Kawasaki ER-6f - tid for oljeskift?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Datteren min er frisør så der slipper jeg billig unna :P :p

Når det gjelder dekk så har jeg en kompis som har godkjent mc verksted (jippi, det skulle han ikke fortalt meg) og utstyr til å legge om dekk, og han handler rett fra importør... så jeg forventer egentlig å få en god pris av han og nå vet jeg jo også hva som er god pris takket være dere :thumleft

Jeg har lest og hørt om Meltzer? dekk og på grunnlag av min noe tynne kunnskaper om dekk så har jeg tenkt å gå for de, om ikke kompisen mener noe annet da :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av knutk »

Barbarozza skrev: KLEINT ?

Du betaler da for omlegget, det er ca 500-600 kr med løse dekk.

Og de bruker ca 15 min, litt silicon og avballanseringslodd til noen få kr samt gratis luft

Det er god timepris det :-)

På Nesodden har vi en fyr som gjør dette, kjøp dekka, avtal på forhånd og ta turen fra der du bor :-) Han legger om for folk over hele østlandet.
Lokale dekkpusher tar 170 for en omlegging om du kommer med hjulet i handa.

Forøvrig er jeg enig i dine tanker om dekkpriser.
Riktig nok er jeg tilhenger av å benytte lokale krefter, men med to dekkskift i året synes jeg også at 5k pr runde er i overkant når man får dekkene på døra for halv pris.

Men likefullt synes jeg det er kleint...
Så vi er fire kompiser som har spleisa på en dekkomlegger, og balanserer hjulene statisk. Omleggeren er egentlig bare et stativ som holder felgen mens dekket flekkes av med en dekkspak, og en brekkarm som brukes for å løse dekket fra felgkanten.

Vi skrur den fast i garasjegulvet med nedstøpte skruer og slår den sammen og stabler den i et hjørne når den ikke er i bruk. Funker drittbra.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

MCsiden.no, et "smalt" forum ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Carpa skrev::scratch Jeg vet knapt nok forskjell på touring, adv, sport, plastikkrakett etc men synes allikevel det er en del å lære her inne da, av generelle saker

Men lurer litt på hva slags sykkel jeg har og hvilke egenskaper den har(bortsett fra skikkelig tøff) som setter den i akkurat den båsen :redface
Når du har slengt på koffertane og bagsteren, så går vel den under sportstouring :prf
Grunnen er at den er sportslig men en kan ture med den.
Men sjangerane er som oftas blitt voldsomt vide og utvannet og ofte ikkje like lett å skille mellom altid og ofte forskjellig meininger om ka som virkelig hører heime i forskjellige sjanger.
Sist redigert av AJ den 15 jan 2013, 19:19, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Trakk denne posten ut fra tråden hvor den opprinnelig ble skrevet. Passer bedre her i tråden til Carpa som jo handler nettopp om sykkelen hennes... ;-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:
Jeg har lest og hørt om Meltzer? dekk og på grunnlag av min noe tynne kunnskaper om dekk så har jeg tenkt å gå for de, om ikke kompisen mener noe annet da :-k
Metzeler blir neppe feil på din sykkel :-)
Her er testvinneren fra de siste testene jeg har lest:
http://www.motorcycle-superstore.com/14 ... -Tire.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Michelin Pilot Road 3 fikk mye skryt for et par år siden da de ble lansert, men taper i de fleste nye testene som er gjort.
Vi var for lvrig ganske mange her på MCsiden.no som "falt for" Michelin PR 3... ;-)
Blir helt sikkert ikke mitt dekkvalg neste gang det er snakk om dekkbytte.
Metzeler, derimot... :thumleft
Eller Pirelli Scorpin, som passer veldig bra til den sykker'n jeg har.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Barbarozza »

På vintern er 1 mm helt ok ang håret, på sommern kan man rake det vekk. Hippi ? Nei gammal mann som er forfengelig :knegg

Ang dekk

Jeg har kjørt en del på Metzeler Z6+Z8 med og uten interact ( Interact enkelt forklart med mykere gummiblanding på siden) og i forhold til Michelin PR 2 + som jeg også har kjørt en del på så er det svingegenskapene mye bedre. Slitestyrken er god

Metzeler M5 Sportec Interact er hva jeg hadde klint på sykkelen din men det sier jeg mest fordi jeg har så bra erfaring sjøl.

http://www.metzeler.com/site/uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mønsteret er ganske kult også uten at det betyr noe for egenskapene

PS Pirelli kommer med et nytt Angel nå som heter GT...det skal være veldig bra
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Barbarozza »

knutk skrev: Forøvrig er jeg enig i dine tanker om dekkpriser.
Riktig nok er jeg tilhenger av å benytte lokale krefter, men med to dekkskift i året synes jeg også at 5k pr runde er i overkant når man får dekkene på døra for halv pris.

Men likefullt synes jeg det er kleint...
Så vi er fire kompiser som har spleisa på en dekkomlegger, og balanserer hjulene statisk. Omleggeren er egentlig bare et stativ som holder felgen mens dekket flekkes av med en dekkspak, og en brekkarm som brukes for å løse dekket fra felgkanten.

Vi skrur den fast i garasjegulvet med nedstøpte skruer og slår den sammen og stabler den i et hjørne når den ikke er i bruk. Funker drittbra.
Du har skjønt det :thumleft
Memento mori

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av mekkern »

Barbarozza skrev:
knutk skrev: Forøvrig er jeg enig i dine tanker om dekkpriser.
Riktig nok er jeg tilhenger av å benytte lokale krefter, men med to dekkskift i året synes jeg også at 5k pr runde er i overkant når man får dekkene på døra for halv pris.

Men likefullt synes jeg det er kleint...
Så vi er fire kompiser som har spleisa på en dekkomlegger, og balanserer hjulene statisk. Omleggeren er egentlig bare et stativ som holder felgen mens dekket flekkes av med en dekkspak, og en brekkarm som brukes for å løse dekket fra felgkanten.

Vi skrur den fast i garasjegulvet med nedstøpte skruer og slår den sammen og stabler den i et hjørne når den ikke er i bruk. Funker drittbra.


Du har skjønt det :thumleft


Gjøre selv er vel ennå mer "kleint", da tjener lokalsjappa nada?.. :lol

men det er ingen tvil om at importørene har saget på egen gren med avansen de har hatt på dekk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av knutk »

mekkern skrev: ....
Gjøre selv er vel ennå mer "kleint", da tjener lokalsjappa nada?.. :lol
....
Det har du helt rett i. Men der sitter nok en sperre oppe i hodet mitt :redface

Uansett, jeg synest faktisk også at det er morro å gjøre saker og ting selv.

Et annet iritasjonsmoment har vært at til tider når jeg har levert inn hjulene for dekkbytte har der oftest kommet med et hakk eller to i felgen på kjøpet.
Ved å gjøre det selv slipper jeg merker i felgen.
Det er egentlig en fille sak, men det irriterer meg grenseløst at det ikke skal kunne gå an å legge om hjul (både bil og mc) uten at lakkerte felger skal få et nytt merke hver gang. Nesten som man kan telle antall dekkbytte ved å telle hakk i felgen.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av mekkern »

ja det er litt pussig dette med felgskader... kunne de ikke i det minste brukt de gamle merkene hvis de absolutt MÅ legge press på felgen/lakken?

legger om selv jeg også..alle merker er da selvpåførte-og gidder ikke kjefte på meg selv.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ZZR-Erling »

http://homepages.slingshot.co.nz/~shane ... rochures_1" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Bosted: Hvittingfoss

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Jinta »

AJ skrev:
Carpa skrev:
Jeg har lest og hørt om Meltzer? dekk og på grunnlag av min noe tynne kunnskaper om dekk så har jeg tenkt å gå for de, om ikke kompisen mener noe annet da :-k
Metzeler blir neppe feil på din sykkel :-)
Her er testvinneren fra de siste testene jeg har lest:
http://www.motorcycle-superstore.com/14 ... -Tire.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Michelin Pilot Road 3 fikk mye skryt for et par år siden da de ble lansert, men taper i de fleste nye testene som er gjort.
Vi var for lvrig ganske mange her på MCsiden.no som "falt for" Michelin PR 3... ;-)
Blir helt sikkert ikke mitt dekkvalg neste gang det er snakk om dekkbytte.
Metzeler, derimot... :thumleft
Eller Pirelli Scorpin, som passer veldig bra til den sykker'n jeg har.
Å joda....finnes fortsatt folk som sverger til Michelin Pilot R 3 :vs
Plukker av sportsdekka som er levert på SX`n, dvs Metzeler B T 016 og setter på PR 3 :thumleft

Je har blitt veldig sær på dekk. Som sikkert noen av dere har fått med dere så hadde je et kjipt framhjulslipp på gixxer 750 for snart 3 år siden. Dekka slapp plutselig i en liten kurve som følge av at je nok itte hadde nok varme i dekka. Hadde visstnok brukbart nedlegg, men det overrasket meg at dekket slapp. Kjørte den gangen på M3 sportsdekk. Såå etter den tid har je sverget til sportstouringdekk. Sportsdekk bruker lenger tid på å opparbeide seg varme/grep. Vi kjører forholdsvis mye og både her i landet og i alpene varierer temperaturen mye. På alpepassene kan det dette ned til + 2-3 grader, mens i dalene + 20. Jeg vil gjerne ha best mulig grep overalt :-)

Je har kjørt på både Pirelli Angel og PR 3 og er fornøyd med begge deler, men har veldig gode erfaringer med sistnevnte. Sitter bra både på tørt og spesiellt på vått. Slitesterkt er det også. Kjørte over 8 tusen km med det på gixxer 1000 :prf
Sist redigert av Jinta den 22 jan 2013, 16:53, redigert 1 gang totalt.
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Hmm, er vist litt å ta stilling til her også skjønner jeg.
Er jo en kjempefordel at de sitter spesielt godt på våte veier. Regner vel med at det blir litt kjøring i regnevær også, bor jo tross alt i Norge
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av joo »

Man finner etter hvert ut hva man "foretrekker" av dekk. Men for de fleste sin del så skal det godt gjøres å få noe ubrukelig i dag!

Vel verdt å huske det Hege/Jinta og Erling sier om sportsdekk som ikke blir ordentlig varme før de er kjørt et godt stykke, kanskje ikke varme i det hele tatt med daffing en kjølig vårdag heller. De har nok kjøre et anselig antall kilometer og vet hva de snakker om :-)

Forskjellige sykler og sjåfører reagerer ulikt på dekkvalg. Men man skal nok ha kjørt en del før man virkelig legger merke til de store forskjellene. Egen erfaring med de dekkene jeg bruker nu (Metzeler Tourance) som er et on/offroad-dekk er at det sitter forbausende godt i svingene og samtidig er svært trygt på regn og gir lang kjørelengde. Før kjørte jeg Michelin PilotRoad 2, og de satt ikke nevneverdig bedre, og hadde kortere levetid.

Før du begynner å skrape i svingene og fortsetter å holde høyt tempo selv om det regner blir dekkvalg litt mer personlige preferanser og synsing. Få på nye greie dekk fra en kjent produsent og styr unna hypersportdekk. Og selvsagt ta det ekstra rolig den første dagen med ferske dekk! De er glatte de første milene...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

joo skrev:Før du begynner å skrape i svingene og fortsetter å holde høyt tempo selv om det regner ...
:lol
joo skrev: Man finner etter hvert ut hva man "foretrekker" av dekk. Men for de fleste sin del så skal det godt gjøres å få noe ubrukelig i dag!

Vel verdt å huske det Hege/Jinta og Erling sier om sportsdekk som ikke blir ordentlig varme før de er kjørt et godt stykke, kanskje ikke varme i det hele tatt med daffing en kjølig vårdag heller. De har nok kjøre et anselig antall kilometer og vet hva de snakker om :-)

Forskjellige sykler og sjåfører reagerer ulikt på dekkvalg. Men man skal nok ha kjørt en del før man virkelig legger merke til de store forskjellene. Egen erfaring med de dekkene jeg bruker nu (Metzeler Tourance) som er et on/offroad-dekk er at det sitter forbausende godt i svingene og samtidig er svært trygt på regn og gir lang kjørelengde. Før kjørte jeg Michelin PilotRoad 2, og de satt ikke nevneverdig bedre, og hadde kortere levetid.
Da kjenner jeg at jeg har blitt litt klokere når det gjelder dekkvalg og jeg skal passe på at ingen får lurt noen sportsdekk på sykkelen min med det første :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Bosted: Hvittingfoss

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Jinta »

Carpa skrev:
joo skrev:Før du begynner å skrape i svingene og fortsetter å holde høyt tempo selv om det regner ...
:lol
joo skrev: Man finner etter hvert ut hva man "foretrekker" av dekk. Men for de fleste sin del så skal det godt gjøres å få noe ubrukelig i dag!

Vel verdt å huske det Hege/Jinta og Erling sier om sportsdekk som ikke blir ordentlig varme før de er kjørt et godt stykke, kanskje ikke varme i det hele tatt med daffing en kjølig vårdag heller. De har nok kjøre et anselig antall kilometer og vet hva de snakker om :-)

Forskjellige sykler og sjåfører reagerer ulikt på dekkvalg. Men man skal nok ha kjørt en del før man virkelig legger merke til de store forskjellene. Egen erfaring med de dekkene jeg bruker nu (Metzeler Tourance) som er et on/offroad-dekk er at det sitter forbausende godt i svingene og samtidig er svært trygt på regn og gir lang kjørelengde. Før kjørte jeg Michelin PilotRoad 2, og de satt ikke nevneverdig bedre, og hadde kortere levetid.
Da kjenner jeg at jeg har blitt litt klokere når det gjelder dekkvalg og jeg skal passe på at ingen får lurt noen sportsdekk på sykkelen min med det første :thumleft
Alt til sitt bruk Carpa - ittno gæli med sportsdekk i seg sjøl. Har kjørt på det i mange år je - på alle R-sykla je har hatt. Til banekjøring så er de jo supre. Men man lærer av erfaring....for min del endte det med begge beina i fjellvegg/sprengstein med ditto skader og opptrening etterpå. Kjører både mer forsiktig nå og har godt over til sportstouring dekk :-)
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Tysnes »

Carpa skrev:Hmm, er vist litt å ta stilling til her også skjønner jeg.
Er jo en kjempefordel at de sitter spesielt godt på våte veier. Regner vel med at det blir litt kjøring i regnevær også, bor jo tross alt i Norge
Hei, kjører sjøl på Michelin PR 3 og er veldig godt fornøyd med det. passer Norsk klima godt, hadde Brigdstone 020 før og var ikkje så gla i dei. Men BT 023, er vert å skjekke ut. Mine PR 3 dekk, syns eg ikkje har noen større slitasje en andre lignene dekk. Kas dekkmerke står på no?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Tysnes skrev:
Carpa skrev:Hmm, er vist litt å ta stilling til her også skjønner jeg.
Er jo en kjempefordel at de sitter spesielt godt på våte veier. Regner vel med at det blir litt kjøring i regnevær også, bor jo tross alt i Norge
Hei, kjører sjøl på Michelin PR 3 og er veldig godt fornøyd med det. passer Norsk klima godt, hadde Brigdstone 020 før og var ikkje så gla i dei. Men BT 023, er vert å skjekke ut. Mine PR 3 dekk, syns eg ikkje har noen større slitasje en andre lignene dekk. Kas dekkmerke står på no?
Det burde jeg sikkert vist men :redface
De som står på nå har stått på siden sykkelen var ny i 2007 så jeg tror ikke gummien er spesielt myk uansett.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ZZR-Tom »

Med 6år gamle dekk, så er det nok greit å bytte ut.
Trur sportstouring dekk slik som Dunlop road smart2,Michelin pilot road3,Metzler Z8,Bridgstone BT023 og Pirelli Angel ST er det idiele for din sykkel. Alle er bra på regn,varer forholdsvis lenge og har meir en godt nok grep på vanlige veier.
Men vilken som er best blir det vel altid litt diskusjon om. Men eg trur ikkje du velger feil med noken av dei.
Har Dunlop Road Smart1 på no og er veldig fornøgd med dei, men tenker å prøve Metzler Z8 bere for å ha prøvd.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Kawasaki »

Av og til så prøver jeg å skrive noe seriøst innpå her,og dette er ment som det:

Uansett hvilke dekk du har på moppen din,Carpa,så vil det være godt nok for deg første sesongen. Som jeg har forstått det så kommer du til å være en forsiktig sjåfør og kjøre på kjærrings vis. Om gummien er myk eller hard,ett eller 10 år gammel skal du ikke bekymre deg for. De henger godt nok.

Og egentlig så gjelder det for mange av oss andre tøffinger,også.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av jhn »

Veldig enig i det Kawasaki sier her.
Å skylde på dekka for en trynings blir litt drøyt ... hvis de ellers var i orden ... da har man nok kjørt litt på/over grensa. Dette handler nok mere om kjørestil enn dekkvalg.
Jeg hadde også et forhjulsglipp i vår som endte på ratata, men det var nok mere min feil enn dekkets

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av omaas »

Kawasaki skrev:Av og til så prøver jeg å skrive noe seriøst innpå her,og dette er ment som det:

Uansett hvilke dekk du har på moppen din,Carpa,så vil det være godt nok for deg første sesongen. Som jeg har forstått det så kommer du til å være en forsiktig sjåfør og kjøre på kjærrings vis. Om gummien er myk eller hard,ett eller 10 år gammel skal du ikke bekymre deg for. De henger godt nok.

Og egentlig så gjelder det for mange av oss andre tøffinger,også.
Dekk som er gammle kan bli vedig glatte på våt vei. Har prøvd, var som om det var såpe på veien.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av RuneMC »

Heller ikke heeelt enig med Kawasaki og jhn over...

Vi må tenke på at området vi bor i, er en del av et et utvidet storby-område med mye byggeaktivitet. Det betyr lastebiler og anleggsmaskiner som kan skvette diesel og oljeflekker på asfalten. Jord fra både byggeplasser og traktorer er det også nok av i visse perioder. Personlig ville jeg byttet ut dekk over 4 år fordi det kan gi en fordel i en situasjon der dekket er på vei til å slippe... Pluss føler man seg tryggere, så kjører man mer avslappet = stor fordel.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av jhn »

Akkurat det med alder på dekk tror også jeg kan være et element, men ellers er jeg enig med Kawasaki

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av taco »

Hei Carpa, og takk for sist! :vs
Jeg satte på Michelin pilot road 3 ved sesongstart i fjor, og må si meg svært fornøyd med disse. Det var jo "noen" regnværsdager i fjor :D og jeg kjører daglig uansett vær. Har aldri merket noe slipp eller andre overaskelser.
Jeg har også lang sesong (start 25 februar i fjor!) og på vår og høst har det ofte vært rundt 0 grader. No problema.

Men som det sies av andre her, så er det mye kjørestilen som avgjør om du holder deg på veien eller ikke.

Kjørte 7.500 km i fjor, og de er blitt forholdsvis slitte, holder vel ikke hundrevis av mil til...
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Joda jeg skjønner at det har mye med kjørestil å gjøre men synes allikevel at det er tryggest å skifte dekkene.

Jo takk for sist Taco, det var hyggelig å hilse på deg. Hils kona så mye også. Sprudlende dame du har :-)

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar