Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

OttoL skrev: 23 mai 2024, 12:37 Har fulgt denne tråden en stund nå og må si jeg er mektig imponert over at du tar deg tid til å dele turer så utfyllende med oss. Bilder og kartlenke i google map blir satt stor pris på her i huset og sikkert av mange med meg. 1 tønne med kudos til @pingvin :twothumbs:
Hyggelig å høre, nå lagt inn google map ruter i postene over (eller foregående side ble det visst) :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Kort video fra turen, sorry med fargene fra Lysebotn, vet ikke hvorfor slik. Blir veldig bra bilde på mobilen men dårlig på min laptop, vet heller ikke hvorfor dette er slik...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

OttoL skrev: 23 mai 2024, 12:37 Har fulgt denne tråden en stund nå og må si jeg er mektig imponert over at du tar deg tid til å dele turer så utfyllende med oss. Bilder og kartlenke i google map blir satt stor pris på her i huset og sikkert av mange med meg. 1 tønne med kudos til @pingvin :twothumbs:

Etter en god del år på 2 hjul mest syd for Dovre blir det mye av di samme veiene til slutt, så i år kopiere jeg noen av veiene på turene dine som jeg ikke har kjørt før (satser på at det er greit for deg). Så får vi se om jeg får samme feeling av og kjøre dem som jeg får av og lese\se turene dine.
Veldig enig, gode fortellinger og fine bilder!
Alltid god underholdning og ekstra stas da det gjøres turer utenlands da det er utenfor sesong her hjemme syns jeg.

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Gammelsmurfen skrev: 26 mai 2024, 00:18 Veldig enig, gode fortellinger og fine bilder!
Takker :D Bonusbilde fra Tregde Feriesenter hvor vi bodde, ikke plagsomt mye vind. Eller skyer :D

Bilde

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Veldig flotte bilder og flott film :thumleft Men hvordan filmer du, ser ut som du har kamera på hjelmen … men du roterer kamera 180 grader fra å filme forover til å filme de bak deg :-k Drone :scratch
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 26 mai 2024, 17:54 Veldig flotte bilder og flott film :thumleft Men hvordan filmer du, ser ut som du har kamera på hjelmen … men du roterer kamera 180 grader fra å filme forover til å filme de bak deg :-k Drone :scratch
Insta360 :D Kollega insisterte på at jeg måtte ha dette og ikke skuffet. Den filmer 360gr hele tiden med 2 kameraer, så redigerer man enkelt i app etterpå. Og det er virkelig enkelt. Da plukker man ut (sveiper bare på mobilen) hvilken retning man vil filme og om man har overgang fra forover til bakover fikser appen dette så ser bra ut. Så i prinsippet kan man lage uendelig (om ser bort fra at tross alt ikke uendelig oppløsning og fps) med videoer fra en filming. HER er samme filming fra Norsjøveien bare endret på retning og zooming, tok 5min å endre.

Har X3, nå kommet X4 som naturlig nok skal være enda litt bedre. Kameraet er lite men forbausende tungt så slik unicorn stang på hjelmen funket ikke, landet på enkelt GoPro feste på hjelmen. Med selfie stang kan man få mye kule effekter, har 3m stang, 5m på strak arm, med vidvinkel ser det nesten ut som dronefilming.

Bilde
Sist redigert av pingvin den 26 mai 2024, 19:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Smart løsning, att det er enkelt å redigere i APP’n topper brukeropplevelsen :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kjøpte meg X3 for noen uker siden. Veldig bra kamera virker det som, men har ikke testet det veldig mye enda.

Kan se om jeg får slengt opp et klipp i loggen min i løpet av kvelden :)

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Gjelder å benytte værvinduene som dukker opp så ble en tur til Hardanger, dro tirsdag og kom tilbake i går (torsdag). Planen var over Haukeli til vestlandet og hjem over Hardangervidda. Men ville unngå E134 så mye som mulig av opplagte grunner, ikke så spennende selv om finnes verre hovedveier, og selvfølgelig mye trafikk nå i ferien.

Begynte med default vei ut av Kongsberg opp Jondalen til Bolkesjø, ned til Gransherad, litt E134 men svingte av før tunnelen til Seljord og forsatte til Nutheim, opp Åmotsdal og ned til Dalen på Suleskarveien. Så langt nokså ordinært og veier kjørt tusen ganger. Men fikk tips av kompis om Mo-Byrtevegen fra Dalen til Vinjesvingen, kjører noen km fra Dalen mot Åmot før svinger til venstre. Dette var absolutt et mye bedre alternativ enn E134 så anbefales :thumleft

Bilde

Så var det tilbake på E134 men kjøre så mye alternative veier rundt tunnelene som mulig, mest asfalt men litt løst underlag også.

Bilde

Bilde

Rosinen å pølsa er selvfølgelig veien rundt den lengste tunnelen etter Røldal, utrolig at ikke flere kjører her, ikke så mange minuttene omvei men fantastisk fint. Men bra for meg, hadde nesten veien for meg selv :thumleft

Bilde

Bilde

Tilbake på E134 og svingte ikke av mot Odda men fortsatte mot Haugesund. Liten fotostopp på Langfoss hører med:

Bilde

Tok også litt alternative veier til E134 på denne strekningen (antar gamle riksveien for det meste), helt OK og litt bedre enn E134 men ikke så mye å skrive hjem om. Men da så denne elvepassasjen ble fristelsen nesten for stor, var ikke så dypt og nokså jevn bunn. Men fornuften tok overhånd så rygget bare sykkelen ut for juksebilde :knegg

Bilde

Ga meg der og overnattet på Kyrping camping, helt OK bortsett fra at plenen helte så endte jo nedi enden av teltet hele tiden, skulle tro flat plen var et kriterie? :scratch

Bilde

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Flotte bilder og fint referat
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Skikkelig bra bilder @pingvin :twothumbs: !

Ikke helt sikker, men tror jeg har kjørt de samme svingete veiene for noen år siden.
Hadde vært veldig fint om du ved tid og anledning kunne legge ut et par Google kartutsnitt over strekningene du kjørte fra Dalen og etter Røldalstunnelen, og ikke minst den avbildede grusveien du kjørte prayer ...
:crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Fant veiene på kartet og fikk virkelig lyst til å ta turen :yeyeye !
Røldalsfjellet er jo en utrolig fin MC-vei :prf .

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nydelige bilder og fortellinger :twothumbs:

Faktisk har jeg ganske samme rute på planen til første uke i august, fant også disse veiene utenom tunellene.
Men tenkte egentlig å kjøre over Haukeli og ta veier utenom tunellene der også, ikke så lenge siden jeg kjørte Suleskar over til Lysebotn.
For så å kjøre over gamleveien over Røldalsfjellet som ser veldig kul ut med både hårnåler og fin utsikt https://www.google.com/maps/@59.8575467 ... &entry=ttu Tror kanskje et av bildene dine eller to er derfra?

Men jeg sliter med å finne hotell første natta i område Røldal/Odda, Suldal, har ikke lyst å dra på telt men mulig jeg tar med hengekøye og Tarp som en nødløsning, må bruke helgen på å finne ut retninger hvor det forhåpentlig er litt tilganger på hotell.
FV520 fra Håra nedover mot Sauda ser morsom ut, samme med RV13 nedover mot Suldalsosen.
Men begge har vel til tider steinras helt opp i to ganger på en uke...

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Fine bilder :)

Jeg har hatt i bøtter og spann av muligheter for fine motiver selv, men jeg gidder liksom aldri å stoppe. Jeg liker liksom å flyte av gårde og bare kjøre. Så blir det heller noen litt kjedelige bilder fra en rasteplass etc. når jeg tar meg en kaffe eller noe.

Kanskje jeg må bli flinkere til å stoppe litt mer og roe ned litt....?

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Takker :D HER er ruten tok første dagen, dvs. uten omkjøringene tok siste del hvor E134 vestover (slapp opp for viapunkter i google maps), HER er de omkjøringene. Begge bildene mer grus er der hvor zoomet inn på første linken, kjerreveien er avstikker ned til hytte.

Dag 2 (onsdag) begynte tidlig, så kunne rekke ferge 7:25 fra Skånevik til Matre så campen ble pakket i rekordfart og kom frem 7:23 så ikke mye margin :twisted OBS! Bare noen få ferger om dagen så sjekk på forhånd ellers kan det bli timer venting.

Planen var å kjøre opp til Folgefonna fra flere sider, først opp til Mosevatnet, veldig fin vei men så egentlig aldri breen uten at det var så farlig.

Bilde

Bilde

Bilde

Ned langs fjorden igjen, er jo veldig fint i området rundt Rosendal da :twothumbs:

Bilde

Så var det nytt forøk opp til Juklavatnet, da så jeg i hvert fall breen i det fjerne men siste delen på grus fra Jukla kraftverk var ikke tillat for motorisert ferdsel :sorry Men fin vei så greit nok selv om nok denne ville kuttet ut av de 3 veiene opp mot breen.

Bilde

Bilde

Bilde

Vel nede var det gjennom Jondalstunnelen og opp til Fonna skisenter. Ble for gæernt å ikke ta noen turer så utstyr ble leid, Klim dressen funket som gull, byttet bare støvler og hjelm :knegg

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så ned igjen og til Utne. Veien fra Jondal til Utne er jo bare helt fantastisk, så trivelig med rød og hvite gamle hus, "epleranker" og den fjordutsikten. Og med et lite alpepass i midten, denne kommer høyt på listen over bra veier i Norge :thumleft

Bilde

Ferge til Kvanndal og bensinstopp i Granvin. Derfra den helt ypperlige Rv572 til Ulvik, den er jo helt fantastisk morsom. Og i likhet med veien til Utne, lite trafikk. I Ulvik teamet jeg opp med 2 kompiser som hadde vært på runde lengre nord, ikke noe å si på utsikten fra terrassen på Strand hotell :thumleft SLIK ble dag 2.

Bilde

Egentlig var planen å kjøre opp Osafjellvegen på onsdag men slalåm stuntet får ta skylden for at dette utgikk. Vi snakket om å ta det torsdag morgen men endte med å spare det til en annen gang. Så da ble det over Hardangervidda i går torsdag men den er jo fin den og ikke helt krise mhp trafikk. Istedenfor ned hele Numedalen kjørte vi opp Imingfjell, veien opp til toppen der er jo helt rå med bra asfalt og mye svinger, og utrolig fint over Småroi. Fra Autsbygda er jeg virelig på hjemmebane så her gikk det skikkleig unna så kompisnen ble borte og kom hjem med stort glis. Ikke like ivrig på MC som før men plutselig får man en slik dag hvor sykkelen går på tankestyring, DA finnes det ikke noe bedre i hele verden så ironisk nok så er det jeg husker best fra turen strekningen har kjørt en million ganger :knegg

Ingen bilder fra torsdagen, veier kjørt før og når kjører sammen med andre så blir det ikke til at stopper så mye, men SLIK kjørte vi :D
Sist redigert av pingvin den 26 jul 2024, 13:23, redigert 1 gang totalt.

Svar