Beklager, men en del av "rakettforskningen" din har nok gått ut på dato...simpson skrev:Håper ikke du tror at det er for at Diesel gir mere hk enn bensin. I så fall hvorfor går det ikke mange sykler på Diesel i landet her tror du...?kjellv skrev:...siden du er inne på det...hvorfor er det nesten ingen lastebiler med bensinmotor her i landet tror du...?simpson skrev: Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
Diesel fungerer bra i store kjøretøy som traktorer, lastebiler osv, men finn en som ikke har turbo.
Det var vanlig med bensin i lastebiler, traktorer og anleggsmaskiner tidligere.
Men så kom Diesel. Men for å få ut nok effekt trengte de store beist på dobble-triple volumet av bensinmotorer.
Så begynte turbo å gjøre inntok i Dieselverdenen og de kunne bygge mindre og mindre motorer.
Men det er turboens fortjenste og ikke motortype eller drivstofftypen Diesel som er skyld i det.
Sett fyr på bensin kontra Diesel så skjønner du at du ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne hva som gir mest effekt, eller?![]()
For i dete hele tatt å få Diesel til å tenne må de ha m inst dobbel så høy kompresjon som bensinmotorer.
Kokepunktet er så høyt at de ofte må ha gløding eller startgass i form av eter e.l.
Om vinteren må det tilsettes parafin for den ikke skal fryse.
Alle som har jobbet med anleggsmaskiner vet hvor jævlig det er få start på dritten om vinteren.
Men gud bevares, kjør de som vil........
Det er vel ikke mange som prøver å sette fyr på drivstoff for å teste effekt? Langt mindre konkludere utifra antennelsestemperatur.
I så fall, hvor lett er det å sette fyr på en dynamittkubbe? Jeg har ikke prøvd, men vil anta at en kilo dynamitt vil ha en god del lavere brennverdi enn et kilo tørr bjørkaved.
Du kan jo gjøre samme forsøket med plutonium. Skal vedde på at dette enkle forsøket ender i konklusjon at plutonium ikke egner seg til brennstoff....
Jeg er enig i at store tunge dieseldyr (anleggsmaskiner) fra 80-tallet kunne være et herk og få i gang i mange kuldegrader. Diesel har en uheldig egenskap at den utskiller en voks når det blir kaldt. Problemene begynner å gjøre seg gjeldende fra 15-17 kuldegrader, der disse vokskrystallene har en lei tendens til å tette dieselfilter i startfasen. Disse problemene er ikke så store i dag. I moderne dieselmotorer som tilfredsstiller Tier IV-krav brukes det ofte også ADblue som ikke tåler kuldegrader i det hele tatt. Oppvarming av diesel, motor og ADbluetank er for lengst løst.