HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Våren er i anmarsj og med det så avdekkes det alltid nye og gamle veifeller.
Så da må vi igjen "mase" på veieierne, som ofte synes å leve i den troen at veiene er vedlikeholdsfrie...
Det er de altså slett ikke og skader i veidekket som ofte kan være svært farlige, spesielt for oss på to hjul, bør absolutt rapporteres, noe NMCU igjen minner oss på:
https://nmcu.org/veifeller/12084/
Så nøl ikke med å varsle om det du mener er farlige veifeller for oss med kort og lang erfaring på tohjulingene våre!
Så da må vi igjen "mase" på veieierne, som ofte synes å leve i den troen at veiene er vedlikeholdsfrie...
Det er de altså slett ikke og skader i veidekket som ofte kan være svært farlige, spesielt for oss på to hjul, bør absolutt rapporteres, noe NMCU igjen minner oss på:
https://nmcu.org/veifeller/12084/
Så nøl ikke med å varsle om det du mener er farlige veifeller for oss med kort og lang erfaring på tohjulingene våre!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MGR1
- Innlegg: 651
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Kongens gate i Trondheim er en eneste lang veifelle. Den har vært det i de 20 årene jeg har bodd her, og ingenting gjøres fra kommunens side. Jeg kjører aldri der med MC pga. risikoen for å tryne eller rive opp dekkene. Skeptisk med bil også, spesielt nå når man ikke ser pga. snø.
Det som er provoserende er at de som opplever skader, som nå i denne artikellen, ikke får erstatning av kommunen. Det er avsatt 250 mill, men de står fortsatt ubrukt.
Men 2.5 milliarder på nye buss-skur som ingen hadde bedt om, det var greit å bruke. Og 1.5 milliarder til nye leddbusser og batteribusser (som ikke fungerer) som heller ingen hadde behov for.
Bak betalingsmur, men tekst nederst.
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/20 ... 052803.ece





- Man blir jo livredd for å kjøre den gata
Punktering i Kongens gate i Trondheim er ikke noe nytt.
Det er store hull langs trikkeskinnene flere steder i Kongens gate.
– Dette er ikke noe nytt, sier en som kontakter Adresseavisen etter å ha lest saken.
– For to år siden kom jeg kjørende fra Ila inn i Kongens gate. Plutselig smalt jeg ned i et hull ved trikkeskinnene og resultatet var to flate dekk på høyre side. Det var på nøyaktig samme plass som det som skjedde mandag, sier mannen.
– Hva tenker du om at det fortsatt er lignende problemer der?
– Det skal jo ikke skje. Det ble forsøkt reparert etter at jeg punkterte, men det virker jo ikke som om det har hjulpet.
Les svaret til Trøndelag fylkeskommune lenger ned i saken.
Mandag måtte politiet sperre det ene kjørefeltet etter alle punkteringene. Politibetjent Marit Nilsen opplyste at vannet hadde gravd ut deler av asfalten under og ved trikkelinja.
– Det gjør at trikkelinja blir veldig skarp og det blir lett for bilene å punktere, sa hun.
Strekningen var «nedkjørt»
I 2016 skrev Adresseavisen om utbedringer i Kongens gate i forbindelse med planlegging for metrobussene.
Da het det at det skulle brukes 250 millioner kroner alene på strekningen Ilaparken-St. Olavs gate.
– Deler av Kongens gate mellom Ilaparken og St. Olavs gate er i så dårlig forfatning at det er helt nødvendig å utbedre standarden. Gata er hullete og humpete mange steder. Egentlig er hele strekningen «nedkjørt». Gjennom å bedre standarden øker vi komforten for passasjerene på superbussen, sa Henning Lervåg i Miljøpakken i 2016.
– Ikke bare ved Ilen kirke
– Det er ikke bare borte ved Ilen kirke det er hullete, sier en av de andre leserne som har kontaktet Adresseavisen.
– Begge dekkene på høyre side punkterte da jeg kjørte bortover Kongens gate på vei til byen 4. januar i år. Dagen etter tok jeg bilde av hullet i veien for å dokumentere problemet overfor forsikringsselskapet og fylkeskommunen, sier leseren.
– Det er forholdsvis lett å se hullene i dagslys, men om morgenen eller kvelden er det ikke så enkelt. Man blir jo rett og slett livredd for å kjøre den gata, sier kvinnen.
– Hvor lenge skal vi akseptere alle hullene, spør en leser på e-post.
– Dette med punkteringen i Ila må jo være et varsko om forsinket vedlikehold. Tilstanden ved trikkesporene har lenge vært prekær, skriver en annen.
Dette hullet er i krysset mellom Kongens gate og Tordenskiolds gate.
– Hørte skikkelig smell
I februar 2019 var Per Brovold og kona på vei til Trondheim lufthavn Værnes for å dra på cruiseferie da turen tok en uventet vending.
– Dette var midt på natta og vi kjørte over trikkelinjene i Kongens gate. Vi hørte plutselig et skikkelig smell. Pang sa det, forteller han.
Brovold skjønte ikke umiddelbart hva som hadde skjedd, men gikk ut for å ta en titt.
– Jeg hadde reservehjul og tenkte at jeg skulle få byttet raskt og så kjøre videre. Da jeg hadde jekket opp bilen, så kom kona ut av bilen og sa at også forhjulet var punktert. Da var det ikke mer å gjøre, sier han.
Flere biler ble stående etter å ha punktert i Ila mandag ettermiddag.
Rakk flyet
Paret ble stående med to punkterte dekk ved Ilen kirke.
– Tre ungdommer kom gående forbi og spurte om vi trengte hjelp. De kunne trøste oss med at vi ikke var alene. De fortalte at det var en annen bil som hadde punktert ved Leüthenhaven, gjenforteller Brovold.
For å rekke flyet, måtte paret ringe svigersønn og datteren.
– De skulle på samme cruise. Det var bra jeg lyttet på kona som insisterte på at vi skulle ta en tidligere ferje, fastslår Brovold.
I etterkant forsøkte han å få dekket utgiftene sine, men han fikk avslag fra kommunen.
- Asfalten smuldrer opp
– Det er en kjent problemstilling at den gaten er for dårlig fundamentert for den trafikkmengden og trikken som går der. Det fører til at asfalten sprekker og smuldrer opp, særlig i overgangen mellom frost og milde, fuktige perioder, skriver vegdirektør Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune i en e-post.
Situasjonen er ikke holdbar skriver vegdirektør Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune
Problemene i Kongens gate strekker seg flere år tilbake og vegdirektøren innrømmer at intensjonene for utbedring ikke har blitt virkelighet.
– Siden gateprosjektene ble vedtatt, har nok partene i Miljøpakken hatt intensjon om en fremdrift i Kongens gate som ikke passer med virkeligheten. På grunn av optimistisk budsjettering har nødvendige oppgraderingstiltak ikke blitt prioritert, skriver Brønstad.
Han skriver også at de 250 millionene som Adresseavisen omtalte i 2016 er fortsatt en del av de totale midlene til gateprosjektene og finnes fortsatt i Miljøpakkens handlingsprogram.
Ikke holdbar situasjon
På spørsmål om manglende utbedringer av Kongens gate står på vent på grunn av den nye gatebruksplanen i Miljøpakken, svarer vegdirektøren følgende:
– På grunn av manglende midler til nødvendig oppgradering i Trondheim har det vært vurderingen frem til nå. Men situasjonen vi opplevde nå er ikke holdbar, svarer han.
– Midlene er avsatt i Miljøpakkens handlingsprogram. Men inntil vi har likelydende vedtak, er fremdrift usikker, skriver Brønstad videre.
Vegdirektøren har ikke tall på hvor mange som har klaget på forholdene i Kongens gate.
– Vi har ikke eksakte tall på dette, men det er ingen tvil om at vi mottar en del klager. Vi rykker ut og lapper så mye som mulig når vi mottar klager i tillegg til at vi selv inspiserer veien og med det gjennomfører utbedringer fortløpende. Utbedringene er ofte av kort varighet ettersom veifundamentet er så svakt som det er, avslutter Brønstad.
Det som er provoserende er at de som opplever skader, som nå i denne artikellen, ikke får erstatning av kommunen. Det er avsatt 250 mill, men de står fortsatt ubrukt.
Men 2.5 milliarder på nye buss-skur som ingen hadde bedt om, det var greit å bruke. Og 1.5 milliarder til nye leddbusser og batteribusser (som ikke fungerer) som heller ingen hadde behov for.
Bak betalingsmur, men tekst nederst.
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/20 ... 052803.ece





- Man blir jo livredd for å kjøre den gata
Punktering i Kongens gate i Trondheim er ikke noe nytt.
Det er store hull langs trikkeskinnene flere steder i Kongens gate.
– Dette er ikke noe nytt, sier en som kontakter Adresseavisen etter å ha lest saken.
– For to år siden kom jeg kjørende fra Ila inn i Kongens gate. Plutselig smalt jeg ned i et hull ved trikkeskinnene og resultatet var to flate dekk på høyre side. Det var på nøyaktig samme plass som det som skjedde mandag, sier mannen.
– Hva tenker du om at det fortsatt er lignende problemer der?
– Det skal jo ikke skje. Det ble forsøkt reparert etter at jeg punkterte, men det virker jo ikke som om det har hjulpet.
Les svaret til Trøndelag fylkeskommune lenger ned i saken.
Mandag måtte politiet sperre det ene kjørefeltet etter alle punkteringene. Politibetjent Marit Nilsen opplyste at vannet hadde gravd ut deler av asfalten under og ved trikkelinja.
– Det gjør at trikkelinja blir veldig skarp og det blir lett for bilene å punktere, sa hun.
Strekningen var «nedkjørt»
I 2016 skrev Adresseavisen om utbedringer i Kongens gate i forbindelse med planlegging for metrobussene.
Da het det at det skulle brukes 250 millioner kroner alene på strekningen Ilaparken-St. Olavs gate.
– Deler av Kongens gate mellom Ilaparken og St. Olavs gate er i så dårlig forfatning at det er helt nødvendig å utbedre standarden. Gata er hullete og humpete mange steder. Egentlig er hele strekningen «nedkjørt». Gjennom å bedre standarden øker vi komforten for passasjerene på superbussen, sa Henning Lervåg i Miljøpakken i 2016.
– Ikke bare ved Ilen kirke
– Det er ikke bare borte ved Ilen kirke det er hullete, sier en av de andre leserne som har kontaktet Adresseavisen.
– Begge dekkene på høyre side punkterte da jeg kjørte bortover Kongens gate på vei til byen 4. januar i år. Dagen etter tok jeg bilde av hullet i veien for å dokumentere problemet overfor forsikringsselskapet og fylkeskommunen, sier leseren.
– Det er forholdsvis lett å se hullene i dagslys, men om morgenen eller kvelden er det ikke så enkelt. Man blir jo rett og slett livredd for å kjøre den gata, sier kvinnen.
– Hvor lenge skal vi akseptere alle hullene, spør en leser på e-post.
– Dette med punkteringen i Ila må jo være et varsko om forsinket vedlikehold. Tilstanden ved trikkesporene har lenge vært prekær, skriver en annen.
Dette hullet er i krysset mellom Kongens gate og Tordenskiolds gate.
– Hørte skikkelig smell
I februar 2019 var Per Brovold og kona på vei til Trondheim lufthavn Værnes for å dra på cruiseferie da turen tok en uventet vending.
– Dette var midt på natta og vi kjørte over trikkelinjene i Kongens gate. Vi hørte plutselig et skikkelig smell. Pang sa det, forteller han.
Brovold skjønte ikke umiddelbart hva som hadde skjedd, men gikk ut for å ta en titt.
– Jeg hadde reservehjul og tenkte at jeg skulle få byttet raskt og så kjøre videre. Da jeg hadde jekket opp bilen, så kom kona ut av bilen og sa at også forhjulet var punktert. Da var det ikke mer å gjøre, sier han.
Flere biler ble stående etter å ha punktert i Ila mandag ettermiddag.
Rakk flyet
Paret ble stående med to punkterte dekk ved Ilen kirke.
– Tre ungdommer kom gående forbi og spurte om vi trengte hjelp. De kunne trøste oss med at vi ikke var alene. De fortalte at det var en annen bil som hadde punktert ved Leüthenhaven, gjenforteller Brovold.
For å rekke flyet, måtte paret ringe svigersønn og datteren.
– De skulle på samme cruise. Det var bra jeg lyttet på kona som insisterte på at vi skulle ta en tidligere ferje, fastslår Brovold.
I etterkant forsøkte han å få dekket utgiftene sine, men han fikk avslag fra kommunen.
- Asfalten smuldrer opp
– Det er en kjent problemstilling at den gaten er for dårlig fundamentert for den trafikkmengden og trikken som går der. Det fører til at asfalten sprekker og smuldrer opp, særlig i overgangen mellom frost og milde, fuktige perioder, skriver vegdirektør Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune i en e-post.
Situasjonen er ikke holdbar skriver vegdirektør Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune
Problemene i Kongens gate strekker seg flere år tilbake og vegdirektøren innrømmer at intensjonene for utbedring ikke har blitt virkelighet.
– Siden gateprosjektene ble vedtatt, har nok partene i Miljøpakken hatt intensjon om en fremdrift i Kongens gate som ikke passer med virkeligheten. På grunn av optimistisk budsjettering har nødvendige oppgraderingstiltak ikke blitt prioritert, skriver Brønstad.
Han skriver også at de 250 millionene som Adresseavisen omtalte i 2016 er fortsatt en del av de totale midlene til gateprosjektene og finnes fortsatt i Miljøpakkens handlingsprogram.
Ikke holdbar situasjon
På spørsmål om manglende utbedringer av Kongens gate står på vent på grunn av den nye gatebruksplanen i Miljøpakken, svarer vegdirektøren følgende:
– På grunn av manglende midler til nødvendig oppgradering i Trondheim har det vært vurderingen frem til nå. Men situasjonen vi opplevde nå er ikke holdbar, svarer han.
– Midlene er avsatt i Miljøpakkens handlingsprogram. Men inntil vi har likelydende vedtak, er fremdrift usikker, skriver Brønstad videre.
Vegdirektøren har ikke tall på hvor mange som har klaget på forholdene i Kongens gate.
– Vi har ikke eksakte tall på dette, men det er ingen tvil om at vi mottar en del klager. Vi rykker ut og lapper så mye som mulig når vi mottar klager i tillegg til at vi selv inspiserer veien og med det gjennomfører utbedringer fortløpende. Utbedringene er ofte av kort varighet ettersom veifundamentet er så svakt som det er, avslutter Brønstad.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Huff!
Det der så ikke særlig motiorsykkelvennlig ut, nei
. Ikke for vanlige syklister heller, for den saks skyld.
Med det stadig vedlikeholdende manglende vedlikeholdet (
...) av mange veistrekninger her i landet, vil jeg tro det det vil komme for dagen flere tilfeller i denne tråden i tida framover.
Kommer man over det som kan være en farlig veistrekning - veifelle - bør man straks melde fra ved å ringe 175.
Viser ellers til denne siden hos NMCU:
https://nmcu.org/veifelleskjema/
Det der så ikke særlig motiorsykkelvennlig ut, nei

Med det stadig vedlikeholdende manglende vedlikeholdet (

Kommer man over det som kan være en farlig veistrekning - veifelle - bør man straks melde fra ved å ringe 175.
Viser ellers til denne siden hos NMCU:
https://nmcu.org/veifelleskjema/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Asfalt inntil trikkeskinner er helt håpløst, når det blir asfaltert på nytt, så holder det bare noen uker eller få måneder så er det like ille igjen.
Vann og trafikk med tunge kjøretøy ødelegger det igjen raskt, så det eneste som holder er støp eller stein inntil.
Har sett mye av det samme i Oslo, men steder hvor de har gravd opp og gjort det skikkelig så holder det.
Vann og trafikk med tunge kjøretøy ødelegger det igjen raskt, så det eneste som holder er støp eller stein inntil.
Har sett mye av det samme i Oslo, men steder hvor de har gravd opp og gjort det skikkelig så holder det.
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Gikk på trynet på samme strekning på min MT07 i oktober! På Yamaha trondheim kunne han som ga meg papirer på reparasjon tilstå at han hadde gått på trynet over trikkeskinnene han også. Er nok et større problem for motorsykler enn kommunen vil innrømme. Hvis folk finner ut at det ikke bare er punkterte dekk, men også personskade i forbindelse med veistandarden der, så må de vel gjøre noe med det, og det virker det ikke som de ønskerGammelsmurfen skrev: 19 jan 2022, 21:58 Asfalt inntil trikkeskinner er helt håpløst, når det blir asfaltert på nytt, så holder det bare noen uker eller få måneder så er det like ille igjen.
Vann og trafikk med tunge kjøretøy ødelegger det igjen raskt, så det eneste som holder er støp eller stein inntil.
Har sett mye av det samme i Oslo, men steder hvor de har gravd opp og gjort det skikkelig så holder det.

- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Huff, det er ikke bra!magnuuus skrev: 10 feb 2022, 16:11Gikk på trynet på samme strekning på min MT07 i oktober! På Yamaha trondheim kunne han som ga meg papirer på reparasjon tilstå at han hadde gått på trynet over trikkeskinnene han også. Er nok et større problem for motorsykler enn kommunen vil innrømme. Hvis folk finner ut at det ikke bare er punkterte dekk, men også personskade i forbindelse med veistandarden der, så må de vel gjøre noe med det, og det virker det ikke som de ønskerGammelsmurfen skrev: 19 jan 2022, 21:58 Asfalt inntil trikkeskinner er helt håpløst, når det blir asfaltert på nytt, så holder det bare noen uker eller få måneder så er det like ille igjen.
Vann og trafikk med tunge kjøretøy ødelegger det igjen raskt, så det eneste som holder er støp eller stein inntil.
Har sett mye av det samme i Oslo, men steder hvor de har gravd opp og gjort det skikkelig så holder det.![]()
Jeg syns det er spesielt ille når det er steder problemet er hyppig gjentagende, at de da ikke fikser det skikkelig.
Se lappeteppet med asfaltmosaikk langt oppover i høyrefeltet på bildet, her er det stadig enorme hull helt opp i rundt 30cm dype.
Det er ved nedre Kaldbakken og blir ødelagt av tungtransporten til det store lageret til matvaregrossisten som ligger rett ved.
Selv en bil ødelegges om man får et hjul oppi da et hull er på sitt verste der, men de gir blanke og bare hiver oppi noen spader med kaldasfalt i hullet, så holder det noen få uker til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Ja, da er det på tide å trekke fram denne tråden igjen, da... 
Her vi bor er de kommunale veien under enhver kritikk denne våren. Masse telehiv og asfalt i full oppløsning. Og selvfølgelig ingen varsling om dekke/teleskade eller fareskilt nr. 108 om ujevn vei:
Det virker som at de veiansvarlige i kommunen har glemt å kjøpe inn nettopp dette skiltet...
I nærområdet mitt er det faktisk den private grusveien oppi grenda her vi bor som er den som har best veistandard. Her kjører vi på med høykvalitetsgrus fra de lokale pukkverkene jevnlig og sørger for best mulig grøfting der dette er mulig.
Alle husstander og hytteiere langs veiene betaler kr. 2500,- årlig. Dette går uavkortet til vedlikehold og brøyting strøing vinterstid. Og nei!
ikke salting!
Kommunen bidrar ikke med ei krone, men forventer full framkommelig til enhver tid...
Og til alt overmål "gidder" de heller ikke å vedlikehodle sine egne veier, noe vi som innbyggere burde kunne forvente. Men neida... :-)å
Måtte bare få ut frustrasjon...
Regner med at det er ganske ille en del andre steder her i landet også nå om dagen?

Her vi bor er de kommunale veien under enhver kritikk denne våren. Masse telehiv og asfalt i full oppløsning. Og selvfølgelig ingen varsling om dekke/teleskade eller fareskilt nr. 108 om ujevn vei:
Det virker som at de veiansvarlige i kommunen har glemt å kjøpe inn nettopp dette skiltet...
I nærområdet mitt er det faktisk den private grusveien oppi grenda her vi bor som er den som har best veistandard. Her kjører vi på med høykvalitetsgrus fra de lokale pukkverkene jevnlig og sørger for best mulig grøfting der dette er mulig.
Alle husstander og hytteiere langs veiene betaler kr. 2500,- årlig. Dette går uavkortet til vedlikehold og brøyting strøing vinterstid. Og nei!


Kommunen bidrar ikke med ei krone, men forventer full framkommelig til enhver tid...
Og til alt overmål "gidder" de heller ikke å vedlikehodle sine egne veier, noe vi som innbyggere burde kunne forvente. Men neida... :-)å
Måtte bare få ut frustrasjon...
Regner med at det er ganske ille en del andre steder her i landet også nå om dagen?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Kjørte Moelv - Lillehammer (Brøttumsbakkene) i dag, asfaltert vei med masse telehiv og bare en skikkelig stygg som var merka med skilt. Ellers fin vei som blir bedre!
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
De fleste telehivhumpene retter seg ut heldigvis etter hvert uten å etterlate seg noen dekkeskader.dypen skrev: 05 apr 2023, 14:49 Kjørte Moelv - Lillehammer (Brøttumsbakkene) i dag, asfaltert vei med masse telehiv og bare en skikkelig stygg som var merka med skilt. Ellers fin vei som blir bedre!
Ellers er Brøttumsbakkene, som du skriver, en flott MC-vei

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
Mye teleskader nå ja, og de reparerer vel ikke noe særlig før ting har falt på plass igjen. Da kommer de vel med kaldasfalt og "bitumenkanoner" og limer sprekker og lapper hull.
Noen fyller vel i noe tjæregreier også.
Det jeg syns ser ut til å funke er de bilene med "kanon" og kamera som spytter en miks nedi mindre skader med høy presisjon. Det ser ut til og holde bra.
Kaldasfalt og tjæregugge ser ut til å holde kun en kort tid, maks til neste vårløsning.
Tungtransport i lave hastigheter eller kanter mot f.eks. trikkeskinner er killere for veidekket.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Noen fyller vel i noe tjæregreier også.
Det jeg syns ser ut til å funke er de bilene med "kanon" og kamera som spytter en miks nedi mindre skader med høy presisjon. Det ser ut til og holde bra.
Kaldasfalt og tjæregugge ser ut til å holde kun en kort tid, maks til neste vårløsning.
Tungtransport i lave hastigheter eller kanter mot f.eks. trikkeskinner er killere for veidekket.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
Oslolufta kan hende er blitt bedre med den stadig økende antall elbusser og elbiler i byen.
Gatene er det ikke så nøye med...
https://www.document.no/2025/02/19/tung ... ne-i-oslo/
Vi vil ganske sikkert se mer av dette i andre byer også. Og ganske sikkert på veinettet ellers også.
Kombinasjonen mye salting, tyngre kjøretøy og tele i bakken gjør nok susen...
Heia Norge hump-i-dump
!
Gatene er det ikke så nøye med...
https://www.document.no/2025/02/19/tung ... ne-i-oslo/
Vi vil ganske sikkert se mer av dette i andre byer også. Og ganske sikkert på veinettet ellers også.
Kombinasjonen mye salting, tyngre kjøretøy og tele i bakken gjør nok susen...
Heia Norge hump-i-dump


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
https://www.faktisk.no/faktasjekk/nei-t ... ien/120256AJ skrev: 19 feb 2025, 11:01 Oslolufta kan hende er blitt bedre med den stadig økende antall elbusser og elbiler i byen.
Gatene er det ikke så nøye med...
https://www.document.no/2025/02/19/tung ... ne-i-oslo/
Vi vil ganske sikkert se mer av dette i andre byer også. Og ganske sikkert på veinettet ellers også.
Kombinasjonen mye salting, tyngre kjøretøy og tele i bakken gjør nok susen...
Heia Norge hump-i-dump![]()
!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
En faktisksak fra 2017, faktisk.
Som et slags motargument mot hva en miljøetat i Oslo i en fersk rapport i 2025, altså mange år senere, har kommet til denne årsakssammenhengen til veiforfallet i Oslo...

Mye vann under brua siden 2017, for å bruke et slikt bilde på utviklingen. Altså nye erfaringer og kunnskap.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
Sant nok. Jeg er nå fortsatt i tvil om det er elbilene sin skyld at veiene blir ødelagt. Men det blir nå uansett bare en mening. Å strengt tatt så gir jeg egentlig litt blaffen i det også. Jeg betaler veiavgift og skatt som alle andre. :)AJ skrev: 19 feb 2025, 11:48En faktisksak fra 2017, faktisk.
Som et slags motargument mot hva en miljøetat i Oslo i en fersk rapport i 2025, altså mange år senere, har kommet til denne årsakssammenhengen til veiforfallet i Oslo...![]()
Mye vann under brua siden 2017, for å bruke et slikt bilde på utviklingen. Altså nye erfaringer og kunnskap.
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
Før var tunge personbiler over 1 tonn, i dag veier de fleste biler 2 - 2,5 tonn og kanskje mere. Ingen bombe dette 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
Jeg husker på 80-tallet at bilene da veide rundt ett tonn.
Men så er det vel også slik at jo tyngere en drivstoff avhengig bil er jo mer forurenset den i form av utslipp. Med elbiler så er det ikke noe utslipp selv om vekten øker. Så den lokale gevinsten mener jeg blir større.
Globalt sitter jeg nok mer på gjerdet... men jeg har uansett mer tro på at det er været, generelt dårlig vedlikehold og tungtransporten samt biler med piggdekk som står for den største slitasjen. Men alle sliter selvsagt på veien. Spesielt dem som kjører på tur bare for å kjøre på tur. Det er unødig slitasje. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Vi betaler 1000 kroner i måneden i bompenger ved siden av veiavgift og ellers masse annet, så jeg sover godt om natten :)
Men så er det vel også slik at jo tyngere en drivstoff avhengig bil er jo mer forurenset den i form av utslipp. Med elbiler så er det ikke noe utslipp selv om vekten øker. Så den lokale gevinsten mener jeg blir større.
Globalt sitter jeg nok mer på gjerdet... men jeg har uansett mer tro på at det er været, generelt dårlig vedlikehold og tungtransporten samt biler med piggdekk som står for den største slitasjen. Men alle sliter selvsagt på veien. Spesielt dem som kjører på tur bare for å kjøre på tur. Det er unødig slitasje. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Vi betaler 1000 kroner i måneden i bompenger ved siden av veiavgift og ellers masse annet, så jeg sover godt om natten :)
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
Jeg er født og oppvokst i Oslo og har fått med meg utviklingen her siden 60-tallet, den er det gått nedover med mens veistandarden på de store Europa og Riksveiene er blitt bedre og tryggere. Små fylkesveier og kommunale veier lider nok litt samme skjebne som i Oslo, prioriteres ikke.
Veidekket har ikke blitt noe bedre akkurat, innenfor ring 2 er det vesentlig mer slitasje nå enn tidligere.
Mye av grunnen er både økt trafikk, de blytunge bussene, leddbussene (som nå er enda tyngre som elektrisk) og mer tungtransport.
Godt synlig på steder som det er mye tungt, f. eks. foran ASKO sitt lager (konstant hullete), bussholdeplasser osv., sistnevnte har de begynt å støpe betongsåler ved bussholdeplasser, for det ser ut som nypløyet åker to uker etter asfaltering. Det blir rett og slett dype fårer med skarpe 90 graders kanter i asfalten og siden det gikk av moten med holdeplasser ut av kjørebanen, så kjører man oppi de med mc også... litt ekkelt om man er litt uforberedt.
At det ble gratis å kjøre i bomringen samt lov å kjøre i kollektiv med elbiler, sykelige økninger i kollektivpriser har garantert gjort at mange heller tar bilen enn å stå som sild i tønne på overfylte busser, T-baner og lokaltog (om de i det hele tatt går).
Er nok ikke mange som kjører til jobb innenfor ring 1 og bykjernen grunnet sterkt bregrensede parkeringsmuligheter, men i gjennom fra-til utkantene via innfartsårer og ring 2 og 3.
All infrastruktur er jo bygget så dust at man ikke kan kjøre utenom Oslo by for å komme seg fra A til B på Østlandet selv om man ikke har noe behov i Oslo.
Hvorvidt veldig økt dreiemoment på bilene påvirker slitasjen vet jeg ikke, men det er vel noen fysiske lover som tilsier det egentlig.
Men jeg tror økt trafikkmengde, mer tungtransport og vektøkningen på kjøretøy generelt som er det som utgjør mest.
Saltingen har også gått fra ingenting til å bare øke og øke, faktisk firedoblet siden tidlig 90-tall.
Veidekket har ikke blitt noe bedre akkurat, innenfor ring 2 er det vesentlig mer slitasje nå enn tidligere.
Mye av grunnen er både økt trafikk, de blytunge bussene, leddbussene (som nå er enda tyngre som elektrisk) og mer tungtransport.
Godt synlig på steder som det er mye tungt, f. eks. foran ASKO sitt lager (konstant hullete), bussholdeplasser osv., sistnevnte har de begynt å støpe betongsåler ved bussholdeplasser, for det ser ut som nypløyet åker to uker etter asfaltering. Det blir rett og slett dype fårer med skarpe 90 graders kanter i asfalten og siden det gikk av moten med holdeplasser ut av kjørebanen, så kjører man oppi de med mc også... litt ekkelt om man er litt uforberedt.
At det ble gratis å kjøre i bomringen samt lov å kjøre i kollektiv med elbiler, sykelige økninger i kollektivpriser har garantert gjort at mange heller tar bilen enn å stå som sild i tønne på overfylte busser, T-baner og lokaltog (om de i det hele tatt går).
Er nok ikke mange som kjører til jobb innenfor ring 1 og bykjernen grunnet sterkt bregrensede parkeringsmuligheter, men i gjennom fra-til utkantene via innfartsårer og ring 2 og 3.
All infrastruktur er jo bygget så dust at man ikke kan kjøre utenom Oslo by for å komme seg fra A til B på Østlandet selv om man ikke har noe behov i Oslo.
Hvorvidt veldig økt dreiemoment på bilene påvirker slitasjen vet jeg ikke, men det er vel noen fysiske lover som tilsier det egentlig.
Men jeg tror økt trafikkmengde, mer tungtransport og vektøkningen på kjøretøy generelt som er det som utgjør mest.
Saltingen har også gått fra ingenting til å bare øke og øke, faktisk firedoblet siden tidlig 90-tall.