Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

BMW E24 med K100 i bakgrunnen. Begge to var liksom det ypperste fra BMW midt på 80-tallet.
Jeg hadde en BMW E24 en gang, nå har jeg en K100 :thumleft
CCCC4F9E-D8D7-45E8-9B4A-39EDA3895589.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Jeg hadde 635csi og K100 samtidig en kort stund: 😎👍
DSC_0364_zps89hsosg1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Har rukket å kjøre 120 mil på K100RSen allerede. Den er pokker så god å kjøre..
K1200RSen er klart bedre på alle måter, det er det liten tvil om, men smiler godt når jeg tøffer rundt på K100en :)
Den er så ekstremt snill og lettkjørt at man føler at alderen ikke matcher helt..

Etter å ha hengt på Tyrigrava en periode på Onsdag så ble det en liten tur. Kjørte en ganske så svingete vei jeg er kjent på og en GSX600R kom bak meg og ville kjøre forbi. Det endte med at han forsvant i speilet :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av simpson »

Det er hvert fall ikke syklenes skyld.....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jawa'n har stått på sommerlagring i garasjen på jobben en veldig god stund. Satt den vel der i Mai en gang(husker ikke :scratch ) Så det var en meget god følelse igår, å trykke inn nøkkelen, åpne bensinkrana og trampe den i gang! :thumleft To tråkk og den karakteristiske snøscooter-lyden kom frem. Kjørte den hjem og fant vel ut på veien at den var i kjempeform! Lite å ta tak i der, så da ble det satt inn litt fler pigger i dekk, vindskjermingen ble satt på og en skikkelig dusj med ACF-50 :prf

Så idag var det et lite valg som måtte tas, om hvem som skulle bli kjørt hjem :sk?
IMG_7186.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 30 sep 2018, 21:13 En BMW RS har en slakt fremoverlent sittestilling, og litt knekk i knæra, sånn er det bare. Jeg trives kjempegodt på dem, og sitter meget bra på dem. Han jeg kjøpte denne av klaget over slitne skuldre grunnet problemer med fartsvind som (ikke) dytter overkroppen bakover. Jeg mener at forankringen til sykkelen er feil, sitter man riktig på den, så skal man ikke ha press på styret i det hele tatt. For meg føltes det helt feil med styrehever, den føltes litt klønete å kjøre og jeg ble faktisk litt sliten da jeg stadig satt litt galt.
Fjernet styrehever og alt falt på plass. Sitter litt mer fremoverlent, men nå er forankringen til sykkelen riktig, og sykkelen er enklere å kjøre.
Det er merksnodig mange som hever styret på de fleste fremoverlente BMWer og klager over at de aldri sitter godt på dem. På K1200RS er dette justerbart nesten "on the fly", og med styret hevet maks, så blir jeg faktisk sliten og nummen i armene og hendene. Med styret helt fram, så er det meget behagelig.
Jeg trodde at det ville være best å ha styret så langt opp og bakover som mulig da jeg kjøpte K1200RSen, men det viser seg å være fullstendig galt for mitt vedkommende hvertfall.
Jeg var igjennom den mølla der, med min -98 K1200RS. Fikk tak i ekstra styreforhøyere, i tillegg til den originale, som flyttet styret ca 2 cm bak, og 3 cm opp. Fant brukte lavere fothvilere på ebay for å få litt mer "beinplass", og også girveksler fra faceliften.

Jeg følger deg helt på at ergonomien på K1200RS i utgangspunktet er bra. Jeg har hatt mange sporstourere opp igjennom årne, og syntes K1200RS er helt prima.

Men det som ødela for meg, og som jeg forsøkte å korrigere for, er ei sliten hofte. Intensjonen med å søke en mer oppreist sittestilling var rett og slett å få mindre skarpe vinkler i hofte og knær. På et par av turene jeg kjørte med den, så fikk jeg så kraftige kramper at jeg nesten ikke fikk beina i bakken når jeg stoppa.

Poenget er at det kan finnes mange grunner til at sittestillingen på K1200RS blir feil for noen. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Veldig godt poeng! Den dagen sittestillingen blir for kvass, da må jeg nok selge. For sittestillingen føler jeg ikke kan/bør endres på for å få den rette følelsen. Da er det nok bedre å gå for noe annet.
Den beste følelsen fra MC-året i år var å kjøre Bolkesjøveien mot Kongsberg på fullt øs ut av hver sving, og brøling fra TwoBrothersRacing eksosen. Været var topp og sykkelen satt perfekt.. Synd den potta gikk i oppløsning egentlig, for det var dyp og fin lyd :) Bråkte sikkert noe hinsides for andre, men det bor jo ikke så mange langs den veien.. :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er midt i en flytteperiode, så lite som skjer med MC om dagen.

Jawaen går imidlertid som et skudd! Ikke minst er den snill på bensina etter overhalingen i våres.
Intet mer enn 0,3 liter pr. Mil brukte den forrige uke :)

10. November ifjor!
Hadde vært mye is og drit allerede den høsten. Så kom snøfillene denne kvelden. Hittil i år har det vært mildt og godt saltet føre.
889EE4F5-05B5-4404-8BF0-987924F43254.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Et ferskt bilde før en tar helga og kjører hjemover!
2A1CEFE3-8DD9-475C-B4E8-69381F1A9AA8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Har du kjøpt deg hus eller leilighet?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

En del av en firemannsbolig. Frittstående garasje og god nok lagringsmulighet for MC, skruplassen er ikke lenger utenfor døra, men det ordner seg nok :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Var så fint være ute idag, så da ble det lufting av K100RSen en tur..! Jeg blir så glad av å kjøre denne sykkelen, og den går så fint nå i motsetning til hva den gjorde da jeg kjøpte den :thumleft
Nå skal den opp på operasjonsbordet for litt fiks.
Bilde 18.11.2018, 14 12 35.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Gratulerer med huskjøp! Regner med det kommer noen bilder etterhvert.

Må si at K100'en din er fin. 😀
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Takker!

K100en er veldig ryddig egentlig, helt original, ingenting av modifikasjoner er gjort.
Litt sliten i lakken dessverre, men utover det, så er den helt prima..
Jeg prøvde å dra over den med Rupes'en for noen måneder siden, og virker som klarlakken er vekk på store deler av tanken. Ikke pent.
Jeg tror uansett at en potensiell K100-kjøper ikke bryr seg så veldig mye om utseendet. Den er tross alt tipp-topp mekanisk, og K100-kjøpere kjøper sikkert først og fremst for å kjøre :)

Litt stille fra meg fremover, ettersom jeg har fokus på å bygge et hjem :roll
Nå er imidlertid det viktigste på plass, stereoanlegget.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av overlay »

FredrikE24 skrev: 20 nov 2018, 15:39 Takker!

K100en er veldig ryddig egentlig, helt original, ingenting av modifikasjoner er gjort.
Litt sliten i lakken dessverre, men utover det, så er den helt prima..
Jeg prøvde å dra over den med Rupes'en for noen måneder siden, og virker som klarlakken er vekk på store deler av tanken. Ikke pent.
Jeg tror uansett at en potensiell K100-kjøper ikke bryr seg så veldig mye om utseendet. Den er tross alt tipp-topp mekanisk, og K100-kjøpere kjøper sikkert først og fremst for å kjøre :)

Litt stille fra meg fremover, ettersom jeg har fokus på å bygge et hjem :roll
Nå er imidlertid det viktigste på plass, stereoanlegget.
Lukter jeg HiFi tråd?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av AJ »

overlay skrev: 20 nov 2018, 19:12
FredrikE24 skrev: 20 nov 2018, 15:39 Nå er imidlertid det viktigste på plass, stereoanlegget.
Lukter jeg HiFi tråd?
Det har vi allerede her inne ;) :

viewtopic.php?p=338065#p338065
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av overlay »

AJ skrev: 20 nov 2018, 19:20
overlay skrev: 20 nov 2018, 19:12
FredrikE24 skrev: 20 nov 2018, 15:39 Nå er imidlertid det viktigste på plass, stereoanlegget.
Lukter jeg HiFi tråd?
Det har vi allerede her inne ;) :

viewtopic.php?p=338065#p338065
Se der ja :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Fått ordna litt på K100en i helga.
Nye bremseslanger, nye "bobbins" på bremseskivene forran.
Nye lagre i kardang
Nye oljer og oljefilter
42754282_10155539152230684_8887682495420563456_n.jpg
46689634_10161234052745341_1257145130926735360_n.jpg
46733123_10161234052815341_4819028382140334080_n.jpg
46757613_10161234052650341_1900803077527568384_n.jpg
46789763_10161234052960341_987722489578651648_n.jpg
Bilde 24.11.2018, 15 17 39.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 25 nov 2018, 23:08 Nye lagre i kardang
For de av oss som kjører sykler med kjededrift er det for flere av oss kanskje interessant å hører litt mer om hva dette kostet? Betyr vel også at oljen må byttes...

Og hvor ofte må man påregne å bytte lagre og evt. andre slitedeler i kardangen?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Kom vel på 800kr i deler :)
Kan regne 50kr i olje pr. år om en følger intervallet til BMW. Jeg bytter hvert år, så 100kr pr. sesong i olje.

Sykkelen har rulla drøyt 125 000km.
Kunne sikkert rulla veldig mye lenger, men var en ørliten slakk som jeg ønsket å utbedre. Ble ikke bemerket noe spesielt med kardangen da den var på service hos MC-Huset Nydal sist.

Det er imidlertid svært lettvint med kardang synes jeg. Jeg bytter de 250ml med olje en gang i året, og thats it. Det er noe alle klarer, og tar 15minutter. Man trenger også svært beskjedent med verktøy(17mm fastnøkkel, 6mm umbrako). Å stramme og smøre på dette kjedet er ikke noe for meg :redface

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av AJ »

@FredrikE24:
Ikke rare kostnaden, nei...
Dyrere, men likevel mer fleksibelt med kjededrift. Om man skulle ønske å dreve om... ;)

Neida. Jeg ser absolutt fordelen med kardang og ser ikke bort fra t min neste sykkel fort vekk kan bli en kardangsykkel.
Hadde jo ingen problemer eller utgifter med Moto Guzzi kardangen på Stelvio'en jeg hadde for noen år siden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av ZZR-Erling »

Vedr kardang.. Har kjørt mye kjedebike, og det funker bra det, men det må til stadighet gjøres noe, så jeg synes det er deilig med kardang! Merker ingen negative effekter.

Fin blog!
Min blog er så godt som dau 😁
For tiden venter jeg på verktøy til å dra av svinghjulet på min YZ250F, skal bytte kamkjedet, og trolig også kjedeførerne der. Greit å vite at det kjedet er tipp topp! 😀

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Håper at den fordømte snøen forsvinner snart!
FA64519D-BDEC-4399-89AC-91714A0AE9A9.jpeg
D77B26D2-4818-4ADA-8ABD-97971C739A33.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Hei, du glemte lyset på når du vinterparkerte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev: 25 nov 2018, 23:24 Dyrere, men likevel mer fleksibelt med kjededrift. Om man skulle ønske å dreve om... ;)
Er det vanlig å dreve om en motorsykkel?
Trodde det var mest vanlig for de som kjørte moped og lett MC, var i hvert fall det når jeg var i den alderen.

Svar