se det ordner seg!
Foran kan det hjelpe å presse inn væska nedenfra...(det er IKKE stengt oppover....det strømmer ut i beholderen..).
Løsne calipperen og få den opp, da skal du se det ordner seg!
Foran kan det hjelpe å presse inn væska nedenfra...(det er IKKE stengt oppover....det strømmer ut i beholderen..).
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Går vel på massens tetthet? Luft har en lavere tetthet enn bremseveske og vil derfor søke oppover.cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).haakeik skrev: 05 apr 2017, 09:36Det vet bare vårherre der oppeJompa skrev: 05 apr 2017, 08:51 Ok.kan gå med på at metoden fungerer.
Men, hvordan kan lufta returnere til væskebeholderen når hullet mellom beholder og bremsecylinder er stengt?
For det er stengt når du bremser
Hvis ikke ville bremsevæske renne tilbake til beholderen istedenfor å gi trykk I caliperne![]()
Neida Jompa, bare refererte til forklaringer jeg har lest på andre forumNår jeg tenker etter, er jeg jo enig meg deg at luftbobler umulig skal klare å komme seg opp i væskebeholderen når bremsehendelen er presset inn. Men, hva med denne teorien: Når bremsehendelen er stripset fast over natten, kryper luftbobler sakte men sikkert oppover og havner til slutt i stempelrøret i bremsecylinder. For der er det fortsatt bremsevæske under trykk. Når man dagen etter slipper opp hendelen, blir luftboblene ført opp i væskebeholder sammen med bremsevæsken som returneres etter at trykket er borte. Kan det være slik
![]()
Det jeg vet, er at trikset fungerer. Har gjort dette selv.
Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Det finnes visst 2 teorier om dette.cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).
1. Omtrent som det jeg skrev
2. Når man trykksetter systemet, blir boblene presset sammen til mindre og mindre bobler, til de til slutt er absorbert av bremsevæsken. Dette tar tid, gjerne over natten.
Jeg vet ikke hva som er riktig

Fant forøvrig en tråd som nettopp omhandler hvorfor stripsing virker. Interessant lesning og her kommer man inn på teoriene. Les i hvertfall de 2 første sidene.
Zip tie on the brake lever - why does this work?
https://www.southbayriders.com/forums/threads/120967/
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
haakeik skrev: 05 apr 2017, 14:14Det finnes visst 2 teorier om dette.cannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 For så vidt enig i teorien, men hvorfor skal boblene stige opp til hovedpumpe når systemet er trykksatt, og ellers ikke? Ved trykksetting komprimeres eventuelle luftbobler og oppdriften reduseres fordi volumet reduseres (oppdrift = vekten av fortrengt væske).
1. Omtrent som det jeg skrev
2. Når man trykksetter systemet, blir boblene presset sammen til mindre og mindre bobler, til de til slutt er absorbert av bremsevæsken. Dette tar tid, gjerne over natten.
Jeg vet ikke hva som er riktig![]()
Fant forøvrig en tråd som nettopp omhandler hvorfor stripsing virker. Interessant lesning og her kommer man inn på teoriene. Les i hvertfall de 2 første sidene.
Zip tie on the brake lever - why does this work?
https://www.southbayriders.com/forums/threads/120967/
Beklager at jeg stjeler jobbtid fra dere![]()
Sist redigert av haakeik den 05 apr 2017, 14:18, redigert 1 gang totalt.
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel
Der er vi enigcannon skrev: 05 apr 2017, 12:15 Utover det; dette "trikset" trengs jo ikke hvis man klarer å lufte bremsene på normal måte. På mine sykler har det aldri vært noe problem.
