Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Jeg tror at hvis rekkevidden er såpass viktig at ett par tre mil i oppgitt rekkevidde er avgjørende for kjøpet så blir valg av EL-bil i utgangspunktet feil. Hadde jeg pendlet til Oslo (9 mil hver vei) hver dag så hadde jeg ikke kjøpt en EL bil uansett. Marginene blir for små.
Vi kjører som tidligere nevnt ca. 3 mil i snitt hver dag gjennom hele uken og madammen kan lade den med hurtiglader på jobb. Den alene er nok til å fore oss med strøm til det bruket vi har tror jeg.
Men noen langtur rundt i Norge blir det nok ikke. Så lenge vi da ikke tar det som en tur og planlegger samt legger til rette for at vi faktisk kjører en EL-bil. Kan jo være litt gøy det også...
Så om en el-bil klarer 30 mil eller 32 mil i oppgitt effekt bryr meg svært lite. Derimot vil jeg ha en god følelse når jeg kjører bilen. Å det får jeg definitift med Golf. Den ser akkurat ut som en vanlig Golf (bortsett fra ett par merker på bilen) og faktisk går den også bedre fra 0-80km/t enn de fleste andre vanlige golfene og vanlige biler generelt.
Så til vårt bruk passer den utmerket. Til andre kan den være helt ubrukelig. Smak og behag :)
Vi kjører som tidligere nevnt ca. 3 mil i snitt hver dag gjennom hele uken og madammen kan lade den med hurtiglader på jobb. Den alene er nok til å fore oss med strøm til det bruket vi har tror jeg.
Men noen langtur rundt i Norge blir det nok ikke. Så lenge vi da ikke tar det som en tur og planlegger samt legger til rette for at vi faktisk kjører en EL-bil. Kan jo være litt gøy det også...
Så om en el-bil klarer 30 mil eller 32 mil i oppgitt effekt bryr meg svært lite. Derimot vil jeg ha en god følelse når jeg kjører bilen. Å det får jeg definitift med Golf. Den ser akkurat ut som en vanlig Golf (bortsett fra ett par merker på bilen) og faktisk går den også bedre fra 0-80km/t enn de fleste andre vanlige golfene og vanlige biler generelt.
Så til vårt bruk passer den utmerket. Til andre kan den være helt ubrukelig. Smak og behag :)
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Helt enig i det, B. Jeg kjører også ca 3 mil hver dag i ukedagene. Holder med ca. én fullading i uken, for min del. Her i Oslo er det ladere over alt. Så jeg har ikke behov for lader hjemme heller. På alle kjøpesentre rundt her, ja til og med på Kiwi, er det ladere. Så jeg lader når jeg kan. Kiwi har hurtiglader. Tar sånn 15-30 min å lade til 94% på hurtiglader, avhengig av hvor mye strøm som er på batteriet.
Jeg har prøvd bilen fra Oslo til Risør, og tilbake, og det fungerte helt smertefritt. 25 mil hver vei, og jeg stoppet og ladet midtveis, i 25 minutter, begge veiene. Det koster 2,50 pr. minutt, så det ble ingen dyr tur heller, med gratis bompasseringer i tillegg. Kjørte som jeg alltid pleier ihht. fart osv.. så jeg er ikke redd for å legge ut på lengre turer heller.
Men jeg er litt spent på hvordan alt det her kommer til å funke gjennom vinteren, med minusgrader og snø..
Jeg har prøvd bilen fra Oslo til Risør, og tilbake, og det fungerte helt smertefritt. 25 mil hver vei, og jeg stoppet og ladet midtveis, i 25 minutter, begge veiene. Det koster 2,50 pr. minutt, så det ble ingen dyr tur heller, med gratis bompasseringer i tillegg. Kjørte som jeg alltid pleier ihht. fart osv.. så jeg er ikke redd for å legge ut på lengre turer heller.
Men jeg er litt spent på hvordan alt det her kommer til å funke gjennom vinteren, med minusgrader og snø..
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Men hadde vi ikke vært 5 i familien her, så hadde nok e-Golf vært førstevalget her også. Jeg tror Ioniq’en er bittelitt større, eller lengre. Men jeg mistenker at forskjellen er marginal. Dog kostet en fullspekket Ioniq meg bare 284K, og den holder i massevis i et par år. Så får vi se hva det blir neste gang. Jeg har på ingen måte kjøpt drømmebilen, rent utseendemessig, men den er da ikke helt på jordet, mener jeg, og interiøret er ganske fint det og.
Bilen er på vinterfelgene allerede. Og nå skal jeg slutte å poste så mye elbil-pjatt i tråden din :-D (jeg er veldig entusiastisk og fascinert for tiden..)



Bilen er på vinterfelgene allerede. Og nå skal jeg slutte å poste så mye elbil-pjatt i tråden din :-D (jeg er veldig entusiastisk og fascinert for tiden..)



- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Hehe, bare å poste i vei det Xyvind. Jeg har jo ikke noe annet å gjøre på en søndag uansett
Ioniq ser faktisk ganske fin ut. Jeg liker ikke grillen på den. Der kunne dem kostet på seg en grill som ser mer "vanlig" ut. Men skjønner jo også at den er sånn grunnet luftmotstand etc. kanskje?
Men Hyundaien kommer nok på en god andreplass den i mine øyne.
Hyndaien ser også noe større ut ja. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så får man vel ikke hår på brystet av noen av disse bilene uansett

Ioniq ser faktisk ganske fin ut. Jeg liker ikke grillen på den. Der kunne dem kostet på seg en grill som ser mer "vanlig" ut. Men skjønner jo også at den er sånn grunnet luftmotstand etc. kanskje?
Men Hyundaien kommer nok på en god andreplass den i mine øyne.

Hyndaien ser også noe større ut ja. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så får man vel ikke hår på brystet av noen av disse bilene uansett

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Her har du leaf med skin interiør, er jo alt etter hva du leter etter på nett, finner stygt interiør til golfen også.Bjerknez skrev: 22 okt 2017, 13:46 Ingen tvil om hvilket interiør jeg fant meg best tilrette i...
Min soleklare favoritt...
images.jpg
Hva pokker... Må det virkelig se så dumt ut?
leaf.jpg
Helt greit dette og en grei nummer to, men ser litt gammeldags ut... på en måte...
hyndai.jpg
har ikke ord. Ingen mann/gutt med utovertiss kan kjøre noe slikt...
bmw-i3-interior-design-01.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Du kan putte på den så mye skinn du bare vil etter min mening. Jeg liker ikke det spartanske dashbordet med stort hull i midten forran girspaken...
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Smak og behag selvfølgelig, med utseende på eksteriør og interiør. Jeg har ikke råd til å hverken kjøpe eller kjøre rundt i drømmebilen, så man må nøye seg med det som passer aller best innafor budsjettet da. Synes ikke interiøret på Hyundai Ioniq er så hakkanes gærent. Jeg har ingenting å utsette på det, bortsett fra at jeg kommer borti «Auto»-knappen på klimaanlegget, med høyrekneet, hele tiden..




- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Bil er en ting mc noe annet sjøl sitter vi med den nette sum av 2 biler i huset Den beste er en Mazda 323 97 modell - den mest bedritne er 2003 mod Hyundai Matrix orker ikke kjekke om årstallet er riktig på den- dermed et Luksus problem som burde ha vært kun 1 bil + min 2017 mod KTM 1090
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Man kan fint forsvare en ny elbil fra VW, Hyundai, Nissan, eller lignende, iom. at den koster tilnærmet null å drifte. Ingen dyre servicer eller noe å tenke på. Jeg er i hvert fall sjeleglad for at jeg solgte Volvoen og kjøpte elbil. Siste servicen på Volvoen kostet 17.200,- som er helt vanvittig!!
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Ja, her i Fredrikstad får vi snart bompenger og totalt kommer vi til å spare rundt 2.000,- pr. mnd. totalt ved å kjøre el-bil. Joda, man må trekke fra noen slanter vedrørende en noe forøkt strømregning, men det merker ikke jeg noe til uansett. Jeg skjønner jo at kontakten i garasjen som brukes kommer rett fra sikringsskapet til mine foreldre 

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Det vil ikke koste mye. Ca. 1 krone pr kWh.Bjerknez skrev:Ja, her i Fredrikstad får vi snart bompenger og totalt kommer vi til å spare rundt 2.000,- pr. mnd. totalt ved å kjøre el-bil. Joda, man må trekke fra noen slanter vedrørende en noe forøkt strømregning, men det merker ikke jeg noe til uansett. Jeg skjønner jo at kontakten i garasjen som brukes kommer rett fra sikringsskapet til mine foreldre
Eller kr 1,50 til kr 2,00 pr mil. Så hvis du kjører 4 mil om dagen og kun lader hjemme, så vil det øke strømregningen med ca. kr 3.000,- i året. Dritbillig bilkjøring!?
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Å billigere blir det når regninga ikke kommer til megxyvind skrev: 22 okt 2017, 20:27Det vil ikke koste mye. Ca. 1 krone pr kWh.Bjerknez skrev:Ja, her i Fredrikstad får vi snart bompenger og totalt kommer vi til å spare rundt 2.000,- pr. mnd. totalt ved å kjøre el-bil. Joda, man må trekke fra noen slanter vedrørende en noe forøkt strømregning, men det merker ikke jeg noe til uansett. Jeg skjønner jo at kontakten i garasjen som brukes kommer rett fra sikringsskapet til mine foreldre
Eller kr 1,50 til kr 2,00 pr mil. Så hvis du kjører 4 mil om dagen og kun lader hjemme, så vil det øke strømregningen med ca. kr 3.000,- i året. Dritbillig bilkjøring!?

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Ser den altså, dette med kostnadsbesparelse er definitivt forlokkende. Selv kjører jeg en Skoda Superb 2016 mod med 180 hk og 1,8 l bensinmotor. Skodaen er forsåvidt gunstig på service, men det koster litt å fylle opp tanken
har vel aldri brukt mindre enn 700 kr for full tank selv med lave bensinpriser i sommer. Tanken fylles ca hver 10. dag, noen ganger oftere (men nå kjører vi 25k kilometer hvert år også). Bruker vel i tillegg i snitt 400 kr måneden i bompenger.
På grunn av plass var det uaktuelt med andre el-biler en tesla da jeg kjøpte, og selv om Superben er fullspekka måtte jeg opp ca 50 lapper for innstegsversjonen der. Ikke verdt det etter min mening. Jeg har hytte i Hemsedal, som er ca 25 mil unna, og som jeg bruker mye om vinteren, på tidspunktet jeg kjøpte bilen var det kun tesla som således også var aktuell. Turen er for kort til å stoppe å lade etter min mening.
Må si at Ioniq er ganske fin, den ser mer ut som en vanlig bil :)

På grunn av plass var det uaktuelt med andre el-biler en tesla da jeg kjøpte, og selv om Superben er fullspekka måtte jeg opp ca 50 lapper for innstegsversjonen der. Ikke verdt det etter min mening. Jeg har hytte i Hemsedal, som er ca 25 mil unna, og som jeg bruker mye om vinteren, på tidspunktet jeg kjøpte bilen var det kun tesla som således også var aktuell. Turen er for kort til å stoppe å lade etter min mening.
Må si at Ioniq er ganske fin, den ser mer ut som en vanlig bil :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Huff ikke si det!xyvind skrev: 23 okt 2017, 12:54 Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden![]()

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
De holder seg faktisk godt i verdi. Jeg tenker å ha denne elbilen i 2-3 år, bestille noe annet, og bruke bilen som innbytte eller selge.Stian87 skrev:Huff ikke si det!xyvind skrev: 23 okt 2017, 12:54 Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden![]()
Men det jeg er litt skeptisk til er annenhåndsmarkedet, tror nok el-bil nå kan være fornuftig, men mange av de tidligere modellene har vel falt endel i verdi.
Ikke noen tenke på, bare å prøvekjøre og finne en bil som passer for dere. Hurtigladernettverket er allerede veldig bra, men blir bare bedre og bedre. Ioniq har en liten fordel da den kan ta til seg 70kW DC på hurtiglader, så den vil lade litt raskere enn de fleste (bortsett fra Tesla) når hurtigladerne blir kraftigere.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Men du som har unger og barnevogn, hvordan er plassen der? Det er to forhold som er særlig relevant for meg. 1. God plass, type 600 l bagasjerom, og 2. rekkevidde som gjør at jeg kan kjøre til hemsedal 250 km uten å lade om vinteren.xyvind skrev: 23 okt 2017, 13:50De holder seg faktisk godt i verdi. Jeg tenker å ha denne elbilen i 2-3 år, bestille noe annet, og bruke bilen som innbytte eller selge.Stian87 skrev:Huff ikke si det!xyvind skrev: 23 okt 2017, 12:54 Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden![]()
Men det jeg er litt skeptisk til er annenhåndsmarkedet, tror nok el-bil nå kan være fornuftig, men mange av de tidligere modellene har vel falt endel i verdi.
Ikke noen tenke på, bare å prøvekjøre og finne en bil som passer for dere. Hurtigladernettverket er allerede veldig bra, men blir bare bedre og bedre. Ioniq har en liten fordel da den kan ta til seg 70kW DC på hurtiglader, så den vil lade litt raskere enn de fleste (bortsett fra Tesla) når hurtigladerne blir kraftigere.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Elbiler holder typisk dårligere på verdien enn bensin- og dieseldrevne biler.xyvind skrev: 23 okt 2017, 13:50De holder seg faktisk godt i verdi. Jeg tenker å ha denne elbilen i 2-3 år, bestille noe annet, og bruke bilen som innbytte eller selge.Stian87 skrev:Huff ikke si det!xyvind skrev: 23 okt 2017, 12:54 Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden![]()
Men det jeg er litt skeptisk til er annenhåndsmarkedet, tror nok el-bil nå kan være fornuftig, men mange av de tidligere modellene har vel falt endel i verdi.
Ikke noen tenke på, bare å prøvekjøre og finne en bil som passer for dere. Hurtigladernettverket er allerede veldig bra, men blir bare bedre og bedre. Ioniq har en liten fordel da den kan ta til seg 70kW DC på hurtiglader, så den vil lade litt raskere enn de fleste (bortsett fra Tesla) når hurtigladerne blir kraftigere.
I gjennomsnitt vil en "vanlig" bil ha halve nyprisverdien etter 5 år. Det har jeg sett ulike steder, og hevdes også feks her
( http://www.tv2.no/a/5659162/ ).
"Dobbelt verditap" for elbiler snakkes det om her: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2014 ... nvestering .
Så, påstanden om at elbiler "holder seg godt i verdi" tar jeg ikke nødvendigvis for god fisk, i alle fall ikke om man sammenlikner med alternativene.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Regner med at utviklingen av el-kjøretøy vil fortsette i like rask grad noen gode år til så verdiene burde vel falle ganske greit når man tenker 5-10års perspektiv eller?
Braaaaaap
Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Hyundai Ioniq, som har det laveste forbruket på markedet, og er den som lader raskest bortsett fra Tesla, mener jeg kommer med teknologi som ligger langt foran både VW, Kia, Opel, Ford etc. Også med tanke på at den kostet så vidt over 280K ny, vil ikke verditapet være så veldig stort på 2-3 år. Hvis jeg de neste 3 årene allikevel sparer 40.000,- i året, hvordan blir regnestykket da da?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Det er vel delvis den raske utviklingen/forbedringen av elbiler som gjør at de faller forholdsvis raskt i pris, som de var inne på i en av artiklene jeg viste til. Elbiler blir raskt utdaterte pga rask teknologisk utvikling, med tilhørende raskt verdifall. Det var en som tok til ordeAlleBrukernavnErTatt skrev: 23 okt 2017, 14:25 Regner med at utviklingen av el-kjøretøy vil fortsette i like rask grad noen gode år til så verdiene burde vel falle ganske greit når man tenker 5-10års perspektiv eller?
for at man kunne regne med nedskriving til omtrent 0 verdi i løpet av 7 år. Time will show.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
gsx750_80 skrev: 23 okt 2017, 15:58Det er vel delvis den raske utviklingen/forbedringen av elbiler som gjør at de faller forholdsvis raskt i pris, som de var inne på i en av artiklene jeg viste til. Elbiler blir raskt utdaterte pga rask teknologisk utvikling, med tilhørende raskt verdifall. Det var en som tok til ordeAlleBrukernavnErTatt skrev: 23 okt 2017, 14:25 Regner med at utviklingen av el-kjøretøy vil fortsette i like rask grad noen gode år til så verdiene burde vel falle ganske greit når man tenker 5-10års perspektiv eller?
for at man kunne regne med nedskriving til omtrent 0 verdi i løpet av 7 år. Time will show.
Om 5-10 år kan det godt hende at elbiler ikke har dette "handicap'et" i forhold til bensin- og dieselbiler. Batteriteknologi mm kan ha modnet atskillig mer, og bensinbiler feks kan ha tapt terreng. Det er feks de som tar til orde for at det ikke skal selges nye kjøretøy basert på fossilt brennstoff etter 2040, i england.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Mye av dette blir bare spekulasjoner, mener nå jeg. Det spørs litt hvilken bilmodell man kjøper nå. Noen kommer med mer utdatert teknologi enn andre dessverre. Og en eller annen gang må man hoppe på bølgen. Besparelsen er så stor de neste årene, at jeg har ikke noe valg nesten. Så er det vel litt geografisk avhengig. Vi bor i Oslo, på grensa til Akershus, og det blir noen bompasseringer i året. Dessuten er bilen veldig fin å kjøre, og til vårt bruk har vi ikke behov for noe mer akkurat nå. Lading er til og med gratis mange steder. Det fungerer helt utmerket!
Bilen lader optimalt ca. 400 km/t, så på maks. 30 minutter har man nye 200km på «tanken». Jeg har lest at hvis man er smart, stopper man og lader i 12-13 minutter hver 100km, hvis man er på langtur. Vi har småbarn også, så å stoppe etter et par timer kjøring er uansett stort sett nødvendig. Så da lader vi bare imens da.
Jeg vet også at teknologien utvikler seg raskt, og vi vet jo allerede om modeller som kommer med dobbelt så store batteripakker neste år etc.. men skal man gå sånn og vente på noe enda bedre, og «det endelige produktet», så blir det jo aldri sjanse til å slå til på noe som helst. «Neste år kommer den med enda lenger rekkevidde». Sånn vil det alltid være. Rekkevidden er allerede godt innenfor det de aller fleste trenger.
Men det er bare bra for sånne som meg at ikke alle kaster seg på bølgen med det samme, så er det større sjanse for å få solgt bilen videre om et par år, så kan jeg bestille ny bil med større batteripakke :-) Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er så skeptiske. Prøvekjør noen elbiler og gjør opp deres egen mening basert på det
Bilen lader optimalt ca. 400 km/t, så på maks. 30 minutter har man nye 200km på «tanken». Jeg har lest at hvis man er smart, stopper man og lader i 12-13 minutter hver 100km, hvis man er på langtur. Vi har småbarn også, så å stoppe etter et par timer kjøring er uansett stort sett nødvendig. Så da lader vi bare imens da.
Jeg vet også at teknologien utvikler seg raskt, og vi vet jo allerede om modeller som kommer med dobbelt så store batteripakker neste år etc.. men skal man gå sånn og vente på noe enda bedre, og «det endelige produktet», så blir det jo aldri sjanse til å slå til på noe som helst. «Neste år kommer den med enda lenger rekkevidde». Sånn vil det alltid være. Rekkevidden er allerede godt innenfor det de aller fleste trenger.
Men det er bare bra for sånne som meg at ikke alle kaster seg på bølgen med det samme, så er det større sjanse for å få solgt bilen videre om et par år, så kan jeg bestille ny bil med større batteripakke :-) Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er så skeptiske. Prøvekjør noen elbiler og gjør opp deres egen mening basert på det

-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Personlig ikke skeptisk til el i det hele tatt. Syntes det er knall
bare semi hang meg på diskusjonen :) hadde jeg hatt råd til el bil hadde jeg nok kjøpt, men bruker heller alt jeg eier på motorsykkel 


Braaaaaap
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
I morgen blir jeg eier av denne gamle damen
En nyoverhalt og godt vedlikeholdt Tempo Corvette 380 1971 modell.
Planen er å bruke denne vinterstid og ellers til jobbpendling. Kjenner også en liten gjeng i min alder som har det morsomt med disse og drar på treff etc. Det setter rett og slett de langt mer "avanserte" og overfladiske MC treffene litt i perspektiv


En nyoverhalt og godt vedlikeholdt Tempo Corvette 380 1971 modell.
Planen er å bruke denne vinterstid og ellers til jobbpendling. Kjenner også en liten gjeng i min alder som har det morsomt med disse og drar på treff etc. Det setter rett og slett de langt mer "avanserte" og overfladiske MC treffene litt i perspektiv

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.