
Hvor mye lyd er passe?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hvor mye lyd er passe?

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye lyd er passe?
Får vel synse litt jeg også da, etter 20 år bak rattet både privat og i jobbsammenheng.Jompa skrev:Det må isåfall være fotgjengere og syklister som kan oppdage deg tidligere.LoneRider skrev:Satte på demper som fulgte med sykkelen, og nå hører jeg knapt motoren når jeg kjører. Syns den var litt vel høylytt tidligere, selv om det er ingenting sammenlignet med Harley/Ducati med effektanlegg. Men en bekjent mener at mye lyd er bra, fordi det øker sjansen for at man blir sett (hørt) av andre trafikanter. Hva mener forumet?
Sjøl har jeg flere ganger opplevd å ha brannbil og ambulanser omtrent i ræva uten å høre dem.
Selv uten høyt volum på radioen.
Og når en sykkel brøler opp på venstresida av bilen, glor jeg mot himmelen for å se hvor helikoptret blir av....... jo, mere lyd øker nok sikkerheten............
At man legger fortere merke til en sykkel som bråker bør være ganske opplagt (altså når den kommer bakfra og man i utgangspunktet ikke ser den), men jeg har også fått hjertet i halsen når en buldrende cruiser kjører forbi meg bakfra sommerstid mens jeg har vinduet åpent og gir full gass rett ved vinduet. Også i tunneler har jeg flere ganger ubevist rykket i rattet når en bråkete sykkel sniker seg opp på siden min og gir jernet rett ved siden av meg. En gang skavtt jeg så ille at jeg måtte stoppe lenger bort for å roe meg ned.
Så at man blir oppmerksom på en bråkete sykkel fortere enn en stillegående sykkel bør være opplagt. Men hvis støyen blir missbrukt så kan det fort slå motsatt vei og faktisk skape livsfarlige situasjoner.
Når dte gjelder brannbil/sykebil/politibil med sirener påslått så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ALLTID har hørt dem, selv med radio/CD-spilleren middels høyt på. Selv med lyden veldig høyt på så hører jeg i noen tillfeller sirenene og i vertfall såpass at jeg kan skru ned lyden for å gjøre meg mer oppmerksom på hvor dem kommer fra slik at jeg får anpasset kjøringen. (Som tatt ut fra trafikkboka, og litt klisje, men det stemmer i mitt tillfelle).
Konklusjonen min er at isolert sett så gir mer lyd økt sikkerhet, men mange motorsyklister tror jeg misbruker dette og "tøffer" seg litt, vel vitende om at noen blir skremt, og da slår det jo motsatt vei. Kom ikke å fortell meg at motorsyklister kjøper støyende potter for å øke sikkerheten i trafikken. Et flott argumentasjon i diskusjoner, men vær så snill og spar meg

Nå er det ikke noe bedre disse plastrakettene som nermer seg 14.000rpm en meter fra bilvinduet ditt. Støyen er er akkurat like ille, men av en annen karrakter. En plastrakatt er ofte mindre enn en såkalt cruiser og kommer den bakfra elle rett forfra så hjelper det også lite om 90% av dem har de mest imponerende neonfargene man kan tenke seg.
Cruisere er vel stort sett mer layd back og uten at jeg har noe statistikk å vise til (har ikke en gang giddet og lete) så vil jeg tippe at førere av plastraketter er høyere opp på statistikken hva ulykker anngår ?
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye lyd er passe?
Man får jo slike apper til mobiler for tiden som kan måle decibelnivået, men hvordan skal disse plasseres i forhold til støykilden for at målingen skal bli riktig?ejs skrev:
Fikk lyst til å prøve i morgen... :)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hvor mye lyd er passe?
Tror at de ved banekjøring måler db på 3 eller 5 tusen omdreininger rett ved siden av sykkelen og godtar 102db ellers så kan du måle som du vil for egen erfaring og la oss høre hvor mye du har :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye lyd er passe?
Tenkte mer på hvordan dette måles av biltilsynet jeg da, slik at man kan gjøre en liten uhøytidelig test selv med en mobil app, slik at man får en indikasjon på hvor i løypa man ligger.
Men støyen i seg selv kommer jo ofte i annen rekke da det er mangel på katalysator som ofte gjør at man må bytte tilbake potte og ikke støyen i seg selv. Så sant ikke støyen er helt hinnsides da så klart.
Var på Høk i Østfold her om dagen på treff å der skvatt samtlige personer til når en dude fyrte opp sin HD, vel vitende om at han skremte hele "personalet" på stedet, også de mest hardbarkede bikers. Rett og slett den desidert høyeste og mest voldsomme lyden jeg har hørt så langt av en MC. Denne var i overkant og så mye at det ble helt unaturlig og rart i mine øyne.
Men støyen i seg selv kommer jo ofte i annen rekke da det er mangel på katalysator som ofte gjør at man må bytte tilbake potte og ikke støyen i seg selv. Så sant ikke støyen er helt hinnsides da så klart.
Var på Høk i Østfold her om dagen på treff å der skvatt samtlige personer til når en dude fyrte opp sin HD, vel vitende om at han skremte hele "personalet" på stedet, også de mest hardbarkede bikers. Rett og slett den desidert høyeste og mest voldsomme lyden jeg har hørt så langt av en MC. Denne var i overkant og så mye at det ble helt unaturlig og rart i mine øyne.
Re: Hvor mye lyd er passe?
Lydmålerne du får på mobil er avhengige av hvor god/dårlig mikrofon det er... som regel ikke bra og mikrofoner på mobil kan også være optimalisert for tale...
Se etter SPL (Sound Pressure Level)-meter som kan måle dBA (decibel A-weighted - et snitt slik menneskelig hørsel oppfatter lydtrykk) eller RTA (Real Time Analyzer) med samme type funksjonalitet. Lastet forøvrig ned en RTA app på mobilen - så ikke så veldig nøyaktig og den brukte batteri så jeg omtrent kunne se batteristolpen gå nedover. Trodde jeg hadde slått den helt av igår men tydeligvis ikke for idag morges var mobilen svart. Avinstallerte den...
Måleposisjon er vel en halvmeter opp og til siden for utgangen av eksosen og det skal måles på turtall som er halvparten av maks eller noe sånt. På min vil det si turtall rundt 4000 (står i vognkortet).
Jeg kjører helt standard potte på min. Med ørepropper er det bortkastet med noe annet. Får sikkert litt større oppmerksomhet ved lanesplitting som nevnt, men ser flere fordeler ved ikke for høy lyd. (Skremmer ikke hester langs veien og taper ikke "goodwill" fra resten av befolkningen). På høyt turtall så lager min nok lyd ved forbikjøring - det har jeg merket på reaksjonen hos bilistene :-)
BMW og sikkert flere merker har i senere år kommet med eksosanlegg som måler greit i forhold til standard-testene, men hvor ekstra spjeld åpnes litt høyere opp i turtallet for å gi ekstra lyd. Det vil jeg mene er en god løsning, som også gjør at en kan putre igjennom boligstrøk med barnefamilier en sen kveld - uten å produsere mange nye motstandere av MC...
Miljø-alibiet til MC sliter jo også litt når man bytter ut prima katalysator-anlegg fra fabrikk med "fri eksos"...
Se etter SPL (Sound Pressure Level)-meter som kan måle dBA (decibel A-weighted - et snitt slik menneskelig hørsel oppfatter lydtrykk) eller RTA (Real Time Analyzer) med samme type funksjonalitet. Lastet forøvrig ned en RTA app på mobilen - så ikke så veldig nøyaktig og den brukte batteri så jeg omtrent kunne se batteristolpen gå nedover. Trodde jeg hadde slått den helt av igår men tydeligvis ikke for idag morges var mobilen svart. Avinstallerte den...
Måleposisjon er vel en halvmeter opp og til siden for utgangen av eksosen og det skal måles på turtall som er halvparten av maks eller noe sånt. På min vil det si turtall rundt 4000 (står i vognkortet).
Jeg kjører helt standard potte på min. Med ørepropper er det bortkastet med noe annet. Får sikkert litt større oppmerksomhet ved lanesplitting som nevnt, men ser flere fordeler ved ikke for høy lyd. (Skremmer ikke hester langs veien og taper ikke "goodwill" fra resten av befolkningen). På høyt turtall så lager min nok lyd ved forbikjøring - det har jeg merket på reaksjonen hos bilistene :-)
BMW og sikkert flere merker har i senere år kommet med eksosanlegg som måler greit i forhold til standard-testene, men hvor ekstra spjeld åpnes litt høyere opp i turtallet for å gi ekstra lyd. Det vil jeg mene er en god løsning, som også gjør at en kan putre igjennom boligstrøk med barnefamilier en sen kveld - uten å produsere mange nye motstandere av MC...
Miljø-alibiet til MC sliter jo også litt når man bytter ut prima katalysator-anlegg fra fabrikk med "fri eksos"...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hvor mye lyd er passe?
For min del er rake rør ikke en god lyd som så mange HD har, det blir bare før bråkete.
Eks er nå alle disse HD skal kjøre fra Tyrigrava, det gjør slett før vondt i ørene.
Men det er noe sted mellom original symaskin lyd og fri blås som er god sonen for mc lyd synes jeg.
Eks er nå alle disse HD skal kjøre fra Tyrigrava, det gjør slett før vondt i ørene.
Men det er noe sted mellom original symaskin lyd og fri blås som er god sonen for mc lyd synes jeg.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Hvor mye lyd er passe?
Ja, jeg må innrømme at jeg av og til tar ut øreproppen fordi jeg rett og slett liker å høre kombinasjonen av høylytt mjauing fra kamdrev og eksoslyden, spesielt i nedre halvdel av turtall-skalaen. Bruker ørepropp ene og alene for å dempe vindstøy, og DB-killer'n jeg har bestilt er som nevnt for å skåne omgivelsene, samt unngå negativ oppmerksomhet.Bringisen skrev: For meg er originallyden mer enn nok , men det er nok fordi jeg liker å ha det behagelig på tur.
Når det er sagt så har jeg full forståelse for dem som liker mye lyd, sikkert en tilfredstillelse det også. De fleste av oss kjører vel MC for å bli tilfredsstilt ( ja ikke seksuelt da)
Samtidig ville jeg ikke selv kjøpt noe "effektanlegg". Det sto mellom å ikke få med original-potte, eller å gå videre og finne en annen sykkel. Anså det som litt negativt, men ikke som en dealbreaker, jeg skulle ha VFR, og jeg skulle ha det NÅ!


Uansett, er nok som du nevner mange som får betydelig tilfredsstillelse av lyden.
Fant et litt artig (i alle fall hvis man er litt nørd



[video]http://www.youtube.com/watch?v=MwEbwKBic6w[/video]
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye lyd er passe?
Haha,,, ja geeks finner man vist over alt 
