Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....
:nattinatti

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av TheHaughom »

mekkern skrev:prøv en eldre engelsk sykkel med strammeskrue på styringen-stram denne litt mye og hold litt god fart så kan du stå med hele kroppen på den ene siden uten at det skjer en dritt(utenom at sykkelen sakte velter-men" svinger" ikke).

Geometrien på en vanlig mc gjør at den automatisk kontrastyrer ved forandring av balansen på sykkelen.

derfor "selvstabiliserer" de seg også..

[video]http://www.youtube.com/watch?v=YVFDnZtslEc[/video]

nei-svarer ikke noe mer i denne tråden.. :-# :knegg .
Eksakt derfor jeg skrev det med *definisjonen* av ordet kontrastyring.
Ja, jeg er klar over at dette skjer automatisk :thumleft

Edit: Jeg slettet visst det jeg skrev om at jeg ikke orket å krangle om definisjonen av kontrastyring. ;-)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av boblehue »

Who fucking cares?? Kjør sykkel som dere vil og sving slik dere ønsker. Det viktigste er å kunne bevege seg rundt svingene på en måte man føler seg trygg på. Om det er i 20 eller 220kmh er helt uvesentlig, man utfører det man erfaringsmessig syntes å funker best for din kjørestil!
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

boblehue skrev:Who fucking cares?? Kjør sykkel som dere vil og sving slik dere ønsker. Det viktigste er å kunne bevege seg rundt svingene på en måte man føler seg trygg på. Om det er i 20 eller 220kmh er helt uvesentlig, man utfører det man erfaringsmessig syntes å funker best for din kjørestil!
Vel, dette har engasjert masse folk og har vært en tråd som har vært aktiv og skapt liv på forumet.
Ikke vært stygge personangrep eller inngrep av moderatorer :thumleft
Synd det ikke er flere tilsvarende tråder.
Og GARANTERT lærerikt for både nye og gamle syklister.
Hvis ingen "fucking cares" er det jo ingen vits i å ha ett forum da.......

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....
:nattinatti
Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)

Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

AndreasB skrev:
simpson skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....
:nattinatti
Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)

Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din
eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

Carpa skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....
:nattinatti
Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)

Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din
eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......
Han har garantert en sykkel jeg aldri har kjørt før. Jeg velger å tro at ingen to sykler er like, selv om de er lik merke.

Uansett høres det helt feil ut, med tanke på at en sykkel vil i utgangspunktet gå RETT fra, at den kaster seg inn i sving på en brutal måte. Da gjør man helt klart noe feil.

Uansett sykkel. Kanskje han bare er for hardhendt?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....
:nattinatti
Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)

Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din
eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......
Tror du er inne på noe Carpa :thumleft
Min sykkel er laget for å svinge lett og fort. Dekkdimmensjoner, gaffelvinkel, forsprang, hjulbas, tyngdepunkt osv gjør at den svinger annerledes enn eks blytung ZX1100.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev:
Carpa skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....
:nattinatti
Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)

Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din
eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......
Tror du er inne på noe Carpa :thumleft
Min sykkel er laget for å svinge lett og fort. Dekkdimmensjoner, gaffelvinkel, forsprang, hjulbas, tyngdepunkt osv gjør at den svinger annerledes enn eks blytung ZX1100.
Og dermed må du være forsiktigere på styret, men endrer ikke det jeg sier i det hele tatt
DA ER DU FOR HARDHENDT! Og dytter for mye på styret.

Blytung? Skjønner at du ikke har kjørt min ZX1100 ja ! :D

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Dette blir neppe godkjent som bevis siden det foregår i så sakte fart, men likevel, det viser at så snart du har en liten helning på sykkelen så kan du svinge den veien også.
Jeg må kanskje prøve å lage en video sjøl ... en dag.
http://www.youtube.com/watch?v=VXXAtvSc05k" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
Carpa skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....
:nattinatti
Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)

Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din
eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......
Han har garantert en sykkel jeg aldri har kjørt før. Jeg velger å tro at ingen to sykler er like, selv om de er lik merke.

Uansett høres det helt feil ut, med tanke på at en sykkel vil i utgangspunktet gå RETT fra, at den kaster seg inn i sving på en brutal måte. Da gjør man helt klart noe feil.

Uansett sykkel. Kanskje han bare er for hardhendt?
Hvis jeg skal trykke løst på styret er det ikke noen vits for meg å bruke kontrastyring.
Vet at jeg kan bruke lite makt, men da oppnår jeg akkurat det samme som ikke å bruke det, og siden jeg bruker det til unnamanøver og ved kjappe kursendringer blir derfor harde trykk.
Slutte å bruke kroppen og heller trykke lett på styret? Hvorfor det?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
Carpa skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev: Hvis jeg bruker kontrastyring aktivt stuper syklen min voldsomt inn i svingen og det blir veldig agressiv kjørestil.
du må gjøre noe feil eller trykke alt for hardt....
:nattinatti
Nei? Trykker du litt, svinger den litt. Den KASTER seg ikke inn i sving ved at du trykker litt. Da trykker du masse. (Eller at det er noe anna galt med sykkelen din)

Om den kaster seg inn i svingen på en aggressiv måte, gjør: A) Du noe feil. eller B) det er noe galt med sykkelen din
eller c) han har en sykkel du aldri har kjørt før......
Han har garantert en sykkel jeg aldri har kjørt før. Jeg velger å tro at ingen to sykler er like, selv om de er lik merke.

Uansett høres det helt feil ut, med tanke på at en sykkel vil i utgangspunktet gå RETT fra, at den kaster seg inn i sving på en brutal måte. Da gjør man helt klart noe feil.

Uansett sykkel. Kanskje han bare er for hardhendt?
Hvis jeg skal trykke løst på styret er det ikke noen vits for meg å bruke kontrastyring.
Vet at jeg kan bruke lite makt, men da oppnår jeg akkurat det samme som ikke å bruke det, og siden jeg bruker det til unnamanøver og ved kjappe kursendringer blir derfor harde trykk.
Slutte å bruke kroppen og heller trykke lett på styret? Hvorfor det?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Vel AndreasB

Du kjører en sportsturer på 233 kg tørr.
Jeg kjører en på 172 kg tørr.
Og det er ikke ubetydelig vekt ser du.
Du har en sykkel laget for turer med litt sportslig preg mens jeg har en reinspikka sportsykkel som ikke går på komrpomisser i det hele tatt.
Ikke tvil om du har mer komfort på din, siden min ikke eier komfort i det hele tatt.
Oppsettet på min er så agressivt at du ikke kan sammeligne min sykkel med din i det hele tatt.
Og ja, din er blytung.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev:Vel AndreasB

Du kjører en sportsturer på 233 kg tørr.
Jeg kjører en på 172 kg tørr.
Og det er ikke ubetydelig vekt ser du.
Du har en sykkel laget for turer med litt sportslig preg mens jeg har en reinspikka sportsykkel som ikke går på komrpomisser i det hele tatt.
Ikke tvil om du har mer komfort på din, siden min ikke eier komfort i det hele tatt.
Oppsettet på min er så agressivt at du ikke kan sammeligne min sykkel med din i det hele tatt.
Og ja, din er blytung.
Har aldri påstått dette :) Men jeg står ved det jeg har sagt, du pusher for hardt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
simpson skrev:Vel AndreasB

Du kjører en sportsturer på 233 kg tørr.
Jeg kjører en på 172 kg tørr.
Og det er ikke ubetydelig vekt ser du.
Du har en sykkel laget for turer med litt sportslig preg mens jeg har en reinspikka sportsykkel som ikke går på komrpomisser i det hele tatt.
Ikke tvil om du har mer komfort på din, siden min ikke eier komfort i det hele tatt.
Oppsettet på min er så agressivt at du ikke kan sammeligne min sykkel med din i det hele tatt.
Og ja, din er blytung.
Har aldri påstått dette :) Men jeg står ved det jeg har sagt, du pusher for hardt.
Du sa: Blytung? Aldri kjørt ZX1100 min du da.
Men som jeg sier, hvorfor skal jeg dytte i det hele tatt da den styrer perfekt uten?
Sist redigert av simpson den 19 sep 2012, 14:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av boblehue »

simpson skrev:
boblehue skrev:Who fucking cares?? Kjør sykkel som dere vil og sving slik dere ønsker. Det viktigste er å kunne bevege seg rundt svingene på en måte man føler seg trygg på. Om det er i 20 eller 220kmh er helt uvesentlig, man utfører det man erfaringsmessig syntes å funker best for din kjørestil!
Vel, dette har engasjert masse folk og har vært en tråd som har vært aktiv og skapt liv på forumet.
Ikke vært stygge personangrep eller inngrep av moderatorer :thumleft
Synd det ikke er flere tilsvarende tråder.
Og GARANTERT lærerikt for både nye og gamle syklister.
Hvis ingen "fucking cares" er det jo ingen vits i å ha ett forum da.......
:-)

Poenget var vel at man må utføre en viss handling for en gitt ønskelig reaksjon fra sykkelen! Om det er kontrastyring eller annen form for bevegelse (bevist eller ubevisst) er egentlig uvesentlig.
Hvor mye og i hvilken grad bevegelsene utføres er også avhengig av type sykkel og kjørestil.
Til syvende og sist så er det sjåføren som bestemmer hvilken bevegelse sykkelen skal gjøre, dette kommer med erfaring og litt prøving og feiling. fungerer ikke det ene så fungerer det andre, og noen ganger så fungerer det noe midt i mellom.. :-)
I læreboken så står det at man skal tilpasse hastighet etter føre og erfaring. Kjører man over evne så går det galt uansett hvor mye man kontrastyrer eller styrer med sving.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

boblehue skrev:
simpson skrev:
boblehue skrev:Who fucking cares?? Kjør sykkel som dere vil og sving slik dere ønsker. Det viktigste er å kunne bevege seg rundt svingene på en måte man føler seg trygg på. Om det er i 20 eller 220kmh er helt uvesentlig, man utfører det man erfaringsmessig syntes å funker best for din kjørestil!
Vel, dette har engasjert masse folk og har vært en tråd som har vært aktiv og skapt liv på forumet.
Ikke vært stygge personangrep eller inngrep av moderatorer :thumleft
Synd det ikke er flere tilsvarende tråder.
Og GARANTERT lærerikt for både nye og gamle syklister.
Hvis ingen "fucking cares" er det jo ingen vits i å ha ett forum da.......
:-)

Poenget var vel at man må utføre en viss handling for en gitt ønskelig reaksjon fra sykkelen! Om det er kontrastyring eller annen form for bevegelse (bevist eller ubevisst) er egentlig uvesentlig.
Hvor mye og i hvilken grad bevegelsene utføres er også avhengig av type sykkel og kjørestil.
Til syvende og sist så er det sjåføren som bestemmer hvilken bevegelse sykkelen skal gjøre, dette kommer med erfaring og litt prøving og feiling. fungerer ikke det ene så fungerer det andre, og noen ganger så fungerer det noe midt i mellom.. :-)
I læreboken så står det at man skal tilpasse hastighet etter føre og erfaring. Kjører man over evne så går det galt uansett hvor mye man kontrastyrer eller styrer med sving.
Er enig med deg, satt det bare litt på spissen.....

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Bosted: Lier

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av GSF »

38 sider hittil om et emne som kontrastyring... Herlig! :thumleft

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

GSF skrev:38 sider hittil om et emne som kontrastyring... Herlig! :thumleft
Helt patetisk egentlig, finnes kun en måte å styre en sykkel. Om det er bevisst, ubevisst, eller bevisst "prøve" (Ja, prøve) å ikke gjøre det, så er eneste måten å styre en sykkel på kontrastyring.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
GSF skrev:38 sider hittil om et emne som kontrastyring... Herlig! :thumleft
Helt patetisk egentlig, finnes kun en måte å styre en sykkel. Om det er bevisst, ubevisst, eller bevisst "prøve" (Ja, prøve) å ikke gjøre det, så er eneste måten å styre en sykkel på kontrastyring.
Hvor har du dette fra? Er det noe du har funnet ut selv, eller ... Hvis det er noen kvalifiserte som har sagt det ... er du helt sikker på at du ikke har missforstått.
Det stemmer ikke
At man ikke forstår det selv, eller at man kan vise til et ti-talls videoer med kontrastyring beviser ingenting ... så, hvor har du det fra?

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av boblehue »

The scientific literature does not provide a clear and comprehensive definition of countersteering. In fact, "a proper distinction between steer torque and steer angle ... is not always made."[1]
It is important to distinguish the steering torque and steering angle necessary to establish the lean required for a given turn from the sustained steer torque and steer angle necessary to maintain a constant turn radius and lean angle until it is time to exit the turn. The initial steer torque and steer angle are both opposite the desired turn direction. The sustained steer angle is usually in the same direction as the turn, but may remain opposite to the direction of the turn, especially at high speeds.[2] The sustained steer torque required to maintain that steer angle is usually opposite the turn direction.[3] (See the graphs to the right.) The actual magnitude and orientation of both the sustained steer angle and sustained steer torque of a particular bike in a particular turn depend on forward speed, bike geometry, tire properties, and combined bike and rider mass distribution.
It is also important to distinguish between countersteering as a physical phenomenon and countersteering as a conscious rider technique for initiating a lean (the usual interpretation of the term). The physical phenomenon usually occurs, because it is the easiest to cause the bike and rider to lean short of some outside influence such as an opportune side wind, although at low speeds it can be lost or hidden in the minute corrections made to maintain balance. Another way to cause the bike and rider to lean is by applying appropriate torques between the bike and rider similar to the way a gymnast can swing up from hanging straight down on uneven parallel bars, a person can start swinging on a swing from rest by pumping their legs, or a double inverted pendulum can be controlled with an actuator only at the elbow.[4]
At the same time, the rider technique of applying pressure to the handlebars to initiate a lean is not always necessary, since, on a sufficiently light bike (especially a bicycle), the rider can initiate a lean and turn by shifting body weight, called counter-lean by some authors.[5][6][7] Documented physical experimentation shows that on heavy bikes (many motorcycles) shifting body weight is less effective at initiating leans.[8] This technique works by employing the natural tendency of most bikes to steer towards the direction they are leaned and is different from the acrobatic maneuver described above.

Les mer om det her :
http://en.wikipedia.org/wiki/Countersteering" onclick="window.open(this.href);return false;

Ergo, man MÅ kontrastyre for å få til en sving over en viss hastighet.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

simpson skrev:......annerledes enn eks blytung ZX1100.

Jeg har gitt opp diskusjonen angående kontrastyring etc. , men vil bare si at den enten heter ZX11 eller ZZR1100.

Ikke èn gang det klarer AndreasB å få riktig :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

boblehue skrev: Ergo, man MÅ kontrastyre for å få til en sving over en viss hastighet.
Jada, jo fortere man kjører dess viktigere blir det, men det må sies, på de fleste motorsykler, i de fleste svinger på landeveien, i normal fart går det ganske greit med de såkalte "banansvinger"

Essensen i det vi diskuterer finner vi vel i det siste avsnittet
"At the same time, the rider technique of applying pressure to the handlebars to initiate a lean is not always necessary, since, on a sufficiently light bike (especially a bicycle), the rider can initiate a lean and turn by shifting body weight, called counter-lean by some authors.[5][6][7] Documented physical experimentation shows that on heavy bikes (many motorcycles) shifting body weight is less effective at initiating leans.[8] This technique works by employing the natural tendency of most bikes to steer towards the direction they are leaned and is different from the acrobatic maneuver described above."

Litt forenklet kan vi si at jo tyngre sykler dess mindre effektivt blir det, men altså ikke umulig (det spørs om det er godt nok for AndreasB :sk? )

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev: Jeg har gitt opp diskusjonen angående kontrastyring etc. ..
Slask :orefk .. :-# :sorry

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Kawasaki skrev:
simpson skrev:......annerledes enn eks blytung ZX1100.

Jeg har gitt opp diskusjonen angående kontrastyring etc. , men vil bare si at den enten heter ZX11 eller ZZR1100.

Ikke èn gang det klarer AndreasB å få riktig :knegg
Hehehe :D
Ikke vet jeg hva det heter, så bare på profilen hans......ikke Kawaekspert.

Svar