Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Da blir det å trykke litt på den ute på verandaen etterpå, får ikke montert den før i morra, når sykkelen er hentet. Fikk ikke henta den idag :redface

Brukeravatar
lasse_hansen

Har idag endelig fått hentet hjem TDMèn ifra vinterlagring.. Utrolig deilig å kjøre med 2hjul igjen :prop:
Ikke at det ble så stor kjøretur idag, ble kun turen ifra der den var på vinterlagring og hjem, ca 30min. Så ble en liten kose tur :knegg
Grunnen til at jeg ikke kjørte mere, var for at jeg bestemte meg for å se litt på den Oxford bryteren, for varmehåndtakene.. Fant ut at denne er helt ødelagt, så får skaffe meg en ny..

Noen som vet om man må kjøpe helt nytt sett, eller får kan kjøpt kun bryteren?
Evt, bør jeg kjøpe Oxford igjen? Har vært veldig fornøyd med disse varmehåndtakene så ser selv egentlig ingen grunn for å kjøpe noen andre.. Men skader jo ikke å høre.. Og det er vel enklere å kjøpe samme type, og bare fjerne det gamle, og på med nye?

Brukeravatar
lasse_hansen

Hei igjen folkens! Nå er det kun 1.stk arbeidsdag igjen for meg, føre påske.. Og da blir det nok mange mc-turer kjenner jeg på kroppen! hehe.
Det ser jeg frem til! Hva skal de andre folka her inne gjøre i påska da? Kun sitte inne å vente på påskeharen? Isåfall kom dere heller ut på veien og let etter den! :lol

Benytter også annledningen til å spørre Tdm eiere, og tidligere tdm eiere om en ting, har kjørt endel med sykkelen nu. Stor trives på seteryggen :yeyeye Men det er en ting jeg lurer på, når jeg skal kjøre forbi, eller dra på litt, så synes jeg sykkelen drar best når jeg kommer opp i mellom 5000omd, og oppover, da drar den noe sinnsykt... Drar jo bra ellers også, men det er lissom når jeg kommer over 5-tallet det river av gårde.. :knegg Føles nesten som når man kjører bil, og når turboen slår inn :P :p
Er det slik det skal være? Eller er det bare jeg som kanskje er for slapp på gassen føre 5000omd? hehe

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Nei, det er nok sykkern din som er slapp under 5000 omdreininger. Mange jappser er det. :erte

Brukeravatar
lasse_hansen

:[-X ikke mobb folk som er yngre enn deg :P :p

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ikke uvanlig, nei.
Men! du kan gjøre et par-tre ting for å gjøre TDM'en sprekere under 4-5000 rpm. Eller i hvert fall at den oppleves som sprekere (jevnere drag fra lavt turtall):

1. Du kan blokkere spjeld-slangen til luftfiltermembranen. Hvorfor er godt forklart her: http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false; - bla deg fram til dette bildet på sidene linken viser til og les mer der:
Airbox mod.PNG
2. Du kan bytte ut originalluftfilteret med f.eks. Pipercross, K&N eller BMC "effektluftfilter". Gjør at TDM'en 'puster' bedre...

3. En mer påkostet løsning som gir en jevnere effektkurve og som i beste fall også gir noe økt effekt og moment - også under 5000 rpm, er å montere Powercommander (PC). Bør monteres av noen som har kjennskap til PC og aller helst i forbindelse med en dynobenkkjøring av sykkelen PC monteres i.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

:knegg Det var sykkern jeg mente....

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Jeg merker at den drar litt bedre fra ca 4500 omdreininger, så ved "inspirert" kjøring bruker jeg girene litt mer. Men det er ingen problem å kjøre forbi uten å gire ned ved "normal" kjøring.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft
Den er ganske urolig på lavt turtall.
Legg merke til utviklinga fra 4000rpm...
dette dynochart er fra Acrapovic sin hjemmeside
tdm dyno.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
lasse_hansen

Her kom det mange gode tips, spm jeg skal titte litt nærmere på etterhvert. Sykkelen går for all del mer enn bra nok for meg. Ikke noe å klage på. Ville bare høre om det var normalt at det var sånn, at den dro bedre etter 5000omd... Og det virket det som det var?

Men kan det forbedres så skader det jo ikke å prøve. Så skal ta å lese litt igjennom det dere forklarte her av diverse ting :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

'Uroligheten' skyldes delvis (og egentlig ganske mye når alt kommer tils tykket) denne luftinntaksløsning i luftfilterboksen: liten åpning åpen hele tiden mens åpningen som er dobbelt så stor åpnes først ved et bestemt turtall (4000 rpm. ...) styrt av denne membranen jeg la inn bilde av.
Se for øvrig denne illustrasjonen:
Airbox mod2.PNG
Ved å blokkere slangen jeg viste til fører dette til at begge spjeld foran på luftfilterboksen er åpne hele tiden. Dermed "forsvinner" (utjevnes) overgangen i effekt/momentkurven i turtallsområdet rundt 4000 rpm.
Dette er for øvrig en helt vanlig modding på TDM 900 og de fleste opplever tildels stor bedring i måten motoren oppfører seg i de nedre turtallsområdene etter at moddingen er gjort...

Brukeravatar
lasse_hansen

Hmm, da er kanskje dette noe jeg bør ta en titt på. Dette skader/eller er verken farlig for motor eller lignende, eller? Jeg må spørre, for jeg vet ikke.

Tenkte å lese litt om dette nu.
Ingen fare for motor eller sykker'n for øvrig.
Den har derimot bare godt av det :P :p

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Det skal ikke være skadelig for motorsykkelen nei. Jeg har forresten utført den mod'en selv, selv om jeg kanskje ikke merket så stor forskjell som mange andre mener det er. Den ble kanskje litt jevnere på lavere turtall, men jeg tror man skal vite hva man skal kjenne etter for å merke forskjellen.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen

Ok, man skal vite hva man skal kjenne etter ja :yeyeye da er det med andre ord ikke noe vits for meg :lol

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

He he. Joda. Det kan nok ha en effekt for deg også. Det jeg mente var at hvis man hadde kjørt en tur med en TDM uten mod'en, og så en tur med en med mod'en, men ikke kjører TDM til daglig, så er det ikke sikkert man hadde merket noe. Når man kjører den daglig, så vet du jo akkurat hvordan den oppfører seg på lavt turtall, og da merker du sikkert litt forkjell.
Håper du forsto hva jeg mente, selv om det var litt tungvindt forklart. :scratch

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar