De dykker Exploreren ganske kraftig for ikke å ha slureklutsj - det er vel egentlig feil? Tror de bare har lest spec på hjemmesidene til Triumph uten å sjekke ordentlig.Bringisen skrev:Da er fremdeles BMW R1200GS trygt plassert øverst på tronen over store reiseenduroer![]()
Stor test i siste Bike.
1.BMW R1200GS : 479 poeng
2.Ktm 1190 Adventure : 473 poeng
3. Ducati Multistrada 1200S : 457 poeng
4. Triumph Tiger Explorer : 436 poeng
Uansett imponerende tett løp mellom GS og 1190 adv
Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Bosted: Sørum Kommune.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Tja, nå skriver jeg relativt tydelig: "den siste testen jeg SÅ", hva er det du ikke skjønner med det når du stiller et så dumt spørsmål?Andreas skrev:Har du prøvd Multien, siden du mener den ikke har enduroegenskaper?jonnykr skrev:Det er vel ikke BARE på motor KTM er best. Den siste testen jeg så var KTM best "offroad" også.![]()
Så det kommer mye an på hva testen legger mest vekt på, "reise" eller "enduro". Og KTM taper litt på komfort på asfalten men vinner med klar margin uttafor asfalten. I hvertfall i følge den testen jeg så.
Og at Ducati Multistrada 1200S slår Triumph Tiger Explorer som en reise-"enduro" på den testen viser at de har prioritert reise/asfalt på bekostning av "enduro". Altså offroadegenskaper.![]()
Greit nok, men dog.
Der fikk Ducati Multistrada som for øvrig selv kaller sin sykkel for "Touring", skryt for den elektronioske fjæringa med flere innstillinger spesielt på asfalten, men fikk dårligere betyg på grus og litt offroad light p.g.a. 17 tommers hjul foran.
Triumph Tiger Explorer med sitt 19 tommers framhjul fikk der bedre betyg på grus offroad light. Men jeg skriver da ikke noe sted at Ducati Multistrada IKKE har enduroegenskaper som det virker som du oversetter min tekst til, kun at Tiger,n der var BEDRE på grusen grunnet sitt 19 framhjul kontra Multistradan sitt 17 famhjul.
Tigern har: 110/80-19 foran
Multistradan har: 120/70-17 foran.
Tut & Kjør!
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Det var ikke noen Jappser blant de 4 Beste jonny, var ikke deet litt rart
Og har du sjekket om noen av de hadde biltema-ollje i mottorn 


- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
De fikk vel bare ikke være med på testen ... de hadde bare ødelagt spenninga vettu 

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Lager Japsene noe i denne klassen daArcticTiger skrev:Det var ikke noen Jappser blant de 4 Beste jonny, var ikke deet litt rartOg har du sjekket om noen av de hadde biltema-ollje i mottorn


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Tror du tar litt feil når du sier at de dykker Exploreren kraftig for ikke å ha slureclutch......I rangeringen når det gjelder clutch så får Ktm 19 poeng , Triumph 17 poeng , Ducati 17 poeng og BMW 15 poeng. Så å fremstille det som om Triumph nærmest taper testen på grunn av clutchen så tar du veldig feil. Det var på helt andre punkter Exploreren falt igjennom. Den falt nok igjennom på chassi og på sikkerhet hvis man ser på poengene.poulet_cavalier skrev:De dykker Exploreren ganske kraftig for ikke å ha slureklutsj - det er vel egentlig feil? Tror de bare har lest spec på hjemmesidene til Triumph uten å sjekke ordentlig.Bringisen skrev:Da er fremdeles BMW R1200GS trygt plassert øverst på tronen over store reiseenduroer![]()
Stor test i siste Bike.
1.BMW R1200GS : 479 poeng
2.Ktm 1190 Adventure : 473 poeng
3. Ducati Multistrada 1200S : 457 poeng
4. Triumph Tiger Explorer : 436 poeng
Uansett imponerende tett løp mellom GS og 1190 adv
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Det er nok etpar ting jeg ville ha justert, som ville ha gått i favør for Tigern
Både sett fra en tigereiers ståsted, og med blikk på poengene som er pressentert.
Men ingenting så drastisk at det ville forskjøvet noen plassering på pallen
Hallo! det er dette som kalles utvikling, det gavner orr alle ved neste korsvei
Denne testen var myntet på turkjøring på fast dekke, ikke grus og traktor overhodet

Både sett fra en tigereiers ståsted, og med blikk på poengene som er pressentert.
Men ingenting så drastisk at det ville forskjøvet noen plassering på pallen

Hallo! det er dette som kalles utvikling, det gavner orr alle ved neste korsvei

Denne testen var myntet på turkjøring på fast dekke, ikke grus og traktor overhodet

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Du er nok inne på noe vesentlig , vi er alle ulik og har ulik oppfatning. Hvis alle hadde samme oppfatning ville alle ha kjørt rundt på testvinnere fra MC bladene. Det er ingen sykler som er best på absolutt alt og man velger kvalitetene som man synes er viktigst.ojda skrev:Det er nok etpar ting jeg ville ha justert, som ville ha gått i favør for Tigern![]()
Både sett fra en tigereiers ståsted, og med blikk på poengene som er pressentert.
Men ingenting så drastisk at det ville forskjøvet noen plassering på pallen![]()
Hallo! det er dette som kalles utvikling, det gavner orr alle ved neste korsvei![]()
Denne testen var myntet på turkjøring på fast dekke, ikke grus og traktor overhodet
Disse syklene er uansett så jevne at det blir personlige referanser som avgjør valgene.
Testen var nok myntet på disipliner som de fleste brukerne av disse syklene liker best.
Ingen var utrustet med knastedekk og både BMW og Ktm har bedre modellere egnet for grus og traktor (blant de tunge). GSA og Adventure R er et par av disse.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Du legger litt mer i "dykke" enn det som er ment. Det står *verbalt" at Triumph er den eneste som ikke har slureclutch - og det er da ikke riktig.Bringisen skrev: Tror du tar litt feil når du sier at de dykker Exploreren kraftig for ikke å ha slureclutch......I rangeringen når det gjelder clutch så får Ktm 19 poeng , Triumph 17 poeng , Ducati 17 poeng og BMW 15 poeng. Så å fremstille det som om Triumph nærmest taper testen på grunn av clutchen så tar du veldig feil. Det var på helt andre punkter Exploreren falt igjennom. Den falt nok igjennom på chassi og på sikkerhet hvis man ser på poengene.
At BMW scorer lavere enn de andre kommer vel fra at tester mente clutchen kunne "hogg" ved kraftig pådrag. Jeg har prøvekjørt GSen og merket ikke noe til det - GS clutchen var den beste *jeg* har prøvd.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Det er greit , da misforsto jeg hva du la i utrykket "De dykker Exploreren ganske kraftig for ikke å ha slureklutsj "poulet_cavalier skrev:Du legger litt mer i "dykke" enn det som er ment. Det står *verbalt" at Triumph er den eneste som ikke har slureclutch - og det er da ikke riktig.Bringisen skrev: Tror du tar litt feil når du sier at de dykker Exploreren kraftig for ikke å ha slureclutch......I rangeringen når det gjelder clutch så får Ktm 19 poeng , Triumph 17 poeng , Ducati 17 poeng og BMW 15 poeng. Så å fremstille det som om Triumph nærmest taper testen på grunn av clutchen så tar du veldig feil. Det var på helt andre punkter Exploreren falt igjennom. Den falt nok igjennom på chassi og på sikkerhet hvis man ser på poengene.
At BMW scorer lavere enn de andre kommer vel fra at tester mente clutchen kunne "hogg" ved kraftig pådrag. Jeg har prøvekjørt GSen og merket ikke noe til det - GS clutchen var den beste *jeg* har prøvd.
Jeg trodde du mente at de trakk så mange poeng for dette at det var derfor Exploreren fikk 4 plassen poengmessig.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
jonnykr skrev:
Der fikk Ducati Multistrada som for øvrig selv kaller sin sykkel for "Touring", skryt for den elektronioske fjæringa med flere innstillinger spesielt på asfalten, men fikk dårligere betyg på grus og litt offroad light p.g.a. 17 tommers hjul foran.
Hvor kaller Ducati sykkelen en touring? De legger jo ganske tydelig fram i sin markedsføring at dette skal være "4 motorsykler i 1", som kan klare litt av alt. Det ligger litt i navnet også; "multi strada"

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
multi-strada ... betyr det fler-veis. eller?
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Ja, nå sånnt, mange veierjhn skrev:multi-strada ... betyr det fler-veis. eller?

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Vel..først må BMW'n få tetta girkassa!
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Fler-veis-mc høres jo bra ut.Andreas skrev:Ja, nå sånnt, mange veierjhn skrev:multi-strada ... betyr det fler-veis. eller?
Noen har bare to-veis (dual-sport)
Stakkars de som har en-veis ... de kommer seg jo ikke hjem igjen heller
