Tok en tur også for å se om de seks cm. lange speilarmforlengerene, som jeg monterte i dag, gjorde noen forskjell.
Og jada! det gjorde de!
Det åpenbare var selvfølgelig bedre sikt bakover. Ble ganske mye bedre!
En annen og litt overraskende effekt var at det virker som at jeg nå får mindre turbulens mot hjelmen. Andre Tiger-eiere har meldt om det samme, men jeg tenkte at "det er vel bare innbilning".
Antakelig ikke!
Trenger nok en lengre tur under litt andre kjøreforhold før jeg kan trekke noen bastante konklusjoner, men det vil egentlig ikke forundre meg om forlengerne gir en slik effekt, når jeg tenker meg om.
Turbulens behøver ikke bare ha sin årsak i vindskjerm og vindskjermens avstand og stilling til føreren. Speilene som sitter ganske tett på dagens MC'er gjør at luftrommet mellom kantene på vindskjermen og speilene blir smalt og i dette smale luftrommet tror jeg faktiusk det kan oppstå 'urolige' luftstrømmer som gir ekstra og unødig turbulens mot føreren.
Har ingen gode teorier å slå i bordet med annet enn disse tankene jeg har nevnt om forholdet vindskjerm, speil og fører. Kan også legge til sittestillingen, som har en god del å si på sykler som TDM, SuperTénéré, GS, Tiger, Vstrom og andre som ligner disse.
Kombinasjonen oppreist kjørestilling og avstanden til skjermen på disse syklene gjør at det blir stort rom mellom skjerm og fører hvor fartsvinden kan 'regjere' nærmest som den vil.
Mulig speilarmforlengere er en av flere løsninger som faktisk fungerer? Var i hvert fall en interessant opplevelse da det kjentes slik ut under kjøreturen i kveld.