Jeg vet ikke mye om detaljene i godkjenningsprosessen.ojda skrev:Javelkjellv skrev:Særlig bagasjebæreren tar tid, da den må igjennom en omfattende testing- og godkjenningsprosess før den kan leveres.Dette trodde jeg faktisk kun var tillpassing
![]()
Så merke-bærere må alså godkjennes til respektive modeller. For jeg regner med dette ikke
gjelder eftermarkedsutstyr som Givi, Kappa og lignendeHvem skal godkjenne,
hva skal godkjeennes? Fortell
Alt tilleggsutstyr skal CE-merkes. Dette betyr egentlig bare at produsenten garanterer at det holder.
En stor toppboks krever en solid bagasjebærer. Det må tas høyde for at den lastes for tung, og skal tåle kjøring på dårlig vei over lang tid. Samtidig bygges de fleste bagasjebærere i aluminium. Dette materialet gir mange fordeler, blant annet lav vekt og lite problemer med korrosjon. Men også en ulempe, ettersom dette materialet ikke lar seg bøye uten å sprekke/knekke. Dersom en aluminiumsbærer er for svak, knekker den og faller av! Med toppboksen på! Dette trenger ikke skje akkurat når du har hatt for stor fart over en fartsdemper og fått rikelig med luft under hjulene, men kanskje ute på motorveien noen dager senere da sprekker som oppstod i lufteturen blir større etter hvert og vibrasjoner/turbulens mv. har rusket i toppboksen en tid. Boksen faller av, blir overkjørt av kameraten din som ligger 20 meter bak deg med fatale følger.
Utsyrsprodusenten må være sikker på at de ikke kan lastes for at slike ting skjer!
Foreløpig er det vel bare et sett "softbags" sidevesker Yamaha leverer til Tracer.
Jeg ser at Kappa allerede har en touringpakke klar som ikke ser så verst ut.
Den inneholder to sidevesker på 33 liter og en toppboks på 53 liter og alle bærere. Sideveskebærerne er avtagbare med hurtigfester. Prisen komplett er under 11000.
Hepco-Becker er også underveis med ei pakke. Foreløpig ikke bilder av denne, men jeg vil anta denne har mer firkantede bokser... Prisen er også på HB-vis noe dyrere, rundt 14000 for pakka.