Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:
Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??

Uansett sykkelen går, og det er bare å få den hjem. FIn tur var det ihvertfall, så lenge det varte. Og sykkelen innfrir :-)
Skjønte ikke "bæret" jeg heller.. :scratch
Har for øvrig bestilt utstyret jeg tipset deg om på PM.
Ser ut til at det faktisk kan ha noe for seg, selv om det ikke ser ut til at dette er problemet på Stelvio'en din.

Her kjøpslinken:
http://www.ebay.com/itm/150975151161?it ... 60&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

og her linken til produsenten:
http://www.motolectric.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er visst ikke bare Guzzi som kan være tjene med Motolectric-utstyret, ser det ut til... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Kawasaki »

L-NA skrev:Så til poenget: Jeg fikk mail fra verkstedet i dag og elv om jeg bruker Engelsk i Jobben min daglig så skjønner jeg ikke hva som var problemet.....en løs mutter??? and thats it??

Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??
Løs mutter,er det låsemutter på ventiljusteringene på denne moppen? Som hadde løsna og endret ventilklaringer?

Og at "spill ventil" er ventilklaring. "Candles" er kanskje tennplugger?

Da moppen ikke ville starte,kjinnet motoren eller var det dødt? Hvis den kjinnet,så kunne det vært små ventilklaringer som gjorde at ventile(ne) ikke holdt tett,og du ikke fikk god nok komp til å starte.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Kawasaki skrev:
L-NA skrev:Så til poenget: Jeg fikk mail fra verkstedet i dag og elv om jeg bruker Engelsk i Jobben min daglig så skjønner jeg ikke hva som var problemet.....en løs mutter??? and thats it??

Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??
Løs mutter,er det låsemutter på ventiljusteringene på denne moppen? Som hadde løsna og endret ventilklaringer?

Og at "spill ventil" er ventilklaring. "Candles" er kanskje tennplugger?

Da moppen ikke ville starte,kjinnet motoren eller var det dødt? Hvis den kjinnet,så kunne det vært små ventilklaringer som gjorde at ventile(ne) ikke holdt tett,og du ikke fikk god nok komp til å starte.
Det var ingen feilmeldinger på EPU'n, - Bensinpumpa startet og fungerte,- tenning OK. Og "kjidnnet" problem fritt. Jeg satte inn nytt batteri dagen før dette skjedde, så godt med strøm og fart på motor under kjidnning..?? Ikke antydning til at den ville tenne???

Men har tenkt litt på om det kunne være et eller annet spjeld, stag til Forgasser, el.???

Har ikke mer kunskap om dette en det som var nødvendig for å trimme mopeden på 80 tallet :-) :-)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

For meg virker det som de mener at det er bolten/låsemutteren for ventiljusteringen som har vært løs.


Det har vært recall på ventiler/kam på tidlige 4v motorer.

Her er en tråd som omhandler problemet på GuzziTech.com.
http://forum.guzzitech.com/forum/163/7996.html
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
L-NA skrev:
Ref Fransk oversettelse "I therefore find the problem your bike after doing the research
it was the game valves
after having the game adjust and makes a motorcycle carburetor synchronization to start the first time
I also watch my candles that appeared not to be necessary to change"

Hva er en "game valves" .....spill ventil? og hva er "Candles" på min sykkel???

Noen som har en "Ide" om hva dette kan være??

Uansett sykkelen går, og det er bare å få den hjem. FIn tur var det ihvertfall, så lenge det varte. Og sykkelen innfrir :-)
Skjønte ikke "bæret" jeg heller.. :scratch
Har for øvrig bestilt utstyret jeg tipset deg om på PM.
Ser ut til at det faktisk kan ha noe for seg, selv om det ikke ser ut til at dette er problemet på Stelvio'en din.

Her kjøpslinken:
http://www.ebay.com/itm/150975151161?it ... 60&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

og her linken til produsenten:
http://www.motolectric.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er visst ikke bare Guzzi som kan være tjene med Motolectric-utstyret, ser det ut til... ;-)
Denne kan nok være en fordel b.l.a. for å bevare batteriet. Men jeg har prøvd å finne ut litt om hva den egentlig gjør, så forstår jeg det er kun to kobberkabler, for å gi bedre ledeevne av strøm fra batteri til startmotor (?) men det i seg selv,kan jo være en god forbedring. Håper du skriver litt her etter at du har fått testet ut dette, da det er veldig interessant.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

OMAAS skrev:For meg virker det som de mener at det er bolten/låsemutteren for ventiljusteringen som har vært løs.


Det har vært recall på ventiler/kam på tidlige 4v motorer.

Her er en tråd som omhandler problemet på GuzziTech.com.
http://forum.guzzitech.com/forum/163/7996.html
Hmm... dette høres veldig sannsynlig ut. Denne sykkelen var inne hos GUZZI forhandler i Barcelona for å utbedre dette problemet (har ikke helt forstått hva det var), og da kan det vel være at Jobben ikke har vert gjort ordentlig??? og da låse mutteren løsnet?? Jepp, beste teori så langt. Jeg har en del informasjon om denne "biken" men på Spansk(?). Skal studere disse oversettelsene litt mer. Men skulle jeg ikke merket det litt på "gangen" til Motoren når jeg kjørte? Litt fusking, dårlig drag,?? før den stoppet?? Hmmm.??

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

L-NA skrev:
OMAAS skrev:For meg virker det som de mener at det er bolten/låsemutteren for ventiljusteringen som har vært løs.


Det har vært recall på ventiler/kam på tidlige 4v motorer.

Her er en tråd som omhandler problemet på GuzziTech.com.
http://forum.guzzitech.com/forum/163/7996.html
Hmm... dette høres veldig sannsynlig ut. Denne sykkelen var inne hos GUZZI forhandler i Barcelona for å utbedre dette problemet (har ikke helt forstått hva det var), og da kan det vel være at Jobben ikke har vert gjort ordentlig??? og da låse mutteren løsnet?? Jepp, beste teori så langt. Jeg har en del informasjon om denne "biken" men på Spansk(?). Skal studere disse oversettelsene litt mer. Men skulle jeg ikke merket det litt på "gangen" til Motoren når jeg kjørte? Litt fusking, dårlig drag,?? før den stoppet?? Hmmm.??
Det jeg har lest er at det blir litt mere støy fra ventilene og at sykkelen blir vanskelig å starte.
Det kan nok være at verkstedet som ikke har gjort jobben skikkelig.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

OMAAS skrev:
L-NA skrev:
OMAAS skrev:For meg virker det som de mener at det er bolten/låsemutteren for ventiljusteringen som har vært løs.


Det har vært recall på ventiler/kam på tidlige 4v motorer.

Her er en tråd som omhandler problemet på GuzziTech.com.
http://forum.guzzitech.com/forum/163/7996.html
Det jeg har lest er at det blir litt mere støy fra ventilene og at sykkelen blir vanskelig å starte.
Det kan nok være at verkstedet som ikke har gjort jobben skikkelig.
Jepp. høres mer å mer ut til at dette er årsaken. Cam'n har vert skiftet på 20 000 km service, og er nå kjørt 25 000km. Vanskelig å si så mye om lyden i ventilenne, men det var såpass mye at jeg flere ganger har tenkt "skal det være sånn"?? så ja dette er nok ganske nærme sannheten. Men ,men satser på det er i orden nå, men tror jeg vil ha en full service, hos merke verksted før neste langtur. :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Kawasaki »

L-NA skrev: og da låse mutteren løsnet?? Jepp, beste teori så langt.
:-k Leste du ikke mitt forslag rett før? :sorry
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Kawasaki skrev:
L-NA skrev: og da låse mutteren løsnet?? Jepp, beste teori så langt.
:-k Leste du ikke mitt forslag rett før? :sorry
Leste det nok, men leste vel neppe godt nok, eller kanskje ikke forstod det. Men "lucky me" så er jeg glad problemet ikke var større. Er vant med at det pleier bli dyrt enten det er bil, båt eller MC som trøbler, men dette er jo overkommelig :-)
Takk for hjelpen!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Har lest flere testrapporter hvor det nevnes av Stelvio har en svak momentkurve i turtallsområdet ca. 3000 til 4500 rpm. Noe jeg lurer fælt på...
Fordi min Stelvio sprinter sprekt i nettopp i dette området! Ligger i sånn ca. 80-90 når nåla viser ca. 3000 i sjette gir og gir litt gass og er kjapt forbi bilen (MC'en... :P :p ) foran.
Dvs. i turtallsområdet 3000 til 4500 omtrent...
Merker absolutt ingenting til effekttap eller sein reaksjon. Stelvio'en responderer bare rett og slett kjapt og elegant uten å nøle.

Har de som tester denne sett seg blind på målingene uten å ta hensyn til hva de faktisk opplever når de er ute å kjører?
Jeg bare spør... :eh
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Fidel »

Dette var riktig for den gamle Stelvio-utgaven. Det ble rettet på nystelvioene (2011 ->). For dem som har gammel-Stelvioen, kan man få kjøpt en ny kam for å få bukt med problemet.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Fidel skrev:Dette var riktig for den gamle Stelvio-utgaven. Det ble rettet på nystelvioene (2011 ->). For dem som har gammel-Stelvioen, kan man få kjøpt en ny kam for å få bukt med problemet.
Kjenner til dette, men er overrasket likevel siden momentkurver fra tester og omtaler av denne kurven av enkelte testere tyder på at den negative effekten fortsatt er der. Noe jeg altså ikke merker noe til i det hele tatt.
Hvilket må betyr at dippen (momentfallet) som visuelt vises fra testene, ikke på langt nær har samme negative effekt som målingsutskriftene gir inntrykk av.

Min opplevelse så langt av momentkurven på Stelvio er at den er svært god og jevn over et bredt turtallsregister. Kanskje ikke helt ulikt Tiger Explorer... :P :p
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Noen som har ett tips hvor jeg finner power kabelen til TomTom GPS på min Stelvio??

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Andreas »

L-NA skrev:Noen som har ett tips hvor jeg finner power kabelen til TomTom GPS på min Stelvio??
http://stelviontx.blogspot.no/2013/04/g ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Google er vår venn :prop:

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

L-NA skrev:Noen som har ett tips hvor jeg finner power kabelen til TomTom GPS på min Stelvio??
Kabelen som ligger strippet fast på høyre side som adreas sin link viser. tror det det samme på pre 2011 modeller.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ojda »

OMAAS skrev:
L-NA skrev:Noen som har ett tips hvor jeg finner power kabelen til TomTom GPS på min Stelvio??
Kabelen som ligger strippet fast på høyre side som adreas sin link viser. tror det det samme på pre 2011 modeller.

Høyre eller venstre :scratch Det ække lett det der :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

ojda skrev:
OMAAS skrev:
L-NA skrev:Noen som har ett tips hvor jeg finner power kabelen til TomTom GPS på min Stelvio??
Kabelen som ligger strippet fast på høyre side som adreas sin link viser. tror det det samme på pre 2011 modeller.

Høyre eller venstre :scratch Det ække lett det der :lol
ooops...Viss du står forran sykkelen er det høyre side..... :redface
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ojda »

Hehe :lol Vi får si babord da, så ordner det seg nok :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av joo »

ojda skrev:Hehe :lol Vi får si babord da, så ordner det seg nok :-)å
Den er safe. Høyre/venstre kan "tolkes" i motsetning til babord :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

OMAAS skrev:
ojda skrev:
OMAAS skrev:
L-NA skrev:Noen som har ett tips hvor jeg finner power kabelen til TomTom GPS på min Stelvio??
Kabelen som ligger strippet fast på høyre side som adreas sin link viser. tror det det samme på pre 2011 modeller.

Høyre eller venstre :scratch Det ække lett det der :lol
ooops...Viss du står forran sykkelen er det høyre side..... :redface[/quote

Takker for hjelpen, og her viser det jo tydelig hvor den skulle ha vert. Finner den ikke på min sykkel, men jeg begynner å bli i tvil om den i hele tatt er på denne modellen. Dette er en 2008 mod. Stelvio 1200 4V. Mulig denne kun er på NTX Modellen? Kobling for Varmehåndtak og ekstra lys ligger der, men ingen ting å finne for GPS. Men, men :-) Jeg får "stjele" fra en annen bruker, og legge opp ny kabel til GPS'n.

Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Bosted: Røra, Inderøy kommune

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av guzzi Trøndelag »

Hei! Kablen til GPS'en på min Stelvio MY2011 henger på venstre side bak dekselet, strappet fast. det er den grønne som du ser på bilde her. Dekslet er lett å få ned bare noen få bolter og ledningen til blinklyset.
Pluggen har to ledninger (blå og grønn) de ses under gummi muffa. Jeg klippet av pluggen og koplet en Garmin Zumo 660 til ledningene, det fungerer kjempe bra :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

guzzi Trøndelag skrev:Hei! Kablen til GPS'en på min Stelvio MY2011 henger på venstre side bak dekselet, strappet fast. det er den grønne som du ser på bilde her. Dekslet er lett å få ned bare noen få bolter og ledningen til blinklyset.
Pluggen har to ledninger (blå og grønn) de ses under gummi muffa. Jeg klippet av pluggen og koplet en Garmin Zumo 660 til ledningene, det fungerer kjempe bra :-)
Jeg fant, jeg fant :-) :-)

Måtte til slutt skru av hele side dekselet for å komme til, men kabelen var der Dere har forklart. Så nå i er bare å montere alt på plass igjen, noe som forsåvidt er helt greit med det været som vi har her i dag.
Takk for hjelpen :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Nyvasket hvit italiener klar for syttende mai...:

Bilde

Kan fort hende at dagen feires i Øst-Europa...
Ingen barn eller barnebarn i korps, barnetog, russetog osv. osv. gjør at man kan være individualist så mye man lyster. Og en Sverige-tur lokker - om været er brukbart... :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

Orange Italiener som er klar for 17. mai tur:
Bilde

Blir nok en tur til Røros via Tydalen. Det er jo meldt temperaturer over 20 grader :-)
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar