Er visst nok av krutt i den også

Jeg tror dere glemmer at jeg er en helt fersk MC entusiast her :)Kenny_85 skrev:Street triple R har i mine øyne en vesentlig bedre motor.
Tre sylindre med godt bunndrag og litt punch på toppen. 696 har også godt bunndrag, men med kun 80hk blir den nok litt svak på toppen.
Prismessig er StripleR dyrere men kjøper du Ducati må du ha termignoni-eksos i tillegg og da går prisen opp. Ducati 696 er en modell som jeg tror kommer til å falle fortere i pris enn 796 og 1100, så skulle jeg ha kjøpt 696 hadde jeg kjøpt brukt.
Om jeg skulle velge hadde jeg godt for Street triple R som ny og 696 om jeg skulle kjøpe brukt.
Eksempel på fin, billig brukt 696
Et annet argument er at Ducatien er en Ducati, mens Triumphen ikke er en Ducati
Ikke noe å være sorry for, er vel heller jeg som formulerer meg dårlig.Bjerknez skrev:Hvorfor må jeg ha "Termignoni-eksos" på 696?
"Et annet argument er at Ducatien er en Ducati, mens Triumphen ikke er en Ducati"??
Skjønner jo at det siste var ment som spøk, men ligger det i undertonen at Ducati ikke er bra?
Sorry, men bare lurer :)
Joda, jeg har sett på sykkelen både på Yamaha's hjemmesider samt videoer på Youtube, men lurte mer på om det var noen her som hadde førstehåndserfaring med denne :)SuperMorten skrev:Her er noen forskjellige. Ingen av de slår noen rekorder hva gjelder hestekrefter, men tipper at det er noe dreiemoment der. Fine sykler er det ihvertfall![]()
2012 Midnight Star 1300
2013 Midnight Star 1900
2000 Wild Star 1600
En 600 racing motor og en 1300 Cruiser kan ikke sammenlignes. Se om du finner svar her:Bjerknez skrev:Men et spørsmål:
Hvorfor har dem bare tatt ut rundt 75hk'er av en 1300cc når man får hele 140hk'er+ ut av en 600cc?
Må da være MYE å gå på her, og dessuten så ligger vel avgiften til staten i kubikkstørrelsen og ikke hestekreftene?
Er det motorer som rett og slett er overdimensjonerte og varer lenger?
Antall hestekrefter tror jeg blant annet har litt med dreiemoment å gjøre , samt sikkert en del annet !!Bjerknez skrev:Er det forresten noen her som har noen erfaring med Yamaha XVS 1300 Midnight Star?
Denne så jo skikkelig snasen ut da..
Dessuten så var forsikringen latterlig billig på denne og prisen var heller ikke ille.
Men et spørsmål:
Hvorfor har dem bare tatt ut rundt 75hk'er av en 1300cc når man får hele 140hk'er+ ut av en 600cc?
Må da være MYE å gå på her, og dessuten så ligger vel avgiften til staten i kubikkstørrelsen og ikke hestekreftene?
Er det motorer som rett og slett er overdimensjonerte og varer lenger?
Det har du helt rett i.Intruder skrev: Antall hestekrefter tror jeg blant annet har litt med dreiemoment å gjøre , samt sikkert en del annet !!![]()
![]()
CBR vil nok komme først til B fordi man drar motoren opp til 10 12k og henter ut effekten.Bjerknez skrev:Bare sån for å sjekke om jeg har forstått dette:
La oss sammenligne følgende scenario:
Honda VT 750:
Effekt: 46/5500 hk/omdr.
Dreiemoment: 65/3500 Nm/omdr.
Honda CBR 600RR:
Effekt: 120/13500 hk/omdr.
Dreiemoment: 66/11250 Nm/omdr.
Vil dette si at det er tilnermet like godt drag i disse syklene, men at CBR'en "vinner" forde den har et mye større turtallsområde?
Med "vinner" så mener jeg førstemann fra A-B.
I see :)knutk skrev:CBR vil nok komme først til B fordi man drar motoren opp til 10 12k og henter ut effekten.Bjerknez skrev:Bare sån for å sjekke om jeg har forstått dette:
La oss sammenligne følgende scenario:
Honda VT 750:
Effekt: 46/5500 hk/omdr.
Dreiemoment: 65/3500 Nm/omdr.
Honda CBR 600RR:
Effekt: 120/13500 hk/omdr.
Dreiemoment: 66/11250 Nm/omdr.
Vil dette si at det er tilnermet like godt drag i disse syklene, men at CBR'en "vinner" forde den har et mye større turtallsområde?
Med "vinner" så mener jeg førstemann fra A-B.
Men MC dreier seg ikke om å komme frem, det dreier seg om å være underveis.
De to nevnte modellene vil gi to helt ulike kjørestiler og opplevelser.
VT 750 kan du daffe rundt med i 3-4k rpm, og når du gir på har den drag å tilby.
CBR vil måtte ligge i 7-8K RPM for å gi samme skyv i bakhjulet.
Således koker valget av sykkel ned til personlig preferanse. Liker man å ligge på med høyt turtall og gire ofte er CBR tingen. Man får en sykkel som går friskt, men må jobbe med motoren hele tiden for å holde turtall oppe.
Vil man bare daffe avgårde i roen og freden vil VT sin motor gi en mye mer avslappet kjørestil. Den drar godt også om turtallet faller litt, så man foretar kanskje bare 1/3 så mange girskift på VT i forhold til CBR.
Koker ned til "hver sin lyst"
Bjerknez skrev:Bare sån for å sjekke om jeg har forstått dette:
La oss sammenligne følgende scenario:
Honda VT 750:
Effekt: 46/5500 hk/omdr.
Dreiemoment: 65/3500 Nm/omdr.
Honda CBR 600RR:
Effekt: 120/13500 hk/omdr.
Dreiemoment: 66/11250 Nm/omdr.
Vil dette si at det er tilnermet like godt drag i disse syklene, men at CBR'en "vinner" forde den har et mye større turtallsområde?
Med "vinner" så mener jeg førstemann fra A-B.
Neida. CBR er en fin sykkel, og den er ingen kø-skaperRelax skrev: CBR er raskere fra A-B , ja ..i de aller fleste situasjoner.. ( den er IKKE daff!!)
Hehe, joda, jeg skjønner disse grafene. Problemet var bare at jeg ikke skjønte hvorfor dem ikke har klart å få fler hester ut av en feks. 1300cc kontra en 600cc. Men det har da altså med turtallsområde å gjøre?RuneMC skrev:Generelt best med mye dreiemoment langt ned i turtallet - det gir best komfort når det gjelder kjøring i vanlig trafikk. (Populært kalt godt bånndrag).
At dreiemoment og hestekrefter kommer langt opp i turtallet betyr at du må ha mye turtall for å få ut kreftene. På lavt turtall kan disse syklene være ganske svake, så motoren stopper f.eks. lett om du ikke gir litt gass for å få turtall fra stillestående. De kan også være giret og designet sånn at trivsels-hastigheten ligger en del over norske fartsgrenser...
Kommer an på hva du foretrekker og hva som er bruksområdet. Er det viktig å kunne ha heftig akselerasjon i Autobahn-hastigheter for å parkere Audi'en som kjører fort - ja, så er R-sykkel et greit valg. Er det viktig å kjenne at kreftene er der omtrent fra tomgang og kunne dra fra 20-åringen med Porsche Cayenne'n som står ved siden av deg og venter på grønt lys på Smestad, så velger du den som har mye bånndrag![]()
Skal du sammenligne motorer er det best å se på dreiemoment- og hk-grafer (dvs som viser dette som funksjon av turtall) - mange motorer klarer å tilby gode kompromisser som gjør at de har et bredt turtallsområde der de ligger ganske nærme maks-effekten. Motsatt kan det være motorer som har grafer med en spiss effekt-topp, da må man passe på å gire hele tiden slik at turtallet er mest mulig nært dette (hvis man vil ha maks effekt da).
Bjerknez skrev:Hehe, joda, jeg skjønner disse grafene. Problemet var bare at jeg ikke skjønte hvorfor dem ikke har klart å få fler hester ut av en feks. 1300cc kontra en 600cc. Men det har da altså med turtallsområde å gjøre?RuneMC skrev:Generelt best med mye dreiemoment langt ned i turtallet - det gir best komfort når det gjelder kjøring i vanlig trafikk. (Populært kalt godt bånndrag).
At dreiemoment og hestekrefter kommer langt opp i turtallet betyr at du må ha mye turtall for å få ut kreftene. På lavt turtall kan disse syklene være ganske svake, så motoren stopper f.eks. lett om du ikke gir litt gass for å få turtall fra stillestående. De kan også være giret og designet sånn at trivsels-hastigheten ligger en del over norske fartsgrenser...
Kommer an på hva du foretrekker og hva som er bruksområdet. Er det viktig å kunne ha heftig akselerasjon i Autobahn-hastigheter for å parkere Audi'en som kjører fort - ja, så er R-sykkel et greit valg. Er det viktig å kjenne at kreftene er der omtrent fra tomgang og kunne dra fra 20-åringen med Porsche Cayenne'n som står ved siden av deg og venter på grønt lys på Smestad, så velger du den som har mye bånndrag![]()
Skal du sammenligne motorer er det best å se på dreiemoment- og hk-grafer (dvs som viser dette som funksjon av turtall) - mange motorer klarer å tilby gode kompromisser som gjør at de har et bredt turtallsområde der de ligger ganske nærme maks-effekten. Motsatt kan det være motorer som har grafer med en spiss effekt-topp, da må man passe på å gire hele tiden slik at turtallet er mest mulig nært dette (hvis man vil ha maks effekt da).
Store motorer regner jeg med har større "innmat" som skal forflytte seg og dette reduserer kanskje muligheten for at ting går like fort rundt som i en mindre motor med lettere "innmat"
Litt enkel tankegang her, men håper dere skjønner hva jeg mener, hehe.
Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)Relax skrev:Bjerknez skrev:Hehe, joda, jeg skjønner disse grafene. Problemet var bare at jeg ikke skjønte hvorfor dem ikke har klart å få fler hester ut av en feks. 1300cc kontra en 600cc. Men det har da altså med turtallsområde å gjøre?RuneMC skrev:Generelt best med mye dreiemoment langt ned i turtallet - det gir best komfort når det gjelder kjøring i vanlig trafikk. (Populært kalt godt bånndrag).
At dreiemoment og hestekrefter kommer langt opp i turtallet betyr at du må ha mye turtall for å få ut kreftene. På lavt turtall kan disse syklene være ganske svake, så motoren stopper f.eks. lett om du ikke gir litt gass for å få turtall fra stillestående. De kan også være giret og designet sånn at trivsels-hastigheten ligger en del over norske fartsgrenser...
Kommer an på hva du foretrekker og hva som er bruksområdet. Er det viktig å kunne ha heftig akselerasjon i Autobahn-hastigheter for å parkere Audi'en som kjører fort - ja, så er R-sykkel et greit valg. Er det viktig å kjenne at kreftene er der omtrent fra tomgang og kunne dra fra 20-åringen med Porsche Cayenne'n som står ved siden av deg og venter på grønt lys på Smestad, så velger du den som har mye bånndrag![]()
Skal du sammenligne motorer er det best å se på dreiemoment- og hk-grafer (dvs som viser dette som funksjon av turtall) - mange motorer klarer å tilby gode kompromisser som gjør at de har et bredt turtallsområde der de ligger ganske nærme maks-effekten. Motsatt kan det være motorer som har grafer med en spiss effekt-topp, da må man passe på å gire hele tiden slik at turtallet er mest mulig nært dette (hvis man vil ha maks effekt da).
Store motorer regner jeg med har større "innmat" som skal forflytte seg og dette reduserer kanskje muligheten for at ting går like fort rundt som i en mindre motor med lettere "innmat"
Litt enkel tankegang her, men håper dere skjønner hva jeg mener, hehe.
Du er absolutt inne på noe ..
En motor med lettere innmat kommer rasker opp i turtall,og det er på høyt turtall at hestekrefter finnes....så for kappkjøring ovs...![]()
En kompis drev aktivt med banekjøring, og han sa at "jobben" hans var å holde turtallet hele tiden over 9000 RPM. Så fort det dalte noe under dette, så tapte han for mye krefter.
Det er også slik at noe av dette går på smak og behag , på kompresjonsforhold osv stil, osv. En cruiser skal ha cruiser lyd,,,
Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)
Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jeg skjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?
Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...
PS! Les det over med litt humor da :)
Båtfolk hilser ofte ja, men kanskje ikke like ofte som MC folk..?Relax skrev:Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)
Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jegskjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?
Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...
PS! Les det over med litt humor da :)
"Felles skjebne er felles trøst "![]()
![]()
En international greie det der.. Nedover europa ser du også at man "vinker " med høyrebeinet når de kjører forbi deg ...det kan jo se litt ..hmm..merkverdig ut
Båtfolk , og kanskje campingvogn folk har noe av det samme,,snakker lett med hverandre, hjelper til osv. Kanskje det stammer fra den gang det ikke var så mange sykler som i dag, og man satte ennp mer pris på det om man møtte en ..
I en del settinger kan denne hilsingen være........overdrevet og kanskje falsk også,,,men du verden og mange trivelig folk jeg har snakket med på fergeleier, bensinstasjoner og andre steder rundt om i Norge og Europa pga denne utadvendte kulturen.Man prater mye letter med folk..og blir raskere pratet til / med om man kommer på sykkel, uansett hvor man stopper. Stort sett BARE hyggelig!
Finnes noe sånt??? Du drømmer!Bjerknez skrev:Båtfolk hilser ofte ja, men kanskje ikke like ofte som MC folk..?Relax skrev:Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)
Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jegskjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?
Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...
PS! Les det over med litt humor da :)
"Felles skjebne er felles trøst "![]()
![]()
En international greie det der.. Nedover europa ser du også at man "vinker " med høyrebeinet når de kjører forbi deg ...det kan jo se litt ..hmm..merkverdig ut
Båtfolk , og kanskje campingvogn folk har noe av det samme,,snakker lett med hverandre, hjelper til osv. Kanskje det stammer fra den gang det ikke var så mange sykler som i dag, og man satte ennp mer pris på det om man møtte en ..
I en del settinger kan denne hilsingen være........overdrevet og kanskje falsk også,,,men du verden og mange trivelig folk jeg har snakket med på fergeleier, bensinstasjoner og andre steder rundt om i Norge og Europa pga denne utadvendte kulturen.Man prater mye letter med folk..og blir raskere pratet til / med om man kommer på sykkel, uansett hvor man stopper. Stort sett BARE hyggelig!
Uansett så er jo så klart dette bare hyggelig :)
Til alle dere som møter meg på veien neste sommer og ikke ser meg hilse, så er jeg unskyldt. Jeg har mer enn nok med å beholde begge hendene der dem skal være til å begynne med :)
Når man først småsnakker litt....:
Noen som har kjennskap til en oppegående MC-klubb i mitt nærområde som ikke prakker på meg guds ord, eller driver med organisert kriminalitet?
Hvis jeg MÅ velge mellom disse to alternativene så blir det nok kriminalitet, men da ville jeg nok heller startet min egen lille klubb tror jeg :)Relax skrev:Finnes noe sånt??? Du drømmer!Bjerknez skrev:Båtfolk hilser ofte ja, men kanskje ikke like ofte som MC folk..?Relax skrev:Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)
Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jegskjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?
Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...
PS! Les det over med litt humor da :)
"Felles skjebne er felles trøst "![]()
![]()
En international greie det der.. Nedover europa ser du også at man "vinker " med høyrebeinet når de kjører forbi deg ...det kan jo se litt ..hmm..merkverdig ut
Båtfolk , og kanskje campingvogn folk har noe av det samme,,snakker lett med hverandre, hjelper til osv. Kanskje det stammer fra den gang det ikke var så mange sykler som i dag, og man satte ennp mer pris på det om man møtte en ..
I en del settinger kan denne hilsingen være........overdrevet og kanskje falsk også,,,men du verden og mange trivelig folk jeg har snakket med på fergeleier, bensinstasjoner og andre steder rundt om i Norge og Europa pga denne utadvendte kulturen.Man prater mye letter med folk..og blir raskere pratet til / med om man kommer på sykkel, uansett hvor man stopper. Stort sett BARE hyggelig!
Uansett så er jo så klart dette bare hyggelig :)
Til alle dere som møter meg på veien neste sommer og ikke ser meg hilse, så er jeg unskyldt. Jeg har mer enn nok med å beholde begge hendene der dem skal være til å begynne med :)
Når man først småsnakker litt....:
Noen som har kjennskap til en oppegående MC-klubb i mitt nærområde som ikke prakker på meg guds ord, eller driver med organisert kriminalitet?![]()
![]()
Der er jeg på jordet!