Hadde du lest gjennom artikkelen og meldingen fra UP på deres Facebookside ville du forstått at sitatet ditt og spørsmålet ditt ikke henger sammen:Northman skrev:http://bil.aftenposten.no/bil/Utrykning ... 18668.html
Sitat: – Jeg synes det er meningsløst og kan virkelig ikke se hva det gode samfunnsoppdraget skal være.
Når jeg er ute i trafikken varsler jeg alltid MC og tungtransport, kanskje meningsløst? Jeg synes ikke det.
Varsler du?
UP har som mål at folk skal kjøre pent og lovlig, fordi det beviselig bedrer trafikksikkerheten. Varsling av kontroller fører til lavere fart, og dermed oppnår UP målet sitt.
Det UP ikke ønsker er beskjeder som "faren over, gi gass":
https://www.facebook.com/notes/utryknin ... 2311689979" onclick="window.open(this.href);return false;
Og til de som tror at trafikkontroller er noe som skal sikre statens inntekter; ta dere sammen, prøv å slå opp fakta, og tenk før dere kommer med den slags søppel. UP har jævlig god oversikt på hvor trafikkulykker skjer, og hvem som er i risikogruppen. De har en jobb som gjør at de er blant de første på ulykkestedet, og de må forholde seg til tragiske ulykker på en profesjonell måte. De bruker denne erfaringen og kunnskapen til ulike tiltak som skal gjøre veien tryggere for alle som bruker den. Jo færre ulykker, jo bedre blir arbeidshverdagen til de som jobber i UP!Er alle anbefalinger gode?
UP har registrert flere grupper på Facebook som har til hensikt å varsle medlemmene om politikontroller. Forhåpentligvis ville alle disse advarslene føre til at mange kjører saktere slik at ulykker kan unngås. Hovedmålet til UP er å redusere antall drepte og hardt skadde, vi har ikke fokus på "hvor mye vi får inn i statskassa". Vi er mer skremt over de som skriver at " nå er UP borte - klar bane!". Hva ville du ha tenkt hvis noen leste dine "anbefalinger" - ga gass, og deretter forårsaket en alvorlig ulykke med drepte og hardt skadde? Vi tror du ville ha angret og hatt en dårlig følelse inne i deg. Følg trafikkreglene, avpass farten etter forholdene og kjør rusfritt.
UP er ikke noen viktig bidragsyter til statskassen. De som måtte være i tvil om dette kan slå opp i st.prp. nr. 1.
Når det er sagt så varsler jeg alltid andre motorsykler om kontroll, selv om det strengt tatt ikke burde være nødvendig.
Laser- og radarkontrollene jeg har kjørt forbi har alltid vært på rette og oversiktlige strekninger med fartsgrense 60 eller 80, langs de mest trafikkerte og kjedeligste veiene vi har, som E6 og Rv3. De som kjører sånn at de blir tatt her fortjener egentlig den reaksjonen de måtte få.