Jeg tror det kommer veldig an på definisjonen av komfortsone. Misstenker at vi tenker mer i 'heldagskjøring', mens det for andre går mer på 'greit over en periode'. Det er, som du sier, definitivt ikke komfortabelt å ligge i 200+ i time etter time etter time, men derimot helt fint over en periode på noen få mil. Tror jeg hadde et horribelt gjennomsnitt på ganske mange 'småmil' i tyskland i sommer (både på bondeveier og autobahn), men i transport-komfort-modus gikk det for det meste stille og rolig i rundt 150. Perfekt heldags-tempo som ikke sliter deg ut og som gir hyggelige gjennomsnittlig forbruk (rundt halvlitern kontra rundt litern på ramp på dyret mitt).JohnnyTh skrev:Jeg tror du er en av få som symes det er komfortabelt å ligge jevnt i 220 km/t i hvor mange timer har du prøvd det på en traffikert motorvei? Jeg prøvde det en gang fra Le Havre til Dieppe i Frankrike å ligge i 240 km/t (forholdet er foreldet:) og det var langt fra avslappende.mortenolb skrev:Jeg må bare meddele at min komfortgrense ligger på et sted mellom 190 og 220, derfor er det både dumt og bra for meg om grensa blir 130, for da kan jeg kjøre kanskje opp mot 180(?) før jeg er over "miste lappen-grensa", og jeg skjønner jo selv at det er forbanna dumt, men jeg kommer til å gjøre det like mye fordet.AJ skrev:Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Nedover Europa virker det som farten stort sett ligger opp mot 140. Og selv i fri fart er det ikke mange som kjører over 160.
Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg signerer denne igrunn.superduper skrev:Joda.. 130km/t høres kanskje fint ut det! Men umulig å oppnå uten flere ulykker med flere trafikkskadde og omkomne..
Det handler heller ikke bare om DEG SELV! Det handler også om din sønn, datter, bror, søster, far, mor eller venn som er ute i trafikken og som da er utsatt. Alle er ikke kanskje like "våkne" som oss motorinteresserte i trafikken. Jeg vet nå hvertfall at søsteren min hadde vært en stor risiko i en slik hastighet da jeg synes at hun er nok ustabil under dagens fartsgrenser.. Og ikke har jeg lyst til å utsette noen mine nærmeste for en fartskåt 18-åring eller en "skynde seg til jobben" person som fint kommer til å ligge i 150km/t..
Nei... Jeg stemmer heller for å holde fartsgrensene akkurat som de er... I verstefall til 110km/t!
Jeg har selv folk i familien som er totalt ødelagt på grunn av trafikkulykker.. Med en fartsgrense på 130km/t vil nesten ethvert uhell være en dødsulykke. Gjør mattematikken, regn på kreftene på en slik økning.
Plutselig punkterer fremhjulet på en bil, SMEKK, og de påfølgende 8 som lå i 130km bak smeller rett inn i vedkommende også..
Morsomt når alt går bra, men krise fullstendig om noe skjer.
Og oss på 2 hjul da?? Se for dere "Ola Nordmann" som er slurven med å sjekke blindsonen.. Og de mange som allerede er litt "utrygge" på motorveien pga store trafikkmengder.. "Kaoset" går raskere en vanlig, og plutselig ser de at "jeg skal jo av snart, og PANG.. En mc mann blir påkjørt i en slik fartsgrense. Jeg ønsker ikke å bli en flekk på asfalten.
Og fremfor alt mine barn, fruen.. familien og vennene mine.. Jeg har ikke råd å miste noen, og tanken på hvor mange idioter det er på veien allerede er skremmende... Samme idiotene, bare mye mye raskere er VELDIG skremmende.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg må innrømme at jeg sjekker Facebook/mail i en situasjon i trafikken: Stillestående/langsom kø på Mosseveien inn mot Oslo på morgenen... Men jeg har den fastmontert høyt i frontruta så blikket mitt er fremoverJohnnyTh skrev:Trenger da ikke være facebook. Merker selv at jeg blir fristet til å buke mobilen når jeg kjører 70 et sted jeg føler jeg kunne kjørt endel mer.Kawagutten skrev:Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannendeat folk ikke kan vente til de kommer hjem.

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Litt urelevant, men fikk meg til å tenke på denne;jongsanim skrev:Jeg må innrømme at jeg sjekker Facebook/mail i en situasjon i trafikken: Stillestående/langsom kø på Mosseveien inn mot Oslo på morgenen... Men jeg har den fastmontert høyt i frontruta så blikket mitt er fremoverJohnnyTh skrev:Trenger da ikke være facebook. Merker selv at jeg blir fristet til å buke mobilen når jeg kjører 70 et sted jeg føler jeg kunne kjørt endel mer.Kawagutten skrev:Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannendeat folk ikke kan vente til de kommer hjem.
Den minste periode med distraksjon er nok
[video]https://www.youtube.com/watch?v=1_DP-glXAcU[/video]
hehehe
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Vet det :) Men jeg stoler på meg selv (kanskje for mye?)..Snikendeugle skrev:Litt urelevant, men fikk meg til å tenke på denne;jongsanim skrev:Jeg må innrømme at jeg sjekker Facebook/mail i en situasjon i trafikken: Stillestående/langsom kø på Mosseveien inn mot Oslo på morgenen... Men jeg har den fastmontert høyt i frontruta så blikket mitt er fremoverJohnnyTh skrev:Trenger da ikke være facebook. Merker selv at jeg blir fristet til å buke mobilen når jeg kjører 70 et sted jeg føler jeg kunne kjørt endel mer.Kawagutten skrev:Kanskje de stresser med å oppdatere profilen før de kommer på jobb fordi noen arbeidsgivere sier nei til bruk av fasebokk på jobben.Er glad jeg ikke er på fb hvis det så avhengighetsdannendeat folk ikke kan vente til de kommer hjem.
Den minste periode med distraksjon er nok
hehehe
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Blir jo uansett korte strekninger det er snakk om,men om de innpåslitne opp-i-rævvakjørerne fortsatt skal ligge helt oppi baken på forankjørende kjøretøy vil det nok bli noen skikkelige smeller... :-)å
En annen ting er at det må da bli kjedelig å kjøre MC over lengre strekninger nærmest uten en sving ?
Men tvi tvi,jeg kjører stort sett på gamlevegene MED svinger,i rykk og napp--en jævla amatør i levende live (med gult)
En annen ting er at det må da bli kjedelig å kjøre MC over lengre strekninger nærmest uten en sving ?
Men tvi tvi,jeg kjører stort sett på gamlevegene MED svinger,i rykk og napp--en jævla amatør i levende live (med gult)

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Genialt formulertlars_helgek skrev:Jeg har ikke råd å miste noen, og tanken på hvor mange idioter det er på veien allerede er skremmende... Samme idiotene, bare mye mye raskere er VELDIG skremmende.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Håper de blåblå ikke rekker helt oppi her med sin nye fartsgrense,danner foreningen "VI OVER 90 "
:-)å

:-)å
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Meer du virkelig det er flere geniale her da ,S M ?SuperMorten skrev:Genialt formulertlars_helgek skrev:Jeg har ikke råd å miste noen, og tanken på hvor mange idioter det er på veien allerede er skremmende... Samme idiotene, bare mye mye raskere er VELDIG skremmende.
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Var en tur til Mysen i forrige uke for å hente sykkelen min og kjørte da fra Drammen om Oslo (liker IKKE den jævla oslofjord tunnelen og velger den derfor bort når jeg kan) på motor veien i 80km/t med henger (på cruisekontroll) Allerede ved Kjellstad i Lier la jeg merke til at tre biler la seg bak meg og de kjørte ikke forbi selv om det nesten ikke var trafikk i det hele tatt (klokka var litt før elleve på formiddagen..) De lå bare bak meg i 80 km/t oppover Lierbakkene, forbi Padderud vannet og ned bakkene til Asker og innen jeg var kommet til Lysaker (nesten inne ved Oslo) hadde jeg HELT sikkert 25 biler som lå bak meg, fremdeles i 80 km/t...
Det var nesten så jeg måtte motstå fristelsen til å stikke hodet ut av bilen for å se om fargen var endret fra beige til politi farger, for hvorfor i pokker lå de bak meg ellers liksom, på en vei som for det meste har en farsgrense på 100 km/t?
Så slo det meg, kanskje de ikke føler seg komfortable i så høy hastighet på en motorvei som helst klart har sett bedre dager? (Motorveien mellom Drammen og Oslo er jo den første vi hadde av sitt slag her i landet og det bærer den preg av...) Hva da om de setter på hastigheten til 130 km/t på den motor veien, hvor trygge vil disse bilførerne da føle seg?
Hva med alle de som sitter på facebook bak rattet, eller som sender meldinger eller fikler med en app bak rattet? Nei, er litt delt her jeg, på en side har jeg ikke noe i mot en fartsøkning på enkelte strekninger (noen steder er hundre kilometer rett og slett sakte...) samtidig som du har en del som rett og slett ikke trives i den farten pluss de som fikler med mobil...
Vil ihvertfall ikke føle meg trygg på sykkel, det er sikkert....
Se for deg han som nettopp har skrevet et lenger innlegg på FB trykke send før han tar et dovent blikk i sladre speilet før han legger seg over i venstre fil rett foran deg, der du har en fart på 130km/t og han har knappe 80 km/t... Idioter var det før også, men da hadde de i det minste ikke en smart telefon å fikle med bak rattet....
Tror jeg var den eneste som brukte handsfree av de bilene som passerte meg på turen min ned til Mysen, jeg så MANGE som satt å suste avgårde med telefonen på øret og med passe sløve blikk... Skremmende... De tenker tydeligvis ikke på at NÅR de har kjørt ihjel noen er det LITT for sent å legge på for å angre....
Og jeg grøsser når jeg tenker på den sløvheten i 130 km/t...
Det var nesten så jeg måtte motstå fristelsen til å stikke hodet ut av bilen for å se om fargen var endret fra beige til politi farger, for hvorfor i pokker lå de bak meg ellers liksom, på en vei som for det meste har en farsgrense på 100 km/t?
Så slo det meg, kanskje de ikke føler seg komfortable i så høy hastighet på en motorvei som helst klart har sett bedre dager? (Motorveien mellom Drammen og Oslo er jo den første vi hadde av sitt slag her i landet og det bærer den preg av...) Hva da om de setter på hastigheten til 130 km/t på den motor veien, hvor trygge vil disse bilførerne da føle seg?
Hva med alle de som sitter på facebook bak rattet, eller som sender meldinger eller fikler med en app bak rattet? Nei, er litt delt her jeg, på en side har jeg ikke noe i mot en fartsøkning på enkelte strekninger (noen steder er hundre kilometer rett og slett sakte...) samtidig som du har en del som rett og slett ikke trives i den farten pluss de som fikler med mobil...
Vil ihvertfall ikke føle meg trygg på sykkel, det er sikkert....

Se for deg han som nettopp har skrevet et lenger innlegg på FB trykke send før han tar et dovent blikk i sladre speilet før han legger seg over i venstre fil rett foran deg, der du har en fart på 130km/t og han har knappe 80 km/t... Idioter var det før også, men da hadde de i det minste ikke en smart telefon å fikle med bak rattet....
Tror jeg var den eneste som brukte handsfree av de bilene som passerte meg på turen min ned til Mysen, jeg så MANGE som satt å suste avgårde med telefonen på øret og med passe sløve blikk... Skremmende... De tenker tydeligvis ikke på at NÅR de har kjørt ihjel noen er det LITT for sent å legge på for å angre....

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Et glimrende innlegg,slike spaltister det vil jeg på MCsiden ha !!
I dag passerte jeg en gubbe med hatt i en Opel Kadett,han hadde ikke GPS eller mobil eller noe slikt,men trafikkvett og blinklys det hadde`n jaggu...

I dag passerte jeg en gubbe med hatt i en Opel Kadett,han hadde ikke GPS eller mobil eller noe slikt,men trafikkvett og blinklys det hadde`n jaggu...


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg har kjørt den strekningen frem og tilbake hver dag i over et år, med vogntog, og jeg må si at jeg synes 80-90 med vogntog ikke er "for fort" på den strekningen, men innimellom ser jeg at noen bare legger seg bak meg, og velger å bli der. Med vogntoget så kan det jo være at folk har et ønske om å huke seg fast for å spare drivstoff(kjøre nærme for mindre luftmotstand), men jeg ser jo ikke så godt bak meg om de ligger 1 eller 50 meter unna når vogntoget allerede er 19-25 meter langt. Akkurat det med at 20+ biler ligger bak deg i 80 fordi veien er dårlig, den kjøper jeg ikke helt. Må være en annen grunn. Jeg har ingen problemer med veistandarden der med personbil, selv i ~120.
Jeg er nok en av dem som er for en økning, men det er fordi min evne til å vurdere konsekvensene sikkert er svekket, og på et egoistisk grunnlag.
Jeg er nok en av dem som er for en økning, men det er fordi min evne til å vurdere konsekvensene sikkert er svekket, og på et egoistisk grunnlag.
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Var vrl ldri snakk om at all 100 sone skulle bli 130. Men at veier skulle bygges til 130 km/t standard. Og at vi på de veiene kan få en økning.
Rart at vi nordmenn skal være nesten eneste folket i Europa som ikke kan kjøre over 100.
Rart at vi nordmenn skal være nesten eneste folket i Europa som ikke kan kjøre over 100.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg tenker at det er viktig med alternativer. Som f.eks i Tyskland. Man kan velge autobahn eller man kan ta noen roligere veier. Sånn er det stort sett i hele den vestlige verden, bortsett fra i Norge. Her kan du ta den rolige veien, eller den rolige veien... 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Sannelig om jeg vet... Lurer enda jeg på hvorfor de valgte å ikke kjøre forbi... Da det faktisk er ganske mange som IKKE holder fartsgrensen på den strekningen, noe som er LITT irriterende når du selv kjører på cruisecontrol... :) Og da mener jeg ikke de som kjører for fort... Faktisk mer irriterende med de som kjører for sakte... go figure :)mortenolb skrev: Akkurat det med at 20+ biler ligger bak deg i 80 fordi veien er dårlig, den kjøper jeg ikke helt. Må være en annen grunn.
Hvis det er på nye motor veier så er jeg enig i fartsøkningen... (Nedover til Kritiansand foreksempel føles 100 litt vel tregt enkelte steder...) Men ikke på motorveien Drammen - Oslo, der er faktisk både aksellerasjon og retardasjons feltene for korte til at de som skal av og på klarer å aksellerere til 120-130... Og det finnes vel knappest noe mer irriterende enn å måtte bråbremse fordi en idiot slenger bilen ut i veibanen foran deg, (sikker på at det er DU som har vikeplikten i den glidelås kjøringen han aldri har forstått...) når han prøvde å unngå å kjøre ut i enden av aksellerasjons feltet... Så ja hvis dette gjelder nye motor veier, tvilende om det er på noen av de såkalte motor veiene vi har...mortenolb skrev:Jeg er nok en av dem som er for en økning, men det er fordi min evne til å vurdere konsekvensene sikkert er svekket, og på et egoistisk grunnlag.
Greit nok at norge er det eneste landet i europa som ikke kan kjøre over hundre når vi har europas eldste bilpark også... At biler og slikt MÅ være dyrt her i landet fordi det sparer miljøet kjøper jeg ikke, for hadde de faktisk MENT noe med miljø politikken sin disse evneveike politikkerne, (og ikke bare tenkte på det som en melkeku økonomisk slik det er i dag), så hadde politikkerne SENKET nybil prisene da, slik at alle kunne hatt muligheten til å kjøpe seg en ny og miljø vennelig bil, men hva gjør de? Jo, de skattelegger folk i hue og ræva for å kjøre rundt i tyve år gamle vrak.... Håpløs politikk...
Men de som sitter på tinget er fullstendig klar over at hvis alle i norge en dag lot bilene stå, vi skrudde av fabrikker og all annen forurensning og snørte fiseringene våre hardt igjen så ikke en fis forlot oss ville vi begrenset forurensningen med den svimlende prosenten 0,01%, eller noe slikt på verdens basis... Dette vet politikkerne mens de innbilder oss at biler og motorsykler MÅ ha disse såkalte miljø avgiftene for å spare miljøet... frikking bullshit all of it, I tell ya! :)
Og vi skal heller IKKE se bort i fra at denne 130 kilometers fartsgrensen bare er en annen måte for å åpne for ENDA flere bomstasjoner på de strekningene... Til slutt er det bare folk i det øverste samfunnslag som har råd til å suse bortover mens vi andre i den gemne hop må fise rundt på de potet åkrene de kaller stamveier her i landet... Joda, det er åtti på de veiene, men det er vel flere enn meg som skjønner at man ikke kan kjøre i åtti på en vei de asfalterte etter prinsippet "dytte to drit fulle mannfolk foran og asfaltere der de gikk..."

Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Dårlig med motorvei i Nord-Norge, så det er ikke så farlig for meg. Om regjeringen ville oppgradert E6 fra Trondheim og nordover, ville jeg blitt veldig glad, fartsgrenseendring eller ei. Mye farlig vei og jernbanekryssinger mellom Trondheim og Bodø f.eks. Men vi har også noen veier som er lange, oversiktlige og fine. Det forekommer allikevel alvorlige ulykker der. For meg er det helt ufattelig å skjønne hvordan ulykker kan skje f.eks i Lavangsdalen. Lite og ingen vegetasjon langs veien og lange strekninger. Den eneste forklaringen jeg kan finne er at det blir monotont og kjedelig å kjøre i 90 km/t og folk sovner av, fikler med mobiler eller sånne ting. Har ikke tatt stilling til om det ville blitt bedre med 130 km/t fartsgrense i grunn. Kanskje. Det som definitivt ville gjort ting bedre er å separert kjøreretningene og bygget en vei til like ved siden av. Men hva gjør man, på denne veien med et ufattelig høyt antall trafikkulykker; jo man bruker minimalt med penger og lager forbikjøringssoner. Fordi det hjelper jo de som sovner av, drifter over i motsatt kjørefelt og fronter i en trailer.
Er jo lov å håpe på litt mer fornuft nå med den nye regjeringen, men det handler jo til syvende og sist om at ingen har ansvaret for de som dør i trafikken. Statens Vegvesen skyver ansvar over på kommuner/fylkeskommuner, og de skyver ansvaret videre til finansdepartementet, og slik går den onde sirkel videre uten at noen faktisk kan kalles inn på teppet for å få litt pisk.
Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.
Er jo lov å håpe på litt mer fornuft nå med den nye regjeringen, men det handler jo til syvende og sist om at ingen har ansvaret for de som dør i trafikken. Statens Vegvesen skyver ansvar over på kommuner/fylkeskommuner, og de skyver ansvaret videre til finansdepartementet, og slik går den onde sirkel videre uten at noen faktisk kan kalles inn på teppet for å få litt pisk.
Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Den er jeg helt med på. Noe av problemet er jo at en eller annen luring har fått "folk flest" til å tro at om du kjører i 200 og treffer en stein som kvalifiserer som grus i størrelse, så spretter bilen/sykkelen 10 meter opp og alle innenfor 20 mils omkrets dør av sjokkbølga.kayb skrev: Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
130 på norske veier ?--Ja det er det jaggu fremskrittsfarti... :-)å
eller idioti..
eller idioti..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Bosted: Fredrikstad
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Personlig så syns jeg at 110 km/t er passe. Da får man en liten økning i fart (noe som ikke hadde gjort noe) samtiding som man ikke øker for mye slik at de "uerfarne bilistene" blir enda farligere.

Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Jeg er for en økning i fartsgrensene på motorvei. Men da lurer jeg på om lett motorsykler får lov til å ha mer effekt. De fleste sykler med 15 hk klarer ikke å holde 130 km/t uten å ha blitt trimmet litt, og det må holde nesten bånn gass for å holde følge da også..
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Bosted: Fredrikstad
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Ja, det er jo også en faktor... Helt ærlig så syns jeg sykler med opp til 25 hk skulle blitt registrert som Lett-MC. Om man feks. ser på Supermotard lett-mcer så er det ikke alltid de klarer og holde dagens fartsgrense i det hele tatt.Erik.H.M skrev:Jeg er for en økning i fartsgrensene på motorvei. Men da lurer jeg på om lett motorsykler får lov til å ha mer effekt. De fleste sykler med 15 hk klarer ikke å holde 130 km/t uten å ha blitt trimmet litt, og det må holde nesten bånn gass for å holde følge da også..


Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
jeg syntes at 25 hk blir litt mye. Det er mange som har lett mc lappen som ikke burde fått lov til å kjøre. De kjører som gærninger og har 15hk
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Bosted: Fredrikstad
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Det er jo sant. Men om du tenker på tung-mc så er det mange der som det også gjelder. Der har man sykler med 180hk og de kjører som gærninger. Ja, de har mer erfaring men jeg syns fortsatt at det skulle blitt vurdert å økt grensa på Lett-MC.

Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Det er ikke fremskrittsfart men HØYRE fart (Intruder skrev:130 på norske veier ?--Ja det er det jaggu fremskrittsfarti... :-)å
eller idioti..


Men det er ingen tvang i den retningen vet du - kan godt fortsette å kjøre i 100.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Fullstendig ufarlig ? Tja, et passasjerfly beveger seg i nærmere 900 km/t.mortenolb skrev:kayb skrev: Jeg bryr meg i grunn ikke så veldig mye om fartsgrenser. Det er ikke fordi jeg er for tøff til å respektere loven, eller ikke har omtanke med andre mennesker, men fordi jeg faktisk føler at jeg har god kontroll på det jeg driver med, og planlegger kjøringen etter trafikkbildet. Ser jeg en sving som jeg vurderer som usikker å kjøre gjennom ved 120 km/t, så senker jeg farten til jeg føler at jeg har fullstendig kontroll over svingen, verre er det ikke. Jeg er ikke interessert i å kjøre med mitt eget liv som innsats, men om man er helt alene på en fullstendig oversiktlig strekning med god veikvalitet, så er det jo fullstendig ufarlig å kjøre i 200 km/t.
Den er jeg helt med på. Noe av problemet er jo at en eller annen luring har fått "folk flest" til å tro at om du kjører i 200 og treffer en stein som kvalifiserer som grus i størrelse, så spretter bilen/sykkelen 10 meter opp og alle innenfor 20 mils omkrets dør av sjokkbølga.
Når du kjører i 200 km/t har du fire ganger så lang stopplengde som i 100, hodet og synet blir ikke fire ganger raskere enn i 100.
I tillegg får man "tunnellsyn", dvs at synsfeltet innsnevres kanske kraftig i høye hastigheter, så den elgen du unngår elegant i 100 får du streve
endel mere med i 200.....
Om sykkelen spretter av veien er det lite sansynlig at noen andre enn den/de som sitter på den dør, og så kan man jo skylde på
Veivesnet/Mesta/ fylket/ kommunen/ regjeringa eller noen andre etterpå.......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.