BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Ketil - takk skal du ha 👍🙂

Erik - det er mye fra designet og den tekniske utviklingen som har gått videre til K1200rs som du har. Nesten en hybrid mellom k100rs og K1200rs.

Ja, ikke ofte man treffer to K1 på samme dag. Var det tilfeldig, eller kjørte de sammen?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 206
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Bosted: Radøy , Vestland

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Erik_B70 »

Esveen skrev: 27 mai 2021, 09:11 Ketil - takk skal du ha 👍🙂

Erik - det er mye fra designet og den tekniske utviklingen som har gått videre til K1200rs som du har. Nesten en hybrid mellom k100rs og K1200rs.

Ja, ikke ofte man treffer to K1 på samme dag. Var det tilfeldig, eller kjørte de sammen?
Det var nok tilfeldig. En på morgenen, og den andre på vei hjem om ettermiddagen. Må være det nydelige sommerværet vi plutselig fikk ,som lokket dem frem .

Jeg kan ikke tenke meg at det ble solgt veldig mange av disse i Norge ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, K1 er neimen meg fin. Denne må du bare ta vare på og kjøre fine turer med. Urørte eksemplarer som er godt vedlikeholdt med sansen for detaljene er sjelden vare nå tildags. Det er alltid noen som skal modde og fikle med det perfekte. Det er nok ikke noe fare for å tape penger med mindre man herper den eller går helt bananas med delebytting. Som strengt tatt ikke bør være nødvendig på en BMW. Denne tråden, og min egen tråd sier kanskje noe annet :-k Nå skal det sies at jeg tror vi to er litt mer nøye enn mange andre med at ting skal være 100% i orden på den tekniske biten.

Etter å ha sett flere bilder av din i svart, kanskje dette er 'fargen' fremfor rød/gul?

Allikevel så synes jeg K100RS16V er greia. Er det bare jeg som er rar som synes K100RS16V(ikke K100RS, og ikke K1100RS, men K100RS16V) er en av de kuleste syklene som finnes? :D Hadde min gamle K100RS16V innom her om dagen.. Blir litt mo i knærne. En 30år gammel sykkel. Starter med et pust på startknappen, alle brytere og hendler fungerer som nytt, motoren går som et velsmurt ur.
Nå er den både langt kjørt(rundet 133 333km nylig) og har litt skavanker, men når jeg ser bilder av din så blir jeg veldig glad.
Perfekt kompresjon, fine plugger, starta på første etter vinteren på 95Oktan (selvfølgelig). Bare fryd.

Eneste jeg kunne ha gjort noe med var refleksene og speedometeret, samt bakdemper. Jeg har inntrykk av at disse USA-modellene ble laget for litt høyere vedvarende belastninger og fikk SHOWA-demper fremfor Bilstein. Holdbarheten er ikke den beste på noen av dem. Skal man imidlertid oppgradere, så er mye gjort med 3-4 lapper tror jeg. Marzochi-inserts i framgaflene hadde også vært ganske så nice.

Jeg peisa på forbi Trondheim her på Mandagsmorgenen, tror det var i 5-tida. Det er jammen meg tullete fartsgrense-setting i området. Skiltingen står tett som haggel og skal ha deg til å minke og øke med 10-20km/t hele tiden..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

"A burger and fries is a great meal once in a while, but you wouldn’t want to make a steady diet of it. BMW riders in the late 1970s were getting tired of the same old menu—air-cooled boxer twin, modest power, dowdy looks—at about the same time as Japanese manufacturers were offering up some pretty tasty in-line fours that were smoother, faster and cheaper than anything from BMW. So the chefs in Bavaria gathered in the kitchen and whipped up a real treat—a liquid-cooled four, laid on its side and clothed in swoopy bodywork—that still tastes good today, and borders on becoming a modern classic as well."

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Kan nok hende det er oss det er noe rart med Fredrik, men jeg også liker K100rs 16v svært godt. Pendler med denne 5-6 mil hver dag nå og finner få svakheter.

Med tanke på at jeg gikk fra en nesten ny sykkel med alt tenkelig utstyr er det fryktelig lite jeg savner. Faktisk litt befriende at man ikke har masse valg. Trykk på knappen å kjør.

Jeg skal ikke påstå at dette er high performance eller overgår noe som helst nytt, men den fungerer overraskende bra til alt. Stabil, forutsigbar, går helt ok, smooth og sterk, komfortabel, lite vibrasjon, praktisk, lett å krypkjøre med, enkel å skru på.

Jeg liker den bedre å bedre, sliter faktisk med å finne grunn til å bytte den ut. Den hadde godt av servicen i vinter. Motoren går veldig pent, og ABS'en fungerer fortsatt.

Til vinteren blir den også veteran. 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

20210601_232257_50-1.jpg
20210601_231514_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Må sveise eksos på K100RS16V her, sprekkdannelser.

I den forbindelse, så tenkte jeg å gi en lyd uavhengig om du vet eller ikke! Sjekk opphengsgummiene på eksosen. Er noe dritt å sveise sprekker.

Ser som vanlig veldig bra ut! Ser ut som de på Tanem Sag&Høvleri har blitt sagd opp som det så fint heter på nynorsk :knegg Usemje i bedriftsleiinga kanskje?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Hehe, fikk noen KLM vibber her? Stemmer det?

Gummien på K100 er bra, men på k1 var den litt slitt. Må skaffes 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Lurer på om det er Lystad og Mjøen show jeg :-k

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

På tide med en oppdatering her. Gikk ut i ferie i går, kjenner det skal bli godt. 4 uker uten de store planene. Håper det blir noen lengere turer på mc framover.

Mottok bremseslanger og klosser fra Mr. K1 Andreas Esterhammer for en tid tilbake. Byttet slangene og klossene fram og hadde på ny bremseveske. Fy fader hvor bra bremsene ble. Skikkelig smooth og kontant.
20210628_104057_50.jpg
20210622_214227_50.jpg
Ble også inspirert av AJ og hans iver over den nyinnkjøpte KTM'en. Måtte ut å kjøre en lengre tur med konas G310r. Den er leken og lettkjørt og henger godt med i trafikken. Får følelsen av at alt går mye fortere enn speedo viser, så man kan ha det mye morro i lovlige hastigheter. Sitter også relativt godt på den selv om jeg ser litt forvokst ut på den 😁

I svingene rundt der vi bor kryr det av elg, så det er bare å følge med.
20210704_231954_50.jpg
20210704_231839_50.jpg
I kveld ble det en 2 timers tur med K100 på måfå. 17 grader og overskyet. Perfekt mc vær.
20210710_221042_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Bestilte en OEM toppboks på tysk Ebay for en tid tilbake, selger trodde Norge var en del av EU og rotet til forsendingen slik at pakken ble returnert fra Amsterdam. På forsøk to gikk det med DHL ekspress levert på døra. Toppboksen ser nesten ny ut og passer bra på sykkelen.
20210811_150614_50.jpg
20210811_150917_50.jpg
20210811_150934_50.jpg
Ellers er det en skikkelig fin sommer og mye småkjøring med mc. Vi kjøpte oss hytte i April så det tilbringes mye tid der noe som går uttover turkjøring. Sånn sett passer det bra nå med billig bekymringsløst sykkelhold 🙂
20210803_212336_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av AJ »

Ble bra det der :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7117
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av dypen »

Den lille rack’n på fasback’n går jeg ut fra er original … Toppboks festes på den vil jeg tro. Er det ingen fester som må monteres på sykkel’n utenom det som er originalt og resten sitter på topboks ?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Festet i toppboksen er kun en bajonettkobling som festes i en plate som man setter på det originale brettet bakpå uten en eneste skrue. Å ta av og på boksen tar rett rundt 1sek :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7117
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av dypen »

Jøss så enkelt :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Ja, man smetter inn ei plate inn i baggasjebæreren som har ett låsehull i midten. Plasserer toppboksen, og vrir på låsesplinten inne i boksen. Fiffig patent.
20210812_062706_50.jpg
20210812_062643_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Kom ett par pakker til i posten. Fra Tyskland kom det originale innerbagger til både sidekoffert og toppkoffert. Jeg er svak for originaltilbehør til gammel BMW. 😬

Pakke nr.2 er diverse slitedeler til K100 som lå ute på finn.no. Noe jeg trenger til vinteren og noe som er kjekt og ha.
20210903_192137_50.jpg
20210903_215147_50.jpg
20210908_192437_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Kom dessuten over en moped som har stått i 7 år. Tanken er å plukke denne ned sammen med nevøen min og fikse den opp. Som "betaling" for arbeidet skal han få den til han blir 15.

Kjenner lite til moped (hadde en tsx for mange år siden) så det blir litt å sette seg inn i.

Kjenner jeg gleder meg til å bynne. Sykkelen er en Yamaha TZR 50 fra 2006.
20210905_224822_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

TZR var bra mopeder. Sitter en Minarelli AM6 i den der. Hvilken årsmodell er det? Fra 2007 fikk den fabrikkmontert sperre og en annet type plombering i potta. Slik at det faktisk er mulig å holde 42km/t.

Sperra fjernes ved at man borrer hull i CDI-boksen med et 6mm borr(etter hva jeg husker) på et bestemt sted. Stedet er ganske artig. Midt i «o»-en i logoen(Moric) som står på boksen.
Så deler du potta og kapper av plomberinga med baufil minnes jeg. Så skal du ha 118 dyse i Dell’orto PHBN16 gasseren som sitter på den.

Så nå at det er en 2006.. Da har den Leonelli-tenning sannsynligvis. Så ingen sperre.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Må si høsten kom brått i år. Er usikker på om det blir mer kjøring nå. Håper i det lengste på en siste tur med K1 før den havner på bordet for clutch/simmering/splines jobb i vinter.
20211009_172805_50.jpg
K100'en er jeg usikker på om jeg gidder å gjøre noe med annet enn olje/filter bytte. Jeg vurderer å bytte bakdemper om jeg får penger til overs. Vurderer å legge i litt å kjøpe Wilbers. Havner rundt 5000kr for den enkleste.

Kanskje ta en ventilsjekk samt bytte tennpluggledninger. Opplever litt nykking rundt 3.500 rpm. når jeg går av og på gassen. Har byttet det meste rundt ånding og drivstoff tilførsel, så ikke så mye igjen å prøve.

Ellers har vi stor framgang på mopeden. Sykkel er plukket ned samt motoren er tatt ut. Særdeles enkelt å skru på. Nevøen er også ivrig og lærevillig, så dette blir ett bra prosjekt. 👍
20211024_220402_50.jpg
20211024_220344_50.jpg
20211024_220348_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7117
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av dypen »

Det ser ut som det blir litt jobb på K100’n alikevel og Yamaha’n er totakter ser jeg. Lykke til!
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Rakk en liten tur med K1 i dag. 4 grader er i kaldeste laget, men tørt og fint. Nå kan den settes inn for vinteren. 👍🙂
20211103_141102_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Rakk akkurat å vaske begge sykklene før det ble -16 grader her. Får se hvor mye som blir gjort med de i vinter, men tvilsomt at det skjer mye før jul.
20211118_083014_50.jpg
20211118_091318_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

For en flott samling, og ikke minst lav temperatur!

Jeg satte inn sykkelen igår, da var det -4,5 grader på siste tur. Det var egentlig på tide det nå!
Igjen får jeg vel skryte av deg for å holde disse gående og i original stand. Det begynner å bli tynt med bra eksemplarer som har fått sitt vedlikehold.

Jeg har sett ned mot Gøteborg og en viss svart K1 med Remus. Har du noen oversikt over hvordan den har vært priset tidligere?
Nå ligger den ute til 50kSEK, men så skal man ha på moms oppå der. Litt mer enn hva jeg kunne tenkt meg for en sykkel som garantert må ha en masse jobb..!

Har inntrykk av at kjøpekraften for "gammelt skrap" ikke er så stor i Sverige som i Norge.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Takk for det Fredrik. Ja, markedet i sverige er bra enda. Har kun sett den K1 liggende ute nå, men regner med den er omlakkert eller byttet plast og tank. Har du snakket med eier?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar