MC og langturer
Re: MC og langturer
Sikkert en flott sykkel å kjøre. Men hvordan er den i forhold til dårlig vei og grusvei?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: MC og langturer
MysteryShadow skrev:Da jeg før langturen min sist helg fortalte en kompis om sykkelen, sier han; "Du skal ikke ha deg en sykkel du kan kjøre på tur med da?".
Hva er egentlig en sykkel man kan kjøre på tur med?
Jeg har som kjent en Honda Shadow Black Spirit, og den storkoser seg på tur den!
Sideveskene fylt med småting, en større vanntett bag liggende på tvers over disse, og og over baksetet. Sykkelen drar godt, ligger godt i 100-130, svinger fint og er jo super!
Den vibrerer litt i høye hastigheter, og har høyt turtall, men slikt må man kunne forvente.
Lengste strekket uten stopp ble på 35 mil, og da holdt det å reise seg, fylle bensin, og sette seg igjen, så var rumpa i orden. Det er heller ikke noe problem å reise seg på sykkelen, eller strekke seg, og den har grom lyd, og kan gjøres enda grommere, ved å skifte anlegg, eller tukle med det orginale :)

"Do the right thing"
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: MC og langturer
Ikke det beste ... det kan jeg forsikre....JohnnyTh skrev:Sikkert en flott sykkel å kjøre. Men hvordan er den i forhold til dårlig vei og grusvei?
kom en gang til en ikke så vedlikehold del av Polen... hull i veien hvor jeg kunne gjemme meg i (med sykkel)

Min kamerat som kjørte en BMW 100GS "danset bare gjennom disse... mens jeg måtte ned med hastigheten og jobbe litt

Så hvis du vet at du skal på grus og skogsveier ... ja da er en enduro mye bedre. Men jeg ble ikke stoppet av grus eller dårlige veier, måtte bare tilpasse hastigheten og kjørestil.
Alt går....
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: MC og Langturer
Relax skrev:
aaahh....så man er ikke "biker" hvis man cruiser?

Vi cruiser er jo real bikers ... ikke så tøff, men skitten :-)
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC og langturer
Hvordan er forresten en sykkel som KTM 990 Superduke R til langtur bruk?
Eller er dette en sykkel som er beregnet på litt mer offroad og "dirt road" kjøring?
Eller er dette en sykkel som er beregnet på litt mer offroad og "dirt road" kjøring?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: MC og langturer
Superduke / Duke syklene er så gatesykler som det får blitt : ) Koster bare litt mindre og legge de i bakken på grusen, hehe. (er vel også litt lettere å kontrollere sykkelen med tanke på veldig oppreist sittestilling kontra r sykler)Bjerknez skrev:Hvordan er forresten en sykkel som KTM 990 Superduke R til langtur bruk?
Eller er dette en sykkel som er beregnet på litt mer offroad og "dirt road" kjøring?
Uten å kunne snakke for Superduke 990, så har jeg ihvertfall fått samlet opp erfaring rundt Duke 690'en. Stilen er den samme, men jeg forestiller meg Superduke 990 til å være en smoothere opplevelse fra et motorperspektiv, med to sylindere, istedenfor én hissig en som Duke 690 har (ikke at jeg har noe klager eller problemer med kjøreopplevelsen som Duke 690'en gir :)).
Jeg har nå, siden fredag 9. Aug, kjørt 130mil (Aurskog > Trondheim > Åndalsnes > Sogndal (med omveier)), og har ikke på noen av etappene følt meg sliten whatsoever i kroppen (annet enn "sliten" på det vis at jeg var dritt lei av å kjøre i piss regn fra Åndalsnes til Sogndal).
Duke'n har gode pakkemuligheter også uten å måtte legge altfor mye penger i det.
Under på bildet har jeg tatt en sekk og stroppet fast i håndtakene og passasjer pegs. Kunne godt hatt en enda større bag der, men jeg hadde ikke behov for noe større, da jeg også hadde en stor sekk på ryggen.

Sidebagger og ekstra bagasjeplate (til bla. top case) kan fåes kjøpt til sykkelen (regner med at 990 Duke også har dette utstyret)

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: MC og langturer
Ikke min :) Dette med hvilken type sykkel som passer best til langtur, småkjøring, kosetur, forbikjøring, kul lyd, nok moment og krefter osv., har vel blitt diskutert en del på forumet. De fleste av oss er av litt forskjellig oppfatning der. Derfor er det jo bra at det lages nok sykler til at alle kan finne noe som passer.MysteryShadow skrev:Må kanskje ned et gir, men det må vel de fleste.
Etter å ha hatt lappen i mange år uten sykkel, så kjøpte jeg en igjen i fjor. Jeg hadde planer om customsykkel da jeg synes det virket kulest. Av uviss grunn så ombestemte jeg meg i siste liten og kjøpte en Yamaha FZ6S. En 600cc sportstouring sykkel. Den var jeg egentlig superfornøyd med. Gode bremser og kjøreegenskaper. Jeg synes den gikk som en kule også, spesielt når man fikk den opp i turtall. 78 hk høres kanskje ikke mye ut, men når sykkelen er 190 kg så er det ikke så verst.
Etter hvert hadde jeg imidlertid lyst på en sykkel som dro litt bedre på lavt turtall og som ikke hadde problemer med å dra kone og baggasje. Det gikk greit med FZ'en også, men mye vil ha mer som de sier.
Jeg endte da opp med Honda VFR1200, som er et monster på mange vis, både størrelse, hk og moment. Den er jeg superfornøyd med og kan for meg brukes til alt det jeg har lyst å bruke den til. Jeg smiler hver gang starter sykkelen og hver gang jeg drar ut av gårdsrommet. Og den gir meg fremdeles "fytti he***** som det går" følelsen hvis jeg gir på litt (noe man bare rekker i ca. 2 sekund innen norske fartsgrenser).
Poenget er egentlig at du bør ta deg en runde å prøvekjøre sykler. Følg godt når de forskjellige importørene har "road show" om våren.
Mitt tips er også: ikke nødvendigvis kjøp den dyreste sykkelen du har råd til, det er stor sjans for at du vil ha noe annet når du har kjørt en stund og funnet ut hvordan bruken og kjørestilen din er.
Og ikke prøvekjør en sykkel du egentlig ikke har råd til. Det kan fort bli dyrt

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og langturer
Prøvekjøring er alfa og omega.. Mye og lenge. Prøvekjør gjerne samme modell flere ganger hvis du er i tvil.. Jeg har fått flere overraskelser ved prøvekjøring. Både positive og negative. Men det holder ikke med 10 minutter. Prøvekjøringen bør helst være så lang at du må ta den obligatoriske "strekke på beina-pausen" etter en times tid, og kjøre litt til etter det..KydeX skrev: Poenget er egentlig at du bør ta deg en runde å prøvekjøre sykler. Følg godt når de forskjellige importørene har "road show" om våren.
Mitt tips er også: ikke nødvendigvis kjøp den dyreste sykkelen du har råd til, det er stor sjans for at du vil ha noe annet når du har kjørt en stund og funnet ut hvordan bruken og kjørestilen din er.
Og ikke prøvekjør en sykkel du egentlig ikke har råd til. Det kan fort bli dyrtHer snakker jeg av erfaring...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: MC og langturer
Problemet der er vel at det ikke er så mange som lar deg stikke av med sykkelen så lenge?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og langturer
Både Speed i Sandefjord og Løvaas i Holmestrand tillater det ihvertfall.KydeX skrev:Problemet der er vel at det ikke er så mange som lar deg stikke av med sykkelen så lenge?
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MC og langturer
Vil det si at om jeg får prøvekjøre Daytona 675R'en de har hos Løvaas, så får jeg lov til å stikke av lenge nok til å kjøre ordentlig svingete veier?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og langturer
Det er jo bare å spørre det :-)mortenolb skrev:Vil det si at om jeg får prøvekjøre Daytona 675R'en de har hos Løvaas, så får jeg lov til å stikke av lenge nok til å kjøre ordentlig svingete veier?
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km