Fra en mekanikers standpunkt, smøring gir definitivt en forbedring i levetid. Metall mot metall vil alltid slite mot hverandre. Levetiden er derimot også styrt av hvordan du kjører, og andre faktorer.Bjerknez skrev:Skal jeg synse litt så vil jeg tippe at man neppe merker noe nevneverdig forskjell...Blaamand skrev: 30 mai 2017, 13:06 Skulle gjerne sett en test der man, under like forhold smører ett kjede og ikke smører, ett annet.
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Anbefalt kjedespray
Re: Anbefalt kjedespray
Det viktigste er uansett å rengjøre det regelmessig, kanskje pr 6000, og å ha korrekt slakk.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Anbefalt kjedespray
Hva er vitsen med å vaske kjedet hver 6000 km ?
Da kan man like godt gjøre som meg, la være å vaske.
Sliten som samler seg på utsida gjør ingen skade, den som er på innersida av platene løsner av seg selv når det blir tjukt nok og det som kommer på rullene forsvinner i løpet av etpar omdreininger.
Smøring og stramming er uansett viktig.
Da kan man like godt gjøre som meg, la være å vaske.
Sliten som samler seg på utsida gjør ingen skade, den som er på innersida av platene løsner av seg selv når det blir tjukt nok og det som kommer på rullene forsvinner i løpet av etpar omdreininger.
Smøring og stramming er uansett viktig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt kjedespray
Hadde det kjede hengt på en annen sykkel, jeg nevner ikke navn, så tror jeg ikke eieren hadde fått sove om natta. 

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Anbefalt kjedespray
Det tror ikke jeg heller. Å jeg tror jeg vet hvem du mener 

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Anbefalt kjedespray
Ok, det ser ikke pent ut, og "den søvnløse " liker å ha ting rene og i orden, men så vidt jeg husker vasket han kjedet på sin forrige sykkel til det rustet. Så det ideelle ligger kanskje en plass midt i mellom.Geiroe skrev: 01 jun 2017, 18:39 Hadde det kjede hengt på en annen sykkel, jeg nevner ikke navn, så tror jeg ikke eieren hadde fått sove om natta.![]()
Se på bildet, ingen av stedene, verken utvendig eller innvendig på platene tar borti tannhjulene, ergo ingen slitasje på de flatene.
Mellom ytter og innerplatene ligger det o-ringer som sørger for å holde støvet ute og fettet inne i kjeden.
Overdreven vask fører til at løsemiddel trenger inn forbi o-ringene og løser opp fettet mellom ruller og bolter.
I tillegg vil enkelte løsemidler få o-ringene til å tørke og sprekke
Da kan man smøre så mye kjedefett, sagkjedeolje, kjedeolje og annet smøremiddel man bare vil på yttersida av delene, uten at det
hjelper mot annet enn friksjonen mellom ruller og tannhjul. Et kjede som er "tørt" innvendig blir uansett ødelagt.
Her er bakdrevet mitt etter ca 2000 mil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Anbefalt kjedespray
Er ikke dårlig å få en 8 siders tråd på kjedesmøring, og det aller meste av argumenter og smurninger er vel nevnt. Mine erfaringer er i allefall at noenlunde jevn smøring gir bra levetid, og en automatisk kjedesmører har noe for seg. Dessuten veit jeg at noen tidligere skribenter her inne har opplevd hva null smøring på autobahn i 160 pluss kan gjøre med et kjede og ikke minst drev. Olja er ment å gi mindre slitasje på drevene, kjede blir lite slitt på rullene, det blir derimot strekt og på det hjelper ikke all verdens kjedesmøring
Vedlikehold er opp til den enkelte, rengjøring likeså. En sabla bedriten sykkel der olja ligger tjukk rundtom kjedekassa, kjede er rustent, og innunder baksvingen har et 1 cm lag med dritt av gammel olje, får meg til å tenke at det ikke er så farlig med annet vedlikehold heller. Jeg ville betakka meg litt for å kjøpe den.
Vedlikehold er opp til den enkelte, rengjøring likeså. En sabla bedriten sykkel der olja ligger tjukk rundtom kjedekassa, kjede er rustent, og innunder baksvingen har et 1 cm lag med dritt av gammel olje, får meg til å tenke at det ikke er så farlig med annet vedlikehold heller. Jeg ville betakka meg litt for å kjøpe den.
Memento mori
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Anbefalt kjedespray
Enig, bortsett fra at jeg ikke helt ser kombinasjonen olje og dritt samtidig som kjedet rusterBarbarozza skrev: 01 jun 2017, 21:58
Vedlikehold er opp til den enkelte, rengjøring likeså. En sabla bedriten sykkel der olja ligger tjukk rundtom kjedekassa, kjede er rustent, og innunder baksvingen har et 1 cm lag med dritt av gammel olje, får meg til å tenke at det ikke er så farlig med annet vedlikehold heller. Jeg ville betakka meg litt for å kjøpe den.


De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Anbefalt kjedespray
Om man kjører masse på saltede veier ruster jo driten uansett hvor mye smøring som finnes 
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Misha1969
- Innlegg: 21
- Registrert: 25 feb 2017, 10:29
- Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
- Bosted: Hunndalen, Gjøvik
Re: Anbefalt kjedespray
Olie eller fedt til kædesmøring er en god ide. Det er molekylerne i olien/fedtet som mindsker friktionen i mellem tandhjul og kæde, deref længere levetid og mindre kædestræk! O-ringene som ligger i kæden, for at beskytte fedtet i rullerne, indeholder olie, for gummiet bliver lavet med indhold af olie, deref trørrer o-ringene ud, hvis de ikke regelmæssigt bliver smurt (Vedligeholdt) med fedt/olie 
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Anbefalt kjedespray
Nei, et godt lag med olje og støv forhindrer rust,Jompa skrev: 01 jun 2017, 22:18
Enig, bortsett fra at jeg ikke helt ser kombinasjonen olje og dritt samtidig som kjedet ruster![]()
![]()
Dessuten er rustent kjede som regel kun til kosmetisk irritasjon å lite annet. Det er dessuten fordrevet du skal ha fokus på, da det blir opp i mot 2,5 ganger så fort slitt som bakdrevet ditt. Og det ser folk lite på
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Anbefalt kjedespray
Framdrevet blir da ikke fortere slitt enn det bak? Det er jo omvendt. 2-3 bakdrev på et framdrev, minst. Det er logisk rent fysisk, særlig hvis kjedelenkene blir litt romslige.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Anbefalt kjedespray
Etter alt snakket om rengjøring av kjede, kjeder som klaterr, slappe eller stramme kjeder tror jeg at jeg er blitt helt paranoid.
Jeg har begynt å legge merke til at jeg kan høre kjedet mitt (merkelig bare når jeg gasser) det høres litt ut som på en tråsykkel, bare litt mer voldsomt "knitring", vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men de fleste har vel hørt knitringen fra kjedet til en tråsykkel. Kan jeg ta det med ro, eller bør jeg foreta meg noe? 


LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Anbefalt kjedespray
Det du hører er mest sannsynlig såkalt chain slapping. Dvs. at kjedet beveger seg opp og ned ved gasspådrag og slår opp i undersiden av svingarmen.
Ikke uvanlig på KTM, skjer stadig vekk og gir ingen grunn til bekymring.
Kan hjelpe å stramme kjedet, men så er det slik at på de fleste sykler er best tjent med litt slakt kjede enn et som er for stramt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Anbefalt kjedespray
Hmm kanskje det, men dette er en ganske jevn lyd litt som i denne videoen her:AJ skrev: 02 jun 2017, 08:08Det du hører er mest sannsynlig såkalt chain slapping. Dvs. at kjedet beveger seg opp og ned ved gasspådrag og slår opp i undersiden av svingarmen.
Ikke uvanlig på KTM, skjer stadig vekk og gir ingen grunn til bekymring.
Kan hjelpe å stramme kjedet, men så er det slik at på de fleste sykler er best tjent med litt slakt kjede enn et som er for stramt.
https://www.youtube.com/watch?v=HityQaTAsoA
Det snåle er jo at jeg burde hørt lyden hele tiden (pga kjedets bevegelser), men jeg hører den bare når jeg gasser.
Og hvordan måler man slakk, og hvor mye slakk skal man eventuelt ha?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Anbefalt kjedespray
Denne lyden har jeg på sykkelen min også, spesielt når kjedet har gått tørt for kjedesmurning. Noe som en sjelden gang skjer når oljedysen fra den automatiske kjedesmøreren fra Tutoro kommer ut av stilling eller jeg har stilt inn dryppfrekvensen for lavt.Stian87 skrev: 02 jun 2017, 09:15
https://www.youtube.com/watch?v=HityQaTAsoA
Det snåle er jo at jeg burde hørt lyden hele tiden (pga kjedets bevegelser), men jeg hører den bare når jeg gasser.
Og hvordan måler man slakk, og hvor mye slakk skal man eventuelt ha?
I disse få tilfellene og etter hver vask smører jeg kjedet med Tutoroolje fra en oljekanne. Dreier på bakhjulet samtidig som jeg påfører olje over O/X-ringene, begge sider på innsiden av kjedet.
Dreier på hjulet slik som det vises på videoen og hører en helt annen og langt mer dempet lyd - lyden av velsmurt kjede

Hvilket betyr at jevn og god smøring av kjede og gir en lyddempende effekt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Anbefalt kjedespray
Har kanskje vært litt slapp med å spraye på innsiden av kjedetAJ skrev: 02 jun 2017, 09:30Denne lyden har jeg på sykkelen min også, spesielt når kjedet har gått tørt for kjedesmurning. Noe som en sjelden gang skjer når oljedysen fra den automatiske kjedesmøreren fra Tutoro kommer ut av stilling eller jeg har stilt inn dryppfrekvensen for lavt.Stian87 skrev: 02 jun 2017, 09:15
https://www.youtube.com/watch?v=HityQaTAsoA
Det snåle er jo at jeg burde hørt lyden hele tiden (pga kjedets bevegelser), men jeg hører den bare når jeg gasser.
Og hvordan måler man slakk, og hvor mye slakk skal man eventuelt ha?
I disse få tilfellene og etter hver vask smører jeg kjedet med Tutoroolje fra en oljekanne. Dreier på bakhjulet samtidig som jeg påfører olje over O/X-ringene, begge sider på innsiden av kjedet.
Dreier på hjulet slik som det vises på videoen og hører en helt annen og langt mer dempet lyd - lyden av velsmurt kjede.
Hvilket betyr at jevn og god smøring av kjede og gir en lyddempende effekt.

Takk for tilbakemeldingen AJ

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Anbefalt kjedespray
Står i instruksjonsboka. Men, hvis du vil ha et genialt hjelpeverktøy bør du se litt på Chain Monkey . Har denne selv og gjøre stramming av kjede til en lek.Stian87 skrev: 02 jun 2017, 09:15
Og hvordan måler man slakk, og hvor mye slakk skal man eventuelt ha?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Anbefalt kjedespray
Logisk ?FredrikE24 skrev: 02 jun 2017, 00:00 Framdrevet blir da ikke fortere slitt enn det bak? Det er jo omvendt. 2-3 bakdrev på et framdrev, minst. Det er logisk rent fysisk, særlig hvis kjedelenkene blir litt romslige.
Om du har 15 tenner foran og 45 tenner bak vil drevet gå tre ganger rundt for hver omdreining det drevne kjedehjulet går rundt.
Det vil også bli tre ganger så stor kraft på hver enkelt tann på drevet som på det drevne. ( bakre kjedehul)
Og om kjedeleddene er strekt, øker slitasjen pga det også med te ganger på drevet ift det store tannhjulet.
Om slitasjen er størst på det bakre tannhjulet, må det komme av vesentlig dårligere material enn i drevet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Anbefalt kjedespray










Jompa skrev: 02 jun 2017, 18:10Logisk ?FredrikE24 skrev: 02 jun 2017, 00:00 Framdrevet blir da ikke fortere slitt enn det bak? Det er jo omvendt. 2-3 bakdrev på et framdrev, minst. Det er logisk rent fysisk, særlig hvis kjedelenkene blir litt romslige.
Om du har 15 tenner foran og 45 tenner bak vil drevet gå tre ganger rundt for hver omdreining det drevne kjedehjulet går rundt.
Det vil også bli tre ganger så stor kraft på hver enkelt tann på drevet som på det drevne. ( bakre kjedehul)
Og om kjedeleddene er strekt, øker slitasjen pga det også med te ganger på drevet ift det store tannhjulet.
Om slitasjen er størst på det bakre tannhjulet, må det komme av vesentlig dårligere material enn i drevet.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt kjedespray
Nå husker ikke jeg i farten hvem det var som sa at fordrevet har en sterkere legering enn bakdrevet. Noe jeg tror jeg på, siden det i teorien skal vare like lenge som bakdrevet, for når du drar i rulla så er det jo fordrevet som får den største påkjenningen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Anbefalt kjedespray
Kan selv si å aldri ha skifta et framdrev fordi det er slitent
Det har nok ikke min far heller på noen av sine tidligere kjede-sykler. Bakdrev derimot, slites raskt etterhvert som kjedet strekker seg
Husker jeg noen ganger snudde bakdrevet for å tyne noen flere mil ut av det da tenna la seg ned i fartsretningen.


-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg selv byttet fremme og bak på min tidligere sykkel og fremdrevet så verre ut enn bakdrevet.... vil tro dette bunner ut i hva en kjøper av kvalitet.... men kjøper en drev med mega god holdbarhet og styrke må en vel få tak i en bedre kjede også?? Eller er holdbarheten på kjedet uavhengi av drev kvalitet?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Anbefalt kjedespray
Nei, fram drevet roterer over to ganger mer en bakdrevet ditt. Tenk på antall tenner. Det betyr at ei tann foran får over to ganger mer jobb en bak. Hvis du bytter tre ganger så ofte bak er noe galt. Kjører du med aluminiumsdrev eller lignende skjønner jeg det. Men med kvalitetsdrev i stål bør slitasjen på framdrev være noe større en bak. Drevslitasjen har derimot mye å gjøre med hvor ofte du oljer og filmen som bør ligge på tennene og rullene i kjedet.FredrikE24 skrev: 02 jun 2017, 00:00 Framdrevet blir da ikke fortere slitt enn det bak? Det er jo omvendt. 2-3 bakdrev på et framdrev, minst. Det er logisk rent fysisk, særlig hvis kjedelenkene blir litt romslige.
Memento mori
Re: Anbefalt kjedespray
Regelmessig smøring i kombinasjon med andre ting som feks rett stramming vil definitivt forlenge livet til kjede og drev. Dette er jo ren logikkBjerknez skrev: 30 mai 2017, 10:56
Jeg har vertfall ikke veldig stor tro på at overdreven smøring og rens vil hjelpe levetiden på et moderne kjede. Jeg har for meg at det største argumentet for å smøre er å hindre at det ruster. Kjører man mye i regn og på våe veier så tror jeg smøring har mer for seg.
