Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Forum for fulleffekt tung-MC
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:Sjekk/justering av ventiler er noe av det første man bør gjøre når man kjøper seg noe gammelt brukt,uavhengig av om selger sier "det er nettopp gjort". Og så bør det gjøres 10-15 tusen km etterpå også,sånn at man ser tendensen. Det er riktig som nevnt her oppe at GPZ hadde dårlige ventiler på 80-tallet,og det skulle ikke forundre meg om det er smittsomt:-) Når det er sagt,så har jeg ikke oppdaget noe alarmerende på min,enda.

Hvordan gikk det foressten her om dagen, fikk du den ferdig?
http://bildr.no/view/1267078" onclick="window.open(this.href);return false; <-- Status per dags dato. (samme bildet som lengre opp her).

Jeg har bestilt nytt luftfilter, og venter bare på at det skal ankomme. Som man ser på bildet må jeg få ting -litt- reinere før jeg tar sjansen på å skru av reedventil igjen(hadde den av, men var jævlig mye dritt rundt kanter osv), og ta av topplokket.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kjellrf »

Noen få tidlige ZZR'er har hatt dårlige kammer (pittings). Ser ut som om de har blitt skutt på med hagle.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjellrf skrev:Noen få tidlige ZZR'er har hatt dårlige kammer (pittings). Ser ut som om de har blitt skutt på med hagle.
Men pitting gjør jo egentlig ikke noe. Tidligere GpZ900 hadde i hvertfall mykt gods i toppen.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

hei gutta! Nå har jeg tatt av ventil-lokket, og forsøkt å sjekke klaringer.
Jeg fulgte guiden som er på side 1, og begynte ved merket T. Sylinder 4 virket da til å være på TDC, da toppen på kammen stod rett bakover iforhold til motor. (Pappa mente at den skulle stå rett opp?)

Det jeg synes er meget rart, er at når jeg sjekket inlet ventilene, fikk jeg ikke inn engang 0.05mm under den "armen". det kan jo hende jeg har gjort noe galt, men jeg vil anta at føleren skal kunne flyttes fritt mellom "armen" og shimmen? stemmer ikke dette?

Den beveger seg fritt når jeg sjekker exhaust med 0.20mm som sagt på alle unntatt en, der får jeg kun inn 0.15.
Bare for å gjenta meg selv, så er dette ikke tilfellet med inlet-ventilene, der får jeg ikke 0.05 helt inn, og den flytter seg ikke fritt under "armen"

betyr dette at alle inlet ventilene er helt åp bærtur? Det ville jo også vært logisk ifb med symptomene jeg har erfart, at den er MEGET tungstartet, og at fileret var halvveis smeltet. Altså at all bensinen ikke kommer inn i sylinderen, man får tilbakeslag, og bensin i "inntaksmanifoilen" antennes, og derfor har smeltet luftfilteret.

Høres dette logisk ut for dere? Er det noe mer jeg bør sjekke? og har jeg faktisk sjekket ventilene på riktig måte?

håper på snar tilbakemelding siden jeg vil gjerne få bestilt shims på mandag. (Det er en ukes! bestillingstid)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ejs »

Problemet ditt nå er at du ikke vet hva tykkelse du skal ha på innsugs shimsa..
Få tak i et veldig tynt shims og bruk det for å finne riktig tykkelse ved å måle klaring da.
Vanligvis kan noen av shimsa flyttes rundt,slik at du ikke trenger å kjøpe alle .
Her i Kristiansand er det mulig å kjøpe brukte shims (bytte shims)

Sist jeg justerte ventilene på kawaen, tok jeg de to shimsene som var for trange og slipte dem på jobb :knegg
Det var på laboratoriet,med fint utstyr :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

ejs skrev:Problemet ditt nå er at du ikke vet hva tykkelse du skal ha på innsugs shimsa..
Få tak i et veldig tynt shims og bruk det for å finne riktig tykkelse ved å måle klaring da.
Vanligvis kan noen av shimsa flyttes rundt,slik at du ikke trenger å kjøpe alle .
Her i Kristiansand er det mulig å kjøpe brukte shims (bytte shims)

Sist jeg justerte ventilene på kawaen, tok jeg de to shimsene som var for trange og slipte dem på jobb :knegg
Det var på laboratoriet,med fint utstyr :knegg
Hva mener du? Etter det jeg har skjønt, må jeg måle tykkelsen på eksisterende shim etter å ha målt klaring. (har mikrometer)
Klaringen skal jo være iht dokumentet du linket til, mellom 0.13 og 0.18 på innsug. jeg får ikke engang 0.05 inn mellom armen og shimmen, har jeg gjort noe galt kanskje? Eller kan det faktisk være såpass "off" ?

Jeg må vel ta ut shimmen som sitter der, måle den med mikrometer, og så trekke fra i inkrementer på 0.05 slik at klaringen vil bli mellom 0.13 og 0.18 ? (Innsug)

Problemet som jeg sitter med nå, er jo at jeg ikke er sikker på om jeg har målt riktig, siden alle innsugsventilene har mindre klaring enn 0.05, og faktisk skal være mellom 0.13 og 0.18. Når jeg måler eksos-ventilene virker det som at jeg måler riktig, da jeg som regel får inn 0.20 som er riktig iht dokumentet du linket til på side 1. Skal ut og sjekke alt på nytt, men mener at jeg fikk 0.20 på alle unntatt to eksosventiler som var 0.15.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Da har jeg fulgt dokumentet på nytt, og målt på nytt.
jeg måler innsug på 2 og 4, rett etter den har sugd inn bensin, og før den åpner eksosventilen, og at T er ved merket.
Etter å ha sjekket alt, fikk jeg følgende verdier:

Ventil | E | I |
1L | 0.20 | under 0.05 |
1R | 0.20 | under 0.05 |
2L | 0.20 | under 0.05 |
2R | 0.20 | under 0.05 |
3L | 0.20 | under 0.05 |
3R | 0.20 | under 0.05 |
4L | 0.20 | under 0.05 |
4R | 0.15 | under 0.05 |

Som sagt tidligere, synes jeg det er meget rart at jeg får 0.05 på alle innsugsventiler..

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ejs »

Dersom kamaxelen står riktig,er de jo for trange.Må ha en tynn shims slik at du får åpning du kan måle.. ;-)
If it ain't broke, I'll break it.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Nå har jeg hatt ute alle shims som må byttes, målt dem med mikrometer, og skrevet det ned.

ventil | E | I
1L | -- | 2.10mm
1R | -- | 2.10mm
2L | -- | 2.35mm
2R | -- | 2.35mm
3L | -- | 2.45mm
3R | -- | 2.40mm
4L | -- | 2.40mm
4R | 2.30 mm | 2.40mm

Som nevnt i tidligere post, var alle innsugsventile trangere enn 0.05mm blad. 4R var 0.15

Da bør det holde med en 2.25mm shim til 4R, og for innsugsventilene trekke fra 0.1mm? Eller bør jeg gå for shims som er 0.15mm mindre?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

AndreasB skrev:Nå Eller bør jeg gå for shims som er 0.15mm mindre?

Ja
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?

ZZR-Erling

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ZZR-Erling »

AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Ventilsetet, altså selve toppen.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

ZZR-Erling skrev:
AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Ventilsetet, altså selve toppen.
På gpz'en min var det ventiltallerknene som ble slitt,altså selve ventilene.

Når det gjelder shims,så får du dem ned i 1.20 fra HotCams. Du må lære deg å høre etter :lol Her: http://www.ebay.com/itm/Hotcams-Valve-S ... 22&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

"Problemet" er at det er 3 i hver størrelse i sånne sett,så du risikerer å bruke opp alle i en størrelse,og sitte igjen med en drøss du aldri får bruk for. Men det er jo en vurderingssak,vet ikke hvor mye shims koster enkeltvis.

Har du målt opp de som står i,om noen kanskje kan flyttes på? Det har du selvfølgelig
ikkebike.norwegianforum.net

ZZR-Erling

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ZZR-Erling »

AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?

Her?:
http://www.motorcycleproducts.co.uk/cat ... ck+Searchb" onclick="window.open(this.href);return false;

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

ZZR-Erling skrev:
AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?

Her?:
http://www.motorcycleproducts.co.uk/cat ... ck+Searchb" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil gjerne ha det ila neste uke :P Har planer om å få den på veien før sesongen er over xD Er dritlei av å kjøre fattern sin shadow ... Skal aldri ha noe lignende selv, chopper var GØRRKJEDELIG å kjøre..

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:om noen kanskje kan flyttes på? Det har du selvfølgelig
[img]http://bildr.no/thumb/1269712.jpeg[/img]
Blå tekst = shim jeg trenger
Rød tekst rett over = målt størrelse
Rød tekst over det igjen = klaringer.

Rød tekst på høyre side tilhører 4R

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

Syns du er flink,jeg.Til å være Oslo-gutt :knegg

Ser at du har ener-shimsene er noe tynnere enn de 3 andre,dvs de to ventilene er mere slitt enn de andre.

Men har du litt mere arbeidslyst idag,så tar du og legger de 2 tynne shimsa fra nr1 over på 2-3 og 4, og så dobbelsjekker du klaringene på dem. Siden du ikke fikk følebladet under i det hele tatt ,så vet du strengt tatt ikke om de klaringene var pluss eller minus,hvis du skjønner?
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:Syns du er flink,jeg.Til å være Oslo-gutt :knegg

Ser at du har ener-shimsene er noe tynnere enn de 3 andre,dvs de to ventilene er mere slitt enn de andre.

Men har du litt mere arbeidslyst idag,så tar du og legger de 2 tynne shimsa fra nr1 over på 2-3 og 4, og så dobbelsjekker du klaringene på dem. Siden du ikke fikk følebladet under i det hele tatt ,så vet du strengt tatt ikke om de klaringene var pluss eller minus,hvis du skjønner?
Tror jeg skjønner, du mener at hvis klaringen var -0.5 f-eks ? Så vil en ny shim uansett bli feil om den er på minussiden?

Men tenker du da å bruke de tynneste bare for å sjekke de andre ventilene? Behøver jeg dra motoren rundt før jeg sjekker klaringer ?

Edit: Og jeg er opprinnelig fra bærum, men har bodd i Oppland også ;P Sykkelen står i oppland, jeg er i Oslo : p

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

AndreasB skrev:
Men tenker du da å bruke de tynneste bare for å sjekke de andre ventilene? Behøver jeg dra motoren rundt før jeg sjekker klaringer ?
Ja,legg dem under en etter en,så får du et bedre måleresultat enn første gangen,da du ikke fikk føleren under. Kammen må selvsagt stå på rett plass ihht til den ventilen du sjekker.Så ja,du må tørne motor. Og ja,du risikerer å få andre mål på hvilke shims du behøver.
Edit: Og jeg er opprinnelig fra bærum..
Enda mere imponert :lol
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:
AndreasB skrev: Ja,legg dem under en etter en,så får du et bedre måleresultat enn første gangen,da du ikke fikk føleren under. Kammen må selvsagt stå på rett plass ihht til den ventilen du sjekker.Så ja,du må tørne motor. Og ja,du risikerer å få andre mål på hvilke shims du behøver.
Det jeg mener er, etter jeg tar dem ut av enern, og legger dem i den andre sylinderen som står riktig , må jeg dra motoren rundt et par ganger før jeg måler klaring? Eller holder det å legge dem i, dytte armen på plass, og så måle?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

Sikkert ikke dumt å dra den rundt en gang før du måler,slik at shimsen får "satt" seg.
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Når det er sagt, kan jeg sette armen tilbake på sylinder 1 uten å sette i shim mens jeg drar rundt en gang?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

AndreasB skrev:Når det er sagt, kan jeg sette armen tilbake på sylinder 1 uten å sette i shim mens jeg drar rundt en gang?
Godt spørsmål,du er våken :thumleft Tror du bør sette den tilbake over ventilen ja,hvis ikke risikerer du vel at knasten på kammen treffer den skarpe kanten på lommen som shimsen ikke lenger ligger oppi,og det vil du ikke. At "vippearmen" treffer den kanten,kan jeg ikke tenke meg vil skade noe.
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Da har jeg nye på innsugsventilene. Alle målinger er gjort med shimmene fra sylinder 1, der begge var 2.10mm

De nye målingene er:

Ventil | Klaring | ny shim
2L | 0.10 | 2.05
2R | 0.15 | innenfor spec med 2.10 shim
3L | 0.25 | 2.20
3R | 0.25 | 2.20
4L | 0.15/0.20 (0.20 passet med litt overbevisning) | 2.10 eller 2.05 shim
4R | 0.15/0.20 (0.20 passet med litt overbevisning) | 2.10 eller 2.05 shim

spec er som tidligere sagt mellom 0.13 og 0.18

Shimmene jeg trenger er.
1x 2.05
1x 2.10
2x 2.10 (Har disse)
2x 2.20
enten 2x2.10 eller 2x2.05

Hva tror dere for sylinder 4?

EDIT:
Da trenger jeg :
3x2.05
1x2.10(har denne)
2x2.20
1x2.25 (eksosventil 4R)
Men spørsmålet er jo da for sylinder 1 som hadde 2.10mm. Denne kan jo også nødvendigvis være på minussiden, slik at med en 1.95mm shim vil den fortsatt være ute av spec. burde jeg da ta sjansn på 1.90mm?
Sist redigert av AndreasB den 09 sep 2012, 16:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ejs »

2.05mm
If it ain't broke, I'll break it.

Svar