Cutless sin blogg
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
skal ikke olje helst byttes før vinterlagring... ikke etterpå?
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
Hehe, alltid gøy med oljediskusjoner !
Hvis det er veldig gammel olje så bør den nok byttes før vinterlagring, men relativt ny olje er problemfritt å la stå over vinteren når motoren står i ro. Men jeg vet det er mange som sverger til å skifte olje før vinterlagring - selv om oljen bare er en måned gammel.
Hvis det er veldig gammel olje så bør den nok byttes før vinterlagring, men relativt ny olje er problemfritt å la stå over vinteren når motoren står i ro. Men jeg vet det er mange som sverger til å skifte olje før vinterlagring - selv om oljen bare er en måned gammel.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
Har noe gammel matolje stående fra i fjord sommer som jeg tenkte jeg skulle prøve. Har en gammel kompis som brukte matolje eller noe på sin gamle Tempo så det går nok bra 

- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
hvorfor bytte før vinterlagring ?(det ringer ikke helt riktig i mine ører) , i en garasje er det iløpet av vinteren kuldegrader/varmegrader osv osv , i løpet av vinteren tar oljen til seg bla litt fuktighetZadnez skrev:skal ikke olje helst byttes før vinterlagring... ikke etterpå?
jeg bytter bestandig på våren før første tur, det samme med bremse/clutch veske , byttes annen hvert år. noen ganger hvert år alt etter som.
Men mange gjør ting på forskjellige måter, jeg har valgt å gjøre det på min måte om det er riktig eller galt får heller de lærde strides om, jeg bytter også olje et par ganger i løpet av sesongen.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
Grunn til at noen bytter olje før lagring er fordi at brukt olje inneholder syre etter forurensing fra eksos blandt annet. Tanken er vel at brukt olje tærer på motoren igjennom vinteren. Skal man bytte før lagring må motoren kjøres varm 1 gang med den nye olja før den settes bort. Da ligger det ny syrefri olje i hele motoren.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
Moderne olje med kalsium, magnesium tilsetninger etc. bryter vell ned disse syrene ganske enkelt med mindre det er snakk om veldig gammel olje?
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
Jeg ville personlig ikke kjørt med samme olje 15.000km ihvertfall
Står vel i service hefte at den skal skiftes hver 6.000 som er null stress - pluss at før vinterlagring bør den byttes pga drit som clogger seg. Kjøpte noe biltema olje (oi oi) som jeg bytter før jeg lagrer den for vinteren, og bytter igjen når jeg tar den ut :) Sikkert veldig nazi på det men jeg vil ikke kjøre med biltema olje - my money my decision




- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
Støtter den , vil heller ikke kjøre med biltema olje , vet mange gjør det og at det funker for de. får også bare si ... my money my decisionToven skrev:Jeg ville personlig ikke kjørt med samme olje 15.000km ihvertfallStår vel i service hefte at den skal skiftes hver 6.000 som er null stress - pluss at før vinterlagring bør den byttes pga drit som clogger seg. Kjøpte noe biltema olje (oi oi) som jeg bytter før jeg lagrer den for vinteren, og bytter igjen når jeg tar den ut :) Sikkert veldig nazi på det men jeg vil ikke kjøre med biltema olje - my money my decision
![]()
skifter i gj.snitt 2 ganger pr år , i år kjørte jeg vel en plass mellom 8-9k
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
Mangler bare fluor den oljaCutless skrev:Moderne olje med kalsium, magnesium tilsetninger etc. bryter vell ned disse syrene ganske enkelt med mindre det er snakk om veldig gammel olje?

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt Ducati.."
Prøvekjøringsrapport på MT-09
Både jeg og forhandler tok forbehold om pent vær i dag siden det var snakk om å prøvekjøre en helt ny MT-09 (ubrukte dekk!). Våknet opp til regn, men tok turen til forhandler uansett, kunne ihvertfall slå av en prat om det var for mye regn. Jeg rakk ikke å si noe før jeg hadde nøklene i hånda - huff, så dumt.. Sykkelen ble trillet ut og prøveskilt ble stripset fast.
Før kjøretur

Første som slo meg i det jeg skulle ut på veien fra forhandler er at det var lett å holde balansen på sykkelen. Akselererte forsiktig gjennom 1, 2, 3 og 4 gir, og det gikk sømløst. Gassresponsen som jeg hadde lest så mye negativt om var nydelig. Bedre enn Ducatien. Girskiftene var veldig myk, jeg girte bedre på denne enn min egen - turtall og klutsj matcha hverandre på hvert skift ved å være kjapp når jeg gira.
Neste inntrykk var sittestillingen. Jeg satt ikke så høyt som jeg gjorde på Ducatien (i forhold til styre). Nå er det jo Street Rally versjonen med høyere sete jeg er interessert i, så jeg regner med SR setet gir meg det lille ekstra jeg manglet nå. Den største forskjellen mellom MT'n og Ducati'n var knevinkel. Vesentlig mer knebøy på MT'n. Det er vell nødvendig for å oppnå lik nedleggsvinkel som R6'n (51 grader). Igjen savnet jeg Street Rally setet da det ville hjulpet på knevinkel. Men det var ikke ubehagelig. En annen ting som var veldig overraskende var at utformingen på sykkelen gjorde at jeg kunne sitte helt inntil tanken uten at det føltes unaturlig, men jeg kunne også sitte ganske langt bak på setet uten at det heller føltes unaturlig. På Ducati'n gikk det ikke å flytte på 'ræva' pga seteutformingen. På min GSX så kjennes det rart ut å sette seg lengre bak da knærne treffer tanken på en rar måte. Vil tro at det er enda lettere å flytte på seg med SR setet.
Så langt på testturen så var jeg veldig imponert over hvor bra og nøyaktig kontrollene (klutsj, gir +) føltes - jeg hadde forventet noe det samme som på Ducati'n - litt røft og mekanisk. Etter at dekka ble lunka (det regna godt) så tok jeg sjansen på å teste motoren litt. Tok den aldri over 6-7 k og aldri fult gasspådrag med prøvekjøringskontrakten friskt i minne (15 000 kr egenandel). Men dette var en motor som hadde mer enn nok å gi. Den hadde det lille ekstra som jeg savnet på Hypermotarden. Nå blir jo dette litt synsing siden jeg ikke fikk dratt den til turtallssperra, men jeg er ganske sikker på at denne motoren er kvassere enn Testerattaen. Hadde nok dratt bakhjul i andre gir uten problem med kun gasspådrag. Kan også nevne at jeg kjørte i STD-mode hele veien. Hadde ikke baller nok til å prøve A-mode, men hadde nok til å unngå B-mode..
Når det gjelder understellet så forventet jeg jo at det var stusslige greier. Fikk ikke prøvd svingene like aggressivt som jeg gjorde med Motarden, men savnet den høyere seteposisjonen til Motarden. Følte meg ikke like trygg (tatt høyde for regn). Ved nedbremsing så sank fronten mindre sammen på MT'n enn Ducatien (faktisk), men den fortjener noen tyngre lineære fjærer. Bakdemperen er et kapittel for seg selv. Du får jo kraftigere bakdempere på tråsykkler. Etter en fartshump så hoppa jeg opp og ned 2-3 gang etter jeg hadde kjørt over den. Dvs at rebound var fraværende. Videre så tok jeg en "test": Reiste meg opp på sykkelen, og trøkte sykkelen ned med sats på fotpeggene. Da bånna bak-demperen...
Oppsummering MT vs Hyper
Hyper
Komfor
Sittestilling
Kjøreegenskaper
Bremser
Passasjer (vesentlig mindre knebøy hos passasjer)
MT
Motor
Klutsj/gir
Bilde fra etter kjøreturen:

Jeg må si at de blå forgafflene faktisk ser grei ut i virkeligheten. Men uansett så er det jo Street Rally versjonen jeg er nysgjerrig på:

Nå viser det seg at denne fargekomboen ikke videreføres, og vi får istedet denne komboen:

Jeg likte den forrige mye bedre, men må innrømme at den nye ser litt mer gjennomført ut. For dere med et skarpt øye så ser dere at den nye Street Rally'en er basert på den jeg prøvekjørte i dag. Vet ikke om jeg liker den lyse sølvfargen heller..
Ba uansett om et tilbud på Street Rallyen med full Akropovic eksos, nye fjærer og olje i gaflene og mapping ift Akropovicen.
Skulle ønske de kunne satt MT-09 motoren i Hypermotarden:

Både jeg og forhandler tok forbehold om pent vær i dag siden det var snakk om å prøvekjøre en helt ny MT-09 (ubrukte dekk!). Våknet opp til regn, men tok turen til forhandler uansett, kunne ihvertfall slå av en prat om det var for mye regn. Jeg rakk ikke å si noe før jeg hadde nøklene i hånda - huff, så dumt.. Sykkelen ble trillet ut og prøveskilt ble stripset fast.
Før kjøretur

Første som slo meg i det jeg skulle ut på veien fra forhandler er at det var lett å holde balansen på sykkelen. Akselererte forsiktig gjennom 1, 2, 3 og 4 gir, og det gikk sømløst. Gassresponsen som jeg hadde lest så mye negativt om var nydelig. Bedre enn Ducatien. Girskiftene var veldig myk, jeg girte bedre på denne enn min egen - turtall og klutsj matcha hverandre på hvert skift ved å være kjapp når jeg gira.
Neste inntrykk var sittestillingen. Jeg satt ikke så høyt som jeg gjorde på Ducatien (i forhold til styre). Nå er det jo Street Rally versjonen med høyere sete jeg er interessert i, så jeg regner med SR setet gir meg det lille ekstra jeg manglet nå. Den største forskjellen mellom MT'n og Ducati'n var knevinkel. Vesentlig mer knebøy på MT'n. Det er vell nødvendig for å oppnå lik nedleggsvinkel som R6'n (51 grader). Igjen savnet jeg Street Rally setet da det ville hjulpet på knevinkel. Men det var ikke ubehagelig. En annen ting som var veldig overraskende var at utformingen på sykkelen gjorde at jeg kunne sitte helt inntil tanken uten at det føltes unaturlig, men jeg kunne også sitte ganske langt bak på setet uten at det heller føltes unaturlig. På Ducati'n gikk det ikke å flytte på 'ræva' pga seteutformingen. På min GSX så kjennes det rart ut å sette seg lengre bak da knærne treffer tanken på en rar måte. Vil tro at det er enda lettere å flytte på seg med SR setet.
Så langt på testturen så var jeg veldig imponert over hvor bra og nøyaktig kontrollene (klutsj, gir +) føltes - jeg hadde forventet noe det samme som på Ducati'n - litt røft og mekanisk. Etter at dekka ble lunka (det regna godt) så tok jeg sjansen på å teste motoren litt. Tok den aldri over 6-7 k og aldri fult gasspådrag med prøvekjøringskontrakten friskt i minne (15 000 kr egenandel). Men dette var en motor som hadde mer enn nok å gi. Den hadde det lille ekstra som jeg savnet på Hypermotarden. Nå blir jo dette litt synsing siden jeg ikke fikk dratt den til turtallssperra, men jeg er ganske sikker på at denne motoren er kvassere enn Testerattaen. Hadde nok dratt bakhjul i andre gir uten problem med kun gasspådrag. Kan også nevne at jeg kjørte i STD-mode hele veien. Hadde ikke baller nok til å prøve A-mode, men hadde nok til å unngå B-mode..
Når det gjelder understellet så forventet jeg jo at det var stusslige greier. Fikk ikke prøvd svingene like aggressivt som jeg gjorde med Motarden, men savnet den høyere seteposisjonen til Motarden. Følte meg ikke like trygg (tatt høyde for regn). Ved nedbremsing så sank fronten mindre sammen på MT'n enn Ducatien (faktisk), men den fortjener noen tyngre lineære fjærer. Bakdemperen er et kapittel for seg selv. Du får jo kraftigere bakdempere på tråsykkler. Etter en fartshump så hoppa jeg opp og ned 2-3 gang etter jeg hadde kjørt over den. Dvs at rebound var fraværende. Videre så tok jeg en "test": Reiste meg opp på sykkelen, og trøkte sykkelen ned med sats på fotpeggene. Da bånna bak-demperen...
Oppsummering MT vs Hyper
Hyper
Komfor
Sittestilling
Kjøreegenskaper
Bremser
Passasjer (vesentlig mindre knebøy hos passasjer)
MT
Motor
Klutsj/gir
Bilde fra etter kjøreturen:

Jeg må si at de blå forgafflene faktisk ser grei ut i virkeligheten. Men uansett så er det jo Street Rally versjonen jeg er nysgjerrig på:

Nå viser det seg at denne fargekomboen ikke videreføres, og vi får istedet denne komboen:

Jeg likte den forrige mye bedre, men må innrømme at den nye ser litt mer gjennomført ut. For dere med et skarpt øye så ser dere at den nye Street Rally'en er basert på den jeg prøvekjørte i dag. Vet ikke om jeg liker den lyse sølvfargen heller..
Ba uansett om et tilbud på Street Rallyen med full Akropovic eksos, nye fjærer og olje i gaflene og mapping ift Akropovicen.
Skulle ønske de kunne satt MT-09 motoren i Hypermotarden:

- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt MT-09 !"
Dette var jo en særdeles fyldig rapport
Jeg mener også at hyper er en samlet sett mer gjennomført sykkel. Jeg synes kanskje også designet på MT09 er litt i overkant harry. Uten fargede felger/gafler og plastdelene som får den til å hete street rally så ser den veldig ordinær og litt kjedelig ut. Selv om jeg har pitt sansen for fronten.
det er synd at dem har gitt fullstendig blaffen i demperne.
Ut fra det du skriver og hva jeg selv tenker så bikker jeg mer og mer over på Ducati'en. Det eneste ankepunktet MITT med Ducati'en er fronten.
Blir litt feil å kjøpe sykkel bare fordi motoren var fantastisk når alt det andre mer eller mindre var middelmådig. Spesielt demperne.
Men igjen,martig å lese slike fyldige rapporter

Jeg mener også at hyper er en samlet sett mer gjennomført sykkel. Jeg synes kanskje også designet på MT09 er litt i overkant harry. Uten fargede felger/gafler og plastdelene som får den til å hete street rally så ser den veldig ordinær og litt kjedelig ut. Selv om jeg har pitt sansen for fronten.
det er synd at dem har gitt fullstendig blaffen i demperne.
Ut fra det du skriver og hva jeg selv tenker så bikker jeg mer og mer over på Ducati'en. Det eneste ankepunktet MITT med Ducati'en er fronten.
Blir litt feil å kjøpe sykkel bare fordi motoren var fantastisk når alt det andre mer eller mindre var middelmådig. Spesielt demperne.
Men igjen,martig å lese slike fyldige rapporter

Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt MT-09 !"
STD-mode? De er meg merksnodig disse Japanerne ..
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt MT-09 !"
Ser du nevner det med knevinkel. Min erfaring er at jeg kan ha svært spiss knevinkel, så lenge hoftevinkelen er middelmådig.
Så det viktigste er ikke bare knevinkel, men hoftevinkel + knevinkel sammen.
Så det viktigste er ikke bare knevinkel, men hoftevinkel + knevinkel sammen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt MT-09 !"
Jeg liker harry :) Er enig i at den blir litt vel nøytral uten plastikk juggelet.Bjerknez skrev:Dette var jo en særdeles fyldig rapport![]()
Jeg mener også at hyper er en samlet sett mer gjennomført sykkel. Jeg synes kanskje også designet på MT09 er litt i overkant harry. Uten fargede felger/gafler og plastdelene som får den til å hete street rally så ser den veldig ordinær og litt kjedelig ut. Selv om jeg har pitt sansen for fronten.
det er synd at dem har gitt fullstendig blaffen i demperne.
Ut fra det du skriver og hva jeg selv tenker så bikker jeg mer og mer over på Ducati'en. Det eneste ankepunktet MITT med Ducati'en er fronten.
Blir litt feil å kjøpe sykkel bare fordi motoren var fantastisk når alt det andre mer eller mindre var middelmådig. Spesielt demperne.
Men igjen,martig å lese slike fyldige rapporter
Angående motor så er jeg i tenkeboksen. Er jo lettere å skifte en bakdemper enn en motor, men samtidig kjedelig å måtte begynne å modde en helt ny sykkel. Også må vi huske prisforskjellen. 180 k for Ducatien og 154 k for Street Rally'en. Vi får se vi får se.
Hyggelig at du likte rapporten min :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg *Prøvekjørt MT-09 !"
Men MT09 Street Rally koster vel ikke 154 k etter mod av bakdemper? Forsikringen på denne hørte jeg også du nevnte var ganske høy?Cutless skrev:Jeg liker harry :) Er enig i at den blir litt vel nøytral uten plastikk juggelet.Bjerknez skrev:Dette var jo en særdeles fyldig rapport![]()
Jeg mener også at hyper er en samlet sett mer gjennomført sykkel. Jeg synes kanskje også designet på MT09 er litt i overkant harry. Uten fargede felger/gafler og plastdelene som får den til å hete street rally så ser den veldig ordinær og litt kjedelig ut. Selv om jeg har pitt sansen for fronten.
det er synd at dem har gitt fullstendig blaffen i demperne.
Ut fra det du skriver og hva jeg selv tenker så bikker jeg mer og mer over på Ducati'en. Det eneste ankepunktet MITT med Ducati'en er fronten.
Blir litt feil å kjøpe sykkel bare fordi motoren var fantastisk når alt det andre mer eller mindre var middelmådig. Spesielt demperne.
Men igjen,martig å lese slike fyldige rapporter
Angående motor så er jeg i tenkeboksen. Er jo lettere å skifte en bakdemper enn en motor, men samtidig kjedelig å måtte begynne å modde en helt ny sykkel. Også må vi huske prisforskjellen. 180 k for Ducatien og 154 k for Street Rally'en. Vi får se vi får se.
Hyggelig at du likte rapporten min :)
Uansett, så skal ikke dette være lett, hehe.
Jeg foreslår at du prøver begge syklene en gang til i fint vær med tørre veier i litt lenger tid slik at du blir kjent med dem. Når jeg prøvekjørte Street Tripelen så var turen alt for kort til at jeg kunne gjøre meg opp en mening om alt. Jeg fikk bare et førsteinntrykk og motoren hadde langt mer drag enn jeg kunne huske den hadde på prøveturen når jeg endelig fikk prøvd den skikkelig.
Men igjen... Dette skal ikke være lett, og det blir nok mange prøveturer, mc prater og kaffekopper på oss før du finner den rette sykkelen

Luksusproblem kan vi vel karakterisere dette som
