frankh skrev:
Men nå kjører jo jeg et merke som gjør en minst like sær som de som kjører HD. Har man først begynt å kjøre Ducati så slutter man ikke - det er ganske enkelt for gode kjøreegenskaper, kombinert med en helt unik feeling og sjel til at japanske sykler klarer å måle seg.
Sportster er den eldste modellen i salg fra HD, den er den mest orginale HD som finnes i markedet i dag.
Om du kjøper en 883 kan du sleeve den til 1200 billigere enn å kjøpe 1200, så mange velger å gjøre dette. Om du ser vekk fra Low er Sportsterene antakeligvis de beste HD i kjøre egenskaper. De er lettere, har bedre forhold i vinkel på gaffel og akselavstand, de fleste sitter du i en mere riktig posisjon (ikke noen av fancy modellene).
I 1200 sportster er det mere muskler per kilo enn i de store gliderene, den har i forhold til kubikk mere muskler, og dreiemoment enn de gigantiske motorene.
Jeg leste en gang noen "new born HD fans" som slagget Sportster, det var liksom ikke en fullverdig HD, som en annen da skrev hvorfor sender dere ikke dette inn til presidenten i Hells Angels som kjører en Sportster (vet ikke nå, men da gjorde han det) da ble det mye nei de ville ikke slagge osv.
Det er ingenting feil i å like HD, hvilken som helst modell, og om det er den som får deg til å kose deg på sykkel er det dette som er din perfekte sykkel. Sportster, Dyna, Softail, Tourer, Rod eller hva det måtte være, det spiller absolutt ingen rolle hva du liker og kjøper så lenge du koser deg med den.
Har egentlig litt lyst på en Sportser,må være 1200 med litt åpne potter og stage ett eller annet kit. men om eller når, ja si det
Ser dette ble en tråd om hva man synes om HD og jeg får vel heller slenge meg på :-) Jeg kjøpte en helt ny HD XL1200C i 2008 fordi jeg trodde jeg var klar for denne typen sykkel. Jeg liker å holde ting blankt og fint og elsker egentlig lyden av disse HD motorene. Dette var en jubileumsmodell som hadde en flott farge og masse flott crom som kunne pusses på
Men..... hva med alt det andre en motorsykkel skal kunne gjøre?
Etter min mening skal man kunne kjøre behagelig og sikkert for å riktig nyte den naturopplevelsen det er å kjøre motorsykkel og mye av dette greide ikke Harleyen å innfri desverre.
Jeg ble støl i ryggen , øm i ræven og fikk vondt i armene , dessuten følte jeg meg usikker når jeg kjørte den og det blåste ganske friskt i det nålen passerte 80 km/t.
Nå skal det sies at opplevelsen sikkert hadde blitt litt anderledes på en Utra Glide eller lignende men da snakker man jo fort om busser i stedet , og tryggheten hadde nok ikke blitt stort bedre.
Min konklusjon må være at har man råd til å ha flere sykler så vil definnitivt en Harley være med i samlingen , ja bare for å pusses på og lyttes til , og kanskje ta en rolig tur til en av byens cafeer.
Men som en livsnyter og behovet for et allsidig motorsykkelliv der naturen står i fokus har jeg nå etter 2 modeller funnet min perfekte motorsykkelmodell.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Den der BMW cruiseren på bildet over er visst den største floppen BMW har gjort
mener mange..
Synes egentlig den ser litt tøff ut jeg,og er det øvrige av vanlig BMW kvalitet,kan jeg
ikke si annet enn at jeg synes den er cool....
Nå er jeg en av dem som ikke har kjørt Japse-sykkel. Altså motstykket til de fleste av dere som ikke har kjørt Harley.
Jeg begynte med en Sportster 883 2006 med stage 1. Dette var en sykkel som på lik linje med absolutt alle andre sykler- trenger en viss tilvenning. Men bevare meg vel for en fantastisk kjøremaskin dette var. Spesielt etter stage 1 og åpnere eksos/luftfilter.
Men så var det en som så seg selv i et butikkvindu. Kjørte forbi, og måtte bare innse at 1,83 meter, og dame-Harley var ikke rette stuket for meg.
Dermed gikk jeg til anskaffelse av en HD Softail Deuce 1450. Lang, bred, svært styre, massiv lyd, drag og 107 Nm på bakhjulet. 10 Nm under VMax 1200. Ikke ille det. Å cruise rundt på denne ga meg enda en bekreftelse på at Harley var "my way". Det var rette sykkelen for meg.
Nå er Harley-tilhengere ofte nostalgikere, og naturligvis er det HD de vil ha. Men motorlyd, krom og en følelse som gjør skillet mellom bil og bike enda større. Det blir rett og slett noe spesielt.
Jeg kunne ikke tenkt med en plastrakett, eller vinkelsliper som vi sier her i den andre leiren. Jeg har fått MIN drømmesykkel :)
Saken er- ikke døm noen. Man kan bli enige i krig og politikk- men ikke hvilken bil som er best, hvilken motorsykkel som er ditto, eller hvilken kjærring som er penest.
Slik er the facts of life.
Du skal kjøpe det som utifra dine ønsker og forutsetninger passer deg best. Og være lykkelig med DET!!
kkanst skrev:Nå er jeg en av dem som ikke har kjørt Japse-sykkel. Altså motstykket til de fleste av dere som ikke har kjørt Harley.
Jeg begynte med en Sportster 883 2006 med stage 1. Dette var en sykkel som på lik linje med absolutt alle andre sykler- trenger en viss tilvenning. Men bevare meg vel for en fantastisk kjøremaskin dette var. Spesielt etter stage 1 og åpnere eksos/luftfilter.
Men så var det en som så seg selv i et butikkvindu. Kjørte forbi, og måtte bare innse at 1,83 meter, og dame-Harley var ikke rette stuket for meg.
Dermed gikk jeg til anskaffelse av en HD Softail Deuce 1450. Lang, bred, svært styre, massiv lyd, drag og 107 Nm på bakhjulet. 10 Nm under VMax 1200. Ikke ille det. Å cruise rundt på denne ga meg enda en bekreftelse på at Harley var "my way". Det var rette sykkelen for meg.
Nå er Harley-tilhengere ofte nostalgikere, og naturligvis er det HD de vil ha. Men motorlyd, krom og en følelse som gjør skillet mellom bil og bike enda større. Det blir rett og slett noe spesielt.
Jeg kunne ikke tenkt med en plastrakett, eller vinkelsliper som vi sier her i den andre leiren. Jeg har fått MIN drømmesykkel :)
Saken er- ikke døm noen. Man kan bli enige i krig og politikk- men ikke hvilken bil som er best, hvilken motorsykkel som er ditto, eller hvilken kjærring som er penest.
Slik er the facts of life.
Du skal kjøpe det som utifra dine ønsker og forutsetninger passer deg best. Og være lykkelig med DET!!
Veldig bra skrevet!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Hei!
Veldig lite om v-rod her! Kjører selv japansk men neste blir nok BMW. Satt på med en helt ny 2010 v-rod på en prøvetur, men ble litt skuffet da demperne smalt sammen i første lille synlige dump i asfalten. Flott drag men kjøreegenskapene gjør at du blir litt skuffet nå du føler du kan kjøre rundt den med en 750 cc nakensykkel til halve prisen!
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
Harley er fine sykler, det. Mye metal, design, utseeende og lyd det ikke er mulig å ta feil av.
Lå etter en slik gjennom Jevnaker idag på vei til møtet på Hønefoss. Med Bakpå bakpå...
I S-svingene ved innkjøringa til Kiwi'en (for de som er lokalkjente...) ga Harley'en gass og laget masse lyd, men framdriften sto ikke helt i stil med det økende lydnivået...
Og plutselig var Harley'en noen titalls meter, ja, faktisk bortimot 100 meter unna i bakspeilene til Tiger...
Og etter det så jeg ikke mer til den Harely'en...
Og jeg er nok ikke voksen enda fordi jeg synes slike episoder er ustyrlig morsomme.
Beklager...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Intruder skrev: Noen liker moren og noen dattera....
I noen tilfeller går det ann å like begge
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom