Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
brap
Innlegg: 26
Registrert: 09 sep 2010, 14:41
Motorsykkelen din: R1

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av brap »

Northman skrev:http://bil.aftenposten.no/bil/Utrykning ... 18668.html

Sitat: – Jeg synes det er meningsløst og kan virkelig ikke se hva det gode samfunnsoppdraget skal være.

Når jeg er ute i trafikken varsler jeg alltid MC og tungtransport, kanskje meningsløst? Jeg synes ikke det.

Varsler du?
Hadde du lest gjennom artikkelen og meldingen fra UP på deres Facebookside ville du forstått at sitatet ditt og spørsmålet ditt ikke henger sammen:

UP har som mål at folk skal kjøre pent og lovlig, fordi det beviselig bedrer trafikksikkerheten. Varsling av kontroller fører til lavere fart, og dermed oppnår UP målet sitt.

Det UP ikke ønsker er beskjeder som "faren over, gi gass":

https://www.facebook.com/notes/utryknin ... 2311689979" onclick="window.open(this.href);return false;
Er alle anbefalinger gode?
UP har registrert flere grupper på Facebook som har til hensikt å varsle medlemmene om politikontroller. Forhåpentligvis ville alle disse advarslene føre til at mange kjører saktere slik at ulykker kan unngås. Hovedmålet til UP er å redusere antall drepte og hardt skadde, vi har ikke fokus på "hvor mye vi får inn i statskassa". Vi er mer skremt over de som skriver at " nå er UP borte - klar bane!". Hva ville du ha tenkt hvis noen leste dine "anbefalinger" - ga gass, og deretter forårsaket en alvorlig ulykke med drepte og hardt skadde? Vi tror du ville ha angret og hatt en dårlig følelse inne i deg. Følg trafikkreglene, avpass farten etter forholdene og kjør rusfritt.
Og til de som tror at trafikkontroller er noe som skal sikre statens inntekter; ta dere sammen, prøv å slå opp fakta, og tenk før dere kommer med den slags søppel. UP har jævlig god oversikt på hvor trafikkulykker skjer, og hvem som er i risikogruppen. De har en jobb som gjør at de er blant de første på ulykkestedet, og de må forholde seg til tragiske ulykker på en profesjonell måte. De bruker denne erfaringen og kunnskapen til ulike tiltak som skal gjøre veien tryggere for alle som bruker den. Jo færre ulykker, jo bedre blir arbeidshverdagen til de som jobber i UP!

UP er ikke noen viktig bidragsyter til statskassen. De som måtte være i tvil om dette kan slå opp i st.prp. nr. 1.

Når det er sagt så varsler jeg alltid andre motorsykler om kontroll, selv om det strengt tatt ikke burde være nødvendig.

Laser- og radarkontrollene jeg har kjørt forbi har alltid vært på rette og oversiktlige strekninger med fartsgrense 60 eller 80, langs de mest trafikkerte og kjedeligste veiene vi har, som E6 og Rv3. De som kjører sånn at de blir tatt her fortjener egentlig den reaksjonen de måtte få.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Fy fy :[-X , sånn må dere ikke snakke, dere som tilhører den store lykkelige homogene mc-familien. Dere må følge den 50-60 år gamle mc-koden som forteller når, hvordan og på hvem en mc-fører skal hilse, og ikke ødelegge mc-kulturen :vs

Voksen
Innlegg: 330
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Voksen »

Pollti skrev:MC førere som kjører som villmenn i 30.40.50 og 60 soner bare overser jeg bare enten det er kontroll rundt neste sving eller ikke.
Enig!
Det må ta være totalt feil å varsle disse om kontroll da det er akkurat disse vi ikke bør ha på veien?
Er det ikke disse som sørger for farlige situasjoner og er de verste lovbryterne på veien? Kanskje de gjør at mc er dårlig likt blandt noen folk og gir oss et dårlig rykte?

Etter mitt syn burde hilsesystemet heller verne om de som kjører ca litt over og ødelagt for de som råkjører.

Hadde det ikke vært mye bedre å forandre praksisen slik at alle begynner å hilse på de verste råkjørene når det er kontroller slik at vi fikk roet/fjernet dem og heller vernet litt om de som "glemmer" seg litt og ligger 10 over?? :-k

Kanskje vi kunne spart et par liv i året da?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har heller ikke sans for de som grisekjører i tettbebygde strøk. Men jeg mener at om noen ligger i 80, 100, eller 120 på landeveien ikke utgjør noen spesiell fare for andre.

Og hvem her kan med hånden på hjertet si at de aldri drar an litt ut av og til når man er på rett sted? Altså ikke i tettbebygd strøk.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Kawasaki »

Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Ikke så dumt forslag av Voksen egentlig.
Snikkeren, æ har inntrykk av at det ikke e så stor uenighet om det du sier om 80-100-120, det e ikke først og fremst de som karakteriseres som grisekjørere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
Æ antar æ e en av de skinnhellige da, lurer litt på hvordan du definerer skinnhellig, så lurer æ også litt på hvem du er, som skal skille mellom de skinnhellige og de andre

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
Æ antar æ e en av de skinnhellige da, lurer litt på hvordan du definerer skinnhellig, så lurer æ også litt på hvem du er, som skal skille mellom de skinnhellige og de andre

Skinnhellig definerer jeg som sånne som som prøver å få oss andre til å tro at dem er så mye bedre enn oss "syndere".

Og jeg skiller da vel ikke mellom noe som helst,jeg hilser og varsler alle jeg møter. Hvis jeg rekker å ta hånden fra styret,da. :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Voksen
Innlegg: 330
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Voksen »

Kawasaki skrev:Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
Det er de som benytter seg av hilsereglene og er mcførere. Samme førere som i dag også vurderer og varsler om glatt vei, sand og andre farer i veien.

Tenk hvis vi kunne gå litt i bresjen selv for å gjøre mclivet sikrere for oss selv og andre.

Kom selv etter en ulykke for noen år siden da en villmann gikk i fronten på en lastebil i en sving i over 200 og både han og sykkelen lå i flere biter. Hadde jeg vært noen minutter tidligere ute kunne det vært meg han hadde truffet. Hvis jeg selv hadde vært med på å varsle han slike om kontroller slik at han kunne ture frem som han gjorde hadde jeg jo vært medskyldig.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av pelsen »

mekkern skrev:...hvis den møtende kjører som en komplett idiot rekker jeg ikke hilse eller advare..
hehe, dette er nok virkeligheten, samt at den som kjører fort ikke rekker å se om det vinkes eller ikke.

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av stigagixx »

Han idioten jeg møtte midt i en sving hilste jeg ikke til.. det var faktisk den første (sikkert ikke siste....) gangen jeg viste finger til en motorsyklist...

Da han kom rundt svingen med kneet skrapende bakken langt inn i mitt kjørefelt, slik at jeg med min MC måtte legge meg mot Autovernet... DA ble det ikke noe fin hilsen fra meg....

Men jeg varsler alle kjørende om kontroll eller ulykker uansett hva slags kjøretøy dem kjører.

Møter jeg en bil i 200 og i tillegg jeg ser det er en ungdom så gir jeg "tommel opp" og humrer inni hjelmen da han kjører rett inn i kontrollen. :thumleft (han lærer ikke av det uansett...)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:
Kawasaki skrev:Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
Æ antar æ e en av de skinnhellige da, lurer litt på hvordan du definerer skinnhellig, så lurer æ også litt på hvem du er, som skal skille mellom de skinnhellige og de andre

Skinnhellig definerer jeg som sånne som som prøver å få oss andre til å tro at dem er så mye bedre enn oss "syndere".

Og jeg skiller da vel ikke mellom noe som helst,jeg hilser og varsler alle jeg møter. Hvis jeg rekker å ta hånden fra styret,da. :thumleft
Nuvel, det e vel ikke det æ har prøvd på, æ har prøvd å forklare hvorfor æ ikke advarer de aller travleste av oss om eventuelle kontroller. Forøvrig ikke så veldig presis definisjon. En skinnhellig/hykler er vel en som ikke lever som han preker, uærlig på en måte. Men det e ikke noe hyklersk over det æ har sagt her, æ advare ikke de travleste, og forlanger heller ikke å bli advart selv. Det e vel essensen i det æ har sagt, og det e sannheten. Æ trur nok ikke æ e så mye bedre enn dere "syndere", det finnes mange andre områder det går an synde på, uten at æ vil gå noe nærmere inn på det. Og hvem vet, kanskje æ e et like stort trafikkalt svin som du e, kanskje det e bare varslinga som skiller oss?
Mulig du hilser på alle, men du har da vitterlig klassifisert oss som de skinnhellige og de andre

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Kawasaki »

Jeg tror ikke varsling gjør noe fra eller til på ulykkesstatistikken.Idiotkjørere vil det alltid være.
Jeg bare lurer på hvordan man ser forskjell på en idiot,og en som uheldigvis ligger litt i overkant? Hvor går grensen,liksom? Og hvem skal bestemme hvor den går?

Personlig ser jeg ingen problem i å dra litt på over en øde fjellovergang med null trafikk,mens kanskje andre finner meg uansvarlig hvis farten passerer 150. Vanskelig,dette :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:Jeg tror ikke varsling gjør noe fra eller til på ulykkesstatistikken.Idiotkjørere vil det alltid være.
Jeg bare lurer på hvordan man ser forskjell på en idiot,og en som uheldigvis ligger litt i overkant? Hvor går grensen,liksom? Og hvem skal bestemme hvor den går?

Personlig ser jeg ingen problem i å dra litt på over en øde fjellovergang med null trafikk,mens kanskje andre finner meg uansvarlig hvis farten passerer 150. Vanskelig,dette :-k
En idiot som uheldigvis ligger litt i overkant e vanskelig å kjenne igjen som en idiot.
De æ har snakka om e de som helt åpenbart e en fare for andre, og de klarer de fleste å kjenne igjen. Grensen går der den enkelte måtte finne det fornuftig å sette den.
Å dra på litt over en øde fjellovergang med null trafikk, e mest sannsynlig ikke så farlig for andre, siden man da e alene, dermed heller ingen til å varsle om noe som helst. Helt greit for min del
Det var vel heller ikke så stor uenighet om slike tilfeller.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Globe »

Møter jeg en kontroll varsler jeg med vink om dette på MC eller med et lite blink når jeg kjører bil. Om en medtrafikant skulle be meg om å roe ned kjøringa mi, hadde jeg bedt ham/henne om å passe på seg selv. Vi gjør egne risikovurderinger, og hvordan andre vurderer dem, bryr jeg meg egentlig lite om. Bryter jeg loven ved å kjøre for fort, eller av annen årsak, må jeg selv stå for det. Om du, som medtrafikant, vurderer hendelsen med en annen mening, ja så er det greit, men fortsatt, jeg gjør min vurdering.

Jeg forsøker å kjøre aktsomt og forutsigbart i det meste jeg gjør, etter egen vurdering, og følger den.

Holder meg, stort sett, til vegtrafikkloven, men kan nok "utfordre" denne der jeg anser det som mulig, for min egen del. Er nok litt for glad i forbikjøringer (på mc) enn hva enkelte andre medtrafikanter finner forsvarlig, men de sitter ikke på min sykkel, og de følger naturlig nok ikke min vurdering som ligger til grunn for det jeg gjør.

Hadde en bilist jeg passerte over Dovrefjell i fjor. Jeg hadde nok pushet førerkortgrensa den gangen. Ved en pause på Statoil på Dombås kom bilføreren bort til meg og sa at han kjørte i 100 km/t (80 km/t), og at jeg måtte minst ha kjørt i 130 når jeg passerte ham. Mulig det, svarte jeg! Han mente det var farlig kjøring. Javel svarte jeg, bra det ikke var du som kjørte så fort da! Han ristet på hodet og gikk.

Mener selv at jeg ikke er noen idiotkjører, men det er helt sikkert noen jeg har kjørt sammen med og/eller passert på min vei, som mener at jeg er det. Men det er deres vurdering av hva jeg gjør, og det kan ikke jeg forholde meg særlig til...synes jeg. Idiotkjøring går begge veier hva gjelder hastighet, forutsigbarhet ( eller mangelen på sådann ) og forholdet til den gitte trafikksituasjonen generelt.

Men tilbake til topic, fra meg her. Ja jeg varsler medtrafikanter om kontroller, om jeg ser noen. Varslingen gjør jeg et noen kilometer etter passert kontroll, og det blir jeg nok å fortsette med :vs

Så, når jeg varsler med tegn, "ro ned farten", gjør jeg det fordi jeg har passert en kontroll, ikke fordi jeg sitter der å synes at den motgående trafikanten kjører for fort.

Svar