Var en tur til Mysen i forrige uke for å hente sykkelen min og kjørte da fra Drammen om Oslo (liker IKKE den jævla oslofjord tunnelen og velger den derfor bort når jeg kan) på motor veien i 80km/t med henger (på cruisekontroll) Allerede ved Kjellstad i Lier la jeg merke til at tre biler la seg bak meg og de kjørte ikke forbi selv om det nesten ikke var trafikk i det hele tatt (klokka var litt før elleve på formiddagen..) De lå bare bak meg i 80 km/t oppover Lierbakkene, forbi Padderud vannet og ned bakkene til Asker og innen jeg var kommet til Lysaker (nesten inne ved Oslo) hadde jeg HELT sikkert 25 biler som lå bak meg, fremdeles i 80 km/t...
Det var nesten så jeg måtte motstå fristelsen til å stikke hodet ut av bilen for å se om fargen var endret fra beige til politi farger, for hvorfor i pokker lå de bak meg ellers liksom, på en vei som for det meste har en farsgrense på 100 km/t?
Så slo det meg, kanskje de ikke føler seg komfortable i så høy hastighet på en motorvei som helst klart har sett bedre dager? (Motorveien mellom Drammen og Oslo er jo den første vi hadde av sitt slag her i landet og det bærer den preg av...) Hva da om de setter på hastigheten til 130 km/t på den motor veien, hvor trygge vil disse bilførerne da føle seg?
Hva med alle de som sitter på facebook bak rattet, eller som sender meldinger eller fikler med en app bak rattet? Nei, er litt delt her jeg, på en side har jeg ikke noe i mot en fartsøkning på enkelte strekninger (noen steder er hundre kilometer rett og slett sakte...) samtidig som du har en del som rett og slett ikke trives i den farten pluss de som fikler med mobil...
Vil ihvertfall ikke føle meg trygg på sykkel, det er sikkert....
Se for deg han som nettopp har skrevet et lenger innlegg på FB trykke send før han tar et dovent blikk i sladre speilet før han legger seg over i venstre fil rett foran deg, der du har en fart på 130km/t og han har knappe 80 km/t... Idioter var det før også, men da hadde de i det minste ikke en smart telefon å fikle med bak rattet....
Tror jeg var den eneste som brukte handsfree av de bilene som passerte meg på turen min ned til Mysen, jeg så MANGE som satt å suste avgårde med telefonen på øret og med passe sløve blikk... Skremmende... De tenker tydeligvis ikke på at NÅR de har kjørt ihjel noen er det LITT for sent å legge på for å angre....

Og jeg grøsser når jeg tenker på den sløvheten i 130 km/t...