AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.

AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
Eksakt derfor jeg skrev det med *definisjonen* av ordet kontrastyring.mekkern skrev:prøv en eldre engelsk sykkel med strammeskrue på styringen-stram denne litt mye og hold litt god fart så kan du stå med hele kroppen på den ene siden uten at det skjer en dritt(utenom at sykkelen sakte velter-men" svinger" ikke).
Geometrien på en vanlig mc gjør at den automatisk kontrastyrer ved forandring av balansen på sykkelen.
derfor "selvstabiliserer" de seg også..
[video]http://www.youtube.com/watch?v=YVFDnZtslEc[/video]
nei-svarer ikke noe mer i denne tråden.. :-#.
Vel, dette har engasjert masse folk og har vært en tråd som har vært aktiv og skapt liv på forumet.boblehue skrev:Who fucking cares?? Kjør sykkel som dere vil og sving slik dere ønsker. Det viktigste er å kunne bevege seg rundt svingene på en måte man føler seg trygg på. Om det er i 20 eller 220kmh er helt uvesentlig, man utfører det man erfaringsmessig syntes å funker best for din kjørestil!
Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)simpson skrev:AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......AndreasB skrev:Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)simpson skrev:AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din
Han har garantert en sykkel jeg aldri har kjørt før. Jeg velger å tro at ingen to sykler er like, selv om de er lik merke.Carpa skrev:eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......AndreasB skrev:Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)simpson skrev:AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din
Tror du er inne på noe CarpaCarpa skrev:eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......AndreasB skrev:Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)simpson skrev:AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
Og dermed må du være forsiktigere på styret, men endrer ikke det jeg sier i det hele tattsimpson skrev:Tror du er inne på noe CarpaCarpa skrev:eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......AndreasB skrev:Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)simpson skrev:AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din![]()
Min sykkel er laget for å svinge lett og fort. Dekkdimmensjoner, gaffelvinkel, forsprang, hjulbas, tyngdepunkt osv gjør at den svinger annerledes enn eks blytung ZX1100.
Hvis jeg skal trykke løst på styret er det ikke noen vits for meg å bruke kontrastyring.AndreasB skrev:Han har garantert en sykkel jeg aldri har kjørt før. Jeg velger å tro at ingen to sykler er like, selv om de er lik merke.Carpa skrev:eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......AndreasB skrev:Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)simpson skrev:AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
Uansett høres det helt feil ut, med tanke på at en sykkel vil i utgangspunktet gå RETT fra, at den kaster seg inn i sving på en brutal måte. Da gjør man helt klart noe feil.
Uansett sykkel. Kanskje han bare er for hardhendt?
Hvis jeg skal trykke løst på styret er det ikke noen vits for meg å bruke kontrastyring.AndreasB skrev:Han har garantert en sykkel jeg aldri har kjørt før. Jeg velger å tro at ingen to sykler er like, selv om de er lik merke.Carpa skrev:eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......AndreasB skrev:Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)simpson skrev:AndreasB skrev:du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
Uansett høres det helt feil ut, med tanke på at en sykkel vil i utgangspunktet gå RETT fra, at den kaster seg inn i sving på en brutal måte. Da gjør man helt klart noe feil.
Uansett sykkel. Kanskje han bare er for hardhendt?
Har aldri påstått dette :) Men jeg står ved det jeg har sagt, du pusher for hardt.simpson skrev:Vel AndreasB
Du kjører en sportsturer på 233 kg tørr.
Jeg kjører en på 172 kg tørr.
Og det er ikke ubetydelig vekt ser du.
Du har en sykkel laget for turer med litt sportslig preg mens jeg har en reinspikka sportsykkel som ikke går på komrpomisser i det hele tatt.
Ikke tvil om du har mer komfort på din, siden min ikke eier komfort i det hele tatt.
Oppsettet på min er så agressivt at du ikke kan sammeligne min sykkel med din i det hele tatt.
Og ja, din er blytung.
Du sa: Blytung? Aldri kjørt ZX1100 min du da.AndreasB skrev:Har aldri påstått dette :) Men jeg står ved det jeg har sagt, du pusher for hardt.simpson skrev:Vel AndreasB
Du kjører en sportsturer på 233 kg tørr.
Jeg kjører en på 172 kg tørr.
Og det er ikke ubetydelig vekt ser du.
Du har en sykkel laget for turer med litt sportslig preg mens jeg har en reinspikka sportsykkel som ikke går på komrpomisser i det hele tatt.
Ikke tvil om du har mer komfort på din, siden min ikke eier komfort i det hele tatt.
Oppsettet på min er så agressivt at du ikke kan sammeligne min sykkel med din i det hele tatt.
Og ja, din er blytung.
:-)simpson skrev:Vel, dette har engasjert masse folk og har vært en tråd som har vært aktiv og skapt liv på forumet.boblehue skrev:Who fucking cares?? Kjør sykkel som dere vil og sving slik dere ønsker. Det viktigste er å kunne bevege seg rundt svingene på en måte man føler seg trygg på. Om det er i 20 eller 220kmh er helt uvesentlig, man utfører det man erfaringsmessig syntes å funker best for din kjørestil!
Ikke vært stygge personangrep eller inngrep av moderatorer![]()
Synd det ikke er flere tilsvarende tråder.
Og GARANTERT lærerikt for både nye og gamle syklister.
Hvis ingen "fucking cares" er det jo ingen vits i å ha ett forum da.......
Er enig med deg, satt det bare litt på spissen.....boblehue skrev::-)simpson skrev:Vel, dette har engasjert masse folk og har vært en tråd som har vært aktiv og skapt liv på forumet.boblehue skrev:Who fucking cares?? Kjør sykkel som dere vil og sving slik dere ønsker. Det viktigste er å kunne bevege seg rundt svingene på en måte man føler seg trygg på. Om det er i 20 eller 220kmh er helt uvesentlig, man utfører det man erfaringsmessig syntes å funker best for din kjørestil!
Ikke vært stygge personangrep eller inngrep av moderatorer![]()
Synd det ikke er flere tilsvarende tråder.
Og GARANTERT lærerikt for både nye og gamle syklister.
Hvis ingen "fucking cares" er det jo ingen vits i å ha ett forum da.......
Poenget var vel at man må utføre en viss handling for en gitt ønskelig reaksjon fra sykkelen! Om det er kontrastyring eller annen form for bevegelse (bevist eller ubevisst) er egentlig uvesentlig.
Hvor mye og i hvilken grad bevegelsene utføres er også avhengig av type sykkel og kjørestil.
Til syvende og sist så er det sjåføren som bestemmer hvilken bevegelse sykkelen skal gjøre, dette kommer med erfaring og litt prøving og feiling. fungerer ikke det ene så fungerer det andre, og noen ganger så fungerer det noe midt i mellom.. :-)
I læreboken så står det at man skal tilpasse hastighet etter føre og erfaring. Kjører man over evne så går det galt uansett hvor mye man kontrastyrer eller styrer med sving.
Helt patetisk egentlig, finnes kun en måte å styre en sykkel. Om det er bevisst, ubevisst, eller bevisst "prøve" (Ja, prøve) å ikke gjøre det, så er eneste måten å styre en sykkel på kontrastyring.GSF skrev:38 sider hittil om et emne som kontrastyring... Herlig!
Hvor har du dette fra? Er det noe du har funnet ut selv, eller ... Hvis det er noen kvalifiserte som har sagt det ... er du helt sikker på at du ikke har missforstått.AndreasB skrev:Helt patetisk egentlig, finnes kun en måte å styre en sykkel. Om det er bevisst, ubevisst, eller bevisst "prøve" (Ja, prøve) å ikke gjøre det, så er eneste måten å styre en sykkel på kontrastyring.GSF skrev:38 sider hittil om et emne som kontrastyring... Herlig!
simpson skrev:......annerledes enn eks blytung ZX1100.
Jada, jo fortere man kjører dess viktigere blir det, men det må sies, på de fleste motorsykler, i de fleste svinger på landeveien, i normal fart går det ganske greit med de såkalte "banansvinger"boblehue skrev: Ergo, man MÅ kontrastyre for å få til en sving over en viss hastighet.
SlaskKawasaki skrev: Jeg har gitt opp diskusjonen angående kontrastyring etc. ..
HeheheKawasaki skrev:simpson skrev:......annerledes enn eks blytung ZX1100.
Jeg har gitt opp diskusjonen angående kontrastyring etc. , men vil bare si at den enten heter ZX11 eller ZZR1100.
Ikke èn gang det klarer AndreasB å få riktig