simpson skrev:ole m. skrev:simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev:
Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?
Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Tror ikke vi skal begynne med den diskujonen her, men generelt er alt fra Biltema dritt, enkelt og greit.
De som påstår at det er godt nok, gjør jobben, like bra som alt annet, bare billigere osv viser at de ikke har filla peiling på verktøy og ikke er mekanikere av yrke.
Om du har klinket 1000 kjeder med Biltemaverktøy er ikke grunn nok til at JEG VIL ANBEFALE DET TIL ANDRE.
Du kan få kvalitetverktøy til samme jobben for noen kroner mer enn Biltema sitt.
Har du brukt kjedeverktøyet fra Biltema selv, Simpson? Det virker som motstanden din mot Biltema-produkter er såpass stor, at jeg tror vel du aldri har tatt i et.
Du må gjerne svi av mer penger enn man trenger ved å velge merkeprodukter, tydelig at du er opphengt i at det skal stå det rette på tingene du velger. Selv har jeg et mer pragmatisk forhold til ting, og finner mye som fungerer veldig bra nettopp på Biltema. Kjedeverktøyet er en av disse tingene, og jeg vet at de fleste som har prøvd dette sier det fungerer meget bra. På bike.no har det fått karakter 4,5 av 5 mulige.
Litt på siden, men jeg vet om en som har en GSX-R 1000 med turbo, boret opp til 1195 ccm, og benkekjørt til 314 hk på bakhjulet. Han bruker kjede fra Biltema. Og motorolje derfra også. Og jeg vet også om en med ny BMW F800GS som opplevde kjedebrudd etter kort tid, på det originalmonterte kjedet på denne tyske kvalitetsmaskinen.
Det er en del tral på Biltema, det er de fleste klar over. Men om man bruker hodet og øyne litt, så klarer man å sortere ut dette ganske greit. Selv har jeg en god del verktøy fra Stahlwille, en del Wurth, og en del fra Biltema og noe andre merker. Det er unødvendig dyrt å kjøpe alt fra øverste hylle, spesielt ting man ikke bruker så ofte, eller low-tech ting som ikke er krevende å produsere. Å være så kategorisk som du er blir rett og slett for dumt, det vitner om et fastlåst tankesett. Fortsett gjerne å svi av pengene dine på ting som er unødvendig dyrt, men å påstå at man ikke har peiling på verktøy om man kjøper og bruker dette fra Biltema sier vel egentlig mest om deg.