Mens andre her har kost seg på fellestur har jeg laget mat (litt misunnelig).
Matlagingen er imidlertid en del av min og min kones årlige ølsmaking med naboene, vi samler en del naboer og det blir smaking av ølen som er brygget gjennom året. I år er det ti sorter på tapeten, det ble riktignok brygget rundt 14, men de andre var til spesielle anledninger.
Ettersom det tross alt er sommer følger BBQ ølen, jeg har derfor stått på kjøkkenet i hele dag og laget forskjellig tilbehør.
Kronen på verket er mine triple cooked fries, dette er den eneste måten å lage pommes frites på. Eller det er ikke den eneste, men det er den klart overlegne. Problemet er at hele prosessen tar over seks timer så det er ikke noe man gidder å gjøre hver gang.
Først skal potetene (i dette tilfelle 30 store) skrelles og kuttes i like deler på 1,5 cm. Så skal stivelsen skylles av, i ti minutter under springen i kaldt vann.
IMG_1269.jpg
Dette for at stivelsen som ligger utenpå potene vaskes bort, dette gjør igjen friesene sprøere. Deretter skal de koke i 20 minutter.
IMG_1270.jpg
Før man heller av vannet og rister litt på gryten for å få en litt ujevn overflate, trikset er å ikke riste så hardt at fresene brekker. Dette bidrar til å gjøre fresene mykere inni og sprøere utenpå. Med en ujevn overflate kommer større del av friesen i kontakt med oljen, og den blir sprøere. Deretter skal de kjøles ned på rist i 30 minutter, rist er viktig for å få til sirkulasjon under friesen, og hindrer at den blir soggy.
IMG_1271.jpg
Deretter skal friesene i fryseren i minst en time. Den kalde og tørre luften i frysen bidrar til å å trekke ut ytterlig fuktighet av friesene slik at de blir sprøere.
IMG_1273.jpg
Etter friesene har vært i fryseren er tiden kommet for første fritering. Her skal de friteres i 8-10 minutter på 130 grader til de er gylne. Det er sentralt å ikke ha i for mange på en gang, for da synker temperaturen på oljen for mye.
IMG_1274.jpg
Deretter skal friesene renne av seg på kjøkkenpapir og kjøle seg ned i 30 minutter før de igjen skal i fryseren. Her kan de ligge til man får gjester. Men minst en time.
IMG_1275.jpg
Siste steget er å fritere friesene en siste gang på 190 grader i 5 minutter.
Så kan man spørre seg om det er verdt det. Jeg mener helt klart at det er det. Ingen andre metoder kommer opp til knærne til triple cooked fries. Friesene blir ubeskrivelige sprø uten at dette går på bekostning av at de er mye inni. De blir med andre ord ikke harde eller tørre, bare sprø. Men det er klart, så omstendelig som prosessen er kan man ikke bruke den hver gang.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.