Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Ventilsetet, altså selve toppen.AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
På gpz'en min var det ventiltallerknene som ble slitt,altså selve ventilene.ZZR-Erling skrev:Ventilsetet, altså selve toppen.AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Når det gjelder shims,så får du dem ned i 1.20 fra HotCams. Du må lære deg å høre etter

"Problemet" er at det er 3 i hver størrelse i sånne sett,så du risikerer å bruke opp alle i en størrelse,og sitte igjen med en drøss du aldri får bruk for. Men det er jo en vurderingssak,vet ikke hvor mye shims koster enkeltvis.
Har du målt opp de som står i,om noen kanskje kan flyttes på? Det har du selvfølgelig
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Her?:
http://www.motorcycleproducts.co.uk/cat ... ck+Searchb" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Vil gjerne ha det ila neste ukeZZR-Erling skrev:AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Her?:
http://www.motorcycleproducts.co.uk/cat ... ck+Searchb" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
[img]http://bildr.no/thumb/1269712.jpeg[/img]Kawasaki skrev:om noen kanskje kan flyttes på? Det har du selvfølgelig
Blå tekst = shim jeg trenger
Rød tekst rett over = målt størrelse
Rød tekst over det igjen = klaringer.
Rød tekst på høyre side tilhører 4R
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Syns du er flink,jeg.Til å være Oslo-gutt
Ser at du har ener-shimsene er noe tynnere enn de 3 andre,dvs de to ventilene er mere slitt enn de andre.
Men har du litt mere arbeidslyst idag,så tar du og legger de 2 tynne shimsa fra nr1 over på 2-3 og 4, og så dobbelsjekker du klaringene på dem. Siden du ikke fikk følebladet under i det hele tatt ,så vet du strengt tatt ikke om de klaringene var pluss eller minus,hvis du skjønner?

Ser at du har ener-shimsene er noe tynnere enn de 3 andre,dvs de to ventilene er mere slitt enn de andre.
Men har du litt mere arbeidslyst idag,så tar du og legger de 2 tynne shimsa fra nr1 over på 2-3 og 4, og så dobbelsjekker du klaringene på dem. Siden du ikke fikk følebladet under i det hele tatt ,så vet du strengt tatt ikke om de klaringene var pluss eller minus,hvis du skjønner?
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Tror jeg skjønner, du mener at hvis klaringen var -0.5 f-eks ? Så vil en ny shim uansett bli feil om den er på minussiden?Kawasaki skrev:Syns du er flink,jeg.Til å være Oslo-gutt![]()
Ser at du har ener-shimsene er noe tynnere enn de 3 andre,dvs de to ventilene er mere slitt enn de andre.
Men har du litt mere arbeidslyst idag,så tar du og legger de 2 tynne shimsa fra nr1 over på 2-3 og 4, og så dobbelsjekker du klaringene på dem. Siden du ikke fikk følebladet under i det hele tatt ,så vet du strengt tatt ikke om de klaringene var pluss eller minus,hvis du skjønner?
Men tenker du da å bruke de tynneste bare for å sjekke de andre ventilene? Behøver jeg dra motoren rundt før jeg sjekker klaringer ?
Edit: Og jeg er opprinnelig fra bærum, men har bodd i Oppland også ;P Sykkelen står i oppland, jeg er i Oslo : p
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Ja,legg dem under en etter en,så får du et bedre måleresultat enn første gangen,da du ikke fikk føleren under. Kammen må selvsagt stå på rett plass ihht til den ventilen du sjekker.Så ja,du må tørne motor. Og ja,du risikerer å få andre mål på hvilke shims du behøver.AndreasB skrev:
Men tenker du da å bruke de tynneste bare for å sjekke de andre ventilene? Behøver jeg dra motoren rundt før jeg sjekker klaringer ?
Enda mere imponertEdit: Og jeg er opprinnelig fra bærum..

ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Det jeg mener er, etter jeg tar dem ut av enern, og legger dem i den andre sylinderen som står riktig , må jeg dra motoren rundt et par ganger før jeg måler klaring? Eller holder det å legge dem i, dytte armen på plass, og så måle?Kawasaki skrev:AndreasB skrev: Ja,legg dem under en etter en,så får du et bedre måleresultat enn første gangen,da du ikke fikk føleren under. Kammen må selvsagt stå på rett plass ihht til den ventilen du sjekker.Så ja,du må tørne motor. Og ja,du risikerer å få andre mål på hvilke shims du behøver.
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Sikkert ikke dumt å dra den rundt en gang før du måler,slik at shimsen får "satt" seg.
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Når det er sagt, kan jeg sette armen tilbake på sylinder 1 uten å sette i shim mens jeg drar rundt en gang?
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Godt spørsmål,du er våkenAndreasB skrev:Når det er sagt, kan jeg sette armen tilbake på sylinder 1 uten å sette i shim mens jeg drar rundt en gang?

ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Da har jeg nye på innsugsventilene. Alle målinger er gjort med shimmene fra sylinder 1, der begge var 2.10mm
De nye målingene er:
Ventil | Klaring | ny shim
2L | 0.10 | 2.05
2R | 0.15 | innenfor spec med 2.10 shim
3L | 0.25 | 2.20
3R | 0.25 | 2.20
4L | 0.15/0.20 (0.20 passet med litt overbevisning) | 2.10 eller 2.05 shim
4R | 0.15/0.20 (0.20 passet med litt overbevisning) | 2.10 eller 2.05 shim
spec er som tidligere sagt mellom 0.13 og 0.18
Shimmene jeg trenger er.
1x 2.05
1x 2.10
2x 2.10 (Har disse)
2x 2.20
enten 2x2.10 eller 2x2.05
Hva tror dere for sylinder 4?
EDIT:
Da trenger jeg :
3x2.05
1x2.10(har denne)
2x2.20
1x2.25 (eksosventil 4R)
Men spørsmålet er jo da for sylinder 1 som hadde 2.10mm. Denne kan jo også nødvendigvis være på minussiden, slik at med en 1.95mm shim vil den fortsatt være ute av spec. burde jeg da ta sjansn på 1.90mm?
De nye målingene er:
Ventil | Klaring | ny shim
2L | 0.10 | 2.05
2R | 0.15 | innenfor spec med 2.10 shim
3L | 0.25 | 2.20
3R | 0.25 | 2.20
4L | 0.15/0.20 (0.20 passet med litt overbevisning) | 2.10 eller 2.05 shim
4R | 0.15/0.20 (0.20 passet med litt overbevisning) | 2.10 eller 2.05 shim
spec er som tidligere sagt mellom 0.13 og 0.18
Shimmene jeg trenger er.
1x 2.05
1x 2.10
2x 2.10 (Har disse)
2x 2.20
enten 2x2.10 eller 2x2.05
Hva tror dere for sylinder 4?
EDIT:
Da trenger jeg :
3x2.05
1x2.10(har denne)
2x2.20
1x2.25 (eksosventil 4R)
Men spørsmålet er jo da for sylinder 1 som hadde 2.10mm. Denne kan jo også nødvendigvis være på minussiden, slik at med en 1.95mm shim vil den fortsatt være ute av spec. burde jeg da ta sjansn på 1.90mm?
Sist redigert av AndreasB den 09 sep 2012, 16:53, redigert 1 gang totalt.